Als ik het over kritiek heb, dan is het niet deze kritiek. In jouw voorbeeld kan het heel goed zijn dat iemand anders juist op dat moment heel erg veel steun en troost ontvangt door een preek die ik misschien al vaker heb gehoord.
Als ik luister naar preken, dan luister ik niet alleen voor mezelf, ik let ook altijd goed op wat de preek voor de hele gemeente betekent. En dan kan ik ontzettend blij worden als ik dingen hoor die voor mij misschien al heel bekend zijn, maar waarvan ik denk dat ze heel goed voor de gemeente zijn.
Om een voorbeeld te noemen: ik ben de afgelopen maanden heel erg bezig met nadenken over de vraag: wat houdt het in dat wij gemeente van Jezus Christus zijn? Dan ga je nadenken over: wat is onze identiteit? Wat is onze taak/opdracht/roeping? Hoe wil Christus dat zijn gemeente functioneert? Door bijbelstudie en het nadenken daarover, ben ik gaan zien hoe geweldig rijk de bijbel daarover spreekt. En ook dat er prachtige verbanden liggen: Beseffen wie we zijn in Gods ogen, als gemeente, is mijns inziens een geweldige stimulans om ook werkelijk te werken aan onze roeping als gemeente, om zo steeds meer te groeien en uiteindelijk steeds meer God te eren.
Nu hoorde ik gisteren een preek over het lichaam van Christus nav 1 Kor 12:27, waar staat: 'Gij nu zijt het lichaam van Christus en ieder voor zijn deel leden.' Is dat nu gesneden koek voor mij? Nee, absoluut niet. Ik vind het juist heerlijk om dit nu (eindelijk) eens van de kansel te horen, omdat ik meen dat dat te weinig gebeurd. De predikant lichtte bijv. vers 12 toe: 'Want gelijk het lichaam een is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, een lichaam vormen, zo ook Christus;'. Dat 'zo ook Christus', dat betekent eigenlijk dat Paulus het geheel van Christus, als Hoofd, en wij als Lichaam, Christus noemt! Laat dat maar eens tot je doordringen! Dat betekent nogal wat.
Mijn kritiek gaat dus precies hierover: dat er prachtige dingen in de bijbel staan, over wie we zijn in Christus bijv., die naar mijn idee te weinig aandacht krijgen. Daarbij wil ik wel duidelijk stellen dat ik met kritiek niet beoog af te breken, maar juist op te bouwen.