Auteur Topic: Liederen en formulieren: Format of niet?  (gelezen 6959 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
Liederen en formulieren: Format of niet?
« Gepost op: september 28, 2005, 10:06:02 am »
In het ND van vandaag staat een in mijn ogen wel interessant stukje over het selecteren van liederen en het gebruik van formulieren. De schrijver pleit voor meer vrijheid, in plaats van een selectie van liederen en vaste formulieren. Ik kan me behoorlijk goed in de uitwerking vinden, en vind het wel interessant om er over door te praten. Bij deze het artikel:

quote:

Synode laat echte vragen onbeantwoord

door Johannes van den Akker

Heeft de generale synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt) wel door, wat er in de kerken leeft en broeit? Kerklid Johannes van den Akker meent van niet. Met belangstelling volg ik de synode van de Gereformeerde Kerken (vrijgemaakt).

Wat een werk wordt daar verzet! Elke week weer reizen vele afgevaardigden naar Amersfoort om te vergaderen en besluiten te nemen over kerkzaken. Zaken van mijn kerkgenootschap, over de toekomst van mijn kerk.

Uit al die besluiten en uitspraken probeer ik te ontdekken wat de koers van en de visie op de kerk voor de komende jaren is. Maar dat ontdekken kost me wel moeite. Ik vraag me af, hoe ver de synode eigenlijk vooruitkijkt? Weet zij wat er leeft en broeit binnen de kerken? En nee, dan heb ik het niet over de verontrusten, maar over het gros van de kerkmensen. Waar de verontrusten met de kerk heen willen, weten we, maar wat wil de rest van de kerk eigenlijk? Meer oude liedboekliederen en herschreven doopformulieren volgens vast stramien?

Of is er misschien een beweging gaande die vraagtekens zet bij een vastgelegde vrijgemaakte liedbundel en doopbedieningen volgens standaardformules? Wordt deze beweging wel onderkend en waargenomen op de synode?

Kerkmuziek

Allereerst het netelige punt van de liedboekliederen. In het artikel 'Kerkmuziek, pas op de plaats of volle kracht vooruit' (Nederlands Dagblad, 27 juni) wordt verslag gedaan van de eerste besprekingsronde over dit thema. Blij las ik de bijdrage van ds. T. Dijkema op de synode, die vertelt dat jongeren graag een opwekkingslied zingen bij het doen van belijdenis. ,,Jongeren worden met dit genre groot'', stelde hij vast. Hij verwoordt hier duidelijk de stem van vele jongeren binnen de kerk. Ik was hoopvol en dacht: ze luisteren echt naar wat er leeft in de kerk. Helaas eindigde hier het artikel; vol spanning wachtte ik op het vervolg.

In het ND van zaterdag 17 september las ik dat veel synodeleden al in een eerste besprekingsronde, nog voor het zomerreces, wilden vasthouden aan het ingezette selectieproces en het bijbehorend tijdspad. Mijn eerste reactie is dan: waarom? Waarom de geijkte route lopen, waarom synodaal per lied besluiten of het gezongen mag worden, waarom toewerken naar een bundel van 150 gezangen? Is dat de juiste toepassing van 1 Tess. 5:21: ,,maar toetst alles en behoudt het goede''?

Leven we niet in een tijd die vraagt om een andere manier van denken, waarvan we kunnen lezen in 1 Kor. 14:25b en 26?: 'Werkelijk, God is in uw midden.'

Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt, draagt iedereen wel iets bij. Zie Efeze 5:19: ,,(...) en zing met elkaar psalmen, hymnen en liederen die de Geest u ingeeft. Zing en jubel met heel uw hart voor de Heer.''

Is het wel juist om dat in een format/liedbundel te 'proppen'. Is het niet beter dat vrijer te laten? Ja, er zijn inderdaad genoeg liederen waarmee iets mis lijkt of is, maar ook vele goede liederen, die op deze manier buiten de vrijgemaakte boot vallen. Liederen die we kunnen zingen met heel ons hart voor de Heer, ingegeven door de Geest. En dat niet alleen in een speciale dienst of jeugdavond of bijbelkring, want dat is een zoethoudertje.

Formulieren

Op 19 augustus konden we lezen, dat er twee eigentijds verwoorde doopformulieren en een formulier voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis bijgekomen zijn. En dat is voor dit moment goed, want zo zijn ze weer wat leesbaarder en begrijpelijker.

Maar voor de lange termijn: gaan de morrende geluiden wel over de oude/moeilijke woordkeus in de formulieren of gaan ze meer over het 'concept'-formulier? De vraag is of we het avondmaal en de doopsbediening nog steeds op deze manier moeten vieren met van tevoren vastgelegde bewoordingen. Van een dominee mag toch verwacht worden dat hij na minstens zes jaar theologiestudie een aardige basis heeft om in eigen woorden uitleg te geven over doop en avondmaal?

Zo'n uitleg sluit beter aan bij de preek en is beter toe te passen op de plaatselijke gemeente, waar misschien leden overstappen op geloofsdoop of waar strubbelingen tussen gemeenteleden heersen. Dan gaat het allemaal veel meer leven, je ziet de verzoenende werking van het avondmaal, je ziet dat Gods verbond iets heel moois is. Dit lijkt me een verrijking van het gebruik van de sacramenten.

Helaas lijkt het er haast op, dat de synode niet doorziet wat er gaande is in onze kerken. Geeft ze niet een te simpele reactie op de liturgische veranderingen waar de gemeentes om vragen?

Het gaat niet om alleen wat moderner taalgebruik en wat meer liedjes. Nee, we willen onze God loven en prijzen met heel ons hart, ziel en verstand. En dat willen we met alle middelen (liederen, instrumenten en communicatie) die ons ter beschikking staan. Alles tot meerdere eer en glorie van onze grote God. Laten we daar naar op zoek gaan en dan gebeuren er mooie dingen. ,,(...) wat de Geest wil, brengt leven en vrede.'' (Rom. 8:6).
Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!
« Laatst bewerkt op: september 28, 2005, 10:07:00 am door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: september 28, 2005, 12:19:40 pm »
Op zich wel mee eens. Maar het blijft wel degelijk zinvol om een selectie liederen en formulieren vast te stellen die in ieder geval goed zitten. Dat zijn dan aanraders, maar zouden niet verplicht moeten worden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: september 28, 2005, 06:13:53 pm »
Dat is prima. Ook makkelijk omdat iedereen die bundels dan sowieso meeneemt... en als er daarnaast nog wat anders wordt gezongen is het uiteraard aan de predikant om te zorgen dat de tekst daarvan op papier wordt uitgedeeld of op een beamerscherm geprojecteerd wordt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: september 28, 2005, 07:15:06 pm »
Het is idd een rare situatie dat we een predikant wel de verkondiging van het Woord toevertrouwen maar hem het kiezen van gezangen en liederen niet toevertrouwen.
offtopic:En die oude meuk uit Het Liedboek is ook geen vooruitgang maar een achteruitgang van meer dan 50 jaar en nog uit verdachte vrijzinnige hoek ook!

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: september 28, 2005, 10:02:22 pm »
Kan me in het artikel niet vinden.
Beetje een omgekeerde wereld.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: september 28, 2005, 10:32:07 pm »
Waarom niet Picardijn? Ik ben het zowiezo eens met wat Dingo opmerkt over predikanten. Ze mogen wel zelf het Woord bedienen maar het gezongen deel erbij uitzoeken wordt ze niet toevertrouwd. Dat mag dan alleen vanuit een selectie? Een on-bijbelse beperking lijkt me. De formulieren net zo. Het is goed dat ze er als een soort naslag/basis zijn. Anders blijf je het wiel uitvinden als iemand met vragen komt. Maar het verplichte moet eraf.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: september 29, 2005, 12:36:56 am »

quote:

dingo schreef op 28 september 2005 om 19:15:
Het is idd een rare situatie dat we een predikant wel de verkondiging van het Woord toevertrouwen maar hem het kiezen van gezangen en liederen niet toevertrouwen.
offtopic:En die oude meuk uit Het Liedboek is ook geen vooruitgang maar een achteruitgang van meer dan 50 jaar en nog uit verdachte vrijzinnige hoek ook!

Tja, je geeft zelf al aan dat het offtopic is, toch wil je blijkbaar ff provoceren. ;) Ik ga er dus maar even op in.... :) Het liedboek bevat liederen met vreselijke melodieen en teksten.... maar ook hele mooie liederen met begrijpelijke teksten, die absoluut niet vrijzinnig zijn... en die ik met veel plezier zing. Dus ga vooral niet generaliseren... :) en juist om deze reden is het belangrijk dat predikanten zelf ook verantwoordelijkheid hebben in wat ze wel en niet laten zingen in de kerk.

@ Picardijn: Zou je je bewering ook willen onderbouwen, anders kan ik er niks mee. Waarom is het een omgekeerde wereld? Dat het omgekeerd is van hoe we het altijd hebben gedaan, dat klopt.... maar wat is er mis mee?
« Laatst bewerkt op: september 29, 2005, 12:39:48 am door Marnix »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: september 29, 2005, 11:54:37 am »
En aangezien er voortdurend nieuwe liederen uitkomen en we niet om de dag een ander liedboek kunnen aanschaffen, zou het zinvol zijn om de beoordeling van nieuwe liederen tot een continue proces te maken, en de laatste stand van zaken voortdurend beschikbaar te hebben op een website.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

barbara

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: september 29, 2005, 11:55:04 am »

quote:

dingo schreef op 28 september 2005 om 19:15:

En niet alleen de predikant!
Ook van een (belijdend) kerklid mag je verwachten dat hij/zij kan beoordelen of een lied bijbelgetrouw en geschikt is. Daar is geen synodeselectie voor nodig.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: september 29, 2005, 12:14:39 pm »
Maar de predikant mag ook alleen keuze maken uit een door een vorige 'synode' gemaakte selectie van teksten. Hij mag niet zelf een bijbel samenstellen en daar dan uit preken. ;)
[Prediker 7:29]

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: september 29, 2005, 01:02:36 pm »
Een dominee moet een schaap zijn met 5 eh 10 poten, en een zee van tijd hebben om elke week z'n liederen te toetsen. Er zijn een hoop dominees die zich niet capabel voelen poëtische teksten te toetsen, omdat de taal van poëzie niet net zo is als droge teksten.

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: september 29, 2005, 01:07:51 pm »

quote:

E-line schreef op 29 september 2005 om 13:02:
Een dominee moet een schaap zijn met 5 eh 10 poten, en een zee van tijd hebben om elke week z'n liederen te toetsen. Er zijn een hoop dominees die zich niet capabel voelen poëtische teksten te toetsen, omdat de taal van poëzie niet net zo is als droge teksten.
Een groot deel van de bijbel bestaat anders in de grondtaal uit poëzie en niet uit droge teksten. Een advies van de synode is ook niet verkeerd maar het verplicht voorschrijven wel.
« Laatst bewerkt op: september 29, 2005, 01:08:18 pm door dingo »

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: september 29, 2005, 01:11:17 pm »
Hedendaagse poëzie is nogal anders dan poëzie uit de tijd van de bijbel. Hedendaagse literaire poëzie kun je vatten onder de slogan 'kijk maar, er staat niet wat er staat' (uitspraak van Martinus Nijhoff, groot inspirator van een aantal LvK-dichters).

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: september 29, 2005, 02:45:12 pm »

quote:

Marloes schreef op 29 september 2005 om 12:14:
Maar de predikant mag ook alleen keuze maken uit een door een vorige 'synode' gemaakte selectie van teksten. Hij mag niet zelf een bijbel samenstellen en daar dan uit preken. ;)
Zoals je weet is het mogelijk de bijbel op vele manieren uit te leggen. Wil je dat ondervangen op dezelfde manier als we nu met geselecteerde liederen en formulieren doen, dan moet je een prekenbundel samenstellen en alleen die preken toestaan.

[cynisch]Handig, kan de gemeente gelijk meelezen of zelfs van te voren doornemen. Kun je ook net als met de psalmen verzen of punten overslaan. Beste gemeente, vandaag preek 346, punt 1 en 3. Misschien is het nog makkelijker het liturgiebriefje per e-mail te versturen. Kun je het gewoon thuis allemaal doornemen en hoef je niet eens meer de deur uit.[/cynisch]
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

barbara

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: september 29, 2005, 03:27:37 pm »

quote:

Klopt, niet elke dominee is of voelt zich capabel genoeg om liederen te toetsen.

Ik weet ook niet of een dominee altijd de meest geschikte persoon is om liederen voor de dienst uit te zoeken. Je hebt nl niet alleen te maken met de teksten, maar ook met de melodie, zingbaarheid, begeleidbaarheid... niet iedere dominee heeft daar kijk op.

In mijn gemeente is het ook niet de dominee die alle liederen uitzoekt, maar de muziekcoordinator. Die gebruikt daarvoor de bijbeltekst en preeksamenvatting van de dominee, en kijkt daarnaast naar de zingbaarheid en bijbelgetrouwheid van de liederen
(waarvan de meeste trouwens niet synodegoedgekeurd zijn :-) )

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: september 29, 2005, 03:52:56 pm »

quote:

Ja, er zijn inderdaad genoeg liederen waarmee iets mis lijkt of is, maar ook vele goede liederen, die op deze manier buiten de vrijgemaakte boot vallen.

Dit zinnetje verraadt waar het de briefschrijver werkelijk om te doen is: hij is het gewoon niet eens met de selectie. Als die 'vele goede liederen' werkelijk goed zijn, dan vallen ze ook toch ook niet 'op deze manier' uit de boot?

Wat moeten we dan? In iedere gemeente een toetsgroep? Spaar me. Allemaal verspilde energie. Ik vind het juist erg makkelijk dat een aantal deskundigen zich hierover buigt. Dat scheelt een hoop gedoe.

Overigens is mijn inschatting dat de meerderheid van het vrijgemaakte voetvolk (ook afgezien van verontrusten) helemaal geen trek meer heeft in nog eens 50 nieuwe liederen o.i.d. Het wordt hoog tijd dat er gewoon eens een afgeronde bundel komt. Dan weet je tenminste wat je hebt.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: september 30, 2005, 09:21:04 am »

quote:

Peter schreef op 29 september 2005 om 15:52:
Overigens is mijn inschatting dat de meerderheid van het vrijgemaakte voetvolk (ook afgezien van verontrusten) helemaal geen trek meer heeft in nog eens 50 nieuwe liederen o.i.d. Het wordt hoog tijd dat er gewoon eens een afgeronde bundel komt. Dan weet je tenminste wat je hebt.

Dat is nu juist waar we eens af moeten. Wij zijn gewend om alles af te kaderen en in vaste bundels te stoppen enzovoorts. Maar dichters en liedschrijvers houden nu niet ineens op met dichten en liederen schrijven. Waarom zouden wij dan wel stoppen met het zingen van het goede van wat in deze tijd gedicht wordt? Dat komt erop neer dat we bijv. tegen een Ria Borkent zeggen: Leuk dat u liederen dicht, kom over veertig jaar nog maar eens terug met uw nieuwste liederen. Dat kan je toch niet maken?  :?

* Mezzamorpheus eens is met Liudger:

quote:

Liudger schreef op 29 september 2005 om 11:54:
En aangezien er voortdurend nieuwe liederen uitkomen en we niet om de dag een ander liedboek kunnen aanschaffen, zou het zinvol zijn om de beoordeling van nieuwe liederen tot een continue proces te maken, en de laatste stand van zaken voortdurend beschikbaar te hebben op een website.

