Auteur Topic: De hel een leugen? deel 2  (gelezen 11186 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
De hel een leugen? deel 2
« Reactie #100 Gepost op: november 14, 2005, 09:53:23 am »
Modbreak:
Uit de forumpolicy van dit subforum:
Dit is een christelijk forum, dus is dit subforum óók christelijk. Daarom willen we in dit subforum christenen en mensen die zich met christenen verwant voelen, de ruimte bieden om te discussiëren over allerlei zaken. In dit subforum is het mogelijk om vanuit een meer vrijzinnig perspectief over christelijke zaken te discussiëren. Wel gelden natuurlijk wel de gedragsregels, dus het is nog steeds niet toegestaan deningrerend over andermans geloof of geloofsbeleving te spreken. Dergelijke acties zullen meteen bestraft worden.

Houd je je niet aan deze afspraak dan wordt je bericht/discussie verplaatst, verwijderd of gesloten.

Voor een goede sfeer, waarin goede discussies gevoerd kunnen worden zijn er een aantal richtlijnen opgesteld. Zie: discussietips en FAQ (forumgedrag). Ook zullen off-topic posts die slechts bestaan uit niet-onderbouwde 'kretologie' (losse 'beschuldgingen' etc.) zonder verdere mededeling verwijderd worden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: november 14, 2005, 10:16:15 am »

quote:

NewMillennium schreef op 14 november 2005 om 05:58:
[...]

Kijk, hier is nu een denker. Een christen die Nietzsche leest en wat goeds over hem kan zeggen heeft het belangrijkste begrepen. En wanneer iemand zó over Nietzsche spreekt, dan ben ik meteen weer bereid een goed woordje voor het christendom te zeggen.
Waarom moet je een goed woordje voor het christendom zeggen als er in jouw ogen plotseling iemand even iets zinnigs weet te zeggen? Dat konden we toch niet. Er zijn natuurlijk verschillend soorten christenen.... dat zal het zijn. :)

quote:

Ik stem in met je overdenking. Maar denk nog verder door; mijn definitie van religie is juist 'idealen nastreven'. Dat ze onrealistisch zijn is een uiting van ongeloof, daar moet je niet aan toegeven. Dat ze meteen moeten uitkomen is onrealistisch, dat hoeft ook niet. Dús plaatst Nietzsche zijn Bovenmens als een ideaal dat ongrijpbaar is, dat áltijd hoger ligt dan wat de mens op welk tijdstip dan ook zal bereiken. De Bovenmens = de Ideale Mens (voor christenen Christus). Dat is juist het geheim van idealisme en geloof. Idealisme is een altijd opweg-zijn naar iets groters, beters, terwijl je weet dat je nooit aankomt. Niemand zal zich ooit tot Bovenmens kunnen uitroepen, net zoals een christen zich niet mag gelijkstellen aan Christus. Want dan is het religieuze spel bedorven.

Dus een christen maar ook Nietschze komt nooit aan het volmaakte toe, zeg jij hier.
Mijn religie is een ideaal nastreven wat toch niet uit kan komen.....
IK zie het heel anders. En verder is het voor mij wat en in Wie ik geloof geen religie; ik heb een relatie met Christus. En verder zal niemand ooit zo volmaakt Zijn als Hij is maar laat Hij nu wel zeggen dat wie Hem toebehoren, aan Hem gelijk zullen zijn.
En het zal bereikt worden; het is geen ongrijpbaar ideaal en in principe is een gelovige al aangekomen.

quote:

Het christelijk geloof vereenvoudigt de realiteit natuurlijk, door met slogans zekerheid te verschaffen over de vervulling van idealen, die door God vervuld zullen worden, maar een denker ziet meteen in dat zoiets intellectueel oneerlijk is. Met idealen en fantasie bezig te zijn, met verbeelding bezig te zijn betekent opgeven van dogma's en zelf aan de slag gaan. Vele christelijke idealen zullen in de toekomst blijven, want alle godsdienst is geboren uit idealisme, maar de dogma's zullen verdwijnen. Zelfs dogma's zoals de persoonlijke god. In plaats daarvan komt een vorm van religie die zegt: slechts de praktijk is godsdienst. Laat me Christus in jezelf zien en hou op óver hem te praten.

Veel liefde zie ik hier anders van jou nog niet hier.
Laat me Christus in jezelf zien en hou op te praten. :P

quote:

Bijbelgetrouwe christenen zijn hier nog lang niet aan toe. Hun bijgeloof dwingt hen altijd om niet te mogen geloven in de mens.
Als we geen geloof hebben volgens jou (zie volgende quote) kunnen we ook geen bijgeloof hebben. :P Dus houd nu eens op met je woordenspel - zie m'n vorige reactie.

quote:

De reactie van Pulpeet bedoelt te zeggen dat de mens hopeloos is. Nu ik geen christen meer ben krijg ik vaak deze gedachte: het zijn juist de christenen die niet geloven. Zij hebben geen geloof in het leven, in de wereld, in de mens, in de Schepper van deze wereld.
Hoezo? Christenen geloven zelfs dat zij al het eeuwige leven hebben. Dat is toch wel geloven in het leven. En de schepper van de wereld is mijn Vader geworden - dus het ligt aan jouw invulling van mijn geloof dat je deze dingen nu zo zegt. En de Schepper heeft de wereld volmaakt geschapen. Alleen is er zonde gekomen - het gaat er bij mij niet in dat God al deze ellende zo heeft geschapen vanaf het begin. En daarom geloof ik niet dat ik zelf hieruit kan komen en geloof in die zin niet in de mens, het menselijk kunnen. Ik merk bij mezelf dat dat een ware uitspraak is: ik kom niet toe aan bijvoorbeeld wat er staat in Matt. 5.
Wel geloof ik dat God geloof heeft voor ons dat wij als mensen het waard zijn om voor te sterven, de uitweg door het werk van de Heer, maar we moeten dit wel aannemen.

quote:

En dáárom zijn ze aanhanger van een religie die het menszijn verfoeit en alles naar een waanwereld verschuift waar mooie dingen wél waar zijn. Dát bedoelt Nietzsche met 'de zwaarmoedigheid' van christenen.
Zie vorige reactie. Ik ben juist helemaal niet zwaarmoedig trouwens en er niet steeds mee bezig dat ik zondig ben en het niet kan. Nee, God heeft genade geschoneken en wij zijn nu vrij en kunnen blijdschap en vrede ervaren. Ook als de omstandigehden hier niet altijd fijn zijn op aarde. Ik schuif dus mijn ideaal niet naar het hiernamaal. Ik ervaar dat het nu al waar is.

quote:

De christelijke God en zijn hel zijn scheppingen van de mens die achter ons lag. Juist omdat het menselijke scheppingen zijn hoef je mij niet te vertellen dat de mens niet nieuwe soorten van wreedheid zal uitvinden.
De mens is toch niet volmaakt uit zichzelf dus. Een bijbels gegeven trouwens. :)

quote:

Maar wat wij een menselijke hel hier op aarde noemen kan toch niet tippen aan het eeuwenoude christelijke dogma van een eeuwige marteling als straf voor zonden of ongeloof. Er is wel degelijk vooruitgang. Dat de mensheid het denkbeeld van de hel opgeeft is een kolossale vooruitgang, want het betekent dat de Bovenmens steeds meer gestalte krijgt, dat  mens geleerd heeft zelfs zijn ergste vijand te vergeven.

Je moet nog wel werken aan het scheppen van het paradijs op aarde dan. Er is geen efchte hel - dan is er ook geen echte hemel en moet je het hier op aardce doen in die 80 jaar dat je hier ongeveer bent.
Maar we zijn al een eind op weg omdat we geloven dat er geen echte hel is na de dood. Prima. Ik weet niet wat dit voor dit leven voor verschil maakt. Maar OK.
Bedoel je dat de mensheid het de christenen vergeeft dat ze de hel in het leven hebben geroepen? Over het vergeven van je ergste vijand.. niet zo duidelijk uitgelegd dat ik het zo snap.

quote:

