Auteur Topic: Gevangenispastoraat  (gelezen 1070 keer)

Piet22

• Bekijk profiel
Gevangenispastoraat
« Gepost op: juli 25, 2005, 06:04:15 pm »
1. Karl Barth is bekend als theoloog, maar hij was ook gevangenispredikant.
2. Nederlandse gevangenispredikanten hebben naast de gedetineerden ook mensen uit kerken in de kerkzaal in de gevangenis zitten. Wie heeft daar ervaring mee?
3. Wat moet je als je als christelijke politie-agent niet mag moraliseren?
4. Vanuit Amnesty International schrijft men brieven naar (vaak politieke) gevangenen.
Kun je daar vanuit het christelijk geloof aan mee doen?  
5. Als je broer/zus/vriend/vriendin iets crimineels gedaan heeft en jij weet dat, wat doe je?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gevangenispastoraat
« Reactie #1 Gepost op: juli 25, 2005, 07:08:35 pm »
Modbreak:
Beste Piet, misschien goed als je een topic wil starten dat je even bekijkt in welk subforum het betreffende onderwerp het beste past. Hier zie je alle subfora op een rijtje en zo kun je denk ik wel een keuze maken: http://forum.gkv.nl/forum
Verder is het goed voor de discussie dat je in je openingspost duidelijk probeert aan te geven wat precies het punt/ de punten zijn, die je wilt bespreken. Je hebt hierboven overzichtelijk wat punten aangegeven, maar het is niet geheel duidelijk wat nu eigenlijk precies je invalshoek is: Wil je het hebben over Karl Barth of wil je wat betreft christelijke politieagenten weten wat ze wel of niet kunnen doen in bepaalde situaties....
Je ziet, je kunt verschillende kanten op. :)
Voor tips hierover: zie de faq: http://forum.gkv.nl/forum/faq
Dit topic verplaatst naar Christen zijn in de dagelijkse praktijk, waar het denk ik meer op z'n plaats is.
Lees ook de policy van dit sub-forum voor verdere informatie:
Richtlijnen 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk'.
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 07:11:44 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Piet22

• Bekijk profiel
Gevangenispastoraat
« Reactie #2 Gepost op: juli 25, 2005, 07:43:16 pm »
quote:
Priscilla en Aquila schreef op 25 juli 2005 om 19:08:
[mbr]Beste Piet, misschien goed als je een topic wil starten dat je even bekijkt in welk subforum het betreffende onderwerp het beste past. Hier zie je alle subfora op een rijtje en zo kun je denk ik wel een keuze maken: http://forum.gkv.nl/forum
Verder is het goed voor de discussie dat je in je openingspost duidelijk probeert aan te geven wat precies het punt/ de punten zijn, die je wilt bespreken. Je hebt hierboven overzichtelijk wat punten aangegeven, maar het is niet geheel duidelijk wat nu eigenlijk precies je invalshoek is: Wil je het hebben over Karl Barth of wil je wat betreft christelijke politieagenten weten wat ze wel of niet kunnen doen in bepaalde situaties....
Je ziet, je kunt verschillende kanten op. :)
Voor tips hierover: zie de faq: http://forum.gkv.nl/forum/faq
Dit topic verplaatst naar Christen zijn in de dagelijkse praktijk, waar het denk ik meer op z'n plaats is.
Lees ook de policy van dit sub-forum voor verdere informatie:
Richtlijnen 'Christen-zijn in de dagelijkse praktijk'.[/mbr]

Beste Prisca en Aquila, gevangenispastoraat kan m.i. in elk subforum geplaatst worden.
Ik geef Karl Barth als theologische invalshoek, Amnesty International als maatschappelijke invalshoek, de politie als invalshoek vanuit Romeinen 13, je eigen broers/zussen/vrienden/vriendinnen als persoonlijke invalshoek. Wie wel eens een boete heeft gehad en zij, die in de cel gezeten hebben, plaatsen zich in de klantenkring van het gevangenispastoraat. Je (jullie) hebt zelf uitgezocht waar deze topic thuis hoort. Bedankt.
Je (of jullie) stelt de vraag of/of, maar ik stel de topic en/en, dus zo breed mogelijk.
"Christen zijn in de dagelijkse praktijk," dus geen orthodoxie, maar orthopraxie en wie was er beter in de orthopraxie dan Jezus?

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Gevangenispastoraat
« Reactie #3 Gepost op: juli 25, 2005, 11:13:47 pm »
Modbreak:

Helaas Piet22, kunnen we maar één sub-forum kiezen en leek het ons als crew, dat dit onderwerp het breedst te belichten was als het in de orthopraxie terecht kwam. :) Als ik goed lees ben je het daarmee eens?
Verder ben ik het helemaal met je eens dat Jezus het beste in praktijk bracht wat christenen ook in de dagelijkse praktijk zouden moeten doen.
Maar zou je de users van het forum ook duidelijk kunnen maken waar je het exact over wil hebben? Het onderwerp heel breed willen belichten, geeft de kans dat men niet weet waar nu op te reageren en heeft dan als resultaat dat er dus helemaal niet inhoudelijk wordt geregeerd. En dat lijkt me nu niet jouw bedoeling.
Dus zoek maar even uit welke invalshoek je in ieder geval belicht wil zien, dan kunnen de users daarop reageren. En geef dat even duidelijk aan in je volgende post.
P.S.: lees bijvoorbeeld de faq: Forumgedrag
En heb je nog opmerkingen, graag via een topic report. :)
« Laatst bewerkt op: juli 25, 2005, 11:15:34 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan