Het fundamentWie een huis bouwt, moet eerst een fundament gaan leggen, anders gaat de boel verzakken en blijft het zeker niet een leven lang staan. Zo ook met geloven, het moet gebouwd zijn op een goed fundament, en mijn fundament heb ik gebouwd op woorden van Jezus.
Als eerste en stevige onderlaag, heb ik Zijn meest eenvoudige en gemakkelijk te begrijpen woorden genomen: zoals Hij sprak tegen de schare, men hoorde Hem graag en iedereen kon Hem volgen.
Matteüs 5: 1 Toen Hij nu de scharen zag, ging Hij de berg op en nadat Hij Zich had nedergezet, kwamen zijn discipelen tot Hem. 2 En Hij opende zijn mond en leerde hen, zeggende:
3 Zalig de armen van geest,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
4 Zalig die treuren,
want zij zullen vertroost worden.
5 Zalig de zachtmoedigen,
want zij zullen de aarde beërven.
6 Zalig die hongeren en dorsten naar de gerechtigheid,
want zij zullen verzadigd worden.
7 Zalig de barmhartigen,
want hun zal barmhartigheid geschieden.
8 Zalig de reinen van hart,
want zij zullen God zien.
9 Zalig de vredestichters,
want zij zullen kinderen Gods genoemd worden.
10 Zalig de vervolgden om der gerechtigheid wil,
want hunner is het Koninkrijk der hemelen.
11 Zalig zijt gij, wanneer men u smaadt en vervolgt en liegende allerlei kwaad van u spreekt om Mijnentwil. 12 Verblijdt u en verheugt u, want uw loon is groot in de hemelen; want alzo hebben zij de profeten vóór u vervolgd.
zalig = gelukkig en gezegend
Al deze voorbeelden van Jezus gaan feitelijk over de toestand van je hart. Kortweg samengevat : zoals jezelf tegenover anderen bent, zo zal G’d ook tegenover jou komen te staan.
En wie hiervan zegt: ja maar… dit is toch niet genoeg?
Dan zegt Jezus: gelukkig en gezegend ben je als men je om Mijn woorden smaadt en vervolgt, want dit lijkt velen te eenvoudig om als waarheid te aanvaarden.
Dit is dus de Rots waarop ik ben gaan staan. En ik heb ook al op deze Rots gelopen, maar ik kan er geen eind aan vinden. Wilde waterstromen hebben mij soms een heel eind meegesleurd, maar nog nooit ben ik van deze Rots gevallen. En in moeilijke tijden zijn er ook altijd steunpunten op deze Rots: een tekst uit de bijbel of een ander boek, of een glimlach en een vriendelijk woord van het meisje achter de kassa van de supermarkt.
En ik heb ook al vaak geprobeerd om een huis op deze Rots te bouwen, maar dat wil maar niet lukken. Meestal breekt de storm het weer af, of ben ik er zelf niet tevreden mee en gooi alles toch maar weer weg. Ik ben zelfs mijn kleding – of zijn het windsels? – aan het afdoen. En het bevalt me prima zo.
Alleen doden werden ingewikkeld, dus waarom zouden wij moeilijk moeten doen?
Mat 8: 22 Maar Jezus zei tegen hem: ‘Volg mij en laat de doden hun doden begraven.’
De doden: zij die de woorden van Jezus nog niet begrepen ( nog liever: gegrepen, pak je er aan vast ) hebben. En om de discussie even voor te zijn: het offer van de Here Jezus doet mijns inziens NIETS af aan bv. de zaligsprekingen, integendeel, het voegt juist toe.
Het gaat hier dus om de basis: wie goed doet, goed ontmoet. Dit is de kern van heel woorden van Jezus, en wordt al door zeer veel mensen op deze wereld van harte ONDERSCHREVEN. Dat is mijn fundament en stelling.
P.S. Niet moeilijk doen, vind je ook weer terug in het Oude Testament:
Deut 30: 11 Want dit gebod, dat ik u heden opleg, is niet te moeilijk voor u en het is niet ver weg. 12 Het is niet in de hemel, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal opstijgen ten hemel, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 13 En het is niet aan de overkant der zee, zodat gij zoudt moeten zeggen: Wie zal oversteken naar de overkant der zee, het voor ons halen, en het ons doen horen opdat wij het volbrengen? 14 Maar dit woord is zeer dicht bij u, in uw mond en in uw hart om het te volbrengen.
En dat er dus wél Iemand afdaalde, toont de barmhartigheid van een behulpzame G’d…