En ook ben ik het eens met wat ds. H. van de Berg afgelopen weekeind op de synode zei:

quote:

Ds. H. van den Berg zei namens de commissie Holland-Zuid, die de bespreking had voorbereid, dat deputaten Kerkmuziek het niet makkelijk hebben gehad bij hun voorselectie, aangezien het niveau van de aangeleverde liederen nogal eens te wensen overliet. Hij sprak de hoop uit dat nieuwe dichters opstaan uit het midden van de kerken om kwalitatief goede liederen te schrijven.
Als God ons zulke dichters geeft die liederen tot zijn eer maken, dan kan je het werkelijk niet menen dat deze nog eens vijftig jaar moeten wachten op een nieuwe bundelvaststelling.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: september 30, 2005, 09:46:33 am »
Ik kan een heel eind met je meegaan, Mezza.
Het punt is dat de huidige werkwijze mij (en velen met mij) absoluut niet zint.
Wat hadden we eerst. 255 gezangen uit het Liedboek, toen waren er ineens 138 niet goed. Bleven over: 117. Daarna 4 weer erbij, weer later toch weer 2 eraf. En nu zijn er plotseling ca. 50 toch wel weer goed! Daar kun je toch als doorsnee-kerklid geen touw meer aan vastknopen?
Gemeenten die serieus met de synodebesluiten willen omgaan, hebben hun handen hieraan meer dan vol en de rust in de kerken (nodig om ons op kernzaken te richten ipv dit geneuzel) is hiermee niet gediend.

Ik vind het prima om, zoals Liudger schrijft, de beoordeling van nieuwe liederen tot een continue proces te maken (idd, nieuwe, goede (!) liederen moet je niet laten liggen), maar laten we dit proces dan wel een beetje stroomlijnen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: september 30, 2005, 09:59:33 am »
OK, nu snap ik je beter Peter en kan ik ook een heel eind met jouw punt meegaan. :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: september 30, 2005, 01:33:48 pm »

quote:

Kom, dat lijkt me wat te moeilijk gedacht..... en trouwens zijn die teksten nou echt zo poetisch? Een dominee mag bijvoorbeeld wel een opwekkingslied laten zingen tijdens een huwelijksbevestiging, dus blijkbaar kan hij best beoordelen of iets bijbels is of niet. Overigens heeft de dominee ook de steun van de kerkraad, en kan zelfs gemeenteleden hierbij betrekken.

Peter, het gaat de schrijver inderdaad ook (met de nadruk op ook) om het feit dat er liederen buiten de boot vallen. De toetsing heeft zich beperkt tot het LvK en wat liederen daarbuiten..... maar als een predikant nou in de E&R-bundel of de Opwekkingsbundel of uit een bundel met historische liederen die niet getoetst zijn, een lied vindt dat heel goed aansluit bij de woordbediening kan deze niet gezongen worden omdat de synode hem niet heeft behandeld.... Ik vind het prima dat daar liederen worden getoetst... maar als er een lied niet is getoetst maar een predikant wil deze laten zingen omdat het lied heel goed bij de preek past, dan moet daar gewoon een mogelijkheid voor zijn en moet dat niet simpelweg onmogelijk zijn omdat de synode zich daar niet over heeft gebogen. En in de gemeente zijn er genoeg mensen met de juiste kwaliteiten om zoiets dan ook te kunnen beoordelen.

crashit

• Just christen...
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: oktober 02, 2005, 08:52:59 pm »

quote:

Kom, dat lijkt me wat te moeilijk gedacht..... en trouwens zijn die teksten nou echt zo poetisch? Een dominee mag bijvoorbeeld wel een opwekkingslied laten zingen tijdens een huwelijksbevestiging, dus blijkbaar kan hij best beoordelen of iets bijbels is of niet. Overigens heeft de dominee ook de steun van de kerkraad, en kan zelfs gemeenteleden hierbij betrekken.

Tja, ik weet niet of elke dominee eigenlijk wel zin heeft om elk lied dat voor z'n neus komt te toetsen. Daar kan al vrij snel gemakzucht in sluipen. Zo van "oh, das een leuk lied, die zingen we wel even" waarna de dominee verder met z'n preek voorbereiden gaat.

Ik vind het trouwens wel handig dat de Synode alle liederen voor ons toetst. Dan hoeven wij het in ieder geval niet te doen en we weten dat (als het goed is) er deskundige mensen achter de toetsing zitten.

Al mag dat groene boekje (proefbundel) van mij part gewoon de kerk uit gebonjourd worden. Hoeveel ellende dat boekje al wel niet veroorzaakt heeft...

NOg een laatste opmerking over de synode m.b.t. de formulieren:

quote:

Op 19 augustus konden we lezen, dat er twee eigentijds verwoorde doopformulieren en een formulier voor het afleggen van openbare geloofsbelijdenis bijgekomen zijn. En dat is voor dit moment goed, want zo zijn ze weer wat leesbaarder en begrijpelijker.

Duh...

quote:

Maar voor de lange termijn: gaan de morrende geluiden wel over de oude/moeilijke woordkeus in de formulieren of gaan ze meer over het 'concept'-formulier? De vraag is of we het avondmaal en de doopsbediening nog steeds op deze manier moeten vieren met van tevoren vastgelegde bewoordingen.

Wrom niet? Zou er misschien een reden zijn waarom we formulieren hebben? Het heeft iets met eenheid van leer te maken enzo. En zelfs dan: in het formulier is zo'n beetje alles opgenomen wat je MOET weten over bijv. de doop, het avondmaal enz. Dat vind ik juist een van de grootste tekortkomingen van bijv. dat nieuwe formulier voor het (versnelde) avondmaal. Met dat formulier kan de dominee eindelijk z'n preek houden. Maar zit ik daar wel op te wachten? In het oude formulier staat zo'n beetje al een preek. Aan volledigheid is blijkbaar ook weinig aandacht besteed in het nieuwe formulier. Wat dat betreft is het wel verarmd...

quote:

Van een dominee mag toch verwacht worden dat hij na minstens zes jaar theologiestudie een aardige basis heeft om in eigen woorden uitleg te geven over doop en avondmaal?

Waarom zou je dat willen dan? Verandering ofzo?

quote:

Zo'n uitleg sluit beter aan bij de preek en is beter toe te passen op de plaatselijke gemeente, waar misschien leden overstappen op geloofsdoop of waar strubbelingen tussen gemeenteleden heersen.

Tja, heeft zo'n uitgebreid formulier toch nog wel enig nut...

quote:

Dan gaat het allemaal veel meer leven, je ziet de verzoenende werking van het avondmaal, je ziet dat Gods verbond iets heel moois is. Dit lijkt me een verrijking van het gebruik van de sacramenten.

Volgens mij is dat een ongegronde mening. De formule v.h. avondmaal blijft hoe dan ook hetzelfde. En de redenen waarom we avondmaal vieren ook. Dan zie ik niet in wat het veranderen of in eigen woorden vertellen van wat er in zo'n formulier staat daaraan kan veranderen.

Volgens mij zie je pas het mooie van Gods verbond als je je hart er voor openstelt. De verrijking vind niet plaats door uiterlijkheden, maar door 'innerlijkheden'...

Off-topic:
Is d'r ergens nog een plaatsje waar ik me voor kan stellen? Vind het een beetje raar zomaar ineens te verschijnen en aan discussies mee te gaan doen... ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 02, 2005, 08:59:21 pm door crashit »
Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 1 Petr. 5:10

dingo

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: oktober 02, 2005, 09:24:21 pm »

quote:

crashit schreef op 02 oktober 2005 om 20:52:
[...]

Off-topic:
Is d'r ergens nog een plaatsje waar ik me voor kan stellen? Vind het een beetje raar zomaar ineens te verschijnen en aan discussies mee te gaan doen... ;)
Een bijdrage aan de discussie posten is ook je voorstellen ;) maar andere deelnemers die zich wilden voorstellen hebben dat in het forum Prikbord gedaan.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: oktober 02, 2005, 10:44:17 pm »

quote:

Marnix schreef op 29 september 2005 om 00:36:
[...]

@ Picardijn: Zou je je bewering ook willen onderbouwen, anders kan ik er niks mee. Waarom is het een omgekeerde wereld? Dat het omgekeerd is van hoe we het altijd hebben gedaan, dat klopt.... maar wat is er mis mee?

Onze kerkgeschiedenis is een schatkamer, daar mag wel eens meer uit geput worden.
Op dit moment lijkt het erop dat men een wiel opnieuw aan het uitvinden is, de vraag moet dan zijn "waarom doen we het zo" en niet "waarom doen we het niet zo".
Liefde is vreemd

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: oktober 03, 2005, 12:36:13 am »

quote:

Picardijn schreef op 02 oktober 2005 om 22:44:
[...]

