Auteur Topic: Harry Potter en J.K. Rowling  (gelezen 9283 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
Harry Potter en J.K. Rowling
« Reactie #50 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:00:17 am »

quote:

Nunc schreef op 05 oktober 2005 om 10:43:
Maar, het fenomeen 'geweld' bestaat wel en die kinderen kunnen als ze in een lastige situatie komen, denken: 'in die film kon je gewoon geweld gebruiken, waarom ik nu niet?' oid.
Maar nu reduceer je het aspect 'fictie' tot het feit dat het een film is. Ja allicht, iedere film is fictie, zelfs live-filmbeelden zijn slechts een representatie van de werkelijkheid.
Het punt is natuurlijk dat kinderen geweld in film na kunnen doen, maar dat ik ze nog niet op bezemstelen Quiditch zie spelen. :)
Het ging mij er dus om dat kinderen heus wel snappen dat tovenarij onzin is (tenzij je natuurlijk ouders hebt die geloven in satan danwel allerlei paranormale toestanden). Die boeken vormen niet het probleem, maar de opvoeders die het serieus nemen!

quote:

Op dezelfde manier kan een kind denken dat het geaccepteerd en normaal is om glaasjes te gaan draaien, heksen-kringen te vormen etc. Niet omdat het in een film zat en dus waar is, maar omdat hij/zij het overal in de media ziet, en het dus kennelijk "er bij hoort".
Ik snap wat je bedoelt, maar het leven is nu eenmaal geen lolletje. Moord en doodslag is helaas ook onderdeel van de maatschappij. Het zijn allemaal dingen die je aan je kind uit moet leggen en mee om moet leren gaan.

quote:

Ah een medestander uit onverwachte hoek ;)
Ach, je moet realistisch blijven hè. Als het een feit is dat sommige mensen er gek van worden en/of extreem angstig, waarom zou je zoiets dan propageren?
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 11:17:34 am door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:07:52 am »

quote:

Koerok schreef op 05 oktober 2005 om 11:00:
[...]
 maar dat ik ze nog niet op bezemstelen Quiditch zie spelen. :)

Tja het kan wel, maar het lijkt dan meer op voetbal met stokpaardjes tussen de benen :)

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:16:30 am »
Met dat 'haantjes-gedrag' van jou zou je een hele goeie Seeker zijn! :)

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:17:59 am »

quote:

Nunc schreef op 05 oktober 2005 om 10:43:

Ah een medestander uit onverwachte hoek ;)
Dus jij gelooft niet dat er bij glaasje draaien demonische krachten een rol spelen?  :?
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 11:19:04 am door Mezzamorpheus »

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:20:39 am »
Dat zie Nunc niet.
Ik ben medestander in het 'niet propageren van glaasje draaien' (om wat voor reden dan ook).

Nunc?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:22:26 am »
O, en wat ik al vaker heb verteld:
Als de 'spelers' geblinddoekt zijn, dan schijnt glaasje draaien niet te werken.
Maar goed, als je er echt in gelooft, dan is daar ongetwijfeld ook wel weer een verklaring voor te verzinnen.

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:40:52 am »

quote:

Koerok schreef op 05 oktober 2005 om 11:20:
Dat zie Nunc niet.
Ik ben medestander in het 'niet propageren van glaasje draaien' (om wat voor reden dan ook).

Nunc?

En alweer heb ik een medestander! Het moet niet veel gekker worden natuurlijk  :?

"The enemy of my enemy is my friend" zullen we maar zeggen ;) .. Koerok verwoordde inderdaad wat ik bedoelde. Weet je zeker dat je niet naar de forum-meeting komt Koerok?

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:51:42 am »
Ja.
Ik moet dan weer oppas gaan zoeken, en we doen al zo vaak een beroep op mensen.
Bovendien is een weekend niks ook wel eens lekker. Ben ben aardig druk de laatste tijd.
Andere keer, ok?

<edit>
Mail me anders maar, als je het leuk vindt om eens wat prive te kletsen. Als het goed is heb je m'n adres. :)
« Laatst bewerkt op: oktober 05, 2005, 11:52:51 am door Koerok »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 05, 2005, 11:52:43 am »
Volgens mij (maar ja, ik geloof daar dan ook in) heb je 2 soorten glaasjes draaien: die, waaraan boze geesten deelnemen, en die, die nep zijn. Omdat ik in deze een complottheorie aanhang (namelijk, dat die boze geesten een eigen agenda hebben waarin ze er op uit zijn om alle mensen van God los te weken), denk ik dat wetenschappelijk onderzoek naar het fenomeen geen zin heeft.
Boze geesten zijn imho niet onderworpen aan de natuurwetten, en boze geesten zijn imho machtiger dan mensen (zie de bijbel :+).
Welnu, als door wetenschappelijk onderzoek aangetoond zou worden dat bij glaasjedraaien je idd contact zou krijgen met het transcendente, dan zou daar een enorme waarschuwing vanuit gaan. Dus zullen die boze geesten aan zo'n onderzoek niet meewerken, vermoed ik.

En verder: vroeger las ik nogal wat fantasy waarin getoverd werd. Ik kan niet ontkennen dat ik dat ook graag had gekund. Na het boek 'Mathilda' van Roald Dahl (ohja, en na bep. Elf Quest delen) heb ik geprobeerd of ik dingen kon tillen met mijn gedachten. Ik vermoed nu dat ik er om een of andere reden niet geheel geschikt voor was...
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]