Auteur Topic: Getuigenissen  (gelezen 1440 keer)

DV1954

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Gepost op: oktober 08, 2005, 11:03:19 am »
In de bijbel worden we o.a. door Paulus opgeroepen om te getuigen of getuigenissen af te leggen. Voor mijn zijn getuigenissen verhalen die laten zien hoe God aanwezig is in ons leven. Dus niet de mens maar God moet voorop staan bij getuigenissen. Ik merk dat dit binnen de GKv dit geen of nauwelijks een plaats heeft in de diensten. Ook in onderlinge contacten valt mij het op hoe terughoudend we vaak zijn om een getuigenis af te leggen. Bij evangelisatie merk ik dat we het erg moeilijk vinden. We vertellen graag hoe God zich laat zien in de bijbel maar om te vertellen hoe God zich vandaag laat zien vinden we veel moeilijker ter sprake te brengen. Hoe komt dit? Moeten we getuigenissen ook een plaats geven in onze diensten? Moeten we meer getuigend naar elkaar zijn? Hoe kunnen we dat bereiken? Heeft iemand daar ervaring mee?
Jezus gaf ons aandacht laten wij die aandacht uitdelen

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 08, 2005, 11:09:29 am »
ik weet niet of het een plek moet hebben in de diensten, maar ik denk dat ik wel een beetje weet waarom we het er (bv in evangelisatie) niet over hebben. We zijn een beetje bang!?

Als je iemand op iets in de bijbel wijst, kan die dat zelf nalezen en zien of het waar is, maar hoe zou dat ooit kunnen met een getuigenis over hoe God in jouw leven ingreep? Ik denk dat men daarom terughoudend is. De reactie kan veel te makkelijk zijn: "leuk, maar heb je je het niet verbeeld?"

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 08, 2005, 11:14:22 am »
* E-line getuigt wel af en toe, maar niet in de kerkdiensten.
Vooral in gesprekken met mensen die ik ken, zowel gelovigen als ongelovigen. Ik merk wel dat mensen het heel gaaf vinden om te horen, en dat ik daarin een beetje een uitzondering ben. Ik denk dat ik er makkelijker over begin omdat ik van huis uit voorbeelden heb meegekregen: mijn moeder getuigt ook vaak en veel, niet om te getuigen, maar omdat het een realiteit is die erom vraagt benoemd te worden.
Als ik door een méns enorm geholpen word, en ik weet dat diegene ook anderen kan helpen, dan zal ik bij mensen die diezelfde hulp kunnen gebruiken, gewoon enthousiast vertellen wat ik heb meegemaakt, en wat de hulp die ik kreeg, inhield. En hoe blij ik ben dat ik die persoon heb leren kennen. Waarom dan niet met Gods hulp? - zo zie ik dat tenminste.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #3 Gepost op: oktober 08, 2005, 08:57:42 pm »

quote:

DV1954 schreef op 08 oktober 2005 om 11:03:
In de bijbel worden we o.a. door Paulus opgeroepen om te getuigen of getuigenissen af te leggen. Voor mijn zijn getuigenissen verhalen die laten zien hoe God aanwezig is in ons leven. [...]
De moeite die ik hiermee heb is dat meestal de mooie verhalen uitgekozen worden om in diensten verteld te worden. Ik zou hier graag meer eerlijkheid in zien. Als we eerlijk zijn, kunnen er ook een heleboel getuigenissen gegeven worden van hoe God afwezig is in ons leven.

Bovendien gaat God met ieder weer een andere weg. Getuigenissen kunnen ook misleidend zijn en onterechte verwachtingen opwekken.

Elke getuigenis bevat al een interpretatieslag. Het is iemands interpretatie van wat hij of zij heeft meegemaakt. Ik vraag me soms af of die interpretatie wel adequaat is.

Kortom. Het is voor mij niet de vraag of er getuigenissen gegeven moeten worden of niet, maar wat de kwaliteit is van die getuigenissen. Een goed getuigenis geven is niet eenvoudig. Zeker in een kerkdienst niet. Dat luistert veel nauwer dan wanneer je onder vrienden bent.
« Laatst bewerkt op: oktober 08, 2005, 08:58:33 pm door Pulpeet »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #4 Gepost op: oktober 08, 2005, 10:48:49 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 08 oktober 2005 om 20:57:
[...]

