quote:
JTP schreef op 26 mei 2005 om 17:12:Ik werd laatst getroffen door marc 2:18-20
18 De leerlingen van Johannes en de Farizeeën hadden de gewoonte regelmatig te vasten. Er kwamen mensen naar Jezus toe, die hem vroegen: ‘Waarom vasten de leerlingen van Johannes en de leerlingen van de Farizeeën wel, maar uw leerlingen niet?’ 19 Jezus antwoordde: ‘Bruiloftsgasten kunnen toch niet vasten zolang de bruidegom bij hen is? Nee, zolang ze de bruidegom bij zich hebben, kunnen ze niet vasten. 20 Maar er komt een dag dat de bruidegom bij hen wordt weggehaald, en dan is het hun tijd om te vasten.
Hieruit volgt lijkt me dat christenen het vasten ook in de praktijk moeten brengen.
Graag zou ik meningen horen over onderstaande vragen.
Moeten we inderdaad vasten?
Ik denk niet dat je uit bovenstaande tekst zonder meer kunt concluderen dat wij de
opdracht hebben gekregen om te vasten. Jezus' dood was voor hen hoogstwaarschijnlijk een reden om te vasten. Ze waren in rouw, en dan is vasten dacht ik vrij gebruikelijk. Daar kan die voorspelling volgens mij op slaan.
Jezus heeft ná zijn opstanding beloofd dat Hij altijd bij ons zal zijn: (uit het zendingsbevel: ) 'Ik ben met jullie, alle dagen, tot aan de voltooiing van deze wereld.' De Bruidegom ís dus bij ons. Toch zie je dat de NT-gemeente ook vastte:
quote:
Hand. 13:2-3
Op een dag, toen ze aan het vasten waren en een gebedsdienst hielden voor de Heer, zei de heilige Geest tegen hen: ‘Stel mij Barnabas en Saulus ter beschikking voor de taak die ik hun heb toebedeeld.’ 3 Nadat ze gevast en gebeden hadden, legden ze hun de handen op en lieten hen vertrekken.
De tekst waarin het gaat over de houding waarin je vast, heeft als kern: laat je niet vóórstaan op 'hoe actief je met geloof bezig bent' - daar valt onder: bidden, vasten, aalmoezen geven. Het is geen
opdracht tot vasten. (Overigens, in de Mozaïsche wetten kon ik geen opdracht tot vasten vinden.)
quote:
Wat is het doel van vasten?
In het OT zie je dat er vaak wordt gevast als teken van schuldbesef, rouw. En van daaruit wordt God gevraagd om vergeving en ontferming: Here, wij hebben gezondigd, wilt U weer naar ons omzien? Dat heeft u toch beloofd? Het gaat om pleiten om Gods ontferming, niet vanuit de gedachte dat je er recht op hebt, maar vanuit afhankelijkheid aan God.
Trouwens, een tekst in het OT waarin God het heeft over vasten:
Jesaja 58: vasten is zinloos als het niet gepaard gaat met concrete bekering en omzien naar elkaar, je houden aan Gods geboden.
In de tekst uit Handelingen 13 (hierboven) wordt er gevast door de gemeente, gecombineerd met een gebedsdienst. Het lijkt erop dat het vooral als eerbetoon aan God dient, en om je inderdaad helemaal op Hem te richten.
quote:
Wat doet vasten met je en je relatie tot God?
Mag je reslutaat verwachten in de vorm van een antwoord van God.
Wie heeft ervaringen met vasten?
Ik heb geen ervaring met vasten. Wel ontzeg ik mij soms iets om te controleren of ik niet ergens van afhankelijk ben geworden (bijv. msn

) - dat helpt wel om inderdaad zuiver te blijven en me niet te laten afleiden van afhankelijkheid van God.
Natuurlijk mag je antwoord verwachten van God, als je oprecht Gods wil wil ontdekken, en Gods woord gezag over je leven laat hebben. Stel dat je aan het vasten gaat, en je krijgt als antwoord zo'n profetie van Jesaja; zou je dan bereid zijn om inderdaad de bezem door je leven te halen? Ik denk dat je je dat wel echt serieus moet afvragen.
Zoek eerst het koninkrijk van God, en zijn gerechtigheid.