Wij hebben als christenen inderdaad een grote verantwoordelijkheid. Als in de seculiere pers breed wordt uitgemeten dat een streng-gereformeerde vader jarenlang zijn kind misbruikt heeft, buig ik mijn hoofd in grote plaatsvervangende schaamte. Trouwens, schaamte voel ik ook als ik denk aan vele van mijn eigen zonden.
On the other hand: ik voel mij (ik geef toe, het is puur gevoelsmatig) heel wat meer thuis bij de benadering van J@f@ dan bij die van Roodkapje (die in haar eerste bijdrage al met de term 'hypocrisie' schermt) en Bumblebee. Wie zich nauwgezet aan álle van overheidswege vastgestelde regels wil houden, heeft daaraan een dagtaak hoor!
En dan zijn er in het overgereguleerde Nederland vaak ook nog regels die elkaar tegenspreken. Wat te denken van die arme christelijke restaurant-eigenaar die van de Keuringsdienst van Waren gladde tegeltjes in zijn keuken moet hebben vanwege de hygiëne, terwijl de Arbodienst tegeltjes met grof profiel gebiedt (vanwege uitglij-gevaar)...
Beetje flauw misschien, maar wat ik wil zeggen: het moet wel leuk blijven! Ik zie in christenen die te hard rijden of in christenen die door rood rijden, niet meer kwaad dan in niet-christenen die dat doen. Ook christenen kunnen haast hebben, ongeduldig zijn, met het verkeerde been uit bed zijn gestapt, etc.
Er zijn heel wat mensen wien het woord 'hypocrisie' voor in de mond ligt in dit soort discussies. Maar met zo'n houding begin je niks als je het mij vraagt. Natuurlijk moeten christenen naar vermogen Gods geboden volgen, maar dat is in de eerste plaats eigen verantwoordelijkheid. Daarná zou je er over kunnen discussiëren met mede-christenen (mag dit, mag dat? En waarom wel/niet?). En pas dán zou je misschien met een oordeel kunnen komen.
Tot slot van mijn bijdrage twee Schriftteksten:

quote:
Oordeel niet, opdat er niet over jullie geoordeeld wordt. Want op grond van het oordeel dat je velt, zal er over je geoordeeld worden, en met de maat waarmee je meet, zal jou de maat genomen worden. Waarom kijk je naar de splinter in het oog van je broeder of zuster, terwijl je de balk in je eigen oog niet opmerkt? (Matteüs 7,1-3).
Nog een uitspraak van Jezus (en lees voor het woord 'sabbat' eens 'rood fietsverkeerslicht om 4 uur 's nachts terwijl het stortregent'):
quote:
De sabbat is er voor de mens, en niet de mens voor de sabbat'. (Marcus 2,27).