De moeite die ik hiermee heb is dat meestal de mooie verhalen uitgekozen worden om in diensten verteld te worden. Ik zou hier graag meer eerlijkheid in zien. Als we eerlijk zijn, kunnen er ook een heleboel getuigenissen gegeven worden van hoe God afwezig is in ons leven.
Maar getuig je dan van God? Nee, je hebt dan geen getuigenis. Zoals je wel eens zegt: dat is geen getuigenis, als je bijvoorbeeld loopt te schelden of andere rare dingen uithaalt als gelovige.
Het intrigreert mij dan waarom je helemaal niets van God ervaart.
Wel ben ik het met je eens dat een getuigenis geen heel bijzonder groots verhaal hoeft te zijn.

quote:

Bovendien gaat God met ieder weer een andere weg. Getuigenissen kunnen ook misleidend zijn en onterechte verwachtingen opwekken.
Mee eens. We willen dan eigenlijk tegen elkaar op bieden, om het eens gek te zeggen.

quote:

Elke getuigenis bevat al een interpretatieslag. Het is iemands interpretatie van wat hij of zij heeft meegemaakt. Ik vraag me soms af of die interpretatie wel adequaat is.

Dat is inderdaad moeilijk te meten. Een getuigenis is een persoonlijk verhaal: iemand heeft iets meegemaakt waar hij/zij Gods hand/besturing in ziet en dat geeft hij/zij dan door.
En een ongelovige kan dan bv zeggen: hoe kom je erbij dat dit Gods besturing is geweest.

quote:

Kortom. Het is voor mij niet de vraag of er getuigenissen gegeven moeten worden of niet, maar wat de kwaliteit is van die getuigenissen. Een goed getuigenis geven is niet eenvoudig. Zeker in een kerkdienst niet. Dat luistert veel nauwer dan wanneer je onder vrienden bent.

Bedoel je dat je het moeilijk vind om iets onder woorden te brengen waarin je God hebt ervaren? Dat het niet om je eigen 'geweldige' verhaal gaat maar om God moet gaan is ook een belangrijk punt.

Als je Paulus leest is iets waar iedere christen van zou moeten kunnen getuigen: de hoop die in ons is.
Als we die hoop hebben, is dat dus al een getuigenis op zich. En hoeven er niet veel spectaculaire dingen te zijn gebeurd voordat je uberhaupt een getuigenis af zou kunnen leggen.
Paulus haalt dat ook geregeld aan in zijn brieven en ook Petrus:

Titus 3
7 opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden overeenkomstig de hope des eeuwigen levens.
8 Dit is een getrouw woord en ik wil, dat gij op dit punt een krachtig getuigenis geeft, opdat zij, die hun vertrouwen op God gebouwd hebben, ervoor zorgen vooraan te staan in goede werken.

Kol 1
4 daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus en van de liefde, die gij al de heiligen toedraagt, 5 om de hoop, die voor u is weggelegd in de hemelen. Daarvan hebt gij tevoren gehoord in de prediking der waarheid, het evangelie, 6 dat tot u gekomen is.

1 Tim 1,1
Paulus, een apostel van Christus Jezus naar de opdracht van God, onze Heiland, en van Christus Jezus, onze hoop,

En dit is volgens mij ook een getuigenis afleggen van dat als gelovige, Christus in je woont:

1 Petr 3,15
Maar heiligt de Christus in uw harten als Here, altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze,
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2005, 04:32:52 pm »
Getuigenis: niet wat ik heb meegemaakt, maar wat God heeft gedaan.

In mijn leven, misschien -- maar vooral: in de geschiedenis van de wereld, onder de mensen, tot zijn glorie, door Jezus Christus.

Getuigenis: "Ook ik worstel met God, maar Hij heeft grote dingen gedaan! Hij verlaat nooit het werk van zijn handen! Zijn woorden zijn betrouwbaar! Loof de Heer, want hij is goed, zijn trouw duurt eeuwig voort."

En zo kan het gebeuren dat we getuigen zijn van dat waar we zelf moeite mee hebben. God legt zijn getuigenissen (= wet en woord en waarheid) in de mond. Geeft een gedrukt verslag van die getuigenissen in onze hand. Hier, een Bijbel, hier, mijn Geest, nu weet je wat je kunt antwoorden als er gevraagd wordt naar de hoop die in je leeft.

Getuigenis: spreken onder elkaar in psalmen, lofzangen en geestelijke liederen, God dankend onder alles.

