Auteur Topic: Karadzic  (gelezen 4619 keer)

Etienne

• Bekijk profiel
Karadzic
« Gepost op: juli 27, 2008, 04:39:05 pm »
Karadzic te biecht en te communie
Geplaatst door Theo Borgermans op zaterdag 26 juli 2008 om 17:35u (Bron: ANP)

BELGRADO (RKnieuws.net) - Radovan Karadzic (63) heeft in zijn gevangeniscel in Belgrado gebiecht bij bisschop Amfilohije van het Montenegrijnse Cetinje, de waarnemend patriarch van de Servisch-Orthodoxe Kerk. Ook heeft de voormalige president van Republika Srpska van de 70-jarige bisschop de heilige communie ontvangen.

Dat heeft de Servisch-Orthodoxe Kerk zaterdag laten weten. De politicus, psychiater, alternatief genezer en dichter Karadzic heeft niet alleen gebiecht, maar de bisschop tevens verzekerd dat hij al dertig jaar lang leeft volgens de ,,geboden van Jezus Christus’’, aldus de kerkelijke verklaring.

Volgens mij maakt staatsreligie mensen blind!
Jullie mening?

Ursa

• Tota Scriptura!
    • Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #1 Gepost op: juli 27, 2008, 04:51:48 pm »
Het is mij nog niet geheel duidelijk wie wie van wat verzekerd heeft. Als zowel Karadzic als de eerwaarde bisschop zichzelf voor de gek houden zijn ze beklagenswaardige mensen. Wel meen ik dat voor iedereen, onder oprecht berouw, vergiffenis mogelijk is... waar haal ik anders zelf mijn heil vandaan?
'Als u begrijpt wat ik bedoel' (O. B. Bommel)

Etienne

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #2 Gepost op: juli 27, 2008, 04:55:22 pm »

quote:

Ursa schreef op 27 juli 2008 om 16:51:
Het is mij nog niet geheel duidelijk wie wie van wat verzekerd heeft. Als zowel Karadzic als de eerwaarde bisschop zichzelf voor de gek houden zijn ze beklagenswaardige mensen. Wel meen ik dat voor iedereen, onder oprecht berouw, vergiffenis mogelijk is... waar haal ik anders zelf mijn heil vandaan?
Volgens mij had hij ook tijdens de oorlogswreedheden de geestelijken van zijn kerk achter zich?

Thorgrem

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #3 Gepost op: juli 27, 2008, 07:40:10 pm »
Flashback: http://forum.credible.nl/topic.php?id=16725

Waar een user (Pius_XII) het mooi samenvatte in:
Ja, wat is nu helemaal het punt? Als z'n biecht oprecht was, dan zijn z'n zonden 'm vergeven, was die niet oprecht, dan heeft 'ie zich tijdens de communie een oordeel gegeten.

win-win toch?

Om maar even zelf ook nog op de stelling in te gaan. Staatsreligie kan blind maken, maar dat kan elke religie of die nou aan de staat gebonden is of niet. Zo zijn er verscheidene sekten die mensen blind maken. Voornamelijk gemeenten, kerken, sekten en andere gemeenschappen van mensen die geen kritisch zelfonderzoek toelaten bij de eigen aanhang zijn daaraan onderhevig.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2008, 07:42:35 pm door Thorgrem »

Laodicea

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #4 Gepost op: juli 27, 2008, 07:53:50 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juli 2008 om 19:40:

Ja, wat is nu helemaal het punt? Als z'n biecht oprecht was, dan zijn z'n zonden 'm vergeven, was die niet oprecht, dan heeft 'ie zich tijdens de communie een oordeel gegeten.

win-win toch?

Om maar even zelf ook nog op de stelling in te gaan. Staatsreligie kan blind maken, maar dat kan elke religie of die nou aan de staat gebonden is of niet. Zo zijn er verscheidene sekten die mensen blind maken. Voornamelijk gemeenten, kerken, sekten en andere gemeenschappen van mensen die geen kritisch zelfonderzoek toelaten bij de eigen aanhang zijn daaraan onderhevig.
En dan nog het meest voor de hand ligende; van 'staatsreligie' is geen sprake hier. Zowel Servië als de republika Srpska kennen geen officiële staatsreligie.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Thorgrem

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #5 Gepost op: juli 27, 2008, 07:55:33 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juli 2008 om 19:53:
[...]

