Auteur Topic: Terug naar de HHK?  (gelezen 9453 keer)

VageBonder

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #50 Gepost op: oktober 03, 2005, 01:38:41 pm »
Goed idee, kom allemaal terug naar de enige ware planting Gods in Nederland! d:)b

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #51 Gepost op: oktober 03, 2005, 02:17:33 pm »
Kijk maar uit: I just might...
De Noorderkerk is iig een stuk mooier dan de Tituskapel :+.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #52 Gepost op: oktober 04, 2005, 09:29:52 am »

quote:

VageBonder schreef op 03 oktober 2005 om 13:38:
Goed idee, kom allemaal terug naar de enige ware planting Gods in Nederland! d:)b
Whahaha :D Broeder, je zou zo gereformeerd vrijgemaakt kunnen worden als ik dit zo hoor ;) :D
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

drentenaar

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #53 Gepost op: oktober 04, 2005, 07:32:18 pm »

quote:

elle schreef op 03 oktober 2005 om 14:17:

Voor activiteiten in het kader van jeugdwerk en gemeenteopbouw is de Tituskapel wel zo handig. Bovendien kun je in die buurt (Overtoomsche Veld) je auto beter kwijt dan in de Jordaan; ook v.w.b. openbaar vervoer is de Tituskapel wel zo  handig.
Alleen ... als je een gerestaureerd, 17-eeuws kerkorgel wilt horen klinken in oude glorie ...
jan dan is de Noorderkerk niet te overtreffen!!!

Overigens ... de Noorderkerk behoort helemaal niet tot de HHK!
(Die vind je in  heel A'dam niet, behalve dan op de 15e verdieping van het VU-hoofdgebouw, waar het 'hersteld' seminarie te vinden is.
De Noorderkerkgemeente is een (categoriale) wijkgemeente van de Prot. Gem. A'dam, waar doorgaans 'bonders' de kansel bestijgen!

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #54 Gepost op: oktober 04, 2005, 11:04:23 pm »
Hmz... dan klopte mijn redenering dus niet... Ik wist idd dat er vaak bonders preken, dus nam ik voetstoots aan dat het een HHK gemeente betrof.
Wat dat orgel betreft: da's mooi (maar vorig jaar stond er ook een prachtige vleugel). Wat mij ook charmeert is dat het de eerste kerk is die als zodanig voor de protestanten gebouwd is. Geeft het een authentiek tintje. En verder heb ik respect voor het bondse principe om niet te scheiden, maar in een afglijdend kerkgenootschap een zoutend zout te willen zijn (al weet ik niet wat daarvan heden ten dage van terug te vinden is).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

VageBonder

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #55 Gepost op: oktober 04, 2005, 11:47:46 pm »

quote:

elle schreef op 03 oktober 2005 om 14:17:
Kijk maar uit: I just might...
In mijn referentiekader (d.w.z. de stad Rijssen) is de Noorderkerk het walhalla van de Gereformeerde Gemeenten. Inderdaad een erg mooie kerk (van binnen), vooral imposant vanwege haar massaliteit. Maar liefst 2000 GG-ers schrijden elke zondag drie keer haar poorten binnen, maar goed het is geen HHK. De HHK kerk in Rijssen, bij gebrek aan een eigen gebouw, in de Syrisch Orthodoxe Kerk......ik vermoed dat alle iconen tijdens hun diensten blokjes voor de ogen krijgen....

drentenaar

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #56 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:05:56 am »

quote:

elle schreef op 04 oktober 2005 om 23:04:
Hmz... dan klopte mijn redenering dus niet... Ik wist idd dat er vaak bonders preken, dus nam ik voetstoots aan dat het een HHK gemeente betrof.
.

Verreweg de meeste 'bondsdominees' zijn meegegaan naar de PKN!
De HHK telt zo'n 50 predikanten, daarvan rekenden zich zo'n 25 tot de Geref. Bond, en nog eens 25 tot het 'Gekrookte Riet', de zeer bevindelijke vleugel binnen wijlen de NHK.
Dat betekent overigens dat er in de PKN zo'n 400 bondsdominees werkzaam zijn.
Een zoutend zout!