Getuigenis: jouw inzichten in God en zijn Woord inzetten en toepassen in gesprekken en/of discussies op een internetforum.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2005, 06:26:50 pm »

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 08 oktober 2005 om 22:48:

[...]

Maar getuig je dan van God? Nee, je hebt dan geen getuigenis.
Getuigenis van Gods afwezigheid is ook getuigenis van God. In de bijbel mag het gelukkig wel. Zie alleen al de psalmen. De psalmisten hoeven elkaar gelukkig niet naar de mond te praten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #7 Gepost op: oktober 09, 2005, 06:55:13 pm »

quote:

Pulpeet schreef op 09 oktober 2005 om 18:26:
[...]

Getuigenis van Gods afwezigheid is ook getuigenis van God. In de bijbel mag het gelukkig wel. Zie alleen al de psalmen. De psalmisten hoeven elkaar gelukkig niet naar de mond te praten.

Uitleg? Naar de mond praten heb ik dacht ik JUIST aangegevn dat dat niet zo is: tegen elkaar op bieden noemde ik dat....
En wat vind je van de rest....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

DV1954

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #8 Gepost op: oktober 10, 2005, 08:37:00 am »
Als ik het samenvat zijn er dus een aantal reacties.
-De verhalen worden steeds mooier omdat mensen het gevoel kunnen hebben elkaar af te moeten troeven
- De reacties op getuigenissen (in jouw visie is het God maar dat hoeft het niet te zijn)
- God is niet altijd aanwezig
- Getuigenissen kunnen misleidend zijn en onterechte verwachtingen opwekken
- De kwaliteit van getuigenissen kan laag zijn
- Getuigenissen zijn interpretaties van gebeurtenissen
- God heeft de bijbel al gegeven als getuigenis

Eigenlijk komen alle reacties wel een beetje hier op neer dat we bang zijn hoe met getuigenissen om gegaan moet worden. Komt dat door onbekendheid met getuigenissen? Zijn we er bang voor? Ik voel dat bij mijzelf ook hoor. Ik loop alleen tegen één probleem aan de bijbel geeft het niet aan als mogelijkheid die we ooit wel eens uit mogen proberen de bijbel en daarin God eist dat wij tegen elkaar getuigen. Wanneer we elkaar niet meer vertellen wat de plaats van God is in ons leven en hoe wij God ervaren wij worden overgeleverd aan ons eigen persoontje bij het ervaren van God. De één zal daar geen moeite mee hebben maar de ander zal steeds minder van God gaan ervaren. We hebben elkaar nodig om de werking van God in ons leven te kunnen blijven zien. Dit vooral in een tijd waarin we makkelijk het gevoel kunnen hebben God voor materiele zaken niet meer zo nodig te hebben. We zorgen zelf wel dat we onze behoefte vervullen. We laten ons makkelijk meeslepen met de gedachte dat wij ons eigen leven moeten maken. We bidden nog wel tot God maar verwachten we het ook nog wel van God? Leven we iedere da uit Zijn hand?

Een tweede punt is dat we getuigenissen moet gebruiken in het evangelisatiewerk. God eist dat in de bijbel van ons. Mensen die op zoek gaan missen ervaringen met God. Wanneer je het tot geloof komen vergelijkt met een auto kopen (beetje banaal voorbeeld maar het moet maar) dan hebben we om ons oordeel te vellen over het merk en het type drie manieren om ons te informeren. 1. Folder/website 2. Verhalen van verkopers 3. Gebruikersverhalen. De meest belangrijke vind ik de gebruikersverhalen want daarvan kan ik uitgaan dat ze het minst gekleurd zijn. Wanneer we de folder zien al de bijbel, de verhalen van de verkopers als de preken en de gebruikersverhalen als getuigenissen dan zie je hoe belangrijk ze zijn. Ook is het vreemd dat de bijbel alle gaven die God geeft aan enkele geeft maar dat het getuigen bij iedereen aanwezig moet zijn. Het is dus niet de vraag of we het moeten doen maar hoe we het moeten doen.

PietZa

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #9 Gepost op: oktober 10, 2005, 08:50:16 am »
Zomaar een gedachte hoor, maar is getuigen van God niet veel meer dan vertellen van een mooi verhaal? Is getuigen van God niet door je doen en laten, te laten zien dat God in je leven is, door je hulp aan anderen en door je christelijke instelling in het leven?