En dan nog het meest voor de hand ligende; van 'staatsreligie' is geen sprake hier. Zowel Servië als de republika Srpska kennen geen officiële staatsreligie.

Dan is het al helemaal opgelost. Simpel. Bedankt voor de toevoeging.
Dan kunnen we hier gewoon doorgaan op het punt dat religie blind kan maken. Ik heb net al aangehaald dat een religie die geen kritisch onderzoek door leden naar de organisatie toestaat vooral blind kunnen maken. Ik heb daar wel een voorbeeld van waarin een organisatie nadrukkelijk elk onderzoek door haar leden  wil voorkomen. Mocht daar interesse in zijn dan hoor ik het wel.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2008, 07:58:22 pm door Thorgrem »

Etienne

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #6 Gepost op: juli 27, 2008, 09:51:15 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juli 2008 om 19:55:
[...]

Dan is het al helemaal opgelost. Simpel. Bedankt voor de toevoeging.
Dan kunnen we hier gewoon doorgaan op het punt dat religie blind kan maken. Ik heb net al aangehaald dat een religie die geen kritisch onderzoek door leden naar de organisatie toestaat vooral blind kunnen maken. Ik heb daar wel een voorbeeld van waarin een organisatie nadrukkelijk elk onderzoek door haar leden  wil voorkomen. Mocht daar interesse in zijn dan hoor ik het wel.

'k heb het denk ik gevonden waarom je dit potje zo vlug mogelijk wilt sluiten:

Het boek History of Yugoslavia.

.... „De partizanenlegers kregen zelfs versterking van zowel servisch-orthodoxe als rooms-katholieke priesters”, verklaart het boek Yugoslavia and the New Communism. ..

Sluit het maar hoor!Mijn doel is bereikt.

Etienne

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #7 Gepost op: juli 27, 2008, 09:58:15 pm »

quote:

Thorgrem schreef op 27 juli 2008 om 19:40:

win-win toch?

Je bent dan eigenlijk nog niet weg van Credible?

http://forum.credible.nl/...&page=1&userid=&origpage=

Laodicea

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #8 Gepost op: juli 27, 2008, 10:07:46 pm »

quote:

Etienne schreef op 27 juli 2008 om 21:51:

.... „De partizanenlegers kregen zelfs versterking van zowel servisch-orthodoxe als rooms-katholieke priesters”, verklaart het boek Yugoslavia and the New Communism. ..

Ja en Hitler kreeg hulp van het Wachttorengenootschap in Duitsland. Maar dat heeft verder niets met staatsreligies te maken. Het is dus een vertroebeling van de discussie.
"Helvidius heeft zichzelf erg naïef betoond, door te zeggen dat Maria diverse zonen had omdat in enkele passages gesproken wordt over de broers van Christus" Johannes Calvijn.

Etienne

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #9 Gepost op: juli 27, 2008, 10:17:28 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juli 2008 om 22:07:
[...]

Ja en Hitler kreeg hulp van het Wachttorengenootschap in Duitsland. Maar dat heeft verder niets met staatsreligies te maken. Het is dus een vertroebeling van de discussie.

pure laster!

http://www.geheugenvanned...nl/items/NIOD02:188884734

http://www.verzet.org/content/view/239/34/

Thorgrem

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #10 Gepost op: juli 27, 2008, 10:27:26 pm »

quote:

Etienne schreef op 27 juli 2008 om 21:51:
[...]