Dít is het waarom ik de hel naar het land der fabelen verwijs. Dus met het opgeven van mijn bijbelgetrouwe godsdienst, vínd ik juist waardevolle religiositeit. Dat is mijn boodschap.
Je moet nu aan je eigen hemel werken.

quote:

Zo zijn er vele dingen veranderd. Elle schrijft hierboven dat ze dat christendom waar Nietzsche het over heeft niet herkent. Voor haar is het geloof 'blijdschap'. Ze begrijpt niet dat het christendom helemaal niet bestaat. Alles is altijd in beweging, ten alle tijden. Het tegenwoordige christendom is door Nietzsche, Marx en de consumptiemaatschappij van overvloed geschapen, dwz hun kritiek en het luxe comfortabele bestaan (dat dus niet meer gehaat hoeft te worden), heeft er uiteindelijk toe geleid dat niemand het meer kan zien zoals het christendom vroeger beleefd werd. Het wordt aangepast, er wordt een nieuwe religie van gemaakt.

Je zegt het goed: religie verandert o.i.v. wat mensen ervan maken.
Toch is er ëén die claimt altijd Dezelfde te zijn, en laten we nu in Hem geloven. ;)
Daarom hebben we blijdschap en vrede omdat het niet van menselijke ideeen en overtuigingen afhangt maar van een Persoon die altijd dezelfde blijft en betrouwbaar is in wat Hij zegt te zijn.

quote:

Zelfs de bijbel wordt aangepast. Zo zul je in de nieuwe bijbel niet meer 'mannen broeders' kunnen lezen, maar 'broeders en zusters'. In Zweden bidden ze "Onze Vader, Moeder, in de hemel, jouw naam worde geheiligd..." De volgende generatie merkt dan niet meer de vrouwonvriendelijkheid van de bijbel op. Als jullie bijbelgetrouwe christenen boos worden op die zweden, die het lef hebben 'de naam' zo te veranderen, terwijl ze in dezelfde zin uitspreken dat ze die willen heiligen, beginnen jullie al net zo 'intellectueel eerlijk' te worden als ik. Noem het dan ook een andere godsdienst dan de oude.
Maar in de regel heeft men hier geen behoefte aan. Want godsdienst moet lijken alsof het uit de hemel komt en altijd op dezelfde manier vaststaat.
Zie mijn vorige opmerking.

quote:

De werkelijkheid is anders. Zo heeft men het denkbeeld dat het christendom 18 eeuwen lang verkondigd heeft opgegeven en het een humaan jasje gegeven. Vroeger werd slavernij op grond van de bijbel goedgekeurd, en nu het afgeschaft is ziet men het als ondenkbaar dat het christendom zoiets goed zou keuren.
Op grond van de bijbel is er wel meer goedgekeurd wat niet OK is. Zie mijn opmerking over wat mensen bervan maken.

quote:

De mens schept zijn eigen God en zijn eigen godsdienst.
Zoals jij nu ook hebt gedaan -waarom discussieer je eigenlijk nog?

quote:

Het is daarom een wet van het leven de godsdienst steeds te veranderen, steeds aan te passen naar hogere inzichten. Sommigen doen het bewust, anderen onbewust. Sommigen schoorvoets, anderen in sneltreinvaart. Sommigen behoedzaam, anderen met een hamer. En wanneer je er op gaat studeren zul je zien dat Nietzsche een vrome profeet, een woordvoerder voor God was.

Die was toch dood? Oh, je gelooft in een dode god, dat kan ook.

quote:

En zoals iedere profeet werd hij niet begrepen. "De mens als zodanig bestrijden" was juist de boodschap die hij had. Maar de gelovige mens heeft slechts behoefte aan (wat hij noemde) "erbarmelijk welbehagen". Toen hij geestelijk instortte gaf hij zichzelf de titel "de gekruisigde".

Vond zichzelf toch een soort verlosser. Grappig dat men toch altijd weer alles relateert aan Christus zelf, hoe verwrongen ook, men kan niet om Hem heen.
Ik bergijp dat het onzin is dat de mens welbehagen zoekt? Dat doet ieder toch? Of heb ik het mis?
offtopic:ik was aan het verbeteren en zocht die fout al die ik dus niet meer kon vinden....
« Laatst bewerkt op: november 14, 2005, 10:29:12 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: november 14, 2005, 10:19:21 am »

quote:

NewMillennium schreef op 14 november 2005 om 05:00:
[...]