Sliedrecht HHK

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #57 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:19:49 pm »

quote:

drentenaar schreef op 04 september 2005 om 18:07:
Dit topic mag zich (nog) niet verheugen in een overweldigend enthousiasme van de zijde van de GKv.

Wie echter de website van de Hersteld Hervormde kerk
www.hersteldhervormdekerk.nl eens bestudeert,
moet wel tot de conclusie komen dat er op grote schaal
(al dan niet formeel) overleg plaats vindt tussen GKv en HHK!

In aardig wat plaatsen blijkt de HHK intrek te hebben genomen
in een 'vrijgemaakt' kerkgebouw!

Zonder compleet te willen/kunnen zijn, noem ik:
Driesum, Giessendam-Hardinxveld, Huizen, Leerdam, Monster, Ridderkerk, Terneuzen.

De GKv-Wezep heeft haar 'oude' kerkgebouw verkocht aan de plaatselijke HHK-gemeente.

Kennelijk wordt er heel wat 'samengepraat', misschien ook samengewerkt?

Goedeavond,
Hier een HHK-er ten tonele. Via via kwam ik op deze website terecht en dacht even reageren!

Wij kerken in de GKv van Hardinxveld Giessedam. We worden er vriendlijke ontvangen door de GKv-ers! Dat doet ons goed!
http://home.hetnet.nl/~solafide/images/Kerk/IMG00002.JPG
Kerkgebouw GKv Hardinxveld-Giessendam

Ook hebben wij een orgel gekregen van de GKv-Apeldoorn-Zuid. (zie mijn home-link)

Al met al hebben we goede contacten met de GKv!

Of ik samen met de GKv zou willen gaan? Dat lijkt mij een zeer moeilijke kwestie, theologisch en culteureel hoe zijn de verschillen? In ieder geval op cultuur gebied vrij groot volgens mij! Al gingen wij op vakantie in Marienberg wel altijd naar de GKv....

De GKv is qua ledenaantal dubbel zo groot als de HHK....
We hebben trouwens rond de 75 predikanten.... waarvan er zo'n 40 echt werkzaam in een gemeente zijn. Het aantal preekplaatsen ligt om en nabij de 120.

Groet,
Pieter
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 10:21:20 pm door Sliedrecht HHK »

Sliedrecht HHK

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #58 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:37:30 pm »

quote:

Marnix schreef op 18 september 2005 om 13:31:
Het is een pagina waar jongeren vragen kunnen stellen aan predikanten. Een jongere stelde dus de vraag of het verkeerd is dat hij/zij naar de jongerendag gaat. Dit is het antwoord.

Waarschuwing? TV-kijkers gaan naar de hel. EO-mensen en kijkers gaan naar de hel. EO is het werktuig van de duivel.

Ik weet het niet hoor... als ik dat soort vast goed bedoelde maar ongenuanceerde en veroordelende waarschuwingen in de kerk zou horen zou ik niet naar zo'n dienst toegaan.

HOI,

Kan je mij de bron geven war dit vandaan komt? Als oprecht HHK-er wist ik niet dat dit zo in onze kerk voor komt......

In dat soort dingen zijn we wel wat genuanceerder over het algemeen.....

We zetten inderdaad bij de EO-jongerendag grote vraagtekens, maar doen dat bij de gevelgodsdienst ook! De tv wordt inderdaad verworpen. De tv. aan zichzelf is niets mis mee, maar volgens mij mis je neits als je hem niet hebt... Wel verbazingwekkend vind ik dat open-internet zo enorm geaccepteerd is!

Groet

Sliedrecht HHK

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #59 Gepost op: oktober 05, 2005, 10:43:25 pm »

quote:

drentenaar schreef op 05 oktober 2005 om 10:05:
[...]

