Auteur Topic: Heb jij het fatsoen?  (gelezen 1785 keer)

lonneke

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Gepost op: november 02, 2005, 10:00:45 am »
Afgezien van het feit dat niet christenen ook fatsoen normen en waarden kunnen hebben vraag ik mij af of een christen fatsoen zou moeten hebben?
Onder fatsoen versta ik dan bijv. netjes Dank U Wel zeggen, netjes Nederlands kunnen schrijven, altijd terug reageren op een email etc
Wie bepaalt deze fatsoennormen? Is dat vanuit je christen zijn of gewoon omdat je het fatsoenlijk vind ( netzoals niet christenen )
Hebben cultuurbepalingen iets met de bijbel te maken?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #1 Gepost op: november 02, 2005, 10:06:23 am »
Naar mijn idee zijn de dingen die jij onder 'fatsoen' verstaat vooral cultureel bepaald. Elke cultuur heeft zijn eigen 'gewenst gedrag', en de bijbel is daar niet echt een richtlijn voor.

Aan de andere kant geeft de bijbel wel richtlijnen over hoe je met mensen om zou moeten gaan: behandel ze zoals je zelf behandeld zou willen worden. Afhankelijk van je cultuur kan dat dus iets anders betekenen, maar de inhoud blijft hetzelfde.

rietje

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #2 Gepost op: november 02, 2005, 10:08:07 am »
ik doe het automatisch, ik vind heht logisch netjes dank je wel te zeggen, of een mail te beantwoorden! lijkt me ook  behooorlijk onbeschoft wannneer je dat niet zou doen, helemaal als christenzijnde.
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

PietZa

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #3 Gepost op: november 02, 2005, 10:31:25 am »

quote:

fat·soen·lijk (bn.)
1 moreel verantwoord => behoorlijk, betamelijk, christelijk, deftig, gevoeglijk, goedschiks, hebbelijk, net, netjes, oorbaar, ordentelijk, treffelijk; <=> onfatsoenlijk
2 aan redelijke eisen voldoend => redelijk
bron

Christelijk staat ook in dat rijtje ;)

Maar fatsoen heeft ook zeker met cultuur te maken. Als je veel reist dan merk je vanzelf dat elk land weer andere fatsoenregels heeft. Je kan mensen in het buitenland beledigen zonder dat je het door hebt (omdat je hun fatsoennormen niet kent).

Maar over het algemeen geld gewoon dat je de ander behandeld zoals hij wil worden behandeld...
Verba volant, scripta manent

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #4 Gepost op: november 02, 2005, 12:46:39 pm »

quote:

lonneke schreef op 02 november 2005 om 10:00:

Onder fatsoen versta ik dan bijv. netjes Dank U Wel zeggen, netjes Nederlands kunnen schrijven, altijd terug reageren op een email etc

Dus jij bedankt elke spammert in net nederlands voor zijn interesse in jou via een mailtje? :P

Serieus: Wat iemand fatsoenlijk vind ligt denk ik heel erg aan de opvoeding die hij/zijn gekregen heeft. En dat is dan idd wat al eerder gezegd is cultureel bepaald.
Je moet de groenten van Joost hebben!

johanva

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #5 Gepost op: november 02, 2005, 12:49:27 pm »
Het christelijke element in fatsoen is volgens mij de liefde voor de naaste. Niet dat niet-christenen dat niet hebben maar christenen zouden het ZEKER moeten hebben.

Johan

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #6 Gepost op: november 02, 2005, 02:09:14 pm »
Fatsoen heeft ook met tolerantie te doen.
Wat de een "fatsoenlijk" vindt, is nog lang niet voor een ander hetzelfde. Fatsoen heeft met "norm" te maken. En dit is zo wat van tijd en plaats afhankelijk. Ik heb er eens een stukje over geschreven:

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, in het openbaar te boeren.
Naar het heet, zijn er andere, die zich hieraan ergeren en dit gedrag asociaal vinden.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, dronken te zijn.
Naar het heet, zijn er andere, die zich hieraan ergeren en dit gedrag asociaal vinden.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, in hun neus te peuteren.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, een slippertje te maken.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, eten te verkwisten.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, bij elke gelegenheid "van mijn kloten" zeggen.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, de kat mee naar bed te nemen.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, hun kleren overal te laten rondslingeren.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, zich niet aan de verkeersregels te houden.

Er zijn mensen, die het volstrekt normaal vinden, belastingen te ontduiken.

In geval u zich noch niet herkend heeft - ook voor u zijn er zeker regels, die anderen voor absoluut asociaal houden.
In elke samenleving zijn er regels, waarmee anderen niets kunnen beginnen, ja zelfs voor totaal onmogelijkheid houden.

Hoe komt het dat iedereen er toe neigt, zijn eigen normen voor de algemeen geldende te houden?

Is de verscheidenheid in "gedragskultuur" niet het karakteristieke, dat de mens van andere levende wezens onderscheidt?