Indien je de naam van de filosoof en van je god niet kan schrijven, dan houdt het op.
humaan = menslievend
Overdenk mijn commentaar dat je respectloos noemde. Het gaat nog steeds op.

FOUT!

www.vandale.nl

hu·maan (bn.)
1 welwillend => menselijk
2 [med.] van de mens afkomstig

Kortom, God kan niet humaan zijn, want God is geen mens.
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: november 14, 2005, 10:30:50 am »

quote:

NewMillennium schreef op 13 november 2005 om 10:46:

Verder vind ik het bijzonder aanmatigend om te stellen dat het voor mij slechts theorie was en geen levende zaak, terwijl ik dit op bladzijde 1 van mijn verhaal al tegenspreek en elke dag van mijn (bewuste) leven met de godsdienst ben bezig geweest. http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/1.htm
Je kan over mijn worsteling en persoon ook lezen in
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/21a.HTM

Als jouw geloof helemaal op je eigen denkbeelden berust, en op je eigen ervaringen, hoe denk je het dan ooit te kunnen verspreiden? Als jij dingen droomt, en daar een religie op wilt bouwen, heb je een onmogelijke klus.

Kun je vanuit jouw religie het bestaan of ontstaan van deze wereld, het kwaad en de mensheid uitleggen?
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: november 14, 2005, 10:37:14 am »

quote:

[...]

Een christen die Nietzsche leest en wat goeds over hem kan zeggen heeft het belangrijkste begrepen.
.....
.....
.....

Toen hij geestelijk instortte gaf hij zichzelf de titel "de gekruisigde".

Het is uit het leven van hem anders wel duidelijk dat hij met het doodverklaren van God zichzelf geen goede dienst heeft bewezen.
Het lijkt me geen goed idee hem (zijn ideeën) na te volgen.
Ik verbaas me erover dat je een liefdevolle Vader, Die wil dat alle mensen behouden worden, en daarvoor Zijn Zoon heeft gegeven, ingeruild hebt voor de waanvoorstellingen van een gestoord mens. Het kan zijn dat je niet meer terugkan (zie Hebr.6 vanaf vs 4), maar als het enigszins mogelijk is: bekeer je tot de levende God!

Meindertd

• Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: november 14, 2005, 10:49:43 am »
Ik merk dat deze discussie al lang niet meer over de hel gaat. Maar ik heb niet alles gelezen. Maar wat ik niet begrijp is het vertrouwen dat iemand kan hebben in eigen gevoel. Oke gevoel/intuitie heeft 7 keer van de 10 keer gelijk.

Mijn verstand kent maar twee mogelijkheden. Dat is of een religie gebaseerd op historie of geen religie. Als god bestaat en een religie wil dan zorgt hij er toch voor dat mensen vanaf het eerste begin hem op de correcte mannier kunnen dienen! Dat is toch het logischer dan dat God pas in de 21ste eeuw de mensen het juiste inzicht geeft!

Ik kies liever voor een religie die ik niet zelf kan begrijpen, maar wel een historische tijdlijn heeft tot het allereerste begin, dan een religie die pas in de 21e eeuw onstaat.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2005, 10:51:38 am door Nunc »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: november 14, 2005, 10:50:19 am »

quote:

De werkelijkheid is anders. Zo heeft men het denkbeeld dat het christendom 18 eeuwen lang verkondigd heeft opgegeven en het een humaan jasje gegeven. Vroeger werd slavernij op grond van de bijbel goedgekeurd, en nu het afgeschaft is ziet men het als ondenkbaar dat het christendom zoiets goed zou keuren.    

