Auteur Topic: Volgorde van toekomstige - profetische - gebeurtenissen  (gelezen 1914 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Volgorde van toekomstige - profetische - gebeurtenissen
« Gepost op: augustus 17, 2005, 03:05:19 pm »
Modbreak:
Deze berichten zijn afgesplitst vanuit het topic Hemelse machten. Hier kunnen we verder spreken over het onderwerp wat de volgorde is van de profetische gebeurtenissen die in de bijbel worden genoemd.

Toch is er wel een volgorde qua tijd in de bijbel. Jezus werd ook geboren toen de volheid van de tijd was gekomen.
Maar ik heb minder problemen ermee, ik zie Openbaring toch wel in de toekomst liggen. :)
Wat deze dingen betreft is er wel een volgorde. ook bijvoorbeeld het gedeelte in 1 Kor. 15 over de opstanding:

1.
22 Want evenals in Adam allen sterven, zo zullen ook in Christus allen levend gemaakt worden.
23 Maar ieder in zijn eigen rangorde:
2.
Christus als eersteling,
3a.
vervolgens die van Christus zijn bij zijn komst;
5
24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.
3b.
25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft.
4
26 De laatste vijand, die onttroond wordt, is de dood, 27 want alles heeft Hij aan zijn voeten onderworpen. Maar wanneer Hij zegt, dat alles onderworpen is, is blijkbaar Hij uitgezonderd, die Hem alles onderworpen heeft.
6.
28 Wanneer alles Hem onderworpen is, zal ook de Zoon zelf Zich aan Hem onderwerpen, die Hem alles onderworpen heeft, opdat God zij alles in allen.

Ik zou de draak die uit de hemel gevallen en op aarde is geworpen, ergens plaatsen tussen 3a en 3b. :)
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 09:50:32 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: augustus 17, 2005, 03:32:11 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 augustus 2005 om 15:05:
Toch is er wel een volgorde qua tijd in de bijbel. Jezus werd ook geboren toen de volheid van de tijd was gekomen.

Mee eens.

quote:

ik zie Openbaring toch wel in de toekomst liggen. :)

Ik ook zeker wel, alhoewel sommige dingen uit Openbaring al plaatsgevonden hebben of momenteel plaatsvinden, het meeste echter - beschreven in Openbaring - ligt in de nabije toekomst.
Ik weet ook dat satan momenteel rondgaat als een briesende leeuw, om maar te verslinden, wie hij verslinden kan. Hij werkt hier op aarde, nadat hij door God - wegens zijn opstand - verstoten is uit de hemel. Ik denk niet dat hij ook echt nog in de hoogste hemel kan komen.
Overigens staat er geschreven dat Hij àlle dingen nieuw maakt. Er komt een NIEUWE hemel en een NIEUWE aarde. Kan ik daaruit begrijpen dat de hemel straks anders zal zijn dan dat deze nu is?

quote:

Wat deze dingen betreft is er wel een volgorde. ook bijvoorbeeld het gedeelte in 1 Kor. 15 over de opstanding:

3a.
5
24 daarna het einde, wanneer Hij het koningschap aan God de Vader overdraagt, wanneer Hij alle heerschappij, alle macht en kracht onttroond zal hebben.
3b.
25 Want Hij moet als koning heersen, totdat Hij al zijn vijanden onder zijn voeten gelegd heeft.
Ik zou de draak die uit de hemel gevallen en op aarde is geworpen, ergens plaatsen tussen 3a en 3b. :)

Bedoel je dat die draak straks pas uit de hemel valt, nadat Christus al de Zijnen tot Zich genomen heeft? En dat satan dan degenen - die overblijven, en die hij toch al "heeft" - nogmaals gaat verleiden, om er zeker van te zijn dat hij ze zal behouden, ofzo?
Straks breekt het duizendjarig rijk aan, en zullen wij met Christus als koningen over deze aarde heersen. Satan zal dan gebonden zijn, en niets kunnen doen.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 09:51:49 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: augustus 17, 2005, 04:49:37 pm »

quote:

