quote:
Wij zijn ook niet heilig en licht waar in het geheel geen duisternis is of kan zijn. Zo is God en z'n schepping was toch wel even iets anders geworden dan alleen heiligheid = zonder één enkele zonde, licht zonder duisternis. Zonde is sowieso niet etisch. Maar als het over onszelf gaat vinden we ons nog wel aardig goed. Terwijl Gods normen gewoon heel anders zijn. Een verkeerde gedachte is al zonde en die ene zonde maakt het ons al onmogelijk om zomaar bij God te komen vanuit onszelf. Want zonde en God zijn niet bij elkaar te krijgen. Daar was heel wat voor nodig om dat probleem te verhelpen.
Gen 6
5 Toen de HERE zag, dat de boosheid des mensen groot was op de aarde en al wat de overleggingen van zijn hart voortbrachten te allen tijde slechts boos was, 6 berouwde het de HERE, dat Hij de mens op de aarde gemaakt had, en het smartte Hem in zijn hart.
...
11 De aarde nu was verdorven voor Gods aangezicht, en de aarde was vol geweldenarij. 12 En God zag de aarde aan, en zie, zij was verdorven, want al wat leeft had zijn weg op de aarde verdorven.
13 Toen zeide God tot Noach: Het einde van al wat leeft is door Mij besloten, want door hun schuld is de aarde vol geweldenarij, en zie, Ik ga hen met de aarde verdelgen.
quote:
Ten tweede snap ik niet waarom hij nu dan niet hetzelfde doet, want je gaat me toch niet vertellen dat wij zoveel beter zijn dan de de medemensen van Noach.
Sterker nog: het is zo als het in de dagen van Noach was:
Matt 24:
37 Want
zoals het was in de dagen van Noach, zo zal de komst van de Zoon des mensen zijn. 38 Want zoals zij in [die] dagen vóór de zondvloed waren, etende en drinkende, huwende en ten huwelijk gevende, tot op de dag, waarop Noach in de ark ging, 39 en zij niets bemerkten, eer de zondvloed kwam en hen allen wegnam, zo zal ook de komst van de Zoon des mensen zijn.
Toen Noach de ark moest maken heeft het nog 120 jaar geduurd voordat de vloed kwam. Als die tijd heeft Noach gepredikt; zijn bouwen aan de ark alleen al, was een prediking op zichzelf want het sloeg natuurlijk nergens op: een boot bouwen op het land.
God had nog 120 jaar geduold en hoopte dat er meer mensen zich zouden bekeren.
1 Petr 3
toen
de lankmoedigheid Gods bleef afwachten, in de dagen van Noach, terwijl de ark in gereedheid werd gebracht, waarin weinigen, dat is acht zielen, door het water heen gered werden.
2 Petr 2,5
en de wereld van de voortijd niet gespaard heeft, maar
Noach, de prediker der gerechtigheid, met zeven anderen bewaard heeft, toen Hij
de zondvloed over de wereld der goddelozen bracht;
En waarom Hij nu niet de wereld verdelgt? Omdat er nu ook een 'ark voor redding' klaar staat. En de christenen horen
zoals Noach dit te prediken dat er een oordeel komt, maar dat er een uitweg is.
En zoals God 120 jaar ' lankmoedig' was en afwachtte totdat Noach klaar was met de ark, zo is er nu al 2000 jaar 'klankmoedigheid' van God en wacht Hij met de oordelen omdat Hij wil dat de mensen zich bekeren.
Zoals de toenmalige wereld verging door het water zo zal deze wereld ook geoordeeld worden - omdat het idd net zo slecht is als in de tijd van Noach:
2 Petr. 3
7 Maar de tegenwoordige hemelen en de aarde zijn door hetzelfde woord als een schat weggelegd, ten vure bewaard tegen de dag van het oordeel en van de ondergang der goddeloze mensen.
... 9 De Here talmt niet met de belofte, al zijn er, die aan talmen denken,
maar Hij is lankmoedig jegens u, daar Hij niet wil, dat sommigen verloren gaan, doch dat allen tot bekering komen Dus God wacht nog met dat oordeel omdat Hij wil dat iedereen gered wordt.
quote:
Komt me erg onwaarschijnlijk voor. Iedereen slecht, behalve Noach. God had gewoon wat DNA nodig om verder te kunnen, dus vooruit maar, dan maar Noach.
Noach was ook niet zonder zonde.

Maar Hij wist wat God wilde als hij had gezondigd. Dan kun je vergeveing vragen en in die tijd brachtten ze dan een offer. (Toen al: plaatsvervanging omdat op het doen van de zonde
de dood moet volgen.)
Lees maar ook in Genesis over hem:
Gen 6
8 Maar Noach vond genade in de ogen des HEREN.
9 Dit is de geschiedenis van Noach. Noach was onder zijn tijdgenoten een rechtvaardig en onberispelijk man; Noach wandelde met God.
quote:
Alsof het een wilsbesluit is...
Ja: God wil ons redden en de Here Jezus nam een wilsbesluit om deze wil van de Vader te volbrengen.
Hebr 10
9 (Doch) daarna heeft Hij gezegd:
Zie, hier ben Ik om uw wil te doen. ... 10 Krachtens
die wil zijn wij eens voor altijd geheiligd door het offer van het lichaam van Jezus Christus.
En voor ieder mens is het een wilsbesluit: Wil ik God toelaten in mijn hart en hem volgen of wil ik dat niet.
quote:
Grapjas!

Dit is een grapje idd maar met een serieuze ondertoon dat het wel echt zo is bij God.