Auteur Topic: God straft in het OT, maar niet meer in het NT?  (gelezen 2347 keer)

Lalage

• Ik ben bevrijd!
    • Bekijk profiel
God straft in het OT, maar niet meer in het NT?
« Gepost op: september 05, 2005, 08:12:23 pm »
Afgelopen zondag praatte ik na een goede preek nog even na met de betreffende dominee. Hij vertelde mij onder andere dat er in het oude testament een hele directe relatie was tussen de daden van het volk Israel en de dingen die hun overkwamen: ziekte en ellende was het gevolg van het afdwalen van God. Maar vanaf het Nieuwe Testament is dat veranderd en nu kan je van een gemeente waar veel ziekte en andere vervelende dingen voorkomen niet meteen zeggen dat er dan vast veel zonde is. Deze visie had ik slechts een keer eerder gehoord en wel van Pooh in de chat, een paar dagen geleden.

Nu zou ik graag willen weten of dit een algemene vrijgemaakte visie is (voor zover je daarvan kunt spreken, maar er is toch een officiele leer) en of dit ook bijbels onderbouwd kan worden.

Dit post ik ook namens Borkdude.
Alle goede spreuken zijn reeds op de wereld; men verzuimt slechts om ze toe te passen. Blaise Pascal

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 05, 2005, 08:27:39 pm »
Ik pretendeer niet de algemene gkv-kennis in huis te hebben maar kan je wel mijn 2 pennies geven ;).

Jezus verkondigd bij het genezen van een blinde duidelijk dat zijn handicap niet door zijn zonden komen. Maar hij zegt wel voortdurend dat dit geslacht (de joden van zijn tijd) een slecht geslacht is en dat het oordeel voor hen zwaarder zal zijn dan dat van sodom en gomorra. Er is dus iig een relatie tussen daden en toekomst. Maar of dat ook geldt voor de toekomst in dit leven?

De verwoesting van Jeruzalem wordt door Jezus aangekondigd maar verder lezen we daar niet zoveel over. Na Jezus is Gods volk niet alleen meer Israel. Dat is een andere benadering dan het OT.
In het NT zien we soms nog steeds voorbeelden dat iemands daden direct gestraft worden. Ananias en Safira sterven aan de voeten van de apostelen vanwege hun leugen. Individueel komt het dus zeker voor. Maar dat rechtvaardig geen omgekeerd redeneren dat als iemand het slecht heeft....hij dus verkeerd bezig is geweest. Dan zouden we allemaal in beroerde omstandigheden moeten leven. We leven allemaal als zondige mensen en voor God zijn zonden in principe allemaal even slecht.

Je mag een gemeente wel beoordelen aan zijn vruchten en die van de Geest. Maar wees voorzichtig met oordelen als die vruchten lijken uit te blijven. Die ziekten en ellende zouden net zo goed pogingen van satan kunnen blijken die het goede probeerd te breken. Jezus wil ook niet dat we oordelen over de ander. (balk en splinter). Kijk maar naar jezelf. Vaak weet je best wel hoe je er geestelijk voorstaat en wat dat voor gevolgen voor je leven heeft. En ook nu moet je oppassen. Als je een ongeluk overkomt kan het best wel zijn dat God je geloof beproefd inplaats van dat hij je straft. Het is niet zo simpel allemaal als wij mensen wel zouden willen.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2005, 08:29:05 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

josef

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 05, 2005, 08:55:38 pm »
tja, of dit een algemene vrijgemaakte visie is, weet ik ook niet.

maar ik zie wel een verschil tussen het ot en het nt:

in het ot is het heil veel meer aards: als Israel God volgt zal God het zegenen met een goede oogst, succes in de oorlog enz. en andersom vice versa (zie bijv. Deut. 28)

in het nt wordt ons hier op aarde diep geluk in God belooft, en ook genezingen e.d., maar wordt ook duidelijk dat we hier op aarde veel moeten lijden (delen in Jezus' lijden) en dat we dat kunnen omdat we straks ook zullen delen in zijn glorie. zie Rom 8,17. Of zie bijv. 1Kor4,10v.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 05, 2005, 10:36:54 pm »

quote:

