Allereerst excuses dat kerkwierook ook in reformwinkels te koop is. Dat wist ik niet.
Wierook is oorspronkelijk geen geurtje voor menselijke doeleinden, waar het nu wel voor gebruikt wordt, maar voor God of goden. Zoals de wierooklucht opstijgt stijgen ook de gebeden van de gelovige op. Israël had slachtoffers, dankoffers, reukoffers.
Een vriend van me, die uit het occultisme tot geloof in de Here Jezus gekomen is, wordt onwel als hij wierook ruikt, allerlei associaties met zijn "oude leven" komen dan bij hem boven. Sinds ik dat van hem weet ben ik alerter dan voorheen, al heb ik er geen last van.
Voor het eerst bekijk ik het pakje wierook, dat ik in huis heb, eens goed. Geen hindoegod te zien. "AROMATIC ROSE DHOOP," staat erop "Rose is a symbol of love and purity. The buddhists use a form of rosary and aid to meditation..............etc." Dat boeddhisten het maken staat er niet op. In India kreeg ik wierook op de markt en dan vraag je naar het hoe en waarom en waartoe. Het is nu te laat voor een aromatisch roosluchtje, maar bedankt voor het nadenken en uitwisselen erover. Van harte Gods zegen gewenst verder.