Heidi schreef op 17 augustus 2005 om 15:32:

Ik ook zeker wel, alhoewel sommige dingen uit Openbaring al plaatsgevonden hebben of momenteel plaatsvinden, het meeste echter - beschreven in Openbaring - ligt in de nabije toekomst.
Ik weet ook dat satan momenteel rondgaat als een briesende leeuw, om maar te verslinden, wie hij verslinden kan. Hij werkt hier op aarde, nadat hij door God - wegens zijn opstand - verstoten is uit de hemel. Ik denk niet dat hij ook echt nog in de hoogste hemel kan komen.
Overigens staat er geschreven dat Hij àlle dingen nieuw maakt. Er komt een NIEUWE hemel en een NIEUWE aarde. Kan ik daaruit begrijpen dat de hemel straks anders zal zijn dan dat deze nu is?

Ja, als er een nieuwe hemel komt is die toch anders dan nu, blijkbaar. :)
Zoals de nieuwe aarde ook anders is.
We hebben het nu ook over de geschapen hemel. (Om het nog ingewikkelder te maken ;) )
Er is ook een ongeschapenen hemel,dat is het Vaderhuis.
God is nl ongeschapen en woont in de ongeschapen hemel. Ik denk dat dat het Vaderhuis is, met de vele woningen, waar wij uiteindelijk zijn.

quote:

Bedoel je dat die draak straks pas uit de hemel valt, nadat Christus al de Zijnen tot Zich genomen heeft? En dat satan dan degenen - die overblijven, en die hij toch al "heeft" - nogmaals gaat verleiden, om er zeker van te zijn dat hij ze zal behouden, ofzo?

Zoals ik het zie: Ja, dat is de Grote verdrukking. Dan gaat hij op aarde te keer. (na 3a)
Hierna wordt de duivel 1000 jaar gebonden. (3b)

quote:

Straks breekt het duizendjarig rijk aan, en zullen wij met Christus als koningen over deze aarde heersen. Satan zal dan gebonden zijn, en niets kunnen doen.

Daarna wordt hij voor een korte tijd weer logeslaten (na 3b) en dan is er het einde. (5)
God is alles in allen is in de nieuwe toestand: nieuwe hemel en nieuwe aarde. (6)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: augustus 17, 2005, 05:31:46 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 17 augustus 2005 om 16:49:
Ja, als er een nieuwe hemel komt is die toch anders dan nu, blijkbaar. :)
Zoals de nieuwe aarde ook anders is.

Niet blijkbaar, maar zeker!

quote:

We hebben het nu ook over de geschapen hemel. (Om het nog ingewikkelder te maken ;) )

Ja, de huidige hemel(en). Die hemel is dus net zoals deze aarde onvolmaakt??? Waarom moet er een nieuwe hemel komen? Vanwege de huidige onvolmaaktheid?

quote:

Er is ook een ongeschapenen hemel,dat is het Vaderhuis.
God is nl ongeschapen en woont in de ongeschapen hemel. Ik denk dat dat het Vaderhuis is, met de vele woningen, waar wij uiteindelijk zijn.
Ongeschapen?
In den beginne SCHIEP God de hemel en de aarde!
Of bedoel je hiermee de NIEUWE hemel, waar Openbaring over spreekt?
Dat God ongeschapen is - Hij was er immers altijd al - ben ik volkomen met je eens, maar Hij schiep in den beginne wel de hemel (Zijn woonplaats) en de aarde.
Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat de hemel nu niet vele woningen heeft - al zegt Jezus van wel - maar dat de nieuwe hemel dat pas zal hebben. Wellicht doelt Jezus daar ook op.

quote:

Zoals ik het zie: Ja, dat is de Grote verdrukking. Dan gaat hij op aarde te keer. (na 3a)Hierna wordt de duivel 1000 jaar gebonden. (3b)

Wat denk je dan? Heeft hij dan alleen te maken met degenen die hij toch al heeft, of leven de mensen die nooit de mogelijkheid gehad hebben om God te leren kennen, dan ineens ook weer....? om een nieuwe kans te krijgen............???????

quote:

Daarna wordt hij voor een korte tijd weer logeslaten (na 3b) en dan is er het einde. (5)God is alles in allen is in de nieuwe toestand: nieuwe hemel en nieuwe aarde. (6)
Ik begrijp je niet helemaal. Net zei je dat dat de grote verdrukking was, maar nu beweer je dat die verdrukking pas daarna komt....