1 Kor 11
27 Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. 29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt. 30 Daarom zijn er onder u velen zwak en ziekelijk en er ontslapen niet weinigen. 31 Indien wij echter onszelf beoordeelden, zouden wij niet onder het oordeel komen. 32 Maar onder het oordeel des Heren worden wij getuchtigd, opdat wij niet met de wereld zouden veroordeeld worden.
Het lijkt er toch op dat het nu (of toch iig toen Paulus dit schreef) ook nog gebeurde. Maar kennelijk niet als een wet van Meden en Perzen - altijd als je iets fout doet een bliksem uit de hemel - maar soms wel, soms niet. De Korintiers moesten er immers op gewezen worden dat in dit geval God's oordeel de reden van hun vele ziektes en sterfgevallen was.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2005, 10:37:20 pm door Nunc »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 05, 2005, 10:48:08 pm »
Toch komt ook in het NT gewoon directe straf op de zonde voor.
Denk maar aan Hand. 5 waarin Ananias en Saffira de dood vonden als straf op hun zonde.
Ik denk ook zeker dat het nog steeds gebeurd.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 05, 2005, 11:01:15 pm »
Annanias en Saffira daarbij heb ik wel eens de vergelijking gehoord met de eerste kras op je nieuwe auto - die eerste kras is het ergste. Als er al tig krassen op zitten, is de daad hetzelfde maar de impact ervan minder.
Zo is de zonde van Annanias en Saffira een erge zonde: het bedriegen van de Heilige geest, en de Gemeente was net ontstaan en het is misschien wel de eerste erge 'kras' op de Gemeente die heilig zou horen te zijn.
De impact is dan ook groot. Zeker voor de mensen die in die begintijd alles nog aan den lijve hebben meegemaakt - of er zelf bij zijn geweest: het lijden en sterven en de opstanding van de Heer en de uitstorting van de Heilige Geest.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2005, 11:01:32 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 05, 2005, 11:37:15 pm »
Ik weet trouwens niet wat de vrijgemaakte visie bij dit onderwerp is, maar wel heb ik een tekstgedeelte uit 2 Petrus wat enigszins onderbouwt dat God nog wacht met terugkomen om te oordelen, omdat Hij wil dat alle mensen tot bekering zouden komen.
Daarom wordt er nu niet rechtstreeks gestraft (in het algemeen gesteld) maar laat God de zonde 'geworden'. Wat zou er gebeuren als Hij nu net als in het OT rechtstreeks ging straffen? Ik denk dat er niet veel van deze wereld over zou blijven.

2 Petr. 3
 7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.
8 Doch dit ene mag u niet ontgaan, geliefden, dat één dag bij de Here is als duizend jaar en duizend jaar als één dag. 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken, maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen.

Verder openbaart God zich in het NT als Vader voor degenen die geloven wordt aan ieder de genade aan van het eeuwige leven aangeboden. Het oordeel over de zonde hoort in die zin niet in deze tijd thuis, maar is opgeschort.
In het OT werd het vaak direct voltrokken aan het volk en dat houdt verbandt met de aardse positie die Israel heeft en de belofte als zij de Here zouden gehoorzamen: van het bezit van een groot land met vele rijkdommen en een lang leven.
Directe straf aan het volk als gevolg van ongehoorzaamheid:

1 Kor. 10
 7 Wordt ook geen afgodendienaars zoals sommigen van hen, gelijk geschreven staat: Het volk zette zich neder om te eten en te drinken, en zij stonden op om te dansen. 8 En laten wij geen hoererij plegen, zoals sommigen van hen deden, en er vielen op één dag drieëntwintigduizend. 9 En laten wij de Here niet verzoeken, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de slangen. 10 En mort niet, zoals sommigen van hen deden, en zij kwamen om door de verderfengel.

Verder werd Israel gebruikt om de straf over de zonden bedreven in kanaan door de betreffende volken die daar woonden, uit te voeren.
En Israel werd ook wel door God gestraft d.m.v. de omringende volken die hen veroverden en wegvoerden bv.

In het NT is de Gemeente een volk uit Jood en heiden met een hele andere positie. Aan ons worden hemelse/geestelijke zegeningen beloofd - we bezitten ze zelfs al. :)

Ef 1
3 Gezegend zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons met allerlei geestelijke zegen in de hemelse gewesten gezegend heeft in Christus

En de gemeente is een hemels volk:

Fil. 3
20 Want wíj zijn burgers van een rijk in de hemelen, waaruit wij ook de Here Jezus Christus als verlosser verwachten, 21 die ons vernederd lichaam veranderen zal, zodat het aan zijn verheerlijkt lichaam gelijkvormig wordt, naar de kracht, waarmede Hij ook alle dingen Zich kan onderwerpen.
(vers 20 is een tegenstelling met het voorgaande waar gesproken wordt over mensen die aardsgezind zijn. Zo staat aards burgerschap wat Israel had, tegenover een hemels burgerschap wat wij hebben.