Ik vind die getuigenissen best mooi om te horen, maar ik denk dat de Bijbelseopdracht meer betekend dan die getuigenissen. Het houd volgens mij veel meer in. Niet alleen terug kijken naar je leven, maar ook nu in het leven kan je getuigen dat God in je leven aanwezig is.
En dan word ook opeens duidelijk waarom we moeten getuigen van God. We moeten elkaar laten zien hoe mooi het is om in God te geloven. Niet door mooie dingen in ons leven te verwachten, maar door elkaar te geven zonder er meteen iets voor terug te verwachten.

Getuigen van God doe je met alles wat je doet zegt en denkt en niet alleen bij een verhaal in een dienst waarbij je verteld hoe jij God hebt ervaren in je leven!
Verba volant, scripta manent

vaynee

• ' Mijn genade is u genoeg
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #10 Gepost op: oktober 10, 2005, 08:53:20 am »

quote:

DV1954 schreef op 08 oktober 2005 om 11:03:
In de bijbel worden we o.a. door Paulus opgeroepen om te getuigen of getuigenissen af te leggen. Voor mijn zijn getuigenissen verhalen die laten zien hoe God aanwezig is in ons leven. Dus niet de mens maar God moet voorop staan bij getuigenissen. Ik merk dat dit binnen de GKv dit geen of nauwelijks een plaats heeft in de diensten. Ook in onderlinge contacten valt mij het op hoe terughoudend we vaak zijn om een getuigenis af te leggen. Bij evangelisatie merk ik dat we het erg moeilijk vinden. We vertellen graag hoe God zich laat zien in de bijbel maar om te vertellen hoe God zich vandaag laat zien vinden we veel moeilijker ter sprake te brengen. Hoe komt dit? Moeten we getuigenissen ook een plaats geven in onze diensten? Moeten we meer getuigend naar elkaar zijn? Hoe kunnen we dat bereiken? Heeft iemand daar ervaring mee?

Ik ben het helemaal met je eens. Getuigen van de grote daden van God (zowel uit de tijd van de bijbel als van vandaag) is volgens mij zeer bijbels en tot eer van God (past dan dus ook in een eredienst).
Zou het niet zo kunnen zijn dat twee oorzaken dit tegenhouden?

1. Op de één of andere manier hebben veel mensen in de geref vrijg. kerk een negatief geloofszelfbeeld:' ik ben niet geneigd tot iets goeds'. Nu is dit wat zwart-wit (en bijbels maar dan vergeten we vaak het krachtige werk dat de Geest in ons wil doen en ons kan doen groeien) maar je begrijpt denk ik wel wat ik bedoel. En als je dit doortrekt naar een getuigenis geven dan kan ik me voorstellen dat dit je erg afremt. Want sta ik daar wel tot eer van God of tot eer van mezelf. Het risico dat mensen je daarin niet helemaal vertrouwen is denk ik ook serieus aanwezig. En het is goed om daar erg kritisch op te zijn bij jezelf, waarom wil ik het vertellen: om God groot te maken of om zelf een interessant verhaal te kunnen vertellen en in de belangstelling te staan). We zouden dit dan ook telkens bij God in gebed moeten brengen denk ik dat we het doen om Zijn eer en niet de onze. En het dan ook loslaten en gewoon gaan doen, God ziet het hart aan dat hoeven wij niet te doen. Wij kunnen alleen attenderen dat je jezelf moet toetsen.

2. We hebben te weinig aandacht in onze kerken voor heiliging en discipelschap. Als we bijv. meer tijd zouden inruimen om elkaar onze fouten te belijden, om te praten over waar we mee worstelen en er samen voor te bidden........ dan zouden er denk ik ook mooie dingen in mensenlevens gebeuren die we vervolgens weer kunnen delen. Kortom: geloven we echt dat Gods Geest kan werken en vruchten doen groeien en dat God daadwerkelijk bij ons leven betrokken is? Of is God onbewust toch wel erg ver weg?

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #11 Gepost op: oktober 10, 2005, 11:56:35 pm »
Getuigen is laten zien en horen wat God voor jou heeft gedaan en nog doet! De getuigenissen waar het hier over gaat gaan vooral in op het laten horen, maar belijden met de mond alleen is niet voldoende, want het is juist de bedoeling dat dat waarover we getuigen zichtbaar wordt in ons leven.