'k heb het denk ik gevonden waarom je dit potje zo vlug mogelijk wilt sluiten:

Schijnbaar is er interesse dus in de blindheid die organisaties bij hun aanhang kunnen afdwingen. Zoals bijvoorbeeld bij het wachttoren genootschap deze menselijke organisatie duld geen onderzoek van de eigen leden naar de eigen organisatie. In hoeverre werkt dat dan geen blindheid in de hand? En hoe valt het te verenigen met de kritische houding die de leden wel moeten hebben tegenover alles wat niet tot de organisatie behoord. Werkt dit niet blindheid in de hand? Mijn inziens wel, sterker nog, het is een gevaarlijk gedachtegoed. Ik ben op zoek geweest naar een post die hier eens is geplaatst die het vanuit de eigen wachttoren genootschap lectuur pijnlijk duidelijk maakt, door de brakke zoekfunctie kan ik het helaas niet vinden, hoop het later nog in te voegen.

Edit: inmiddels gevonden. Het betreft een post van de user Titaan in het volgende topic: Gods data? 1799 1872 1881 1874 1878 1914 1918 1925 1975 e.a.

quote:

Titaan. schreef op 26 mei 2008 om 21:51:
"Wanneer wij Jehovah en de organisatie van zijn volk liefhebben, zullen wij niet achterdochtig zijn, maar zoals de bijbel zegt, 'alles geloven,' ook bijvoorbeeld alles wat er in het tijdschrift De Wachttoren staat..." (Bekwaam gemaakt tot de Predikingsdienst, blz. 156)

"In Jehovah’s organisatie is het echter niet nodig een massa tijd en energie aan speurwerk te besteden, want er zijn broeders in de organisatie die er juist voor zijn aangewezen om dat te doen, ten einde u die niet zoveel tijd hebt, te helpen, en zij bereiden het goede materiaal voor De Wachttoren en andere publikaties van het Genootschap voor." (De Wachttoren, 1 september 1967, blz. 530)

"De bijbel is daarom een boek van organisatie dat aan de christelijke gemeente als organisatie, niet aan individuele personen toebehoort, ongeacht hoe oprecht zulke personen ook mogen geloven dat zij de bijbel kunnen uitleggen. Om deze reden kan de bijbel niet op de juiste wijze worden begrepen  zonder Jehovah's zichtbare organisatie in gedachten." (De Wachttoren, 15 januari 1968, blz. 43)

"Beschouw ook eens het feit dat op de gehele aarde alleen Jehovah's organisatie door Gods heilige geest of werkzame kracht wordt geleid (Zach. 4 : 6). Alleen deze organisatie functioneert voor Jehovah's voornemen en tot zijn eer. Alleen voor deze organisatie is Gods Heilige Woord, de bijbel, geen verzegeld boek. In de wereld zijn veel intelligente mensen. Zij kunnen de Heilige Schrift lezen, maar zij kunnen niet de diepe betekenis ervan begrijpen ... Hoe zeer waarderen ware christenen het met de enige organisatie op aarde verbonden te zijn die de "diepe dingen Gods"begrijpt!"   (De Wachttoren, 1 oktober 1973, blz. 594)

"Het lijdt geen enkele twijfel: wij hebben allemaal hulp nodig om de bijbel te begrijpen, en wij kunnen de schriftuurlijke leiding die wij nodig hebben, niet buiten de „getrouwe en beleidvolle slaaf"-organisatie vinden." (De Wachttoren, 15 mei 1981, blz. 19)

"Tenzij wij met dit door God gebruikte communicatiekanaal in contact staan, zullen wij geen vorderingen maken op de weg ten leven, ongeacht hoeveel wij in de bijbel lezen." (De Wachttoren, 15 april 1982, blz. 27)

"Wees dus gehoorzaam en doe Jehovah’s werk zoals hij het verricht wil hebben, want het enige wat telt, is de door middel van zijn organisatie aangegeven manier!" (De Wachttoren, 1 juli 1956, blz. 295)

"De wil van de slaaf is daarom Jehovah’s wil. Opstand tegen de slaaf staat gelijk aan opstand tegen God" (De Wachttoren, 15 augustus 1956, blz. 374)

"... Het is van levensbelang dat wij dit erkennen en op de aanwijzingen van de "slaaf" acht geven zoals wij naar de stem Gods zouden luisteren..." (De Wachttoren, 1 september 1957, blz. 392)