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: augustus 17, 2005, 10:29:48 pm »

quote:

Heidi schreef op 17 augustus 2005 om 17:31:

Ja, de huidige hemel(en). Die hemel is dus net zoals deze aarde onvolmaakt??? Waarom moet er een nieuwe hemel komen? Vanwege de huidige onvolmaaktheid?

Ja, waarom?
Misschien omdat de duivel toch ook er is geweest?

quote:

Ongeschapen?
In den beginne SCHIEP God de hemel en de aarde!
Of bedoel je hiermee de NIEUWE hemel, waar Openbaring over spreekt?

Ja, maar dat bedoel ik dus niet. De hemel die God in den beginne schiep, is toch zeker iets anders dan het ontoegankelijk licht wat Hij bewoont (om de bijbelse termen even te gebruiken :) ) Dat ontoegankelijke licht waar God woont, heeft Hij dat geschapen? Het is de plek waar Hij van eeuwigheid al woont. God is buiten de tijd. Zijn woonplaats is dus ook niet op een bepaald moment - zeg maar: aan het begin van de tijd, geschapen.
En de nieuwe hemel bedoel ik ook niet, want die komt nog. :)

quote:

Dat God ongeschapen is - Hij was er immers altijd al - ben ik volkomen met je eens, maar Hij schiep in den beginne wel de hemel (Zijn woonplaats) en de aarde.
Het zou goed mogelijk kunnen zijn dat de hemel nu niet vele woningen heeft - al zegt Jezus van wel - maar dat de nieuwe hemel dat pas zal hebben. Wellicht doelt Jezus daar ook op.

Als je Johannes 14 erbij neemt staat er:

Joh. 14
2 In het huis mijns Vaders zijn vele woningen – anders zou Ik het u gezegd hebben – want Ik ga heen om u plaats te bereiden; 3 en wanneer Ik heengegaan ben en u plaats bereid heb, kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat ook gij zijn moogt, waar Ik ben.
4 En waar Ik heenga, daarheen weet gij de weg.

Jezus is nu al in het Vaderhuis. Hij bereidt voor ons plaats en als dat klaar is komt Hij ons halen. Dan mogen we zijn waar Hij nu al is.
En aangezien er niet onmiddelijk sprake is van een nieuwe hemel op het moment dat Hij ons komt halen, is het Vaderhuis toch iets anders dan dat. Als Hij ons komt halen komt er nog vanalles eerst, w.o. het 1000-jarig rijk, bv. En daarna omt er de nieuwe hemel en de nieuwe aarde.
I.i.g. zit er 1000 jaar tussen. :)

quote:

Wat denk je dan? Heeft hij dan alleen te maken met degenen die hij toch al heeft, of leven de mensen die nooit de mogelijkheid gehad hebben om God te leren kennen, dan ineens ook weer....? om een nieuwe kans te krijgen............???????