Onze kerkgeschiedenis is een schatkamer, daar mag wel eens meer uit geput worden.
Op dit moment lijkt het erop dat men een wiel opnieuw aan het uitvinden is, de vraag moet dan zijn "waarom doen we het zo" en niet "waarom doen we het niet zo".
Dat is inderdaad de eerste vraag.
Vervolgens moet wel het e.e.a. geactualiseerd worden.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: oktober 04, 2005, 01:05:10 am »

quote:

Picardijn schreef op 02 oktober 2005 om 22:44:
[...]

Wat heeft dit te maken met nieuwe liederen en formulieren? Je mag zeker putten uit die oude liederen, en ik hoop dat ze ook gezongen blijven worden. Maar wil het feit dat je put uit de kerkgeschiedenis dat zeggen dat je tegelijk ook maar helemaal niets verandert, geen nieuwe liederen in de taal van deze tijd toevoegt aan de lijst met liederen enzo?

Stel je eens voor dat mensen dit ook zouden zeggen over gewone geschiedenis: Onze vaderlandse geschiedenis is heel rijk.... dus blijven we allemaal maar met trekschuiten en paarden rondrijden? Dan klopt er toch iets niet? Toch kunnen we in een moderne tijd leven, met hedendaagse dingen.... en toch uit de rijkdam van de geschiedenis putten. Maar daarvoor hoeven we niet in die tijd te blijven hangen of zo.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:44:49 pm »
Het gaat niet over de liedjes, maar over de praatjes. Het gaat niet over de "geschiedenis" maar over de kerk en niet over de cultuur.

Zelf sluit ik me erg aan bij Calvijn als het gaat om de liederen bij de eredienst.
Liefde is vreemd

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: oktober 04, 2005, 10:52:12 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 03 oktober 2005 om 00:36:
[...]

Dat is inderdaad de eerste vraag.
Vervolgens moet wel het e.e.a. geactualiseerd worden.

Men komt niet toe aan het actualiseren omdat men blijft dralen(het wiel opnieuw uitvinden). In sommige zaken is met al 50 tot 300 jaar te laat met actualiseren wat hedendaagse problemen oplevert.

Maar niets is de mens vreemd, we kunnen zien in de bijbel hoe vaak Israel is gewaarschuwd en toch weer als collectief de verkeerde kant op is gegaan.
Liefde is vreemd

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:29:49 am »

quote:

Picardijn schreef op 04 oktober 2005 om 22:44:
Het gaat niet over de liedjes, maar over de praatjes. Het gaat niet over de "geschiedenis" maar over de kerk en niet over de cultuur.

Zelf sluit ik me erg aan bij Calvijn als het gaat om de liederen bij de eredienst.

Geen orgelbegeleiding bedoel je? :) Het orgel is het fluytecastje van de duivel, zei Calvijn ;)

Maar dat bedoel je vast niet... kun je het standpunt van Calvijn ff kort samenvatten? En je standpunt verder wat uitwerken, want het is me niet echt duidelijk.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: oktober 05, 2005, 12:32:47 am »

quote:

Picardijn schreef op 04 oktober 2005 om 22:52:
[...]

Men komt niet toe aan het actualiseren omdat men blijft dralen(het wiel opnieuw uitvinden). In sommige zaken is met al 50 tot 300 jaar te laat met actualiseren wat hedendaagse problemen oplevert.

Maar niets is de mens vreemd, we kunnen zien in de bijbel hoe vaak Israel is gewaarschuwd en toch weer als collectief de verkeerde kant op is gegaan.
Dat gaat om inhoud, niet om vormen. Israel is niet gewaarschuwd omdat ze de reidans gingen dansen tijdens het zingen van een loflied, David werd niet door God vermaand toen hij in zijn onderkleding in Jeruzalem rondhuppelde, of toen hij psalm 150 schreef, en Salomo niet toen hij bij de opening van de nieuwe tempel een heel peleton aan muzikanten met de meest uiteenlopende instrumenten een plek in de liturgie gaf.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: oktober 05, 2005, 03:57:49 pm »

quote:

Marnix schreef op 05 oktober 2005 om 00:32:
of toen hij psalm 150 schreef
ennnnn ja hoooooooor, daaaaaaaaaar is-ie weer.
Good old psalm 150.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: oktober 05, 2005, 04:26:47 pm »
Peter, in de Gedragsregels voor het forum staat onder andere dit: 'Reageer beargumenteerd en onderbouwd.' Deze post voldoet daar niet echt aan. Kortom: kan je nog even je argumentatie/onderbouwing voor deze uitroep aandragen?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:59:20 pm »
Bij deze.
Nu Picardijn nog ;-)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: oktober 06, 2005, 12:20:01 am »
Het ging mij er om dat veranderingen in vormen niet worden afgekeurd, dat het voorbeeld dat Picardijn aanhaalt gaat over het feit dat Israel wat betreft leer en leven bij God vandaan ging.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: oktober 10, 2005, 07:10:26 pm »
Het is ideaal als een prediker elke zondag twee inspirerende, vol-bijbelse en actuele preken aflevert. Het zou prachtig zijn als de liturg bij iedere doopbediening een prachtige doch correcte uitleg kon geven over de doop. Het zou mooi zijn als elke avondmaalsviering gepaard ging met een bijbels-evenwichtige doch kort en krachtige uitleg van wat daar gebeurd. Het zou fantastisch zijn als hij dan ook nog eens in zijn vele liedbundels grasduint om wekelijks een toepasselijke serie liederen op te geven.

De werkelijkheid is weerbarstiger.

Op de gewone zondagse preek hebben we al zoveel kritiek. Het is niet gemakkelijk om eigentijds en onderhoudend te preken -- zeker niet als je eerste prioriteit is om Gods Woorden in eigentijdse profetie te ver-woorden. Moet de arme man dan ook nog gaan zweten over doops- en avondmaalsonderwijs? Moet hij ook nog eens liederen gaan bestuderen? Gaat de gemeente dat ineens wel waarderen?

Het is de gewoonte in onze traditie om bij de sacramenten een korte maar tamelijk complete uitleg te geven van hun betekenis. Dat heeft er mee te maken dat we de rituelen zien als tekens, niet als belangrijk-in-zichzelf. Het onderwijs voor doop en avondmaal is essentieel. We zouden het opstellen daarvan kunnen overlaten aan de liturg. De ene keer heb je een langdradig expose, de volgende keer is het wel erg eenzijdig, dan weer drukt de man zich ongelukkig uit, en weer een andere keer gaat het helemaal nergens over. Je kent dat wel van preken. Sorry hoor, maar dan heb ik toch liever een doordachte en algemeen gewaardeerde standaardtekst, zoals die van Datheen in ons kerkboek. (Trouwens, die tekst is gebaseerd op de bewoordingen van de Reformatoren zelf -- en dat heeft zeker ook wel wat.)

Wij overschatten onze predikanten (en misschien zij zichzelf ook wel) als we verwachten dat ze zelf met nieuwe liturgische teksten komen met de kracht, diepgang en het evenwicht van de formulieren. Zelden hoor ik een "vrij" gebed dat zo diep gaat als dat oude doopgebed: "Almachtige en eeuwige God, u bent het die naar uw rechtvaardig oordeel de wereld met de zondvloed gestraft hebt, maar Noachs familie van acht in uw grondeloze barmhartigheid heeft gered en bewaard; u bent het die de Farao met heel zijn volk in de Rode Zee heeft verdronken, maar uw volk Israel daar droogvoets doorgeleid; zo heeft u toen al de doop uitgetekend. ..." Of denk aan de samenvatting van Christus' werk in het avondmaalsformulier: "Hij heeft de akte van beschuldiging die tegen ons gericht was, weggenomen, door die aan het kruis te spijkeren. Hij liet zich arresteren om ons vrij te zetten. ... " Dat ga je missen als je alles op de individuele predikant en zijn creativiteit laat aankomen!

