Auteur Topic: Hemelse machten  (gelezen 2732 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Hemelse machten
« Gepost op: augustus 16, 2005, 06:19:14 pm »
Wat bedoelt de Bijbel als er gesproken wordt over het feit dat God de Heer is van de hemelse machten?
Wat moet ik hier verstaan onder hemelse machten?
Heeft iemand een antwoord hierop?
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2005, 06:19:28 pm door Iris »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #1 Gepost op: augustus 16, 2005, 06:31:54 pm »

quote:

Efeziërs 31 Daarom is het, dat ik, Paulus, die ter wille van Christus Jezus voor u, heidenen, in gevangenschap ben; 2 – gij hebt immers gehoord van de bediening door Gods genade mij met het oog op u gegeven: 3 dat mij door openbaring het geheimenis bekendgemaakt is, gelijk ik boven in het kort daarvan schreef. 4 Daarnaar kunt gij bij het lezen u een begrip vormen van mijn inzicht in het geheimenis van Christus, 5 dat ten tijde van vroegere geslachten niet bekend is geworden aan de kinderen der mensen, zoals het nu door de Geest geopenbaard is aan de heiligen, zijn apostelen en profeten: 6 (dit geheimenis), dat de heidenen mede-erfgenamen zijn, medeleden en medegenoten van de belofte in Christus Jezus door het evangelie, 7 waarvan ik een dienaar geworden ben naar de genadegave Gods, die mij geschonken is naar de werking zijner kracht. 8 Mij, verreweg de geringste van alle heiligen, is deze genade te beurt gevallen, aan de heidenen de onnaspeurlijke rijkdom van Christus te verkondigen, 9 en in het licht te stellen (wat) de bediening van het geheimenis (inhoudt), dat van eeuwen her verborgen is gebleven in God, de Schepper van alle dingen, 10 opdat thans door middel van de gemeente aan de overheden en de machten in de hemelse gewesten de veelkleurige wijsheid Gods bekend zou worden, 11 naar het eeuwige voornemen, dat Hij in Christus Jezus, onze Here, heeft uitgevoerd, 12 in wie wij de vrijmoedigheid en de toegang met vertrouwen hebben door het geloof in Hem. 13 Daarom verzoek ik u met aandrang, de moed niet op te geven bij mijn verdrukkingen om uwentwil, want die zijn een eer voor u.

Je doelt op dit gedeelte?

Op Crosswalk. com staan wel wat commentaren. Je kunt ze bekijken door op de linkjes rechts te klikken. :)

Over het algemeen wordt met de 'hemelse machten' geduid op de bewoners van de hemel, engelen dus. (Zie ook de commentaren).
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2005, 06:33:55 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #2 Gepost op: augustus 16, 2005, 08:07:31 pm »
De Heer van de hemelse machten (of in de NBG-51-vertaling: de HERE der heerscharen) is een term die je heel vaak tegenkomt in het OT. Vaak wordt die term gebruikt in profetieën die te maken hebben met het gehoorzamen van God en het volledig vertrouwen op God. Het gaat in ieder geval over een groot hemels leger, volgens mij.
Over de link met het vertrouwen op God: God is vertrouwen waar, Hij is de Machtige, met nog het machtigste hemelse leger ook. Niet een god die niets zit te doen en alleen maar zit toe te kijken.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #3 Gepost op: augustus 16, 2005, 08:36:36 pm »
In 1 Petr 1,12

Hun werd geopenbaard, dat zij niet zichzelf, maar u dienden met die dingen, welke u thans verkondigd zijn bij monde van hen, die door de heilige Geest, die van de hemel gezonden is, u het evangelie hebben gebracht, in welke dingen zelfs engelen begeren een blik te slaan.

Hier blijkt ook uit dat engelen niet alles weten/zien. De Gemeente moet sommige zaken uitbeelden. Ook bij de haardracht wordt het zo gebracht:
1 Kor 11:10 Daarom moet de vrouw een macht op het hoofd hebben vanwege de engelen.

Ook de duivel en zijn trawanten zijn machten in de hemel. Zie Job waar hij verschijnt voor God.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #4 Gepost op: augustus 16, 2005, 08:43:23 pm »
In de tijd van Job was de duivel in de hemel. Na Jezus offer is hij uit de hemel gegooid en gaat hij op aarde rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij verslinden kan.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #5 Gepost op: augustus 16, 2005, 09:00:00 pm »
Anderen zien dat weer ietsje anders. :)
Namelijk dat satan nu wel rondgaat als een brullende leeuw, want hij heeft weinig tijd, maar uit de hemel wordt hij pas gegooid, als de grote verdrukking begint, de grote eindstrijd. Als de gemeente al opgenomen is, wordt de hemel gezuiverd als eerste. (Op. 12)Daarna is de aarde aan de beurt.

Hoe kan Efeze 6 anders zeggen dat we hebben te strijden tegen de overheden en machten in de hemelse gewesten als hij er nu al uit zou zijn gegooid?
« Laatst bewerkt op: augustus 16, 2005, 09:01:33 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #6 Gepost op: augustus 16, 2005, 09:03:40 pm »
Omdat daar gewoon de geestelijke wereld bedoeld wordt, hemels is dan niet per se een geografische locatie... :?

