quote:
Dat zeg ik ook niet. Sommige opwekkingsliederen zijn inhoudelijk wel goed (er zijn er ook een paar in de Negentig Gezangen terecht gekomen en onlangs zijn er weer een paar goedgekeurd). Maar of het allemaal veel toevoegt, vraag ik me af. En muzikaal vind ik verreweg de meeste opwekkingsliederen niet te pruimen. Maar goed, da's misschien meer een kwestie van smaak, idd.
Maar dit topic gaat ook niet over opwekkingsliederen of niet, maar of je als "individuele gemeente" je wel of niet moet houden aan "centraal" vastgelegde afspraken.
Tja, ik zie een uitbreiding van de liederenschat, als het om liederen gaat waarin God centraal staat, altijd als positief. Ik vind het een verrijking.... maar de vraag is of je als synode al die liederen landelijk moet keuren.... of dat er ook de mogelijkheid moet zijn dat de kerkraad een lied keurt en kijkt of deze in de eredienst gezongen kan worden. Ik vind dat wel goede kanten hebben, je bent dan niet afhankelijk van centraal getoetste en vervolgens goedgekeurde liederen. Als er dan een lied is dat goed bij de preek past kan je die gewoon zingen, als het lied volgens de kerkraad aan de bijbelse leer voldoet.
quote:
Nou, dan gaan ze toch fijn dat lied met z'n tweeën zingen? Ja, dat klinkt flauw, maar als je iedereen 'dwingt' om zoiets mee te zingen, breng je sommigen misschien behoorlijk in verlegenheid. En sowieso denk ik niet dat de gemeentezang daarvoor bedoeld is.
Klinkt inderdaad flauw. Als de inhoud van het lied bijbels is en er wordt afgesproken dat de kerkraad liederen daarop mag goedkeuren voor gebruik in zo'n dienst, waarom zou dat dan mensen in verlegenheid brengen? En waarom zou dat lied dan niet geschikt zijn voor gemeentezang, als God er mee geeerd wordt?
quote:
Tja, je mag toch aannemen dat zo'n synode bepaalde liederen niet zomaar afkeurt? Dat men bepaalde liederen juist zo onschriftuurlijk acht, dat ze daardoor helemaal niet tot Gods eer zijn? Ik snap niet waar die arrogantie vandaan komt.
Ehm, het gaat niet om liederen die door de synode zijn afgekeurd, maar om liederen die niet door de synode zijn gekeurd. Opwekking is daar een voorbeeld van, maar er zijn tal van andere voorbeelden te noemen. Het is dus heel goed mogelijk dat er bijbelse liederen zijn, die volledig tot Gods eer gezongen kunnen worden, maar niet door de synode zijn getoetst.... om die liederen gaat het juist, niet om de liederen die zijn afgekeurd door de synode. Ik neem aan dat de kerkraad van een plaatselijke kerk, en de synode dan ook op dezelfde lijn zitten... maar een synode kan nou eenmaal niet duizenden liederen per jaar gaan keuren.