Ik weet trouwens niet wat de vrijgemaakte visie bij dit onderwerp is, maar wel heb ik een tekstgedeelte uit 2 Petrus wat enigszins onderbouwt dat God nog wacht met terugkomen om te oordelen, omdat Hij wil dat alle mensen tot bekering zouden komen.
Daarom wordt er nu niet rechtstreeks gestraft (in het algemeen gesteld) maar laat God de zonde 'geworden'. Wat zou er gebeuren als Hij nu net als in het OT rechtstreeks ging straffen? Ik denk dat er niet veel van deze wereld over zou blijven.
2 Petr. 3
7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.
8 Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.
Verder openbaart God zich in het NT als Vader voor degenen die geloven wordt aan ieder de genade aan van het eeuwige leven aangeboden. Het oordeel over de zonde hoort in die zin niet in deze tijd thuis, maar is opgeschort.
In het OT werd het vaak direct voltrokken aan het volk en dat houdt verbandt met de aardse positie die Israel heeft en de belofte als zij de Here zouden gehoorzamen: van het bezit van een groot land met vele rijkdommen en een lang leven.
Directe straf aan het volk als gevolg van ongehoorzaamheid:
1 Kor. 10
7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel.
Verder werd Israel gebruikt om de straf over de zonden bedreven in kanaan door de betreffende volken die daar woonden, uit te voeren.
En Israel werd ook wel door God gestraft d.m.v. de omringende volken die hen veroverden en wegvoerden bv.
In het NT is de Gemeente een volk uit Jood en heiden met een hele andere positie. Aan ons worden hemelse/geestelijke zegeningen beloofd - we bezitten ze zelfs al.

Ef 1
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus
En de gemeente is een hemels volk:
Fil. 3
20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, 21 die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.
(vers 20 is een tegenstelling met het voorgaande waar gesproken wordt over mensen die
aardsgezind zijn. Zo staat aards burgerschap wat Israel had, tegenover een hemels burgerschap wat wij hebben.
Wij hebben een hemels Vaderland en een hemels Jeruzalem i.p.v. een aards Jeruzalem.
Ons wordt geen voorspoed beloofd, maar door moeilijkheden heen zullen we groeine in het geloof. (Oh ja, eeuwig leven is toch wel iets mooier dan een lang leven op aarde).
Mede hierom denk ik niet dat het gezond zijn iets is wat God in deze tijd verbindt met het gehoorzaam zijn aan Hem, zoals in het OT wel; hierdoor ben ik enigszins tegen de idee dat God ons ook altijd van ziekten geneest zodat men zegt:
een Christen hoort niet ziek te zijn - zoals sommige extreme groeperingen leren. En als je wel ziek bent, zal er wel zonde zijn.
Aan ons wordt ook niet gevraagd om een straf uit te oefenen namens God over andere mensen. (Zoals het volk Israel soms wel moets) Wij hebben een boodschap van genade te vertellen omdat we in de genadetijd leven.
Titus 2: 11
11 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen,
Wel denk ik dat het incidenteel kan gebeuren dat iemand wel eens letterlijk getraft wordt door God ergens voor, maar het is geen algemeen geldend iets voor deze tijd.