quote:
Gewone sport doet wel iets, zeker als je anders geen of nauwelijks lichaamsbeweging hebt (alleen daarvan zou je al depressief worden, PMS of niet). Maar krachttraining heeft een andere invloed dan gewoon een goede conditie houden. Zeker op geslachtshormonen heeft het invloed - het is niet alleen zo dat je door testosteron meer spieren opbouwt, maar ook dat je meer testosteron aanmaakt als je je spieren explosief gebruikt (langdurige cardio werkt juist testosteronverlagend). Daar moet je je niet bij voorstellen dat je als vrouw een baard gaat kweken ofzo, maar de verhouding van je geslachtshormonen kan wel net zo worden veranderd, dat het invloed op je gemoedstoestand heeft (beter in je vel, meer zin in seks (dat laatste was niet altijd even handig als single

maar daar heb ik gelukkig geen last meer van sinds ik seks geen prioriteit meer geef in mijn leven).
Vooral een zeer zware benentraining heeft/had bij mij direct merkbaar effect in de dagen erna. Toen ik nog last van PMS had, plande ik zo'n training, waarbij ik zowat het snot in mijn ogen trainde met bijvoorbeeld
deze oefening met 90 kg, een dag of 3 voor mijn menstruatie en had ik nergens last van (behalve van gruwelijke spierpijn dan ...) Nu train ik niet zo idioot zwaar meer, maar - ik denk door mijn bekering - heb ik toch geen last meer van PMS en winterdepressie.
Overigens zul je ook zonder die details van snot enzo

al profijt hebben, als je maar wel op de 'mannenmanier' traint en niet op de legpress gaat liggen met 20 kg (kun je nagaan als je kniebuigingen zonder gewicht doet, moet je al je eigen lichaamsgewicht minus je onderbenen en voeten omhoogduwen, dus 20 kg doet natuurlijk helemaal niets behalve je knieën smeren).