Auteur Topic: Cornelius  (gelezen 1901 keer)

rolandroland

• Bekijk profiel
Cornelius
« Gepost op: september 01, 2005, 10:58:01 pm »
Dienstknecht Cornelius (van Paulus) had zich eerst laten dopen en latere besneden. Hoe zit dit precies? Graag kort en bondig antwoord

Eventueel kan ik mijn vraag nog uitgebreider stellen maar heb de kennis even niet aan boord omdat ik bewuste boekje niet in mijn bezit heb.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #1 Gepost op: september 01, 2005, 11:08:07 pm »
Even een tekstgedeelte erbij is wel handig misschien. Daarvoor heb je alleen een bijbel nodig. :)
Wil je dit trouwens  vanuit een gereformeerde invalshoek bekijken (dan zit je hier goed) of wil je dit onderwerp in het Bijbelstudieforum bespreken? Dan kan het verplaatst worden.
Geef het maar aan via een TR bv. :) (klik het handje aan in de zwarte balk)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

rolandroland

• Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #2 Gepost op: september 01, 2005, 11:18:59 pm »
Hallo,

Wil het vanuit Bijbel bekijken! Dus idd bijbel studie (-; U heeft gelijk. Dit is een vraag die mij bezig houd de bijbel tekst heb ik wel in pacht maar die staat in boekje. Zou dat moeten opzoeken. Die tekst komt t.z.t.! (-:

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #3 Gepost op: september 02, 2005, 12:17:24 am »
Modbreak:
Verplaatst van GL naar BF
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #4 Gepost op: september 02, 2005, 12:30:50 am »
Was het wel Cornelius of toch misschien Timoteus?

rolandroland

• Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #5 Gepost op: oktober 02, 2005, 02:58:38 pm »
Het staat in Handelingen 16:3

e

rolandroland

• Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #6 Gepost op: oktober 02, 2005, 02:59:44 pm »
het was mattheüs.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #7 Gepost op: oktober 02, 2005, 03:14:56 pm »

quote:

:?

Hand  16
1 En hij kwam ook te Derbe en te Lystra. En zie, er was daar een zeker discipel, genaamd Timoteüs, de zoon van een gelovige Joodse vrouw, maar van een Griekse vader, 2 en hij stond goed bekend bij de broeders van Lystra en Ikonium. 3 Paulus wilde, dat deze met hem zou gaan en hij nam hem tot zich en besneed hem ter wille van de Joden in die plaatsen, want iedereen wist, dat zijn vader een Griek was.

Toch wel Timoteus als ik het goed lees. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2005, 03:15:35 pm door Priscilla en Aquila »

H.T.Kampjes

• Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #8 Gepost op: oktober 21, 2005, 09:53:25 am »
Omdat hij christen werd, en zich aansloot bij Paulus, liet hij zich dopen. Een onbesnedene mag niet in een synagoge komen. Om ook onder de joden te evangeliseren, liet hij zich besnijden. Doen we tegenwoordig ook nog zoveel moeite om met anderen ons geloof te delen, hij heeft er zelfs pijn voor geleden.
harry

rolandroland

• Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #9 Gepost op: december 12, 2007, 04:14:29 pm »
Als hij zich eerst heeft laten dopen en later pas besnijden. Volgens de regels is de besnijdenis in plaats van de doop gekomen. Als dat werkelijk zo is dan is dat in strijdt met die regel.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #10 Gepost op: december 12, 2007, 04:36:54 pm »
Hoe kom je erbij dat het hij in strijd met de regel handelde?

Hij wilde in de synagoge het evangelie brengen, daarom lied hij zich besnijden, niet om een reden dat hij dacht dat dat nog langer moest, of om de reden dat hij dacht dat er verborgen krachten in schuilden. Zoals bij zoveel nieuwtestamentische regels gaat het vooral om de achterliggende gedachte ervan. Daarmee was deze besnijdenis dus totaal niet in strijd.
« Laatst bewerkt op: december 12, 2007, 04:37:26 pm door Wybo »
Pinkeltjefan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #11 Gepost op: december 12, 2007, 05:14:23 pm »

quote:

rolandroland schreef op 12 december 2007 om 16:14:
Als hij zich eerst heeft laten dopen en later pas besnijden. Volgens de regels is de besnijdenis in plaats van de doop gekomen. Als dat werkelijk zo is dan is dat in strijdt met die regel.

In BF mag je die regel met een bijbelgedeelte/teksten onderbouwen. :)

Divinespark

• Bekijk profiel
Cornelius
« Reactie #12 Gepost op: december 12, 2007, 07:04:45 pm »
Besnijdenis is een teken van het Verbond.
Doop is een reinigingsritueel.

Beiden hoeven elkaar dus niet uit te sluiten.
Ik neem aan dat mensen hier bijbelvast genoeg zijn om te weten waar je de bron van mijn eerste 2 regels kan vinden.

Groetjes, Divinespark