Wij hebben een hemels Vaderland en een hemels Jeruzalem i.p.v. een aards Jeruzalem.
Ons wordt geen voorspoed beloofd, maar door moeilijkheden heen zullen we groeine in het geloof. (Oh ja, eeuwig leven is toch wel iets mooier dan een lang leven op aarde).
Mede hierom denk ik niet dat het gezond zijn iets is wat God in deze tijd verbindt met het gehoorzaam zijn aan Hem, zoals in het OT wel; hierdoor ben ik enigszins tegen de idee dat God ons ook altijd van ziekten geneest zodat men zegt: een Christen hoort niet ziek te zijn - zoals sommige extreme groeperingen leren. En als je wel ziek bent, zal er wel zonde zijn.

Aan ons wordt ook niet gevraagd om een straf uit te oefenen namens God over andere mensen. (Zoals het volk Israel soms wel moets) Wij hebben een boodschap van genade te vertellen omdat we in de genadetijd leven.
 Titus 2: 11
11 Want de genade Gods is verschenen, heilbrengend voor alle mensen,

Wel denk ik dat het incidenteel kan gebeuren dat iemand wel eens letterlijk getraft wordt door God ergens voor, maar het is geen algemeen geldend iets voor deze tijd.
« Laatst bewerkt op: september 05, 2005, 11:48:59 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Theodoor

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 07, 2005, 03:12:01 pm »
Verschil met Ot en NT:

Wij kunnen door Christus zeggen.
We zijn Gods rechtvaardigen in Christus en daarmee de wettige erfgenamen van alle zegeningen en beloftes in Christus. Nie op grond van onze eigen daden, maar op basis van genade. Wanneer wij de mist ingaan hoeven we niet te vrezen voor straf maar mogen op Christus verzoenend werk pleiten en zo de zegen die Jezus voor ons betaald heeft ontvangen.

P.s. in het ot is Abraham hier ons in voorgegaan. Op basis van zijn geloof ontving hij ook rijke zegen, terwijl hij verschillende keren zeer domme fouten beging (zijn vrouw aan de koning geven etc) God bleef hem zegenen. Daarom zijn we ook het zaad van Abraham en niet van Mozes.

Belangrijk wel alles blijven verwachten uit genade en zo ook naar anderen kijken. Dan wil je graag meer vertellen over de rijkdom van het geloof ook in dit leven. :)

Ik ben blij om te horen dat deze gkv dominee zo leeft en spreekt vanuit de NT genade zegen van God door Christus.

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 08, 2005, 12:50:54 pm »
In het OT wordt in een periode van enkele duizend jaren vertelt dat God soms direct straft op de zonde. Verder wordt er door de profeten vaak oordeel geprofeteerd. De dominee die je hebt gesproken zegt dat er in het oude testament een directe relatie was tussen de daden en de dingen die hun overkwamen.  Ik denk echter wel dat er enige nuance in dient te worden aangebracht.

Ook in het OT wordt melding gemaakt van de onrechtvaardige die het voor de wind gaat. (spreuken en psalmen) De zonde die david deed door een volkstelling te houden werd bestraft met ziekte, maar als je de straf dan bekijkt werd de gewone burger die niet deze zonde pleegde het meest getroffen. in 2 sam 24:17 lezen we:

quote:

17 Toen David de engel die dood en verderf onder het volk zaaide zag staan, zei hij tegen de HEER: ‘Ik ben het die gezondigd heeft; ik ben het die een zonde heeft begaan. Maar deze arme schapen, wat hebben zij misdaan? Hef uw hand toch op tegen mij en mijn familie!’

En kijk eens naar het boek Job. De vrienden lijken te vinden dat Job wel een erg grote zonde gedaan moet hebben, maar worden door de Here zelf tegen gesproken. Ik zelf kom tot e conclusie dat met menselijke kennis alleen nooit straf van God kunt duiden.  Alleen door openbaring en profetie kun je straf aan de misdaad koppelen. En dat is wat er veel in het OT gebeurt. God zelf openbaard daar dat Hij het volk straft om hun daden.

Voor het NT betekend het dat je pas straf kunt koppelen aan zonde als dit door God zelf duidelijk wordt gemaakt. Aangezien dat meestal niet bekend is moet je concluderen dat we het niet weten.  En als je iets niet weet mag je er ook geen oordeel over uitspreken. In de catachismus belijd de GKV dat God zonde wil straffen in tijd en eeuwigheid. vr+antw 10. Dat betekend volgens mij dat je een verband tussen straf en zonde ook niet mag uitsluiten.

samenvattend:
- Het OT geeft ons veel inzicht in Gods handelen, hierdoor weten we dat er vaak verbanden zijn tussen straf en zonde.
- Het OT leert ons ook dat dit niet altijd het geval hoeft te zijn. (zie met name het boek JOB)
- Hieruit kun je concluderen dat straf niet te duiden valt zonder dat God zelf er iets over laat weten.
- Dat is mijns inziens altijd (OT en NT) het geval, met dit verschil dat God in het OT ons veel heeft laten weten.

groetjes

Meindert