Hoor ik iemand zeggen: "sleur"? Ja, dat is ons probleem; 'k heb het al zo vaak gehoord dat het me niets meer zegt. Maar een oplossing wordt niet bereikt door het formulier te vervangen door wekelijks wisselende teksten met variabel karakter. Een paar dominees zouden dat kunnen: die met het charisma van een spreker. Bij de rest vallen we alsnog in slaap. Net als bij veel preken.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: oktober 11, 2005, 10:07:06 am »

quote:

Op de gewone zondagse preek hebben we al zoveel kritiek. Het is niet gemakkelijk om eigentijds en onderhoudend te preken -- zeker niet als je eerste prioriteit is om Gods Woorden in eigentijdse profetie te ver-woorden. Moet de arme man dan ook nog gaan zweten over doops- en avondmaalsonderwijs? Moet hij ook nog eens liederen gaan bestuderen? Gaat de gemeente dat ineens wel waarderen?

Hehe, nou moet je dingen ook niet zwarter gaan voorstellen dan ze zijn :D De predikanten in mijn gemeente preken goed.... en zondag zongen we "create in me a clean heart", zonder dat dit lied door de synode is goedgekeurd volgens mij. Het kan dus wel :) Wat avondmaal/doop betreft, op zich ben ik ook niet tegen formulieren, helemaal niet nu we ook kortere formulieren hebben die ook anders zijn, wat voor afwisseling zorgt... Maar zoveel tijd kost het niet om een keer in plaats van het avondmaalsformulier te lezen, een stukje bezinning aan de hand van de bijbel hiervoor in de plaats te hebben bijvoorbeeld. Ik denk dat we in ieder geval moeten uitkijken voor sleur... Ik kon op een gegeven moment het avondmaalsformulier van a tot z meezeggen... de inhoud was daardoor zo vanzelfsprekend geworden dat het moeilijk was er bij na te denken. Daarnaast hadden we vroeger 4x avondmaal per jaar, nu is dat in mijn gemeente 7 of 8 keer per jaar. Moet dan iedere keer weer uitgebreid worden uitgelegd wat avondmaal is? Vroeger vierden ze dagelijks of wekelijks het avondmaal, in de eerste gemeenten. Ik mag hopen dat ze niet elke dag een formulier lazen :D (flauw, maar kan het niet laten ;))

Bepaalde zinnen in het formulier zijn wel mooi... maar worden als je ze vaak hoort zo snel doodnormaal. Dat we bepaalde prachtige zinnen gaan missen heeft denk ik vooral te maken met de historische lading er van, en aangezien predikanten zelf ook mooie zinnen kunnen maken zou ik ze zeker niet missen... maar ik ben ook niet voor afschaffing van formulieren. Af en toe een keer het oude formulier vind ik prima.... als het afgewisseld wordt met de nieuwe formulieren uit het liturgisch katern en eventueel af en toe eens een keer geen formulier :D

Goed, het woord sleur is inderdaad toch gevallen. Maar zeg nou niet zo snel: Ach, het af en toe anders doen is geen oplossing. Ik merk zelf dat dit wel het geval is. Dat we makkelijk afgeleid zijn is een mogelijkheid, maar we mogen toch wel alles er aan doen om dat tegen te gaan? Je moet je dan niet zomaar roepen: Ach, dan laten we ons toch nog afleiden en zo. Ik hoor van meer mensen dat afwisseling wel zorgt voor meer aandacht. En het heeft niet alleen met aandacht te maken, maar ook met als je luistert, wat je dan hoort. Ik heb ook wel eens dingen altijd op een bepaalde manier gehoord, maar omdat ik dat zovaak zo hoorde drong de waarde nauwelijks meer tot me door. Het kan een enorme eyeopener zijn om een boodschap op een andere manier te horen
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2005, 10:11:47 am door Marnix »

Remco II

• Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: oktober 15, 2005, 10:07:35 am »

quote:

Marnix schreef op 28 september 2005 om 10:06:
In het ND van vandaag staat een in mijn ogen wel interessant stukje over het selecteren van liederen en het gebruik van formulieren. De schrijver pleit voor meer vrijheid, in plaats van een selectie van liederen en vaste formulieren. Ik kan me behoorlijk goed in de uitwerking vinden, en vind het wel interessant om er over door te praten. Bij deze het artikel:

[...]

Ik ben benieuwd naar jullie mening hierover!

Ik las dit artikel met een gevoel van: 'waar gaat dit eigenlijk over?' Het gaat een beetje over vormen. Zijn er geen dringendere zaken? Zoals: laat de prediking krachtig zijn, haal vergeten onderwerpen uit de Bijbel naar boven. (In een andere discussie binnen Gereformeerd leven heb ik daar wat over gezegd, zie: 'Waarom hoeft een vrijgemaakte niet bekeerd te worden'.)
Citaat: Blij las ik de bijdrage van ds. T. Dijkema op de synode, die vertelt dat jongeren graag een opwekkingslied zingen bij het doen van belijdenis. ,,Jongeren worden met dit genre groot'', stelde hij vast. Dat spreekt mij dus totaal niet aan. Opwekkingsliederen zijn duidelijk evangelisch getint. Zoals dingo constateert (wo 28 sept 19:15): die ouwe meuk van de Liedboekliederen zijn geen verbetering en nog uit vrijzinnige hoek ook, al zitten er wel een paar erg mooie bij zoals 'Geest van hierboven...'. Zo vind ik Opwekking ook geen vooruitgang.
Eigenlijk lijkt het ND-artikel een pleidooi te zijn voor een meer evangelische koers van de GKV. Zit ik niet op te wachten. Als ze het doen, kan ik ze niet tegen houden. Maar ik denk dat de kans dan wel aanmerkelijk afneemt dat ik er nog veel zal komen. Ik ga liever voor gereformeerde diepgang.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2005, 10:10:12 am door Remco II »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: oktober 15, 2005, 12:19:42 pm »
Als jij dit zo leest, dan lees je met een verkeerde insteek. Het gaat hier niet om meer evangelische vormen. Je gaat nu een voorbeeld van de schrijver uitleggen als een conclusie van hem.

Verder is de opmerking "Opwekking neigt naar evangelische invloeden" sowieso kort door de bocht. Er zijn een hoop goede opwekkingsnummers, die heel bijbels zijn, vaak zelfs direct gebaseerd op bijbelteksten. Denk bijvoorbeeld aan "Heer U bent altijd bij mij", een lied dat veel gezongen wordt bij zowel trouwdiensten als begrafenissen. Dit lied is gewoon de inhoud van een deel van Psalm 139. Ga dus niet roepen: Opwekking is evangelish getint, om daarmee ieder opwekkingslied af te kunnen schaffen.

Goed, dat was even een zijspoortje. Als je het artikel onbevooroordeeld leest, zie je dat het hem er niet om gaat om opwekking te legaliseren/gedogen. Het gaat hem er om dat er meer vrijheid is voor predikanten en kerkraad om liederen in een kerkdienst te zingen, die niet door de synode zijn getoetst, en dat er de mogelijkheid is om van de vastgestelde formulieren af te wijken.

Het heeft dus niets met een evangelische koers te maken, jammer dat je er zo tegenaan kijkt. In mijn gemeente zingen we regelmatig uit de 90 gezangen en het liedboek, waar een hoop prachtige liederen instaan. We zingen wel een met piano en hadden laatst zelfs een band. We zongen laatst het opwekkingslied "create in me a clean heart". Prachtig lied dat geweldig bij de preek aansloot, een preek over schuldbelijdenis naar aanleiding van Psalm 32. En ik kan je zeggen, die preek was heel gereformeerd, en diepgaand. Dat hoeft hier helemaal niet in de geding te komen! Ik snap je probleem, dat zo groot is dat je om af en toe een ander lied in de dienst dan blijkbaar maar uit de GKV weg blijft echt niet.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2005, 12:25:18 pm door Marnix »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: oktober 15, 2005, 12:33:50 pm »

quote:

Remco II schreef op 15 oktober 2005 om 10:07:
[...]