Iris

• Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #7 Gepost op: augustus 16, 2005, 09:21:55 pm »
Bedankt voor de antwoorden.
Weer wat geleerd.
 :)

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #8 Gepost op: augustus 16, 2005, 11:56:53 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 16 augustus 2005 om 20:43: Na Jezus offer is hij uit de hemel gegooid en gaat hij op aarde rond als een brullende leeuw, zoekende wie hij verslinden kan.
Volgens mij was satan na zijn opstand tegen God, al uit de hemel gegooid. Werd hij niet op de aarde geworpen? Hij verblijft sindsdien in de hemelse gewesten, een benaming die mogelijk niets met de hemel te maken heeft, maar aanduidt dat hij zich in een andere - bovennatuurlijke, en voor ons onzichtbare - dimensie bevindt.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #9 Gepost op: augustus 17, 2005, 09:26:50 am »

quote:

Heidi schreef op 16 augustus 2005 om 23:56:
[...]

Volgens mij was satan na zijn opstand tegen God, al uit de hemel gegooid. Werd hij niet op de aarde geworpen? Hij verblijft sindsdien in de hemelse gewesten, een benaming die mogelijk niets met de hemel te maken heeft, maar aanduidt dat hij zich in een andere - bovennatuurlijke, en voor ons onzichtbare - dimensie bevindt.

Dan moet je dat specificeren; er zijn verschillende hemelen. Waar hij als hoge engel in de 'derde'  hemel was, zoals 2 Kor. aangeeft dat iemand daar was ogetrokken en onuitsprekelijk woorden hoorde - het Paradijs, daar zal hij al uit zijn. Maar de 'tweede hemel' zijn volgens mij de hemelse gewesten, waar hij nog is volgens Efeze 6. En waar hij kan komen en waar God hem ontmoette volgens Job.
(Als ik nu dood zou gaan, denk ik toch niet dat ik hem in het Paradijs nu tegen zal komen)
En de 'eerste hemel'is dan het uitspansel.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #10 Gepost op: augustus 17, 2005, 09:59:39 am »
Volgens mij is er maar één hemel en is die opdeling in allerlei verschillende 'hemelen' beeldspraak. Efe. 6 heeft het gewoon over de onzichtbare geestelijke machten.

Het verschil van inzicht komt doordat jij de bijbel literalistisch biblicistisch leest en de meeste mensen hier doen dat niet.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #11 Gepost op: augustus 17, 2005, 11:19:05 am »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 augustus 2005 om 09:26:
Dan moet je dat specificeren; er zijn verschillende hemelen. Waar hij als hoge engel in de 'derde'  hemel was, zoals 2 Kor. aangeeft dat iemand daar was ogetrokken en onuitsprekelijk woorden hoorde - het Paradijs, daar zal hij al uit zijn. Maar de 'tweede hemel' zijn volgens mij de hemelse gewesten, waar hij nog is volgens Efeze 6. En waar hij kan komen en waar God hem ontmoette volgens Job.
(Als ik nu dood zou gaan, denk ik toch niet dat ik hem in het Paradijs nu tegen zal komen)
En de 'eerste hemel'is dan het uitspansel.

Ja, daar heb je gelijk in, er zijn 3 "hemelen" en God is in de hoogste hemel. Toch is contact mogelijk van de ene hemel naar de andere hemel, zie het voorbeeld dat al eerder in deze discussie aangehaald werd, van satan die voor God verscheen, ten tijde van Job.

Wanneer ik echter dit lees 7 En er kwam oorlog in de hemel; Michaël en zijn engelen hadden oorlog te voeren tegen de draak; ook de draak en zijn engelen voerden oorlog, 8 maar hij kon geen standhouden, en hun plaats werd in de hemel niet meer gevonden. 9 En de grote draak werd (op de aarde) geworpen, de oude slang, die genaamd wordt duivel en de satan, die de gehele wereld verleidt; hij werd op de aarde geworpen en zijn engelen met hem. lijkt het erop dat satan inderdaad nog in de hemel is. Maar misschien is dit een mengeling van verleden en toekomst, ik weet het niet...moeilijk...

LaNaussee

• Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #12 Gepost op: augustus 17, 2005, 12:01:51 pm »
Zou het kunnen dat wij het niet volgen doordat we in chronologische tijd denken, terwijl die in de hemel wel eens helemaal niet zo hoeven te bestaan?
"All you have to decide is what to do with the time that is given to you"

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #13 Gepost op: augustus 17, 2005, 12:08:04 pm »

quote:

LaNaussee schreef op 17 augustus 2005 om 12:01:
Zou het kunnen dat wij het niet volgen doordat we in chronologische tijd denken, terwijl die in de hemel wel eens helemaal niet zo hoeven te bestaan?

Dat denk ik inderdaad ook.
Voor God is het verleden, heden en toekomst tegelijk. Hij weet immers wat wij morgen doen zullen....
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 12:10:18 pm door Heidi »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Hemelse machten
« Reactie #14 Gepost op: augustus 17, 2005, 09:15:39 pm »
Modbreak:
Off-topic berichten uit deze discussie zijn verplaatst naar een nieuw topic: Volgorde van toekomstige - profetische - gebeurtenissen
Hier kunnen we verder spreken over het onderwerp 'hemelse machten'.