quote:
Pooh schreef op 24 augustus 2005 om 10:29:Andries, ook na een paar keer lezen kan ik niet echt een touw vastknopen aan je verhaal. Ik zal proberen uit te leggen wat ik wel en niet begrijp, misschien kun je dan hier en daar wat verhelderen?
Ik heb een bewustzijn, en dat bewustzijn heeft subjectieve gevoelens. Tot zover snap ik 't, al weet ik niet waarom 'ik' niet gewoon gevoelens heeft, maar dat terzijde.
Om te kunnen denken en beelden te kunnen vormen heb je eerst een eigen bewustzijn of ik-gevoel nodig, dat is een gevoel dat jij bestaat, er bent als afgescheiden wezen van je omgeving. Zonder zintuigen (vanaf je geboorte) zou je ook geen beelden kunnen vormen, maar een ik-bewustzijn is essentieel.
quote:
Een van die gevoelens is dat er iets 'anders' is. Neem ik voor kennisgeving aan.
Nee, dat is niet "een van de gevoelens" maar een essentieel onderdeel van het ik-bewustzijn, dat er om je heen objecten zijn en jij het subject bent ("ik ben"). Zonder een gevoel van de "ander" of het "andere" kan er ook geen ik-bewustzijn zijn. Eigenlijk is er ook geen verschil tussen. Het is niet een van de gevoelens maar een vorm van (individueel) bewustzijn, dus een stap eerder dan gevoelens (die plaatsvinden als projectie binnen het bewustzijn).
quote:
Maar wat is dat 'construct'? En waarom?
Je kunt God niet zomaar leren kennen. Je kunt wel naar Hem toe groeien en Hem nader komen (en indirect gaan ervaren). Met construct bedoel ik dat je toch een beeld nodig hebt om richting te kunnen geven aan dat streven naar God toe te groeien en dat construct is uiteindelijk afkomstig van mensen (of de Messias, afhankelijk van hoe je gelooft) die die weg al eerder zijn gegaan. Een construct is een kunstmatig beeld (in dit geval van God).
quote:
En wat is dat totaal van dat ik-bewustzijn? En wat heeft God daarmee te maken?
Het ik-bewustzijn bestaat uit meerdere lagen. In een van de "lagere lagen" worden de beelden geprojecteerd, zodat je kunt waarnemen en kunt denken (de laag van het "ik heb gedaan/ik heb geschapen"). In een subtielere laag initieer je acties of gedachten ("ik doe") en in een nog subtielere laag ben je je bewust van je eigen bestaan ("ik ben"). Nog een stap dichter bij God is een laag die kijkt naar dat zelf-bewustijn (naar dat "ik ben"). Dat is het bewustzijn van het zelf-bewustzijn en als je je geheel naar die laag terug weet te trekken, zit je in het totale bewustzijn dat naar
alles kijkt en waarin alles ook bestaat. Het bewustzijn is niet een product van de materie, maar andersom.
[...]
quote:
Wat bedoel je hier precies met "de ander"? Dat is, als ik 't goed begrijp, God? En God is dan niet iets buiten je, maar juist in je?
Nee, God is niet buiten en niet binnen jezelf maar is al dat en nog meer. Jouw bewustzijn is een onderdeel van God en dus kun je via de expansie van dat bewustzijn God realiseren. Het is een soort terugkeer naar je oorsprong, want Hij heeft je ook (in omgekeerde richting) voortgebracht. [...]
quote:
"Er zit in ieder mens". Dat vind ik nogal een boute uitspraak; weinig axiomatisch ook. Maar jij ervaart een verlangen naar expansie en overstijging van je eigen bewustzijn. Dat snap ik.
Dat zit in aanleg in ieder mens. Dat lijkt een boude uitspraak, maar het nastreven van geluk, het nastreven van comfort, van plezier, genoegens of macht (en het vermijden van pijn, lijden, vernedering etc.) zijn slechts uitingen van dit algemene streven naar expansie. Niemand is tevreden met de huidige situatie, iedereen is voordurend bezig gelukkiger te worden. Alleen in de terugkeer naar God vindt dat verlangen uiteindelijke vervulling. Alle andere vormen van geluk zijn slechts tijdelijk en vervliegend.
quote:
Dit klinkt als een soort mystieke ervaring? Je kunt God ervaren, maar daarvoor moet je jezelf gedeeltelijk overstijgen?
Om God te realiseren moet je het ik-bewustzijn expanderen of overstijgen (de lagere niveaus moet je als het ware "intrekken" in de hogere tot ze verdwijnen in God (Het zaadje verandert in de boom, het stukje desem rijst tot een heel brood).
[...]
quote:
Hier volg ik je helemaal niet meer. Of beter gezegd, ik begrijp misschien wel wat je allemaal zegt, maar niet wat de relevantie is? Je doet allerlei uitspraken over bewustzijn, god, dingen, etcetera, zonder enige vorm van onderbouwing. Dat lijkt me niet te stroken met Koerok's vraag om axiomas? Of zie ik iets over 't hoofd.

Ik breek in in de discussie omdat ik mis waar het eigenlijk om gaat. Het is niet : "ik ben, want ik denk", maar "mijn
ik-bewustzijn is, omdat er een hoger bewustzijn naar zit te kijken (je hogere ik of God)". Ik ga dus uit van een ander axioma.