Ik las dit artikel met een gevoel van: 'waar gaat dit eigenlijk over?' Het gaat een beetje over vormen. Zijn er geen dringendere zaken? Zoals: laat de prediking krachtig zijn, haal vergeten onderwerpen uit de Bijbel naar boven. (In een andere discussie binnen Gereformeerd leven heb ik daar wat over gezegd, zie: 'Waarom hoeft een vrijgemaakte niet bekeerd te worden'.)
Citaat: Blij las ik de bijdrage van ds. T. Dijkema op de synode, die vertelt dat jongeren graag een opwekkingslied zingen bij het doen van belijdenis. ,,Jongeren worden met dit genre groot'', stelde hij vast. Dat spreekt mij dus totaal niet aan. Opwekkingsliederen zijn duidelijk evangelisch getint. Zoals dingo constateert (wo 28 sept 19:15): die ouwe meuk van de Liedboekliederen zijn geen verbetering en nog uit vrijzinnige hoek ook, al zitten er wel een paar erg mooie bij zoals 'Geest van hierboven...'. Zo vind ik Opwekking ook geen vooruitgang.
Eigenlijk lijkt het ND-artikel een pleidooi te zijn voor een meer evangelische koers van de GKV. Zit ik niet op te wachten. Als ze het doen, kan ik ze niet tegen houden. Maar ik denk dat de kans dan wel aanmerkelijk afneemt dat ik er nog veel zal komen. Ik ga liever voor gereformeerde diepgang.

Wat is nu ten diepste het verschil in motivatie met hen die pleiten voor meer 'vormen-vrijheid'? Je betoog komt in feite neer op 'ik zit er niet op te wachten'. Een soort consumerende houding dus, als ik het goed inschat. Terwijl degenen die meer 'vormen-vrijheid' willen, tenminste daar nog een missionair oogpunt bij hebben, over het algemeen.
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2005, 12:34:15 pm door Mezzamorpheus »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: oktober 15, 2005, 03:04:47 pm »
Precies, maar wat me meer stoort is dat die vormenvrijheid met een paar onjuiste redenen tot vrijheid van inhoud wordt gemaakt, dat het pleiten voor de mogelijkheid om andere liederen (opwekking omdat bijvoorbeeld veel mensen bij trouwdiensten een opwekkingsnummer in de liturgie willen hebben, maar ook allerlei andere liederen) in de dienst te kunnen spelen.

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: oktober 15, 2005, 07:21:18 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 oktober 2005 om 12:19:
Als jij dit zo leest, dan lees je met een verkeerde insteek. Het gaat hier niet om meer evangelische vormen. Je gaat nu een voorbeeld van de schrijver uitleggen als een conclusie van hem.

Verder is de opmerking "Opwekking neigt naar evangelische invloeden" sowieso kort door de bocht. Er zijn een hoop goede opwekkingsnummers, die heel bijbels zijn, vaak zelfs direct gebaseerd op bijbelteksten. Denk bijvoorbeeld aan "Heer U bent altijd bij mij", een lied dat veel gezongen wordt bij zowel trouwdiensten als begrafenissen. Dit lied is gewoon de inhoud van een deel van Psalm 139. Ga dus niet roepen: Opwekking is evangelish getint, om daarmee ieder opwekkingslied af te kunnen schaffen.

Goed, dat was even een zijspoortje. Als je het artikel onbevooroordeeld leest, zie je dat het hem er niet om gaat om opwekking te legaliseren/gedogen. Het gaat hem er om dat er meer vrijheid is voor predikanten en kerkraad om liederen in een kerkdienst te zingen, die niet door de synode zijn getoetst, en dat er de mogelijkheid is om van de vastgestelde formulieren af te wijken.

Het heeft dus niets met een evangelische koers te maken, jammer dat je er zo tegenaan kijkt. In mijn gemeente zingen we regelmatig uit de 90 gezangen en het liedboek, waar een hoop prachtige liederen instaan. We zingen wel een met piano en hadden laatst zelfs een band. We zongen laatst het opwekkingslied "create in me a clean heart". Prachtig lied dat geweldig bij de preek aansloot, een preek over schuldbelijdenis naar aanleiding van Psalm 32. En ik kan je zeggen, die preek was heel gereformeerd, en diepgaand. Dat hoeft hier helemaal niet in de geding te komen! Ik snap je probleem, dat zo groot is dat je om af en toe een ander lied in de dienst dan blijkbaar maar uit de GKV weg blijft echt niet.

Ik heb het nog een keer gelezen, en constateer dat ik de vorige keer wat selectief gelezen heb. Wat vrijere vormen om de liturgie wat echter te maken - zoals duidelijk maken waar het nou om gaat bij avondmaalvieren - kan best heel goed zijn.
Ook nu heb ik uiteraard weer selectief gelezen. Maar volgens mij houd je dat toch altijd wat bij een computerscherm. Ik zal nu echter niet zo snel zeggen dat het nergens over gaat. Vastgeroeste vormen kunnen inderdaad de gemeente dood laten qua geestelijk inzicht.

Blijft toch staan, dat ik wat de schrijver van ds. T. Dijkema met blijdschap citeerde, dat ik me daar niet in kan vinden. Het komt op mij te veel over alsof Opwekking wel onkritisch bekeken kan worden.
Ik zal niet ontkennen dat er liederen bij kunnen zijn die goed zijn en waar inhoudelijk niks op aan te merken valt. Maar zoals de schrijver van het artikel het zegt, is het me veel te algemeen: alsof dat van al die liederen wel gezegd kan worden.

Om af en toe een ander lied in de dienst blijf ik niet weg uit de GKV. In de opmerking die jij bekritiseert, doelde ik meer op een structureel gebruik van Opwekking. Ik zat daarbij te denken aan een echt evangelische sfeer in de dienst. Dáár zit ik niet op te wachten. Ik wil wel serieus geestelijk gevoed worden in de kerkdienst. Ik denk dat dat doel niet bereikt zal worden bij een wat vlakke evangelische sfeer.
Wegblijven uit de GKV omdat ik het er niet te harden vind, doe ik niet zo vaak. (Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de plaatselijke ds. mij steeds vaker de kerk uitjaagt.) Afgelopen zondagochtend was toevallig zo'n keer: toen was er een kinderkerkdienst bij ons. (En de vorige was nog maar 2 maanden terug! Ik dacht eigenlijk dat het 2 keer per jaar was. Ja, was, blijkbaar.) Daar heb ik uitermate slechte ervaringen mee. Ik snap werkelijk niet wat daar de zin van is. En ik ga mijn tijd er ook niet aan verspillen, bekijk het maar! Toen ben ik naar de CGK geweest, waar ds. J.H. Velema preekte. Als ik dat dan meemaak, kom ik er weer eens achter waar het in zit: een inhoudelijk degelijke prediking moet het doen! Die CGK is heel behoudend (met hoeden en rokken), maar dat stoort me absoluut niks. Je krijgt er tenminste geestelijke voeding van goede kwaliteit.

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: oktober 15, 2005, 07:24:47 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 15 oktober 2005 om 12:33:

[...]

Wat is nu ten diepste het verschil in motivatie met hen die pleiten voor meer 'vormen-vrijheid'? Je betoog komt in feite neer op 'ik zit er niet op te wachten'. Een soort consumerende houding dus, als ik het goed inschat. Terwijl degenen die meer 'vormen-vrijheid' willen, tenminste daar nog een missionair oogpunt bij hebben, over het algemeen.

Nee. Het is meer dat ik me afvraag welk doel dat dient.
Het missionaire ervan zie ik al helemaal niet in.

Remco II

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: oktober 15, 2005, 07:27:08 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 oktober 2005 om 15:04:
Precies, maar wat me meer stoort is dat die vormenvrijheid met een paar onjuiste redenen tot vrijheid van inhoud wordt gemaakt, dat het pleiten voor de mogelijkheid om andere liederen (opwekking omdat bijvoorbeeld veel mensen bij trouwdiensten een opwekkingsnummer in de liturgie willen hebben, maar ook allerlei andere liederen) in de dienst te kunnen spelen.
Je was benieuwd naar meningen. Nou, dan krijg je die van mij. Dan moet je niet te erg zeuren als mijn mening jou niet aanstaat. Een gegeven paard - waar je zelf om gevraagd hebt - moet je niet in de bek kijken. We leven toch niet in een dictatuur?
« Laatst bewerkt op: oktober 15, 2005, 07:28:37 pm door Remco II »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: oktober 16, 2005, 01:02:38 pm »

quote:

Marnix schreef op 15 oktober 2005 om 12:19:
Ja, dat wordt vaak gezegd, als je wat aan te merken hebt op de opwekkingsbundel.
Dat er toch ook letterlijke bijbelteksten worden gezongen.

