quote:
Iris schreef op 24 september 2005 om 12:16:Judas, de enige van de apostelen die 'geleerd' had, verraadde Jezus. De overige apostelen, 'eenvoudige' lieden, leken het makkelijker te hebben Jezus blind te vertrouwen als een kind.
Jezus zelf sprak vaak over de schriftgeleerden met hun mooie praatjes. En ook zei hij dat men zou moeten proberen weer als een kind te worden.
Het valt mij hier wel eens op dat Bijbelkennis hoger wordt geacht dan de directe ervaring met God. (Dat zal tegengesproken worden, maar zo komt het wel over)
Zeer veel zaken worden op dit forum verstandelijk benaderd en de Bijbel lijkt volledig rationeel uitgepluisd te worden.
Mijn vraag is nu: Is het voor sommigen onder jullie niet lastig om God direct te ervaren, doordat er te veel kennis is die in de weg zit? Doordat er te veel beargumenteerd en geanalyseerd moet worden? Doordat men meent de betekenis van de Bijbel te kennen, zonder de openheid van een kind te hebben? (De openheid naar andere ideeën toe)
Dus: Zou het kunnen dat teveel kennis (en je er te veel aan vastklampen) een belemmering is voor direct contact met God?)
Het ligt er maar aan wat je onder directe ervaring met God verstaat.

Ik heb geen problemen met alles wat ik 'weet'vanuit de bijbel dat dat mijn contact met God zou belemmeren.
Als je de Bijbel als Gods woord ziet, heb je alleen maar steeds meer ontzag voor Hem als je ziet hoe perfect de bijbel in elkaar zit en hoe de Heilige Geest ons duidelijk kan maken wat God bedoeld met het e.e.a.
Maar dan moet het dus niet gaan om de kennis om de kennis, maar om de Here Jezus beter te leren kennen.
Zoals Hijzelf ook zegt:
wie in Mij gelooft gelijk de schriften zeggen, stromen van
levend water zullen uit zijn binnennste vloeien.
Dan wordt het levend en blijft geen dode theorie.
Het woord is ook
levend en krachtig. Staat in het NT en geeft al aan dat door de Heilige Geest het geen dode boel is om de bijbel te kennen die dan het ervaren van God zou tegenhouden.
Hij geeft dezelfde invalshoek.
En kennis zou in de weg kunnen zitten maar dan is het kennis die je van God afhoudt. Bv. De wetenschap heeft dit en dit ontdekt en daarom kan wat in de bijbel staat niet kloppen. Zo zal het dan je vertrouwen als een kind in wat God heeft gedaan, in de weg kunnen staan.
Bv. Dat God alles heeft geschapen. Dat Jezus Gods Zoon is en voor jou naar deze wereld kwam. Dat neemt een kind gewoon aan zonder te gaan beredeneren of dit allemaal wel echt kan.
Openheid van een kind benoem jij zo in je post:
quote:
Doordat men meent de betekenis van de Bijbel te kennen, zonder de openheid van een kind te hebben? (De openheid naar andere ideeën toe)
Dus: Zou het kunnen dat teveel kennis (en je er te veel aan vastklampen) een belemmering is voor direct contact met God?)
Wat vind je direct contact met God? Een fijne ervaring die boven de bijbelse boodschap staat zoals die rationeel: dit staat er in de bijbel tot ons komt?
Worden als een kind combineer jij dan met allerei andere ideen ook willen overwegen als men de bijbel als uitgangspunt neemt en bv de geestelijke lessen wil accepteren maar niet gelooft dat jezus echt de zoon van God is bv. En de geschiedenissen bv allegorien zijn o.i.d.
Je maakt dan je eigen boodschap naar mijn idee en heeft met worden als een kind niets van doen.
Hoe zie jij dan de parallel met worden al een kind m.b.t. andere ideen open benaderen?