Tja, ik zie de toekomstige dingen iets anders dan iemand die gelooft dat Jezus weerkomt en dan het koninkrijk op aarde sticht. Punt.
Er zijn veel verschillende meningen over.
Ik geloof in een opname van de Gemeente zoals beschreven in 1 Tess. 4 en 1 Kor. 15: 51 en 52. Dit is dezelfde gebeurtenis ruwweg gezegd, als die tekst uit 1 Kor. 15:

vers 23b

De ongelovigen en de christenen-in-naam, blijven op aarde waar een tijd aanbreekt van 'Grote verdrukking' die 7 jaar zal duren. In deze tijd gaat God weer bezig met het volk Israel om ze een geestelijk hertel te geven. Nu is de staat Israel al aanwezig, maar het is een seculier land, al zijn er veel orthodoxe joden. Een teken voor mij dat dit staat te gebeuren is de groei van het aantal Messias-belijdende Joden.
Deze 7 jaarwordt in het OT bijvoorbeeld aangeduid als 'de benauwdheid van Jakob' wat duidt op de centrale plaats van Israel in die tijd.
En dit gaat gepaard met grote oordelen en rampen over de wereld; deze worden beschreven in het boek Openbaring als de zegels worden verbroken.

quote:

Ik begrijp je niet helemaal. Net zei je dat dat de grote verdrukking was, maar nu beweer je dat die verdrukking pas daarna komt....

Het duizendjarig Rijk is de tijd dat de duivel gebonden is en wij mee-regeren vanuit Jeruzalem met Christus:

1 Kor. 15

De duivel is gebonden maar heeft nog niet in die zin definitief zijn oordeel ondergaan.
Lees maar eens dat stukje in Openbaring over het einde van de grote verdrukking als Jezus is teruggekomen op de Olijfberg en zo Jeruzalem heeft ontzet en hierna het 1000-jarig rijk zal aanbreken:

Hst. 19
20 En het beest werd gegrepen en met hem de valse profeet, die de tekenen voor zijn ogen gedaan had, waardoor hij hen verleidde, die het merkteken van het beest ontvangen hadden en die zijn beeld aanbaden; levend werden zij beiden geworpen in de poel des vuurs, die van zwavel brandt.

Hier wordt het beest (beest uit de aarde) en de valse profeet (beest uit de zee)in de poel van vuur geworpen: het definitieve oordeel. (Twee tegenhangers van de Drieeenheid: het beest: de Antichrist, de valse profeet: de anti'heilige geest')

En de duivel: de anti'god', wordt 1000 jaar gebonden:

Hst. 20
1 En ik zag een engel nederdalen uit de hemel met de sleutel des afgronds en een grote keten in zijn hand; 2 en hij greep de draak, de oude slang, dat is de duivel en de satan, en hij bond hem duizend jaren, 3 en hij wierp hem in de afgrond en sloot en verzegelde die boven hem, opdat hij de volkeren niet meer zou verleiden, voordat de duizend jaren voleindigd waren; daarna moet hij voor een korte tijd worden losgelaten.

Aan het einde van die 1000 jaar, wordt de duivel dus weer een korte tijd losgelaten om de volken die 1000 jaar in vrede geleefd hebben, weer te verleiden om Christus aan te vallen.
De mensen in dit vrederijk zijn namelijk nog niet zondeloos, maar ze worden niet meer verleid door de satan.
De volmaakte toestand komt pas als de nieuwe hemel en de nieuwe aarde er zijn.
De verleiding door de duivel van de mensen die in het vrederijk hebben geleefd, laat zien, dat de zonde in de mens nog aanwezig is.
Want bijvoorbeeld de volken die de minste van de broeders van de Heer goed hebben behandeld in de grote verdrukking, mogen het koninkrijk - het vrederijk ingaan. Dat zegt verder niets over de staat van hun hart, of ze bekeerd zijn of niet. (zie hiervoor Matt. 25: de scheiding van de schapen en de bokken)

Hst. 20
7 En wanneer de duizend jaren voleindigd zijn, zal de satan uit zijn gevangenis worden losgelaten, 8 en hij zal uitgaan om de volkeren aan de vier hoeken der aarde te verleiden, Gog en Magog, om hen tot de oorlog te verzamelen, en hun getal is als het zand der zee. 9 En zij kwamen op over de breedte der aarde en omsingelden de legerplaats der heiligen en de geliefde stad; en vuur daalde neder uit de hemel en verslond hen, 10 en de duivel, die hen verleidde, werd geworpen in de poel van vuur en zwavel, waar ook het beest en de valse profeet zijn, en zij zullen dag en nacht gepijnigd worden in alle eeuwigheden.