"Bestaat er een "geheime" formule om met Jehovah's organisatie vooruit te gaan? Neen. Er is echter wel iets fundamenteels dat wij moeten bezittten. ... Wat, zo zouden wij kunnen zeggen, is het grondbeginsel waarop de beweging van Jehovah's levende organisatie berust? Het kan in één woord worden uitgedrukt: GEHOORZAAMHEID." (De Wachttoren, 1 september 1967, blz. 529)

"Vermijd een onafhankelijke denkwijze ... Hoe treedt zo'n onafhankelijke denkwijze aan het licht? Een veel voorkomende manier is dat men raad in twijfel trekt die door Gods zichtbare organisatie wordt veschaft" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 22)

"... Dit is een onafhankelijke denkwijze. Waarom is zo'n instelling gevaarlijk? Een dergelijke denkwijze vormt een bewijs van trots. ... Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

"In de wereld bestaat er een neiging leiderschap te verwerpen. In een voordracht zei iemand erover: „Het steeds hogere niveau van onderwijs heeft de voorraad beschikbaar talent dermate doen toenemen dat volgelingen zo kritisch zijn geworden dat het bijna onmogelijk is hen te leiden." Maar in Gods organisatie heerst geen geest van onafhankelijk denken..." (De Wachttoren, 15 september 1989, blz. 23)

"Ja, afvalligen publiceren lectuur waarin zij hun toevlucht nemen tot verdraaiingen, halve waarheden en regelrechte leugens. Zij posten zelfs bij congressen van Getuigen, in een poging de argelozen in de val te lokken. Het zou dan ook gevaarlijk zijn ons er uit nieuwsgierigheid toe te laten bewegen ons met zulke geschriften te voeden of naar hun schimpende gepraat te luisteren! ... En hoewel de afvalligen misschien ook bepaalde feiten presenteren, worden die gewoonlijk uit hun verband gerukt met het doel anderen van de tafel van Jehovah af te trekken. Al hun geschriften leveren eenvoudigweg kritiek en breken af! Niets erin is opbouwend." (De Wachttoren, 1 juli 1994, blz. 12)

"Sommigen zijn misschien nieuwsgierig naar beschuldigingen die de afvalligen uiten. Maar wij dienen het beginsel uit Deuteronomium 12:30, 31 ter harte te nemen. Hier waarschuwde Jehovah de Israëlieten bij monde van Mozes aangaande datgene wat zij moesten mijden wanneer zij de heidense bewoners van het Beloofde Land eenmaal hadden verdreven. ...  Ja, Jehovah God weet hoe menselijke nieuwsgierigheid werkt. Denk aan Eva, en ook aan de vrouw van Lot! (Lukas 17:32; 1 Timotheüs 2:14) Laten wij nooit aandacht schenken aan wat de afvalligen zeggen of doen. Laten wij er daarentegen druk mee bezig zijn mensen op te bouwen en ons loyaal te voeden aan de tafel van Jehovah!" (De Wachttoren, 1 juli 1994, blz. 13)

"Als er ook maar een zweem van twijfel omtrent Jehovah, zijn Woord of zijn organisatie in uw hart heeft post gevat, wees er dan snel bij die uit te bannen voordat de twijfel uitgroeit tot iets waardoor uw geloof verwoest zou kunnen worden." (De Wachttoren 1 februari 1996, blz. 23)

"Als wij gaan denken dat wij het beter weten dan de organisatie, zouden wij ons moeten afvragen: "Waar hebben wij om te beginnen de bijbelse waarheid geleerd? Zouden wij de weg der waarheid kennen indien wij geen leiding van de organisatie hadden ontvangen? Kunnen wij het eigenlijk wel zonder de leiding van Gods organisatie stellen?" Neen, dat kunnen wij niet!" (De Wachttoren, 15 april 1983, blz. 28)

Ik wou dit topic niet sluiten, maar ik wou je slechts in laten zien dat de blindheid binnen het wachttoren genootschap groter is dan waar dan ook (ik weet althans geen andere organisatie waar het zo bedrukkend aanwezig is, buiten wat kleine sekten in de VS). Ik wou je door mijn hint die complete afgang besparen, maar goed soms is er meer nodig om het kwade te keren.
Want beste Etienne, waarom ben je nimmer in staat om te getuigen van je eigen geloof maar ben je slechts in staat om te getuigen tegen de ander. Vraag je dat maar eens af.
« Laatst bewerkt op: juli 27, 2008, 10:36:08 pm door Thorgrem »