PietZa

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #7 Gepost op: november 02, 2005, 02:23:04 pm »
Maar zou er ook niet een soort van "basisfatsoen" moeten zijn? Want anders is het wel erg moeilijk om een samenleving te vormen.

johanva

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #8 Gepost op: november 02, 2005, 02:28:44 pm »
Ik denk dat dat zeker waar is. In het stukje van vrolijke stan allemaal zaken die op z'n minst dubieus zijn. Er staan geen zaken tussen waarvan je verbaast staat dat het er tussen staat. Er is dus wel een bepaald basisfatsoen alleen vinden sommige mensen dat ze zich daar niet aan hoeven te houden. Dat is natuurlijk een heel ander verhaal. Dan wordt bewust de grens van het fatsoen opgezocht en/of overschreden om wat voor reden dan ook.

Johan

lonneke

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #9 Gepost op: november 02, 2005, 03:17:56 pm »
Fatsoen is volgens mij een email beantwoorden ( nee, geen spam ;)  ) Of hoef je dat niet te doen? Wie bepaalt dit? Ik maak me er zelf ook schuldig aan  ;)
« Laatst bewerkt op: november 02, 2005, 03:18:30 pm door lonneke »

PietZa

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #10 Gepost op: november 02, 2005, 03:33:50 pm »

quote:

lonneke schreef op 02 november 2005 om 15:17:
Fatsoen is volgens mij een email beantwoorden ( nee, geen spam ;)  ) Of hoef je dat niet te doen? Wie bepaalt dit? Ik maak me er zelf ook schuldig aan  ;)

Wat mij betreft heeft dat niet helemaal met fatsoen te maken. Tenzij er in de mail duidelijk word gevraagd om een reactie. Als ik werkelijk alle mail die ik in mijn inbox binnenkrijg, een bericht terug zou sturen, dan heb ik daar een dagtaak aan.

Mail moet je zien als de ouderwetse brievenbus. Veel brieven ga je uiteraard niet beantwoorden met een brief terug: "bedankt voor het sturen". Maar sommige brieven vragen wel om actie (aanmaningen, uitnodigingen, enz). En reclamefolders(=spam) ga je al helemaal niet beantwoorden ;)

lonneke

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #11 Gepost op: november 02, 2005, 03:41:04 pm »

quote:

PietZa schreef op 02 november 2005 om 15:33:
[...]

Wat mij betreft heeft dat niet helemaal met fatsoen te maken. Tenzij er in de mail duidelijk word gevraagd om een reactie. Als ik werkelijk alle mail die ik in mijn inbox binnenkrijg, een bericht terug zou sturen, dan heb ik daar een dagtaak aan.

Mail moet je zien als de ouderwetse brievenbus. Veel brieven ga je uiteraard niet beantwoorden met een brief terug: "bedankt voor het sturen". Maar sommige brieven vragen wel om actie (aanmaningen, uitnodigingen, enz). En reclamefolders(=spam) ga je al helemaal niet beantwoorden ;)

Ik heb het over kennissen, vrienden en familie.

Ik vind het wel fatsoenlijk om deze emails te beantwoorden ( al is het maar heel kort )

Maar wat ik fatsoenlijk vind hoef jij niet fatsoenlijk te vinden ( dat schreef Vrolijke ook al )

Maar ik relateer fatsoenlijk ook snel aan christelijk. Dus als iemand niet fatsoenlijk is is hij of zij ook niet christelijk. :)

Maar ik denk dat dat een beetje te kort door de bocht is.

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #12 Gepost op: november 02, 2005, 03:51:51 pm »
Ach lees het boek Spreuken eens. Dat staat vol met wijsheden ook als het om fatsoen gaat.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Nienke

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #13 Gepost op: november 02, 2005, 09:09:56 pm »
Wie bepaalt deze fatsoensnormen?

Persoonlijk denk ik dat je pas fatsoen kunt zijn,als jezelf fatsoen bent.

Gr Nienke ;-)

Afgezien van het feit dat niet christenen ook fatsoen normen en waarden kunnen hebben vraag ik mij af of een christen fatsoen zou moeten hebben?
Wie bepaalt deze fatsoennormen? Is dat vanuit je christen zijn of gewoon omdat je het fatsoenlijk vind ( netzoals niet christenen )
Hebben cultuurbepalingen iets met de bijbel te maken?[/quote]

Peter

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #14 Gepost op: november 03, 2005, 12:33:55 pm »

quote:

lonneke schreef op 02 november 2005 om 10:00:
Hebben cultuurbepalingen iets met de bijbel te maken?
Ehh.  :+

Iris

• Bekijk profiel
Heb jij het fatsoen?
« Reactie #15 Gepost op: november 07, 2005, 04:27:51 pm »
Ergens is het natuurlijk onfatsoenlijk als je een e-mail beantwoordt terwijl je bij jezelf denkt 'bah, helemaal geen zin in die persoon'.
Liever heb ik dat mensen mijn mails beantwoorden omdat ze dat zelf graag willen, dan dat ze het idee hebben dat het 'fatsoenlijk' is.
Fatsoen moet naar mijn idee dus samen gaan met oprechtheid.
« Laatst bewerkt op: november 07, 2005, 04:29:01 pm door Iris »