De werkelijkheid is inderdaad anders, anders dan jij hier suggestief voorstelt. Er is nogal een verschil tussen hoe de term 'slaaf' in bijbelse tijden in Israël werd gebruikt en hoe het in later tijden misbruikt werd. De slaaf was meer een knecht die via een contract gebonden was aan z'n heer. De mozaische wetten hebben zelfs aansporingen om te zorgen dat mensen niet onder de armoedegrens vallen, zodat ze zichzelf als slaaf moesten verkopen (n.b. israelische slaven werden niet gevangen - daar stond de doodstraf op). Als een slaaf door toedoen van z'n heer gewond raakte, moest die slaaf zelfs vrijgelaten worden. Slaven werden verder zo ongeveer opgenomen als deel van de familie van de heer, en als ze zichzelf vrijgekocht hadden (of in het sabbatsjaar - ieder 7e jaar - vrijgelaten) moest de heer hem/haar een rijke gift meegeven. Al met al een systeem met betrekkelijk goede arbeidsvoorwaarden. Zeker als je bedenkt dat men toen niet zo welvarend was als nu, en er geregeld mensen zo arm waren dat ze zich genoodzaakt zagen als slaaf in dienst te treden.
« Laatst bewerkt op: november 14, 2005, 11:00:18 am door Nunc »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: november 14, 2005, 12:28:36 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 13 november 2005 om 16:44:
En idd bedoeld voor het BEEST. DE satan en zijn engelen. Helaas hebben er mensen naar hem geluisterd. Jou en mijn voorouders en zijn we zonder Christus, in zijn macht of we dat nu erkennen of niet.

De hel is een beestachtig oordeel, hoe je het ook wendt of keert. Past, als ik het Oude Testament lees, in het plaatje van offeren aan de Moloch. Wat G’d ten stengste verbood.

Lees ook de volgende goed onderbouwde uitleg eens:

http://home.versatel.nl/gemeente.van.god/hellevuur.html

Geen zinnig mens ter wereld die iemand een hel wil bezorgen. En je komt bij zinnen als je je gaat realiseren dat de Geest van G’d in ieder mens woont.

G’d maakt zelfs nog DAGELIJKS nieuwe mensen:

Job 10
8 Uw handen hebben mij gewrocht en gevormd,
*  geheel en volledig; en wilt Gij mij in het verderf storten?

Psalm 139
13 Want Gij hebt mijn nieren gevormd,
mij in de schoot van mijn moeder geweven.
14 Ik loof U, omdat ik gans wonderbaar ben toebereid,
wonderbaar zijn uw werken;
*  mijn ziel weet dat zeer wel.
15 Mijn gebeente was voor U niet verholen,
toen ik in het verborgene gemaakt werd,
gewrocht in de diepten van het aardrijk;
16 uw ogen zagen mijn vormeloos begin;
in uw boek waren zij alle opgeschreven,
de dagen, die geformeerd zouden worden,
toen nog geen daarvan bestond.

Zacharia 12
1 Godsspraak, het woord des HEREN, over Israël.
Aldus luidt het woord van de HERE, die de hemel uitspant en de aarde grondvest, *  en de geest des mensen in diens binnenste formeert.

En ook mijn ziel gaat zich steeds meer beseffen dat ik bijzonder ben, waardevol voor G’d. Iets tegenovergestelds laat ik mij dan ook NIET meer aanpraten. Zijn toorn is niet voor eeuwig:

Psalm 103
9 niet altoos blijft Hij twisten,
niet eeuwig zal Hij toornen

Klaagliederen 3
31 Want niet voor eeuwig verstoot
de Here.
32 Want als Hij bedroefd heeft, ontfermt Hij Zich
naar de grootheid van zijn gunstbewijzen.
33 Immers niet van harte verdrukt
en bedroeft Hij de mensenkinderen.

Micha 7
Wie is een God als Gij, die de ongerechtigheid vergeeft en de overtreding van het overblijfsel van zijn erfdeel voorbijgaat, die zijn toorn niet voor eeuwig behoudt, maar een welbehagen heeft in goedertierenheid!

Dus kom bij zinnen en laat je hart van steen vervangen door een echt hart, eentje van vlees. Maar jullie geloven niet meer in vlees, al je HARTstochten en begeerten beschouw je toch als gekruisigd? Vandaar deze onmogelijke discussie... |:(
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: november 14, 2005, 12:34:45 pm »

quote:

(...)