Thorgrem

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #11 Gepost op: juli 27, 2008, 10:30:28 pm »

quote:

Ik kijk zo nu en dan nog mee als gast. Ik kan uit vrije wil niet meer inloggen en kan dus ook geen besloten forum onderdelen bekijken.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #12 Gepost op: juli 27, 2008, 10:32:38 pm »

quote:

Laodicea schreef op 27 juli 2008 om 22:07:
[...]

Stop stop. Dat er in Joegoslavien geen "staatsgodsdienst" bestond en bestaat is hoogst waarscheinlijk... Maar, de katholieke kerk (voor de Kroaten) en de orthodoxe (voor de Serviers) zijn wel Die (misschien niet de "officiele" kerk, maar toch tenminste 90 % der plaatselijke klerus) aanstokers voor de burgeroorlog geweest. Dat staat als een paal boven water.

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #13 Gepost op: juli 28, 2008, 02:18:14 am »

quote:

Etienne schreef op 27 juli 2008 om 16:39:
Karadzic te biecht en te communie
Geplaatst door Theo Borgermans op zaterdag 26 juli 2008 om 17:35u (Bron: ANP)

BELGRADO (RKnieuws.net) - Radovan Karadzic (63) heeft in zijn gevangeniscel in Belgrado gebiecht bij bisschop Amfilohije van het Montenegrijnse Cetinje, de waarnemend patriarch van de Servisch-Orthodoxe Kerk. Ook heeft de voormalige president van Republika Srpska van de 70-jarige bisschop de heilige communie ontvangen.

Dat heeft de Servisch-Orthodoxe Kerk zaterdag laten weten. De politicus, psychiater, alternatief genezer en dichter Karadzic heeft niet alleen gebiecht, maar de bisschop tevens verzekerd dat hij al dertig jaar lang leeft volgens de ,,geboden van Jezus Christus’’, aldus de kerkelijke verklaring.

Jullie mening?
Kerkje spelen kan iedereen. Wijzen naar de ander kunnen we doen, maar God bekijkt ieder mens in het hart, los van welke religie hij of zij zou aanhangen.
« Laatst bewerkt op: juli 28, 2008, 02:18:50 am door gaitema »
Een nieuwe start is een nieuw begin

Zijnkind

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #14 Gepost op: juli 30, 2008, 11:49:33 pm »

quote:

Jullie mening?

Ik kan geen mening geven over persoonlijk geloof van mensen als Karadzic omdat ik hem domweg niet goed genoeg daarvoor ken. Dus kan ik ook weinig zeggen over de rol die geloof heef gespeeld in zijn overwegingen om oorlog te verkiezen boven vrede. Het lijkt me duidelijk dat iemand die Gods aanbevelingen aan de mensen ook maar een beetje begrijpt....niet voor oorlog kiest. Om die simpele reden geloof ik niet dat het christelijke overwegingen waren die naar oorlog hebben geleid.

Wat ik wel kan zeggen over beweegredenen bij mensen die tijdens het conflict in Bosnie leefden is algemener van aard.  Omdat ik er 6 maanden aanwezig was als blauwhelm en toen mensen gesproken heb.

Wat dreef hun? Vooral Propaganda, machtshonger bij bepaalde sleutelfiguren en eeuwen oude haat tegen de andere groeperingen. Verder de nodige misverstanden. Zo hoorde ik een bosnier (moslim is een verkeerde naam...minder dan een derde deel is daadwerkelijk islamiet) uit volle ernst beweren dat de mossad (Israelische geheime dienst) achter het conflict zat. Alsof die ook maar enig belang bij ex-joegoslavie hebben... Sterker nog, ik heb verschillende moslimstrijders uit het M.O. gezien maar nooit een jood.
Verder zijn veel mensen er prive beter aan geworden. Aanzien, macht en geld met name. Dat kan soms al reden genoeg zijn om anderen in ellende te storten.
« Laatst bewerkt op: juli 30, 2008, 11:51:00 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #15 Gepost op: juli 31, 2008, 10:34:18 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 30 juli 2008 om 23:49:
Wat dreef hun? Vooral Propaganda, machtshonger bij bepaalde sleutelfiguren en eeuwen oude haat tegen de andere groeperingen.

