quote:
joepie schreef op 27 juni 2006 om 11:22:(...)
Misschien is dat ook wat er meer zou moeten gebeuren in de GKV.
Tot nog toe hebben de veranderingen geen vrede maar eerder onvrede gebracht.
Misschien zou het goed zijn om dan te bedenken dat het daarom alleen al niet goed is.
(...)
Hiermee doe je een behoorlijke groep (ex-) GKvers geen recht, volgens mij. Onvrede is er al jaren, maar is tegenwoordig bespreekbaar. Daarmee is er niet ineens meer onvrede! In de afgelopen 25 jaar hebben honderden mensen de GKv verlaten uit onvrede, en zijn over gegaan naar een baptisten- of evangelische gemeente. Jaren lang is dat met lede ogen aangezien zonder dat er actie op ondernomen werd (anders dan in de vorm van een tuchtprocedure tegen de betrokken gemeenteleden).
Uiteraard verschillen de evangelischen en baptisten op zowel vorm als inhoud van de GKv. Maar de gewraakte veranderingen zijn vooral veranderingen qua vorm. Terwijl veranderingen qua vorm juist in staat zouden kunnen zijn om gemeenteleden betrokken te kunnen houden. Gemeenteleden die anders wegens de vorm zich aangetrokken voelen tot andere gemeenten die ook qua inhoud van ons verschillen.
Ik trek dus een conclusie die wat dat betreft haaks op de jouwe staat, joepie. Juist omdat er broeders en zusters zijn die zich aangetrokken voelen door bepaalde nieuwe vormen, is het verstandig om daaraan mee te doen. Zelfs al draait het niet om de vorm, maar om de inhoud. Anders verlies je hen, en komen ze in aanraking met ideeen die inhoudelijk behoorlijk van de gereformeerde verschillen.
Overigens wil ik niet zeggen dat de scheuring alleen vanwege vormzaken heeft plaats gevonden. Er waren zeker ook inhoudelijke argumenten. Maar onvrede over de nieuwe vormen speelt wel voor veel afzonderlijke afgescheiden broers en zussen mee, helaas.
Een 'voordeel' van de huidige onvrede is dat het moeilijker is om lauw te zijn. En lauwheid is een groot gevaar binnen de GKv.