Een getuigenis is een mooi iets.....als er maar echt Gods grootheid en goedheid uit blijkt! Pas dan zijn we echte getuigen! En daar ligt natuurlijk een heel lastige kwestie, welke ook ten grondslag ligt aan het ontbreken van het getuigenis als vast onderdeel van onze diensten. De eredienst moet net als ons leven, draaien om God en niet om ons!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

DV1954

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #12 Gepost op: oktober 11, 2005, 08:04:17 am »
Het leven naar Gods beeld halen wij als christenen, hier op aarde, nooit. We zullen nooit volmaakt zijn. Maar als je kijkt naar het leven van Jezus dan is daar ook niet alleen een goede levenshouding aanwezig. Hij doet ook Zijn mond open over de band die Hij met Zijn Vader heeft. Ook Jezus getuigt. Hoewel uit ons leven onze achtergrond te zien moet zijn lijkt het mij voor ongelovigen niet haalbaar om God te zien in ons leven zonder dat we daar onze mond over open doen. We moeten navolgers van Jezus zijn, ook in Zijn getuigen.

De structuur van kerkdiensten in de GKv laat een getuigenis niet makkelijk toe. Alleen een gemachtigde van de kerkenraad, meestal de dominee, mag iets zeggen in de dienst. Maar denk je echt dat God die structuur als excuus aanvaard voor het niet aanwezig zijn van getuigenissen die Hij opgedragen heeft?

Een getuigenis moet goed in elkaar zitten en over God gaan niet over de persoon die het getuigenis afgeeft. Ik heb een getuigenis geschreven om met elkaar te kunnen kijken wat de zwakke punten zijn en wat de sterke punten. Graag jullie commentaar hierop. Denk er wel om dat het geschreven is voor ongelovigen.

Mijn geloofsgetuigenis.

Door wat er in mijn leven gebeurd is ben ik er zeker van dat ik het eeuwige leven heb. Het geeft mij zoveel rust dat ik dat weet. Ik zou dat gevoel nooit meer willen missen. Het lijkt vreemd dat in deze economisch onzekere tijden ik, als ondernemer, toch een groot rustgevoel kan hebben. Dat kan ik omdat Jezus dat mij in mijn leven duidelijk heeft gemaakt. In mijn leven zijn er redelijk wat momenten geweest dat ik op dat moment had kunnen overlijden. Ik ga je niet vermoeien met al die gebeurtenissen maar laat ik een voorbeeld nemen. Tijdens mijn militairendiensttijd heb ik een erg zwaar auto-ongeluk meegemaakt. Ik was grieperig geweest en kwam net uit het militair hospitaal. Wanneer ik die vrijdag niet was weggegaan uit dat hospitaal dan zou men mij over later brengen naar een ander. Ik had echt geen zin in die rompslomp die daar bij betrokken zou zijn en ik wilde eigenlijk ook naar mijn vriendin. Ik reed naar haar toe en moet onderweg in slaap gevallen zijn. Ik wist ook niet dat ik zo’n slaapkop was. Ik kan me herinneren dat ik maar één gedachte heb gehad. Die gedachte is een zin die ik heb gelezen in de bijbel. Jezus gaf zijn leven aan het kruis over aan Zijn Vader. Dit deed Hij door te zeggen “Vader in uw handen beveel ik mijn Geest”. Deze zin is juist bij die aanrijding door mijn hoofd gegaan. Ik werd er ongelofelijk rustig van. Weet je, doordat ik van God zo ingegeven kreeg dat ik op Hem kon rekenen. Dat vond ik erg bijzonder. Het was voor mij ook  duidelijk dat wat er ook met mij zou gebeuren ik er zeker van kon zijn dat ik in de handen van God ben. Het betekent voor mij echt niet dat al onze zorgen niets voorstellen. Het betekent voor mij ook niet dat ik verder geen zorgen meer had. Het betekent wel dat er oplossingen voor onze problemen zijn. Het betekent dat erg veel spanning rond die zorgen weggehaald worden omdat we ze zelf niet hoeven op te lossen. Ik ervaar het zo dat we veel te kort op aarde zijn om alle problemen waar we mee in aanraking komen op te lossen. Je zou dan alleen maar daarmee bezig zijn en geen tijd meer hebben voor de leuke dingen in het leven. Geloof me doordat ik weet dat mijn leven in handen van God is verdwijnt er een hoop stress uit mijn leven. Ik heb daardoor een zekerheid die nooit meer ophoud, in de eeuwigheid niet. Dat zou ik ook niet anders willen. Dat auto-ongeluk heb ik overleeft alhoewel de mensen die eerst mijn auto hadden gezien het niet wilden geloven zo erg als dat ding er uit zag. Nu weet ik zeker het gaat er niet om hoe erg ons leven er uit ziet maar hoe groot degene is die ons in ons leven help. En geloof me God is groot. Veel groter dan wij mensen denken. Ik ben echt benieuwd wat hij verder voor mij in petto heeft.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #13 Gepost op: oktober 11, 2005, 10:19:45 pm »
Het hangt er helemaal vanaf wie het leest. De ene ongelovige is de andere niet.

