Ik maak hierop uit dat je op kamers gaat? Ikzelf woon ook op kamers, al heb ik geen schuine wanden. Mijn tip is: zoek de hoogte op.
Ikzelf heb een TOVIK bed die omgebouwd kan worden tot hoogslaper. Je kunt de poten natuurlijk altijd inkorten door er een stukje af te zagen... Daaronder staat een INGO eettafel die als bureau dienst doet. Mijn bureaustoel is een IVAR stoel en op de zijkant van mijn bureau staan twee FIRA kastjes voor alle kleine troepjes. De systeemkast van mijn computer hangt aan mijn bureaublad met een een klem (ook te koop bij IKEA). Ik heb een TFT monitor, dus die neemt nauwelijks ruimte in. Boven mijn monitor hangt een magneet-whitebord voor alle 'niet vergeten dingen'.
Als ik van mijn stoel opsta en rechtsom een kwartslag draai zie ik één muur volstaan met IVAR stellingkasten van 226 cm hoog (ook verkrijgbaar in 179, 124 cm etc. ) met een diepte van 30 cm waar al mijn boeken etc. op staan. Ik heb ook een deel dat 50 cm diep is, waarin bijbehorende kastjes gemonteerd zijn, zodat ik ook wat troep achter deurtjes kwijt kan (serviesgoed enzo).
Aan de tegenoverliggende muur is over de hele lengte van de kamer een boekenplank gemonteerd (4,25m) ongeveer 30 cm vanaf het plafond, zodat de verwarmingsbuizen aan het zicht onttrokken worden en ik daar een heleboel troep op kwijt kan. Momenteel wordt die plank bewoond door allerlei dozen waar modems, netwerkkaarten, moederborden en andere computerzut inzitten. Onder die plank staat een twee persoons bankje en naast dat bankje staat een garderobekast. In het midden van de kamer staat een HOL tafeltje, waar ook nog troep in zit. Onder mijn bank ligt een dekenlade met beddengoed en staat een rieten koffertje met andere zooi. De smalle kant van mijn kamer bestaat volledig uit een breed raam (dat is de kant tegenover de muur waar mijn bed staat). Maar in de vensterbank kan ik ook nog wat troepjes kwijt.
Dit alles wordt gehuisvest op 12,75 m2

Een kajuitbed (zoals op het eerste plaatje van Marloes) kan ik afraden. De kastjes van zo'n bed zijn niet zo diep als de breedte van het bed. Dus dan verlies je een hoop ruimte. Bovendien hoopt alle stof zich op ACHTER die kastjes (in de loze ruimte) en ik kan je uit ervaring vertellen dat zo'n bed met volgestouwde kastjes loodzwaar is en bijna niet van z'n plek te krijgen is met stofzuigen. Je kunt dan beter een gewoon bed nemen en daaronder dekenlades schuiven.
Misschien heb je hier wat aan.
edit:IKEA rules!