Verreweg de meeste 'bondsdominees' zijn meegegaan naar de PKN!
De HHK telt zo'n 50 predikanten, daarvan rekenden zich zo'n 25 tot de Geref. Bond, en nog eens 25 tot het 'Gekrookte Riet', de zeer bevindelijke vleugel binnen wijlen de NHK.
Dat betekent overigens dat er in de PKN zo'n 400 bondsdominees werkzaam zijn.
Een zoutend zout!

Het trieste is dat midden jaren 90 !330! predikanten een brief ondertekend hebben om NIET mee te gaan de PKN in.... Het werden er uiteindelijk nog geen honderd....

Wilde dit alleen even melden, hoop niet dat er gelijk een PKN versus HHK discusie los brand... op een GKv forum...

Marnix

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #60 Gepost op: oktober 06, 2005, 12:26:53 am »

quote:

Sliedrecht HHK schreef op 05 oktober 2005 om 22:37:
[...]

HOI,

Kan je mij de bron geven war dit vandaan komt? Als oprecht HHK-er wist ik niet dat dit zo in onze kerk voor komt......

Van www.refoweb.nl, waar hij antwoord geeft op vragen van bezoekers. Maar ik heb ook al wel gehoord dat Ds. Pieters voor HHK al heel bevindelijk is... :)

quote:

We zetten inderdaad bij de EO-jongerendag grote vraagtekens, maar doen dat bij de gevelgodsdienst ook! De tv wordt inderdaad verworpen. De tv. aan zichzelf is niets mis mee, maar volgens mij mis je neits als je hem niet hebt... Wel verbazingwekkend vind ik dat open-internet zo enorm geaccepteerd is!
Tja, de GKV heeft hier een milder standpunt over, ze zien dingen die er in hun ogen niet goed gaan, maar ook die vele dingen die wel heel bijbels zijn. Daarom wordt er ook gedankt in mijn kerk (Arnhem) als de jongerendag is geweest... het wordt niet afgekeurd, hoewel men er wel kritisch naar kijkt. TV is ook zoiets.... je zegt dat deze verworpen wordt maar dat er op zich niks mis mee is... dat vind ik lastig te rijmen. Dit soort verschillen maken samengaan ook lastig.... want hoe kijkt men dan tegen mij aan als ik wel tv kijk? Toch denk ik dat er een hoop mogelijk is, als we ons niet op dit soort dingen richten, maar op Christus, Hem centraal zetten en in Hem een willen zijn, ook bij dit soort verschillen.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Sliedrecht HHK

• Bekijk profiel
Terug naar de HHK?
« Reactie #61 Gepost op: oktober 06, 2005, 03:12:56 pm »

quote:

Marnix schreef op 06 oktober 2005 om 00:26:
[...]

Van www.refoweb.nl, waar hij antwoord geeft op vragen van bezoekers. Maar ik heb ook al wel gehoord dat Ds. Pieters voor HHK al heel bevindelijk is... :)

[...]

Tja, de GKV heeft hier een milder standpunt over, ze zien dingen die er in hun ogen niet goed gaan, maar ook die vele dingen die wel heel bijbels zijn. Daarom wordt er ook gedankt in mijn kerk (Arnhem) als de jongerendag is geweest... het wordt niet afgekeurd, hoewel men er wel kritisch naar kijkt. TV is ook zoiets.... je zegt dat deze verworpen wordt maar dat er op zich niks mis mee is... dat vind ik lastig te rijmen. Dit soort verschillen maken samengaan ook lastig.... want hoe kijkt men dan tegen mij aan als ik wel tv kijk? Toch denk ik dat er een hoop mogelijk is, als we ons niet op dit soort dingen richten, maar op Christus, Hem centraal zetten en in Hem een willen zijn, ook bij dit soort verschillen.

Vanuit onze gemeente bekijkend. Er zijn er genoeg met tv, dat is niet bijzonder (meer). Maar ik bedoel te zeggen dat je juist bij tv en internet je verantwoordelijkheid moet kennen.

En ook in ons kerkverband zijn vrij grote verschillen...... Dat hoeft niet erg te zijn!
« Laatst bewerkt op: oktober 06, 2005, 03:13:15 pm door Sliedrecht HHK »