Auteur Topic: kerk en marketing  (gelezen 1296 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
kerk en marketing
« Gepost op: maart 10, 2003, 12:25:52 am »
Zou er niet meer markt-gericht denken mogen zijn om de kerken te promoten?

Joesoef

• Administrator ALG
    • Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #1 Gepost op: maart 10, 2003, 12:52:09 pm »
Wat bedoel je met markt gericht ?
Gericht op welke markt ?
The Lord gave and the Lord has taken away; may the name of the Lord be praised

Santaarnpaal

• Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #2 Gepost op: maart 10, 2003, 01:13:48 pm »
Ik zie het al voor me. De GKV te .... wordt gespronsoord door Philips. Nee dank je. De kerk is een van de weinige gebieden waar je niet wordt geconfronteerd met die idiote marketing gezeik.  :(
Ik heb het licht ook gezien, alleen staat er bij mij een paal onder.

de dromer

• Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #3 Gepost op: maart 10, 2003, 02:50:42 pm »

quote:

op 10 Mar 2003 00:25:52 schreef lonneke:
Zou er niet meer markt-gericht denken mogen zijn om de kerken te promoten?
moet je toch eerst de markt bepalen, wie is/ wordt je doelgroep ?

lonneke

• Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #4 Gepost op: maart 10, 2003, 09:50:18 pm »
Een misverstand is deze dat men alle verlegenheid projecteert op de negatieve betekenis van het woord marketing. Dat gebeurt vaak vanuit een arrogante afwijzing van de "wereld" met al haar communicatietechnieken. De werkelijke reden is echter onkunde en onbekwaamheid met communicatiestrategieen.

Juist de geestelijke stromingen die met een sterke marketing werking komen (bijv. de evangelische gemeenten) zuigen veel leden uit de kerk weg.
Zij voorzien in de behoefte van deze gelovigen. De kerk zelf voert een anti-marketingtechniek waarmee zij kerkgangers als het ware zelf de kerk uitwerkt. Dit noemt men dan kerkverlating maar uiteindelijk kan en wil zij niet in de behoeften van haar ex-leden voorzien.
Daar waar geen aantrekkelijke pakketten meer geboden wordt zal men vertrekken. Dat geldt voor politieke partijen, voor sportverenigingen, voor charitatieve instellingen. Biedt als kerk iets wat de kerk aantrekkelijk maakt en maak ook waar wat je zegt!

Een voorbeeld: Een jong gezin met kleine kinderen zal het niet aantrekkelijk vinden om in een kerk te gaan kerken waar alleen 65+ zitten. Deze kerk biedt ook weinig en uiteindelijk zal de kerk verdwijnen.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #5 Gepost op: maart 10, 2003, 10:05:45 pm »
Het is niet helemaal eerlijk om de evangelische gemeenten te verwijten dat zij de traditionele kerken leegzuigen omdat zij hun diensten zouden "opleuken"
Wij denken dat God heel goed in staat wás én is om zijn eigen marketing beleid te voeren.
Hij heeft ons gereedschappen en instrumenten gegeven, om de wereld te winnen.
Ik moet aan de volgende tekst denken:

Markus 16:17  Als tekenen zullen deze dingen de gelovigen volgen: in mijn naam zullen zij boze geesten uitdrijven, in nieuw tongen zullen zij spreken,
18  slangen zullen zij opnemen, en zelfs indien zij iets dodelijks drinken, zal het hun geen schade doen; op zieken zullen zij de handen leggen en zij zullen genezen worden.

Zorg dat mensen die je gemeente binnenkomen zien dat jouw geloof écht is, én dat God daar kracht aan verleent, zodat je geloof hebt om op de zieken de handen te leggen, en om de boze geesten uit te drijven. Mensen húnkeren naar een bovennatuurlijke aanraking van God, en dan zal het mij ver koud laten wát voor liederen je wilt zingen, en welke insturumenten er op het podium staan.

God geeft beloftes voor tekenen en wonderen als je er op uit gaat. Juist voor de ongelovigen!

dingo

• Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #6 Gepost op: maart 10, 2003, 10:38:26 pm »
Kerk en marketing hebben gelukkig niet zoveel met elkaar te maken. En dat wil ik graag zo houden. Een kerk is er niet om in allerlei secundaire behoeftes van mensen te voorzien maar om God de eer te geven, te loven, te danken. Secundaire behoeftes van mensen veranderen voortdurend, God nooit.
Ik denk dat oprechte liefde voor God en mensen grotere waarde en werking heeft dan welke grootschalige marketingcampagne dan ook.

Gelijkertijd denk ik dat het niet verkeerd zou zijn om bepaalde groeperingen binnen onze kerken wat moderne communicatietechnieken bij te brengen omdat hun boodschap niet altijd overkomt.

Estate

• Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #7 Gepost op: april 14, 2003, 11:55:08 am »
Marketing en kerk passen niet bij elkaar? Het eerste, succesvolste logo op aarde wat door nagenoeg iedereen herkent wordt is typisch genoeg in handen van de kerk: het kruis! Daar kan zelfs Coca Cola niet tegen op... :)
Vooral vroeger is er door de Kerk veel gedaan aan marketing (misschien ook met religieuse motieven, maar toch vooral denk ik om waarden van de kerk op het volk te kunnen (blijven) overbrengen). De kerk had toen natuurlijk ook een andere rol. Maar ook vandaag de dag is het nodig om aan marketing te doen. Je bent immers (hoewel veel anders dan de RK-kerk) een (missionaire) organisatie met bepaalde doelen en waarden. Daarbij heb je, naast de mensen die deel uit maken van de organisatie, ook te maken met je omgeving. Het is m.i. belangrijk om goed te laten zien wat de kerk is en wat de kerk kan betekenen voor de maatschappij. Daarbij is marketing een goed hulpmiddel.
Waarover men niet kan praten, daarover moet men zwijgen.   -Kierkegaard-

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
kerk en marketing
« Reactie #8 Gepost op: april 14, 2003, 12:26:36 pm »
Is er voor de kerk verschil tussen evangelisatie en marketing en zo ja, wat is het verschil?