Simpel vraagje: Hoe onderscheiden zich die "groeperingen"? Heb jij ooit een katholieke Servier of een orthodoxe Kroate gezien? Zeker niet. De enige onderscheiding is dus de religie.
Hoe was dat weer met religie en vrede?

Zijnkind

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #16 Gepost op: juli 31, 2008, 11:17:35 pm »

quote:

vrolijke schreef op 31 juli 2008 om 22:34:
Simpel vraagje: Hoe onderscheiden zich die "groeperingen"? Heb jij ooit een katholieke Servier of een orthodoxe Kroate gezien? Zeker niet. De enige onderscheiding is dus de religie.
Hoe was dat weer met religie en vrede?

Ik had het niet over religie. Mensen hebben dat helemaal niet nodig om elkaar het licht in de ogen niet te gunnen. Als je bloed wilt zien zijn er zat andere redenen. Sorry, maar het geboren worden in een bepaalde streek is meestal al genoeg. Een servier kan een kroaat niet uitstaan en beiden hebben een haat/liefde verhouding met mengvolken zoals de bosniers. Meestal haat helaas.
Het ideaal van een groot-servie was vooral een machts ideaal. Ontstaan uit ideeen van vroegere eeuwen en in gang gezet doordat joegoslavie uit elkaar viel. Doordat de serviers veel sleutelposities (o.a. in het leger) bezaten, hadden zij middelen die oorlog een serieuze optie maakten. Dat de orthodoxe kerk dat ideaal (deels?) steunde maakt het niet een religieus ideaal. Streven naar macht en de middelen en haat waren aanwezig....dat was genoeg.
« Laatst bewerkt op: juli 31, 2008, 11:18:49 pm door Zijnkind »

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #17 Gepost op: juli 31, 2008, 11:22:57 pm »

quote:

Zijnkind schreef op 31 juli 2008 om 23:17:
[...]

Ik had het niet over religie. Mensen hebben dat helemaal niet nodig om elkaar het licht in de ogen niet te gunnen. Als je bloed wilt zien zijn er zat andere redenen. Sorry, maar het geboren worden in een bepaalde streek is meestal al genoeg. Een servier kan een kroaat niet uitstaan en beiden hebben een haat/liefde verhouding met mengvolken zoals de bosniers. Meestal haat helaas.
Het ideaal van een groot-servie was vooral een machts ideaal. Ontstaan uit ideeen van vroegere eeuwen en in gang gezet doordat joegoslavie uit elkaar viel. Doordat de serviers veel sleutelposities (o.a. in het leger) bezaten, hadden zij middelen die oorlog een serieuze optie maakten. Dat de orthodoxe kerk dat ideaal (deels?) steunde maakt het niet een religieus ideaal. Streven naar macht en de middelen en haat waren aanwezig....dat was genoeg.
Ik heb gewoon naar het verschil gevraagd.

Divinespark

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #18 Gepost op: augustus 01, 2008, 08:30:37 pm »

quote:

Jullie mening?

Hoe kun je nou aan de hand van 1 geval generaliseren dat staatsreligie mensen blind maakt?
Bovendien is er nog een andere variant denkbaar, niet een religie die door de staat is gemaakt, maar juist omgekeerd: een staat die ingesteld is vanuit een godsdienst, en die aan een godsdienstig wetssysteem hoort te beantwoorden. En in dat opzicht lijkt het mij dat Karadzic niet zodanig bezig is. Zolang je zoals Karadzic de staat het allerbelangrijkst vindt en daar de godsdienst probeert in te passen, dan ben je een communist of een fascist zonder dat je het zelf weet.
« Laatst bewerkt op: augustus 01, 2008, 08:30:58 pm door Divinespark »

Etienne

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #19 Gepost op: augustus 01, 2008, 10:34:06 pm »

quote:

Divinespark schreef op 01 augustus 2008 om 20:30:
[...]