Maar als je goed kijkt, blijkt dat men maar een deel van een bijbeltekst pakt, wat een eigen lading eraan geeft.

Een paar voorbeelden. Opwekking 518 lijkt een weergave van psalm 139, maar in deze psalm staat ook (NBV-vertaling):

quote:

19 God, breng de zondaars om,
– weg uit mijn ogen, jullie die bloed vergieten –
20 ze spreken kwaadaardig over u,
uw vijanden misbruiken uw naam.

21 Zou ik niet haten wie u haten, HEER,
niet verachten wie tegen u opstaan?
22 Ik haat hen, zo fel als ik haten kan,
ze zijn mijn vijand geworden.

23 Doorgrond mij, God, en ken mijn hart,
peil mij, weet wat mij kwelt,
24 zie of ik geen verkeerde weg ga,
en leid mij over de weg die eeuwig is.

In de opwekkingsversie is dit deel (bewust?) weggelaten.

Een ander voorbeeld: opwekking 389 "Create in me a clean heart", lijkt een letterlijke weergave van psalm 51.
Hieronder de tekst van psalm 51 (NBV), met vet weergegeven welk deel dit opwekkingslied 'eruit pikt'.

quote:

1 Voor de koorleider. Een psalm van David, 2 toen de profeet Natan hem had bezocht, nadat hij met Batseba geslapen had.

3 Wees mij genadig, God, in uw trouw,
u bent vol erbarmen, doe mijn daden teniet,
4 was mij schoon van alle schuld,
reinig mij van mijn zonden.

5 Ik ken mijn wandaden,
ik ben mij steeds van mijn zonden bewust,
6 tegen u, tegen u alleen heb ik gezondigd,
ik heb gedaan wat slecht is in uw ogen.

Laat uw uitspraak rechtvaardig zijn
en uw oordeel zuiver.
7 Ik was al schuldig toen ik werd geboren,
al zondig toen mijn moeder mij ontving,
8 maar u wilt dat waarheid mij vervult,
u leert mij wijsheid, diep in mijn hart.

9 Neem met majoraan mijn zonden weg en ik word rein,
was mij en ik word witter dan sneeuw.
10 Laat mij vreugde en blijdschap horen:
u hebt mij gebroken, laat mij ook juichen.
11 Sluit uw ogen voor mijn zonden
en doe heel mijn schuld teniet.

12 Schep, o God, een zuiver hart in mij,
vernieuw mijn geest, maak mij standvastig,
13 verban mij niet uit uw nabijheid,
neem uw heilige geest niet van mij weg.
14 Red mij, geef mij de vreugde van vroeger,
de kracht van een sterke geest.

15 Dan wil ik verdwaalden uw wegen leren,
en zullen zondaars terugkeren tot u.
16 U bent de God die mij redt,
bevrijd mij, God, van de dreigende dood,
en ik zal juichen om uw gerechtigheid.
17 Ontsluit mijn lippen, Heer,
en mijn mond zal uw lof verkondigen.

18 U wilt van mij geen offerdieren,
in brandoffers schept u geen behagen.
19 Het offer voor God is een gebroken geest;
een gebroken en verbrijzeld hart
zult u, God, niet verachten.

20 Wees Sion welgezind en schenk het voorspoed,
bouw de muren van Jeruzalem weer op.
21 Dan zult u de juiste offers aanvaarden,
offers in hun geheel verbrand,
dan legt men stieren op uw altaar.
De hele schuldbelijdenis van de verzen 1-11 ontbreekt. En ook is in de opwekkingsversie geen plaats voor de dreigende dood, een gebroken en verbrijzeld hart.

Dan tot slot opwekking 244, "Welzalig de man, die niet wandelt" (deel van psalm 1):

quote:

Welzalig de man, die niet wandelt
in de raad der goddelozen.
Die niet staat op de weg der zondaars,
noch zit in de kring der spotters,
maar aan des Heren wet
zijn welgevallen heeft.
En diens wet overpeinst
bij dag en bij nacht.
Want hij is als een boom
geplant aan waterstromen.
Die zijn vrucht geeft op tijd,
welks loof niet verwelkt, alles gelukt.
Hier eindigt het opwekkingslied. Maar de psalm gaat verder:

quote:

4 Zo niet de wettelozen!
Zij zijn als kaf
dat verwaait in de wind.

5 Wettelozen houden niet stand waar recht heerst,
zondaars niet in de kring van de rechtvaardigen.
6 De HEER beschermt de weg van de rechtvaardigen,
de weg van de wettelozen loopt dood.
Heb ik het nou mis of is hier gewoon sprake van selectief citeren?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: oktober 16, 2005, 01:11:23 pm »

quote:

Peter schreef op 16 oktober 2005 om 13:02:
Hier eindigt het opwekkingslied. Maar de psalm gaat verder:
Heb ik het nou mis of is hier gewoon sprake van selectief citeren?
Nee, daar heb je gelijk in, maar het komt toch op hetzelfde neer als je wel de hele psalm berijmt en dan maar 2 verzen zingt?
Bombus terrestris Reginae

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: oktober 16, 2005, 02:24:17 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 16 oktober 2005 om 13:11:
[...]

Nee, daar heb je gelijk in, maar het komt toch op hetzelfde neer als je wel de hele psalm berijmt en dan maar 2 verzen zingt?

_/-\o_

En bovendien wordt wat je daardoor zingt (de 2 verzen van de psalm, of het 'onvolledige' Opwekkingslied) niet minder een Bijbelse waarheid.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #45 Gepost op: oktober 16, 2005, 02:37:32 pm »

quote:

Remco II schreef op 15 oktober 2005 om 19:21:
[...]

Ik heb het nog een keer gelezen, en constateer dat ik de vorige keer wat selectief gelezen heb. Wat vrijere vormen om de liturgie wat echter te maken - zoals duidelijk maken waar het nou om gaat bij avondmaalvieren - kan best heel goed zijn.
Ook nu heb ik uiteraard weer selectief gelezen. Maar volgens mij houd je dat toch altijd wat bij een computerscherm. Ik zal nu echter niet zo snel zeggen dat het nergens over gaat. Vastgeroeste vormen kunnen inderdaad de gemeente dood laten qua geestelijk inzicht.

Blijft toch staan, dat ik wat de schrijver van ds. T. Dijkema met blijdschap citeerde, dat ik me daar niet in kan vinden. Het komt op mij te veel over alsof Opwekking wel onkritisch bekeken kan worden.
Ik zal niet ontkennen dat er liederen bij kunnen zijn die goed zijn en waar inhoudelijk niks op aan te merken valt. Maar zoals de schrijver van het artikel het zegt, is het me veel te algemeen: alsof dat van al die liederen wel gezegd kan worden.

Om af en toe een ander lied in de dienst blijf ik niet weg uit de GKV. In de opmerking die jij bekritiseert, doelde ik meer op een structureel gebruik van Opwekking. Ik zat daarbij te denken aan een echt evangelische sfeer in de dienst. Dáár zit ik niet op te wachten. Ik wil wel serieus geestelijk gevoed worden in de kerkdienst. Ik denk dat dat doel niet bereikt zal worden bij een wat vlakke evangelische sfeer.
Wegblijven uit de GKV omdat ik het er niet te harden vind, doe ik niet zo vaak. (Al kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat de plaatselijke ds. mij steeds vaker de kerk uitjaagt.) Afgelopen zondagochtend was toevallig zo'n keer: toen was er een kinderkerkdienst bij ons. (En de vorige was nog maar 2 maanden terug! Ik dacht eigenlijk dat het 2 keer per jaar was. Ja, was, blijkbaar.) Daar heb ik uitermate slechte ervaringen mee. Ik snap werkelijk niet wat daar de zin van is. En ik ga mijn tijd er ook niet aan verspillen, bekijk het maar! Toen ben ik naar de CGK geweest, waar ds. J.H. Velema preekte. Als ik dat dan meemaak, kom ik er weer eens achter waar het in zit: een inhoudelijk degelijke prediking moet het doen! Die CGK is heel behoudend (met hoeden en rokken), maar dat stoort me absoluut niks. Je krijgt er tenminste geestelijke voeding van goede kwaliteit.

En of de kinderen er niets van snappen maakt niet uit? Sorry maar er wordt evangelischen wel eens verweten dat ze zo op zichzelf gericht zijn, als jij je maar thuis voelt en zo... maar zo te zien vind jij het een probleem als er eens per 16 diensten een keer een aangepaste dienst voor kinderen is, die een preek met veel derpgang moeilijk kunnen volgen maar toch elke keer weer in de kerk zitten. Waarom is wel belangrijk wat jij wil, en niet wat die kinderen willen? Waarom is het belangrijk dat jij er veel aan hebt maar zou dat niet voor hen gelden? Waarom moeten kinderen wel week in week uit in een volwassendienst zitten, maar wil je als volwassene niet in een op kinderen toegespitste dienst zitten? Voelt dat niet goed? Of voel je je daar te oud voor?

Sorry maar ik kan hier niet goed bij..... Je bent toch samen gemeente, jong en oud... en je moet rekening met elkaar houden, zorgen dat niemand tekort komt in de kerk. Hoe kan je dan zo redeneren?! Misschien goed om eens aan kinderen te vragen wat ze van kinderkerkdiensten vinden, er van leren, wat de zin er van is.... ik denk dat ze het je kunnen uitleggen!

quote:

Remco II schreef op 15 oktober 2005 om 19:24:
[...]

Nee. Het is meer dat ik me afvraag welk doel dat dient.
Het missionaire ervan zie ik al helemaal niet in.
Tot welk doel het dient? Dat is eerder aangegeven en heb je zelf in een van je bovenstaande reacties ook gezegd. Het kan sleur tegengaan bijvoorbeeld. Overigens, ik vind dat als we in de kerk zoveel mogelijk bijbelgetrouwe liederen moeten kunnen zingen, als ze inderdaad bijbelgrtrouw zijn. De vraag is of de synode dit per lied moet beoordelen en je dus pech hebt als predikant, of bruidspaar of wat dan ook als je een bepaald lied dat bijbelgetrouw is wil laten zingenm dat nog niet is goedgekeurd doorde synode.... :)
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2005, 02:43:58 pm door Marnix »

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: oktober 16, 2005, 02:40:26 pm »

quote:

Remco II schreef op 15 oktober 2005 om 19:27:
[...]

Je was benieuwd naar meningen. Nou, dan krijg je die van mij. Dan moet je niet te erg zeuren als mijn mening jou niet aanstaat. Een gegeven paard - waar je zelf om gevraagd hebt - moet je niet in de bek kijken. We leven toch niet in een dictatuur?
Het ging er me neit om dat je het niet met me eens bent, maar dat je verkeerde coclusies uit te tekst haalt, dingen die helemaal niet gezegd zijn.... :) Maar dat heb je in je volgende reactie al teruggedraaid..

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: oktober 16, 2005, 05:34:01 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 16 oktober 2005 om 13:11:
Tja, ook dat klopt eigenlijk niet. Maar zo bezien voegt zo'n opwekkingslied dan dus helemaal niks toe.

Een citaat uit de Visie 13 t/m 19 sept 2003:

quote:

Baptistenvoorganger Henk Bakker is huiverig voor de waarde van het 'oppervlakkige gevoel', dat volgens hem in veel Opwekkingsliederen naar voren komt: " de armoede aan historische, bijbelse identiteit van die bundel is zo groot, dat alle voordeel erbij verbleekt. De God van de Opwekking bouwt als wij aanbidden en blijft ons altijd maar liefhebben. Ik moet zingen dat ik Zijne liefde liefheb. De 'gele' God van Opwekking heeft meer weg van een westerse psychotherapeut. Ik vraag me af of de Nederlandse OpwekkingsGod niet meer is dan een projectie van postmoderne, beschadigde en onvervulde verlangens, dus van onze leegte".

Bovenstaande is misschien wat gechargeerd, maar het beeld klopt met de manier waarop Opwekking met de psalmen omgaat. Het gaat vooral om mijn (positieve) gevoel als mens, en om een God die niet straft, niet oordeelt, maar alleen liefheeft.
@mezza, als je zo de Bijbel als een grabbelton gebruikt, is dat dan nog Bijbels te noemen?

Het gaat me er niet om de hele discussie over opwekkingsliederen weer op te rakelen. Daar is op dit forum al genoeg over gezegd. Maar je kunt niet staande houden, dat het bij de introductie van opwekkingsliederen puur om een vormkwestie gaat, terwijl de inhoud gelijk blijft.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2005, 07:08:35 pm door Peter »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: oktober 16, 2005, 08:06:29 pm »

quote:

Peter schreef op 16 oktober 2005 om 17:34:
Tja, ook dat klopt eigenlijk niet. Maar zo bezien voegt zo'n opwekkingslied dan dus helemaal niks toe.

Ik vind dat je daar eigenlijk wel een punt hebt. Voor mij is het verschil tussen een psalm of een "goed" gezang (met "goed" bedoel ik nu: vrij van vrijzinnige smetten  ;) ) en een "goed" (als in: niet al te éénzijdig opwekkingslied) er dan ook vooral één van smaak...

Opwekkingsliederen "klinken" anders. In de gemeente zitten jongeren, ouderen en sowieso verschillende smaken bij elkaar, waarom dan niet aan ieders wensen tegemoet komen en de liederen afwisselen? De meer "pop-achtige" liedjes met de "ouderwetsere" gezangen? En daarbij natuurlijk vooral de psalmen niet verwaarlozen, maar die kunnen ook in de wat modernere vorm gezongen worden.

't Is ook niet allemaal mijn smaak, Opwekking, maar dat is het Liedboek ook bepaald niet... er  is altijd wel iemand die iets op een bepaald lied heeft aan te merken maar ook altijd wel iemand die het met plezier zingt, en God geniet van ieder lied dat Hem eer brengt. Denk ik  :)
Bombus terrestris Reginae

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: oktober 17, 2005, 01:50:24 pm »

quote:

Peter schreef op 16 oktober 2005 om 17:34:
[...]

Een citaat uit de Visie 13 t/m 19 sept 2003:

[...]

Bovenstaande is misschien wat gechargeerd, maar het beeld klopt met de manier waarop Opwekking met de psalmen omgaat. Het gaat vooral om mijn (positieve) gevoel als mens, en om een God die niet straft, niet oordeelt, maar alleen liefheeft.
@mezza, als je zo de Bijbel als een grabbelton gebruikt, is dat dan nog Bijbels te noemen?

Het gaat me er niet om de hele discussie over opwekkingsliederen weer op te rakelen. Daar is op dit forum al genoeg over gezegd. Maar je kunt niet staande houden, dat het bij de introductie van opwekkingsliederen puur om een vormkwestie gaat, terwijl de inhoud gelijk blijft.
Is opwekking daarom fout? Nee. Niet voor niets staat er dat door de manier waarop er mee wortd omgegaan, alle voordeel verbleekt. Opwekking heeft dus wel zijn goede kanten..... maar het gaat mis als je alleen maar opwekking gaat zingen. Daarom ben ik ook geen voorstander van het alleen maar zingen van opwekking in kerkdiensten. En dat is de schrijver van het stukje ook niet. Maar als er de mogelijkheid is om af en toe een opwekkingslied er bij te zingen vind ik dat wel ene goede zaak, de opwekkingsliederen zijn vaak wat eenzijdig, richten zich vooral op aanbidding/lofprijzing, en in dat genre vind ik ze absoluut niet slecht, er zitten een hoop mooie liederen bij die volledig bijbels zijn. Daarnaast zijn er nou eenmaal mensen die bij een trouwdienst of begrafenis of wat dan ook graag een opwekkingslied in de liturgie willen hebben en als het dan een bijbels juist lied is (en dat kan de kerkraad prima beoordelen) moet die mogelijkheid er naar mijn mening ook zijn.