quote:
Van zo'n opmerking word ik iig geen vrolijk christen (als ik dat niet al was), dit komt op mij kwetsend over.
Daarnaast: is gevaren zien per definitie verkeerd? In een oorlogssituatie is het toch juist geboden om alert te zijn? Paulus wijst toch ook op gevaren? (waarmee ik geenszins bedoel dat mijn opmerkingen van gelijk gezag zijn als zijn opmerkingen)
quote:
Maak dat eens concreet: elke preek naast het geheel van de bijbel leggen. Volgens mij wordt dat òf een totaal mislukte opgestopte worst-preek waarin alles wordt plat-genuanceerd òf komt het verdacht dicht in de buurt van de boodschap die een avondmaalsviering in daden verkondigt. Maar licht me vooral verder in.
Opgestopte worst was niet wat ik in gedachten had, nee. Wat ik bedoel, is dat de breedte en diepte van de boodschap van de bijbel in elke preek moet meeklinken. Inderdaad gebeurt dat in een avondmaalsviering (als het goed is) ook. Maar het avondmaal is niet de kern zelf, alleen een
weerspiegeling van die kern en een
hernieuwing van het verbond dat wij dankzij die kern met God mogen hebben. Om dan in elke preek terug te gaan naar het avondmaal, is m.i. nog een stap te weinig: het gaat om de kern zélf, die inderdaad óók in het avondmaal meeklinkt en centraal staat.
quote:
Overigens ben ik nog steeds van mening dat over het avondmaal spreken als niet meer dan een teken en zegel dat op het geheel van de bijbel geplakt is op zijn best een reformatorische halve waarheid vertegenwoordigt.
Wellicht begrijp je dan niet wat ik onder 'zegel' versta. Ik gebruik hierboven als typering o.a. 'hernieuwing van het verbond dat wij (...) met God hebben'. Dat dus op basis van Christus' offer, eenmaal gebracht. Die hernieuwing is realiteit op het moment van avondmaalsviering. En dat is precies wat ik met 'zegel' bedoel.
quote:
[...]
Jammer, maar de beker typeert, zoals bij iedere Joodse maaltijd, het geheel van de avondmaalsviering. Bij het heffen van de beker wordt uitgesproken wat er in de hele maaltijd gevierd wordt. Voor wat betreft de betekenis van het avondmaal is de beker dus inderdaad nogal dominant. Natuurlijk gaat het in die dankzegging inhoudelijk om het nieuwe verbond, daarvoor wordt gedankt, dat wordt gevierd. Prima. Maar dat heb ik steeds ook al aangegeven. Als ik het avondmaal 'dankzegging' noem, dan bedoel ik echt geen vage algemene gevoelens van dankbaarheid.
Ok, maar volgens mij is die beker dan niet de kern van het avondmaal, maar een reactie op die kern. Net als wanneer ik een etentje aangeboden zou krijgen, dat ik echt niet verdiend heb, dan is het logisch dat ik bij het toasten mijn dank uit. De reden waarom ik het etentje krijg, vermeld ik er dan ook bij. Maar daarmee is
mijn dank nog niet de kern van het etentje, nóch de reden ervan.
Jezus' woorden bij de instelling van het avondmaal duiden alleszins op een verbondssluiting. Als ik dan zie dat in 1 Kor 10 wordt gezegd dat die beker drinken 'gemeenschap met het bloed van Christus' is, lijkt me dat dat dan terugwijst op dat nieuwe verbond, dat gesloten is met Christus' eigen bloed. En op dezelfde manier snap ik dan ook dat het eten en drinken op 'onwaardige wijze' ernstige gevolgen heeft: tijdens een verbondsvernieuwing achteloos meedoen, dan wordt de keerzijde van het verbond van toepassing. Dan is het ook erg logisch dat Paulus direct erna begint over het oordeel en de gevolgen voor de hele gemeente. Dat is m.i. gewoon een weerspiegeling van hoe het verbond in het OT ook werkte.
quote:
[...]
Ik hoop niet dat je me verdenkt van 'alleen maar genade' te willen preken in de 'helemaal geen genade' zin die je hierboven schetst.
Ik verdenk je daar niet van. Ik maak het alleen vaak genoeg mee dat het wel die kant op gaat (ik hoor jou geloof ik niet zo vaak

). De
ernst van het evangelie mis ik, de reden waarom wij verlost moeten worden, hoe dringend bekering nodig is.
quote:
Maar ik raad je aan in ieder geval niet steeds de hele dogmatiek in elke preek terug te willen horen voor het goed is...

Neu, ik heb Velema en Van Genderen wel in m'n kast staan (en da's dan nog maar de beknopte

), maar die hoeft niet in elke preek helemaal gevolgd te worden

. Maar serieus: als ik over langere tijd kijk naar de preken die ik gehoord heb, mis ik daarin wel het evenwicht en de ernst die ik in de bijbel wel tegenkom. En dan gaat het me dus niet eens om 'alles in één preek', maar wél om 'het volle evangelie' dat in (het geheel van) de kerkdiensten (meervoud) uitgedragen moet worden tot ons heil.