quote:
Ik ken die biografie Ceasar niet, maar ik zou er geen seconde wakker van liggen als het allemaal verzonnen was. Punt is wel, en dat zal pleiten voor de bio van JC (Julius Ceasar dus), dat er in die bio (ik gok even) geen absurde claims staan vermeld. En daardoor wordt het meteen al een veelvoud waarschijnlijker dat het waar is. En nee, dat is niet selectief, dat is simpelweg realistisch.
Bon, wat jij wil. Wat bedoel je trouwens met 'absurde claims'. Je gelooft sowieso niet in wonderen? Loopt het daarop stuk?
quote:
Consensus onder gelovigen bedoel je zeker?
Nee, consensus onder (paleo-)literatuurwetenchappers, geschiedkundigen en archeologen, van elke snit denkbaar.
quote:
Ik vermoed dat je eens wat minder selectief moet lezen. Dan zou je namelijk weten dat er amper iets zinnigs te zeggen valt over het leven van JC (Jezus Christus in dit geval).
Da's geen kwestie van mijn selectief lezen, da's een kwestie van jou te weinig lezen. Er zijn buiten de evangelie-en genoeg bronnen uit die tijd (voornamelijk Romeinse en Joodse) die aspecten van het verhaal van de evangelie-en bevestigen. Zo bevindt zich in de collectie van het London Museum een brief van de hand van Pontius Pilatus, waarin hij aan zijn meerdere bericht over het akkefietje waar nu nu nog steeds Pasen over vieren. Wat hij daarin beschrift in *volledig* in lijn met wat de evangelie-en daarover berichten.
quote:
O, pleite hij dan voor sadistische moordpatijen en verkrachting? Dat is nieuw voor me. Ja ja, is flauw, maar kom op zeg, geef toe dat hij geen militante boeman was. Hij had het beste met de mensen voor.
Humanisme en 'Lief-zijn-voor-elkaar' zijn niet hetzelfde. Als je dat denkt dan moet je je naast de evangelie-en toch ook wat meer in het humanisme verdiepen.
quote:
Zo niet: dan kan hij doodvallen.
Volgens de evangelie-en is dat al gebeurd, dankjewel.
quote:
Alsof Joden niet (deels) humanist kunnen zijn.
Ik begrijp uit je antwoord dat je onder humanisme iets anders verstaat dan wat doorgaans de definitie van Humanisme an sich is. Je verwart Humanisme met 'humaan' denk ik zo. Was Jezus humaan? Ja, ik denk het wel, in elke zin van het woord. Was Jezus een Humanist? Beslist niet!
Ik ben een beetje bang dat je op het ogenblik vragen stelt die verder gaan dan je kennis:
A ) Je bent niet op de hoogte van wat er al aan onderzoek omtrent de betrouwbaarheid van de evangelie-en (in termen van geschiedschrijving) is gedaan, noch de voor velen onverwachtte uitkomst van dat onderzoek.
B ) Je weet niet echt goed waar je op doelt als je het over Humanisme hebt.
Dat klinkt allemaal vreselijk arrogant, waarvoor mijn excuses.
Op mijn beurt ben ik toch een tikkeltje teleurgesteld. Je stelling aangaande het humanisme van Jezus is goed gevonden. Wat nu alleen blijkt is dat je over zowel Jezus als over humanisme eigenlijk te weinig weet om een heldere discussie te hebben. In plaats daarvan begin je sarcastisch en vervelend neerbuigend te worden.
quote:
Mag jij mij aan grenzenloze zekerheid gaan vertellen wat dat in hemelsnaam betekent.
Als ik het idee had dat je hier oprecht in ge-interesseerd was dan had ik graag mijn opvattingen hierover met je gedeeld. Maar ik denk dat het je in feite geen moer kan schelen, dus ik hou dat liever voor mezelf, dankjewel.
Anyway, ik ben er een paar dagen tussen uit (morgen voeg ik me bij vrienden op Lowlands

). Later...