quote:
Pulpeet schreef op 08 oktober 2005 om 20:57:[...]
De moeite die ik hiermee heb is dat meestal de mooie verhalen uitgekozen worden om in diensten verteld te worden. Ik zou hier graag meer eerlijkheid in zien. Als we eerlijk zijn, kunnen er ook een heleboel getuigenissen gegeven worden van hoe God
afwezig is in ons leven.
Maar getuig je dan van God? Nee, je
hebt dan geen getuigenis. Zoals je wel eens zegt:
dat is geen getuigenis, als je bijvoorbeeld loopt te schelden of andere rare dingen uithaalt als gelovige.
Het intrigreert mij dan waarom je helemaal niets van God ervaart.
Wel ben ik het met je eens dat een getuigenis geen heel bijzonder groots verhaal hoeft te zijn.
quote:
Bovendien gaat God met ieder weer een andere weg. Getuigenissen kunnen ook misleidend zijn en onterechte verwachtingen opwekken.
Mee eens. We willen dan eigenlijk tegen elkaar op bieden, om het eens gek te zeggen.
quote:
Elke getuigenis bevat al een interpretatieslag. Het is iemands interpretatie van wat hij of zij heeft meegemaakt. Ik vraag me soms af of die interpretatie wel adequaat is.
Dat is inderdaad moeilijk te meten. Een getuigenis is een persoonlijk verhaal: iemand heeft iets meegemaakt waar hij/zij Gods hand/besturing in ziet en dat geeft hij/zij dan door.
En een ongelovige kan dan bv zeggen: hoe kom je erbij dat dit Gods besturing is geweest.
quote:
Kortom. Het is voor mij niet de vraag of er getuigenissen gegeven moeten worden of niet, maar wat de kwaliteit is van die getuigenissen. Een goed getuigenis geven is niet eenvoudig. Zeker in een kerkdienst niet. Dat luistert veel nauwer dan wanneer je onder vrienden bent.
Bedoel je dat je het moeilijk vind om iets onder woorden te brengen waarin je God hebt ervaren? Dat het niet om je eigen 'geweldige' verhaal gaat maar om God moet gaan is ook een belangrijk punt.
Als je Paulus leest is iets waar iedere christen van zou moeten kunnen getuigen:
de hoop die in ons is.
Als we die hoop hebben, is dat dus al een getuigenis op zich. En hoeven er niet veel spectaculaire dingen te zijn gebeurd voordat je uberhaupt een getuigenis af zou kunnen leggen.
Paulus haalt dat ook geregeld aan in zijn brieven en ook Petrus:
Titus 3
7 opdat wij, gerechtvaardigd door zijn genade, erfgenamen zouden worden
overeenkomstig de hope des eeuwigen levens.8 Dit is een getrouw woord en ik wil, dat gij
op dit punt een krachtig getuigenis geeft, opdat zij, die hun vertrouwen op God gebouwd hebben, ervoor zorgen vooraan te staan in goede werken.
Kol 1
4 daar wij gehoord hebben van uw geloof in Christus Jezus en van de liefde, die gij al de heiligen toedraagt, 5
om de hoop, die voor u is weggelegd in de hemelen. Daarvan hebt gij tevoren gehoord in de prediking der waarheid, het evangelie, 6 dat tot u gekomen is.
1 Tim 1,1
Paulus, een apostel van Christus Jezus naar de opdracht van God, onze Heiland, en van
Christus Jezus, onze hoop,En dit is volgens mij ook een getuigenis afleggen van dat als gelovige, Christus in je woont:
1 Petr 3,15
Maar heiligt de Christus in uw harten als Here,
altijd bereid tot verantwoording aan al wie u rekenschap vraagt van de hoop, die in u is, doch met zachtmoedigheid en vreze,