Auteur Topic: Beperkt gebruik van de bijbel  (gelezen 920 keer)

P. Strootman

• Bekijk profiel
Beperkt gebruik van de bijbel
« Gepost op: september 16, 2005, 07:36:17 pm »
Vandaag verscheen het volgende bericht:
Predikant gebruikt beperkt bijbel.
Bron: Kerknieuws

De uitkomst van het onderzoek naar de bijbelboeken, waaruit het meest of het minst gepreekt wordt, verrast mij niet. De drie evangeliën zijn inderdaad absoluut ‘in’. En dan te weten, dat de vier evangeliën (Johannes hoort er ook bij), gericht zijn aan besnedenen. Niet aan ons, dus! Een misschien ‘ouderwetse’ term, maar de bijbel verdeelt de mensheid nu eenmaal in twee groepen, door de zogenaamde besnijdenis (Paulus). In zeker opzicht een onbetekenend verschil, met dien verstande echter, dat de evangeliën expliciet gericht zijn aan het volk Israël.
Jezus had dan ook geen boodschap voor de niet-joden (heidenen). Toen een heidense vrouw Hem aansprak met ‘Here, zoon van David, antwoordde Hij haar met nog geen enkel woord. De schrijvers, Mattheus en Marcus, geven hiermee aan, dat dit geldt voor elke niet-jood. In deze - schijnbaar onbelangrijke - mededeling schuilt een belangrijke waarheid. n. Later zal Paulus dit nog bevestigen met zijn raageving, om geen Christus naar het vlees (Jezus) meer te kennen.
Het veelvuldig preken uit de drie evangeliën, is opnieuw een bewijs, dat men zich van het evangelie van Paulus heeft afgewend. Dat is niet nieuw, want in 2 Tim.1.15 moest Paulus al aan Timotheus schrijven:'Dit weet, dat allen in Asia zich van mij afgewend hebben. Het evangelie van Paulus was te geestelijk en hoe geestelijker een waarheid, hoe minder belangstelling! Dat blijkt dus ook vandaag nog.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 16, 2005, 09:26:47 pm »
De predikanten die ik hoor, preken gelukkig niet enkel uit de evangeliën, ja ik kan zelfs zeggen dat ik in minderheid de evangeliën hoor prediken. Maar niet omdat het niet voor osn bedoeld zou zijn, beste Piet. Met eend ergelijke opmerking doe je wel af aan de rijkdom van de boodschap in de evangeliën, die toch meer verwoorden dan enkel geschiedschrijvingen en die toch ook echt voor ons een boodschap hebben, zoals Jezus ook voor ons een boodschap heeft. Hij mag dan misschien met een vrouw niet gesproken hebben, er is tenminste ook 1 vrouw bekend met wie Hij wel gesproken heeft. Hij heeft mijns inziens de kring klein gehouden om ons te gebruiken als instrumenten van Zijn Geest, zodat wij Zijn Evangelie van Redding uit Genade zouden verkondigen!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 16, 2005, 09:47:00 pm »
Modbreak:
Slotje op deze discussie aangezien hier weer het onderwerp: 'twee soorten evangelie/de Christusgeest' wordt gepromoot. Dit valt niet binnen de policy en is derhalve niet toegestaan in dit subforum. Hiervoor had u een apart topic geopend in LB De naam Christus Jezus en dit zou ook kunnen: Jezus Christus vs. Christus Jezus (afgesplitst).
Ik verzoek u dan ook dringend wanneer u dit onderwerp (weer) aan de orde stelt, dit dan ook daar ook te doen.
« Laatst bewerkt op: september 16, 2005, 10:55:06 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan