quote:
Qohelet schreef op 17 oktober 2005 om 18:27:Contra de bevindelijken benadruk ik dan graag dat dit samengaat met een daadwerkelijke dagelijkse bekering en de zekerheid dat wij Gods kinderen zijn. Een speciale ervaring van "wedergeboorte" is dan niet nodig!
Hoe kun je je dagelijks bekeren als je niet wedergeboren bent? Ik heb het idee dat je met 'de bevindelijken' een stereotypering neerzet. Het gaat niet zozeer om het feit dat je een moment kunt aangeven, dat kan soms het geval zijn, maar vaak ook niet. Het gaat erom dat je op een zeker moment weet dat je wedergeboren bent. En omdat je om wedergeboren te kunnen worden je eerst moet bekeren is de vraag van de topicstarter ook: waarom hoeft een vrijgemaakte dit niet?
In jouw verhaal proef ik dat je je wel 'dagelijks moet bekeren', maar jezelf omdraaien, jezelf bekeren, dat hoeft niet, vanwege het verbond (vanwege de opvoeding daarin). Maar wat de topicstarter aangeeft is dat je ZELFS DAN je moet bekeren. Het oprecht gaan geloven (de bevinding, het 'innerlijke geloof') gaat niet 'automatisch', (komt vanzelf als je maar genoeg bezig bent met het geloof door Bijbel te lezen en te bidden), maar komt pas nádat je beseft dat je het ten diepste niet verdiend hebt, niet zelf kunt, maar compleet afhankelijk bent van Gods genade. Geloof is genade, een geschenk, dat je niet krijgt door in een verbond geboren te worden, maar op bekering.
Dat proces heet wedergeboorte, en vaak kun je pas achteraf zeggen dat je bent wedergeboren. Net als bij je 'vleselijke' geboorte heb je geen feitelijke herinneringen aan het moment dát je geboren bent (vaak), maar kun je achteraf wel aangeven dát je geboren bent, op een bepaalde dag of in een bepaalde periode.
Natuurlijk geef ik toe dat er kerken zijn waar er zo'n nadruk op het moment van wedergeboorte gelegd wordt waardoor mensen in de ellende blijven hangen. Dat is geen bevindelijkheid, maar vooral de cultuur in zulke kringen. Het is wel als bevindelijkheid begonnen, maar doordat het extern wordt opgelegd is het geen 'innerlijk geloof' meer zoals wel door piëtisten (Duitsland) of puriteinen (angelsaksische gebied) wordt uiteengezet.
quote:
Anderzijds is er hier geen automatisme, omdat "je gedragen zoals het hoort" wel degelijk inzet van onze kant vergt. Niet dat we zo de zaligheid verdienen. Maar door opzettelijk God en zijn gebod te negeren (en de "genademiddelen" te laten liggen) kunnen we het zicht op onze bevoorrechte positie als bondelingen verliezen. Dan kan er een moment komen dat we God negeren en afwijzen. Dat is een reeel gevaar, en het is een buitensluiten van onszelf, een breken van het verbond. Maar het is niet "normaal".
Het automatisme waarop veel kritiek is gaat ook niet over het niet inzetten, maar om de vanzelfsprekendheid waarop er soms aangenomen wordt dat men 'vanzelf' op een gegeven moment wedergeboren wordt, als men maar binnen het verbond opgroeit en zich daarvoor inzet. In de Bijbel worden mensen nooit vanzelf wedergeboren, maar moeten zich daarvoor eerst bekeren. Dat gold voor de mensen toen, maar ook voor ons nu. Je wordt wellicht geboren binnen de actieradius van het geloof, maar ook deze mensen zijn zondaars die zich moeten toekeren tot God en afkeren van de zonde.
Doordat teveel mensen menen dat het wel goed zit als je maar verstandelijk aanneemt hoe alles in elkaar zit, zorgt dit voor lauwheid in de kerken, een dodelijk gif dat hele gemeenten kan verlammen. De manier waarop in de vrijgemaakte kerken met deze materie omgegaan wordt vergroot de kans. Je kunt je hele leven meehobbelen met de groep, zonder echt te geloven (wedergeboren te zijn), en je komt er nog mee weg ook. Dat is het kritiekpunt wat (volgens mij) in de topicstart naar voren gebracht wordt.
En daar ben ik het wel mee eens. Doordat in de vrijgemaakte kerken het geloof te verstandelijk, te rationeel benaderd wordt, worden hele groepen in slaap gesust met de 'geruststelling' dat als je gelooft dat het allemaal zo zit je er wel bent.
Dit is jarenlang gemeengoed geweest. Tegenwoordig erkent men dat men de Heilige Geest jarenlang te weinig ruimte heeft gegeven en schiet men door in de doperse manier van geloven, door nadruk te leggen op de persoonlijke (individuele) beleving, door te praten over de noodzaak van een (individuele) relatie met God. Dat is naar mijn mening óók verkeerd: God is een God van groepen mensen, het gaat in het OT bij de joden om het Verbondsvolk en in het NT om de Gemeente. Dus God is eerst een God van groepen mensen, niet een God die met individuen verbondjes sluit.
Dat is uiteindelijk ook de reden geweest voor mij om mij te onttrekken aan de GKv: er was geen bevindelijkheid, wedergeboorte werd door velen als een 'vies woord' gezien, maar men was wel overmatig geïnteresseerd in de 'dopersen'. Deze ontwikkeling vond (en vind) ik ongezond.