Hierna heeft de duivel dus pas zijn uiteindelijke oordeel ontvangen: bij het beest en de valse profeet in de poel des vuurs.
Maar deze eindstrijd is niet de grote verdrukking.
« Laatst bewerkt op: augustus 17, 2005, 10:49:55 pm door Priscilla en Aquila »

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: augustus 18, 2005, 09:48:21 am »
Misschien interessant in dit kader.

Wisten jullie dat het gevecht van de draak en de leeuw in de sterren staat geschreven? Een heel interessante powerpoint presentaie met geluid is hier te vinden: http://www.goedbericht.nl/audio.html#dierenriem helemaal onderaan, de tekens van de dierenriem.

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: augustus 18, 2005, 09:49:38 am door Driepinter »

Kerel

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: augustus 19, 2005, 04:27:00 pm »
Het "God gaat zijn weg van maagd tot leeuw" als astrologisch Bijbelse boodschap klopt niet met Genesis 1:14, waar God de sterren en planeten als lichtjes aan de hemel plaatst.
Er zijn Joden, die beweren dat God eerst de thora maakte en daarna dag na dag alles op aarde maakte, zoals in Genesis 1 staat. Dat doen ze om elk bijgeloof vanuit de astrologie buiten het jodendom te houden.
Wat is eigenlijk het verschil tussen een sterrenbeeld en een sterrenstelsel?

Driepinter

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: augustus 19, 2005, 09:24:25 pm »
Op het gevaar af off-topic te raken nog maar even een antwoord.

Het verschil tussen sterrenbeeld en sterrenstelsel lijkt me dat als je 's nachts naar boven kijkt je het sterrenstelsel ziet, en een sterrenbeeld zie je op een sterrenkaart.

Astrologie is trouwens waarzeggerij over mensen m.b.v. de sterren (onzin), de hemelen (astronomie) vertelt daarentegen van Gods eer. Ps 19:2

Ik begrijp niet precies wat je bedoelt met iets dat niet klopt? Hetgeen jij citeert ligt toch juist in dezelfde lijn?

Hartelijke groet,

Driepinter
« Laatst bewerkt op: augustus 19, 2005, 09:27:47 pm door Driepinter »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: augustus 19, 2005, 10:11:52 pm »
Sterrenstelsel: bijvoorbeeld de Melkweg
Sterrenbeeld: Grote Beer, Orion etc. (ook wel constellatie genoemd).

Zie ook: Pier in "Waren de goden kosmonauten? Wie zijn onz...".
Wellicht is het handiger om in dat topic verder te discussiëren. :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

leem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: augustus 20, 2005, 10:11:08 pm »
De Nieuwe hemelen en nieuwe aarde zoals het staat in Jesaja 65:17,Want ziet, Ik schep nieuwe hemelen en een nieuwe aarde; en de vorige dingen zullen niet [meer] gedacht worden, en zullen in het hart niet opkomen. En zoals het staat in Openbaringen 19:15, En ik zag een nieuwen hemel en een nieuwe aarde; want de eerste hemel, en de eerste aarde was voorbijgegaan, en de zee was niet meer. Dat is niet zo maar te verklaren dan alleen, zo als het gegeven is in de Openbaringen1:1, De openbaring van Jezus Christus, die God hem gegeven heeft, om Zijn dienstknechten te tonen de dingen, die haast geschieden moeten; en die Hij door Zijn engel gezonden, en Zijn dienstknecht Johannes te kennen gegeven heeft; Om het rechte daarvan te verstaan heb je toch die dienstknechten nodig die Jezus zijn Kerk heeft gegeven, zoals dat staat in Efeze4:11, En Dezelfde heeft gegeven sommigen tot apostelen, en sommigen tot profeten, en sommigen tot evangelisten, en sommigen tot herders en leraars;
Door de vele meningen wordt de waarheid bedolven.