Zo zijn er vele dingen veranderd. Elle schrijft hierboven dat ze dat christendom waar Nietzsche het over heeft niet herkent. Voor haar is het geloof 'blijdschap'. Ze begrijpt niet dat het christendom helemaal niet bestaat. Alles is altijd in beweging, ten alle tijden. Het tegenwoordige christendom is door Nietzsche, Marx en de consumptiemaatschappij van overvloed geschapen, dwz hun kritiek en het luxe comfortabele bestaan (dat dus niet meer gehaat hoeft te worden), heeft er uiteindelijk toe geleid dat niemand het meer kan zien zoals het christendom vroeger beleefd werd. Het wordt aangepast, er wordt een nieuwe religie van gemaakt.
(...)

Ik schrijf niets over Nietzsche! Ik haalde uitsluitend hetgeen aan dat over Zarathoestra gaat. Vanwaar deze verdraaing van mijn post?

Dat 'het' christendom niet bestaat is inderdaad jouw visie, en wellicht die van Nietsche. Maar dat is onjuist. 'Het' christendom bestaat wel degelijk.
Er zijn veel mensen die naamchristenen zijn, die niet in hun leven laten zien wat het christen zijn voor hen betekent, dus wat dat betreft kan ik mij goed indenken dat oa Nietzsche vond dat 'het' christendom dood was. Nietsche schreef dat in een tijd dat de kerken nog groot waren. Inmiddels zijn de kerken behoorlijk leeg gestroomd. De mensen die zich nu christen noemen, hebben daar een veel bewustere keus voor gemaakt.
'De' christen is iemand die laat zien dat hij/zij kind van God is. Dat komt voornamelijk tot uiting in zijn/haar doen en laten (zie galaten 5:22), maar ook in wat hij/zij beweert. Wat hij/zij beweert is niet in strijdt met de bijbel bijvoorbeeld, niet in strijd met wat Jezus beweerde. 'Het' christendom valt dan ook te kenmerken als 'de groep van bijbelgetrouwe doeners van Gods Wil'.
En een van die kenmerken is de belijdenis dat God op de jongste dag zal oordelen over de mensen, en dat het Hem vrijstaat om dat te doen. Hij is immers Schepper, de Almachtige. En als het Hem behaagt om -geheel onrechtvaardig, of liever, genadevol- mensen te weerhouden van hun keuze om zonder God door het leven te gaan, dan staat ook dat Hem vrij.

Dat de bijbel door de eeuwen heen veranderd is een onjuist verwijt. Er is een groot aantal grondteksten die sechts in weinig verschillen. De grote lijn is steeds hetzelfde, qua details is enige discussie mogelijk. Bij het vertalen van de grondteksten komen steeds dezelfde dillemma's naar voren. De keuzen die je bij het vertalen maakt, kunnen verschillen. Daarom zijn dingen in de NBV anders verwoord dan in bijv. de NGB'51. Maar daarmee is het geen andere bijbel geworden! De grote lijn is nog steeds dezelfde. De hel, of hoe het ook maar verwoord is, is nog steeds aanwezig. De concepten veranderen niet, tenzij je je in onmogelijke bochten gaat wringen (zoals bijv. in de nieuwe wereldvertaling).
« Laatst bewerkt op: november 14, 2005, 01:49:21 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: november 14, 2005, 01:42:41 pm »

quote:

Pier schreef op 14 november 2005 om 12:28:
 Vandaar deze onmogelijke discussie... |:(

Dan kan ik je één advies geven: stop ermee. :)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: november 14, 2005, 03:45:23 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 14 november 2005 om 13:42:

[...]

Dan kan ik je één advies geven: stop ermee. :)
Ok, ik neem het ter overweging... :)
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: november 14, 2005, 03:53:07 pm »
Modbreak:
Wegens doorgaande beledigingen over en weer sluiten we dit topic. Een herstart zullen we alleen tolereren zolang er met respect met elkaar en over elkaar gesproken wordt. 'Profetische' toonzettingen worden vanaf heden niet meer toegelaten. Kom met onderbouwing, in plaats van met overtuiging.