quote:
Merovinger schreef op 07 september 2005 om 15:57:Omdat mensen meenden dat God het wilde zijn aardig wat oorlogen gevoerd. De huidige Amerikaanse regering is tegen abortus omdat je niet over leven of dood mag beslissen, ondertussen is de doodstraf in een aantal staten nog de gewoonste zaak.
Een uitermate kromme redenering! De doodstraf wordt in Amerika toegekend aan mensen die willens en wetens een zware misdaad hebben begaan. "Leven' op zich is echter
geen misdaad, ook niet in Amerika voor zover ik weet. Derhalve kan een foetus het leven niet ontzegd worden. De discussie is slechts: wanneer is iets 'leven', en wanneer niet? Daarover verschillen de diverse staten/partijen in Amerika (en Nederland) van mening.
quote:
Wij zijn geen goden en moeten dus uit menselijk oogpunt oordelen. Als er een God is laat hij ons de keuze. Als hij God van liefde is, laat hij mensen niet geboren worden als kasplantjes.
Wij (i.e. kinderen van God) kunnen wel degelijk vernemen wat Gods wil is (zie ook bovenstaande reacties).
Daarnaast: het 'God is liefde' argument lijkt mij onjuist op deze plaats: God is bovenal rechtvaardig. Derhalve moeten de mensen zelf het onrecht van eeuwen dragen. Dat onrecht uit zich bijvoorbeeld ook in een onvolkomen natuur, die door mensen verbruikt wordt in plaats van gehoed.
quote:
God heeft ons kennis en wijsheid gegeven en daar hoort ook bij dat we een leven mogen beëindigen wanneer het een uitzichtloos bestaan moet leiden/lijden.
De argumentatie achter deze bewering ontgaat mij ten enen male. God heeft ons kennis gegeven, en wijsheid. Waar. God heeft ons echter niet de vrijheid gegeven om over (de kwaliteit van) het leven te beslissen: het 'Gij zult niet doden' kan moeilijk helderder verwoord worden. Het doden van mensen was in het oud-testamentische bestel aan strikte regels gebonden: daar was een zware overtreding van de wet voor nodig en een veroordeling door de oudsten. Het hebben van een slechte kwaliteit van leven is geen kwaad of overtreding dat met een dood bekocht dient te worden.