quote:
quote:
Oh nee, inderdaad, ik dacht dat je wat anders vroeg (nl. hoe anderen in dat topic over Maria die uit de kerk zou 'ontsnappen', reageerden. Anyway, om nu wél jouw vraag te beantwoorden: ik richt mij niet tot Maria (of heiligen) in gebed, maar alleen tot God en Christus. Ik ken het verschil tussen vereren en aanbidden en vind op zich niks mis met het vereren van Maria, maar zelf heb ik er geen behoefte aan. Wat niet is, kan nog komen (en als het niet komt, is het ook prima). Vandaar dat ik zei, dat ik redelijk 'protestants' met Maria omga. Daar wel bijgezegd, dat het vooroordeel van bepaalde (niet alle!) protestanten over het aanbidden van Maria daar niet in voorkomt - ik begrijp hoe de katholieke kerk het bedoelt.
Het is voor katholieken normaal om Maria te vereren, en tot haar te bidden voor voorspraak bij Christus en God. Ze geloven dat, omdat ze in de hemel een meer direct contact met Hen heeft, haar gebed extra sterk is. Dat vind je bijv. terug in de schuldbelijdenis, waarin o.a. aan Maria gevraagd wordt voor de gelovige te bidden, en in het weesgegroetje.