Dit is trouwens ook leerzaam: http://www.moslima.nl/nwmoslimas/moslimas.html. Veel van die verhalen hebben dezelfde vorm als getuigenissen van christenen. De meesten hebben het ook over bijzonder gevoel, een godservaring of een verandering in hun leven ten goede.
Hoe gaan wij als christenen die getuigenissen beoordelen? Liegen ze allemaal? Of worden ze allemaal door de duivel misleid (zullen zij ook van ons zeggen)? Of zijn christendom en islam gewoon allebei goed? Of moeten we dit soort getuigenissen maar niet meer geven?

Mooie passage:

quote:

En inderdaad, toen ik thuiskwam vroeg mijn moeder mij verontwaardigd: " Ben jij moslim?!" " Ja", zei ik en mijn moeder werd erg boos. Ik zette me af tegen mijn ouders en hun opvoeding die ze mij gegeven hadden, volgens haar. " Nee!" , dacht ik, " Zien jullie het dan niet? Ik houd van jullie, mijn ouders, maar zet mij af tegen het Christendom!"
Ik zou willen dat ze me een keer om uitleg zouden vragen, maar ze willen niet. Ze horen alleen de vreselijke verkeerde uitlatingen en meningen over de Islam. Ze kennen de zuivere Islam niet. Ik weet dat dit het werk is van shaitan, de duivel. Maar toch, kijk hoeveel mensen zich al bekeerd hebben tot de Islam! Masha Allah wal hamdoelillaah. Alhamdoelillaah, dat ik moslim heb mogen worden en ik hoop dat velen de weg van de Islam ook zullen vinden insha Allah. Want het gevoel van moslim-zijn is niet te omschrijven, zo mooi, maar moet je voelen met je hart...
Vraag: Waarom zou je als christen van anderen mogen verwachten dat ze jouw getuigenis accepteren, als je zelf niet bereid bent getuigenissen van niet-christenen (zoals bovenstaande) te accepteren.
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2005, 10:34:12 pm door Pulpeet »

DV1954

• Bekijk profiel
Getuigenissen
« Reactie #14 Gepost op: oktober 12, 2005, 08:04:10 am »
quote:

En inderdaad, toen ik thuiskwam vroeg mijn moeder mij verontwaardigd: " Ben jij moslim?!" " Ja", zei ik en mijn moeder werd erg boos. Ik zette me af tegen mijn ouders en hun opvoeding die ze mij gegeven hadden, volgens haar. " Nee!" , dacht ik, " Zien jullie het dan niet? Ik houd van jullie, mijn ouders, maar zet mij af tegen het Christendom!"
Ik zou willen dat ze me een keer om uitleg zouden vragen, maar ze willen niet. Ze horen alleen de vreselijke verkeerde uitlatingen en meningen over de Islam. Ze kennen de zuivere Islam niet. Ik weet dat dit het werk is van shaitan, de duivel. Maar toch, kijk hoeveel mensen zich al bekeerd hebben tot de Islam! Masha Allah wal hamdoelillaah. Alhamdoelillaah, dat ik moslim heb mogen worden en ik hoop dat velen de weg van de Islam ook zullen vinden insha Allah. Want het gevoel van moslim-zijn is niet te omschrijven, zo mooi, maar moet je voelen met je hart...

Wat mij opvalt is dat deze persoon het over zichzelf heeft en niet het werk van Allah. In mijn stukje probeer ik juist de werking van God in mijn leven te laten zien. Volgens mij zit daar wel een beetje verschil tussen.

Ik vind trouwens dat we niet afstotend moeten reageren op verhalen van moslims. Ook dit verhaal vind ik interesant. Mij eerste reactie zou zijn hoe heb je werking van Allah ondervonden en waarom heb je van alle godsdiensten nu juist voor de Islam gekozen.