Hoe kun je nou aan de hand van 1 geval generaliseren dat staatsreligie mensen blind maakt?
Bovendien is er nog een andere variant denkbaar, niet een religie die door de staat is gemaakt, maar juist omgekeerd: een staat die ingesteld is vanuit een godsdienst, en die aan een godsdienstig wetssysteem hoort te beantwoorden. En in dat opzicht lijkt het mij dat Karadzic niet zodanig bezig is. Zolang je zoals Karadzic de staat het allerbelangrijkst vindt en daar de godsdienst probeert in te passen, dan ben je een communist of een fascist zonder dat je het zelf weet.

Moest elke pastoor en elke dominee ten tijde van de wereldoorlogen gezegd hebben ,"Jongens hoor eens hier jullie dienen God meer te gehoorzamen dan mensen ,broeders vermoorden aan de andere kant van het front gaan jullie niet doen!"
Dan zouden de W.O.'s in onze landen niet zijn gestreden.

Maar (de meerderheid)van de betaalde geestelijken durven natuurlijk niet hun geldschieter (vadertje staat) tegen spreken.Zo zetten veel geestelijken het nationalisme boven 'Gods wetten'.

Zijnkind

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #20 Gepost op: augustus 03, 2008, 06:12:00 pm »

quote:

vrolijke schreef op 31 juli 2008 om 23:22:
Ik heb gewoon naar het verschil gevraagd.
offtopic:Je maakte een opmerking over religie en vrede. Daar ging ik op in door te stellen dat religie maar 1 van de zaken is die mensen misbruiken als ze oorlog willen.
No problem verder ;).
« Laatst bewerkt op: augustus 03, 2008, 06:14:33 pm door Zijnkind »

Divinespark

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #21 Gepost op: augustus 05, 2008, 08:54:01 pm »

quote:

Etienne schreef op 01 augustus 2008 om 22:34:
Moest elke pastoor en elke dominee ten tijde van de wereldoorlogen gezegd hebben ,"Jongens hoor eens hier jullie dienen God meer te gehoorzamen dan mensen ,broeders vermoorden aan de andere kant van het front gaan jullie niet doen!"
Dan zouden de W.O.'s in onze landen niet zijn gestreden.

Was het maar zo

quote:

Maar (de meerderheid)van de betaalde geestelijken durven natuurlijk niet hun geldschieter (vadertje staat) tegen spreken.Zo zetten veel geestelijken het nationalisme boven 'Gods wetten'.
Ging het ze maar om geld, want voor dat "wereldsalaris" van dominees en pastoors hoef je je geloof volgens mij niet opzij te zetten. Ik denk dat het het gedachtengoed van de tijd is, dat men veel geloof hecht aan overheden dat alle wetten iets met God te maken zouden hebben. Van alle kanten werd dat mensen aangepraat en anders wel erin geramd met veel dominant gedrag. Terwijl er over wetten, staatsinrichting en samenlevingsvormen in de bijbel zat vergelijkingsmateriaal voorhanden is voor mensen die kunnen lezen, om te concluderen dat een moderne maatschappij daar sterk van kan afwijken. Zowel in wat die zelf creëert, als wat die tolereert.
« Laatst bewerkt op: augustus 05, 2008, 08:55:15 pm door Divinespark »

Laodicea

• Bekijk profiel
Karadzic
« Reactie #22 Gepost op: augustus 05, 2008, 09:34:19 pm »

quote:

Maar (de meerderheid)van de betaalde geestelijken durven natuurlijk niet hun geldschieter (vadertje staat) tegen spreken.
Eh... sorry, maar waar haal je dat vandaan? Voorzover ik weet is de Kerk in de meeste landen, waaronder Nederland, niet afhankelijk van de staat. Alleen in landen die nu of in het verleden een sterk laicerende tendens hebben gekend, bestaat er zoiets. Het is eerder een knechtingsmaatregel voor de Kerk te noemen dan een voordeel.