Auteur Topic: Ethiek en pastoraat  (gelezen 2003 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Gepost op: oktober 11, 2005, 04:33:17 pm »
Vandaag stond in het ND een reactie van ds. K. v.d. Geest op de kritiek die via ingezondens en 'vrijplaatsen' op hem was geuit.

Hij besluit met de zin:

quote:

Christus was in zijn ethiek scherp en duidelijk, in zijn pastoraat mild in een gebroken wereld (twee mijlen meegaan, wie zonder zonde is...). Als we Christus daarin volgen...!
Nu kwam bij mij de vraag op: wat is de rol van ethiek in het pastoraat? Hoe verhoudt zich dat tot elkaar?

Marnix

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #1 Gepost op: oktober 11, 2005, 04:49:32 pm »
Ethiek gaat over wat goed en kwaad is.... Zijn ethiek heeft de oorsprong in zijn Goddelijkheid en wordt ook geleerd in de bijbel. Op zich heeft dit niets met pastoraat te maken. De regel die je citeert is een opsomming van zaken, van eigenschappen van Christus... op zich staat dit in deze zin los van pastoraat, hoewel je daarbij wel een bijbelse ethiek hebt.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Knee

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #2 Gepost op: oktober 11, 2005, 05:11:25 pm »
Ik heb het artikel gelezen en er komen 2 gedachten bij me op:

1. Blij dat K. v.d. Geest nuanceert.
Ik had al zo'n vermoeden dat zijn woorden niet helemaal volledig waren overgekomen in de krant. Dat is sowieso een probleem met verslagen van congressen etc.

2. Ik vraag me wel af in hoeverre je ethiek en pastoraat los van elkaar kunt zien.
Joh 14:15: 'Als je mij liefhebt, houd je dan aan mijn geboden.' Christus maakt dus het grote verschil! Juist in het pastoraat zal het moeten gaan om de relatie met Christus. Is er echte liefde voor Hem? Maar dan kan het ook niet anders of er is ook echte liefde voor zijn geboden. Ja toch?
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Liudger

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #3 Gepost op: oktober 11, 2005, 05:21:30 pm »
Ook ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer - pastoraat en ethiek tegelijkertijd.

Belangrijk onderwerp - denk maar eens aan AIDS-problematiek. Zorgen voor/meeleven met/ draagbaar maken van, en tegelijkertijd wijzen op de noodzaak van een andere seksuele moraal.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #4 Gepost op: oktober 11, 2005, 05:34:23 pm »
Dit vind ik ook een prachtige combinatie van ethiek en pastoraat. Niet de regels om de regels, maar Jezus die doorprikt naar de diepste verlangens en gevoelens en laat zien dat je bij Hem persoonlijk moet zijn voor vervulling van je diepste verlangens:

quote:

1 Toen Jezus hoorde dat aan de Farizeeën verteld werd dat hij meer leerlingen maakte en er ook meer doopte dan Johannes 2 – Jezus doopte overigens niet zelf, zijn leerlingen deden dat –, 3 verliet hij Judea en ging weer naar Galilea. 4 Daarvoor moest hij door Samaria heen. 5 Zo kwam hij bij de Samaritaanse stad Sichar, dicht bij het stuk grond dat Jakob aan zijn zoon Jozef gegeven had, 6 waar de Jakobsbron is. Jezus was vermoeid van de reis en ging bij de bron zitten; het was rond het middaguur. 7 Toen kwam er een Samaritaanse vrouw water putten. Jezus zei tegen haar: ‘Geef mij wat te drinken.’ 8 Zijn leerlingen waren namelijk naar de stad gegaan om eten te kopen. 9 De vrouw antwoordde: ‘Hoe kunt u, als Jood, mij om drinken vragen? Ik ben immers een Samaritaanse!’ Joden gaan namelijk niet met Samaritanen om. 10 Jezus zei tegen haar: ‘Als u wist wat God wil geven, en wie het is die u om water vraagt, zou u hém erom vragen en dan zou hij u levend water geven.’ 11 ‘Maar heer,’ zei de vrouw, ‘u hebt geen emmer, en de put is diep – waar wilt u dan levend water vandaan halen? 12 U kunt toch niet meer dan Jakob, onze voorvader? Hij heeft ons die put gegeven en er zelf nog uit gedronken, en ook zijn zonen en zijn vee.’ 13 ‘Iedereen die dit water drinkt zal weer dorst krijgen,’ zei Jezus, 14 ‘maar wie het water drinkt dat ik hem geef, zal nooit meer dorst krijgen. Het water dat ik geef, zal in hem een bron worden waaruit water opwelt dat eeuwig leven geeft.’ 15 ‘Geef mij dat water, heer,’ zei de vrouw, ‘dan zal ik geen dorst meer hebben en hoef ik ook niet meer hierheen te komen om water te putten.’ 16 Toen zei Jezus tegen haar: ‘Ga uw man eens roepen en kom dan weer terug.’ 17 ‘Ik heb geen man,’ zei de vrouw. ‘U hebt gelijk als u zegt dat u geen man hebt,’ zei Jezus, 18 ‘u hebt vijf mannen gehad, en degene die u nu hebt is uw man niet. Wat u zegt is waar.’ 19 Daarop zei de vrouw: ‘Nu begrijp ik, heer, dat u een profeet bent!
.....
25 De vrouw zei: ‘Ik weet wel dat de messias zal komen’ (dat betekent ‘gezalfde’), ‘wanneer hij komt zal hij ons alles vertellen.’ 26 Jezus zei tegen haar: ‘Dat ben ik, die met u spreekt.’
27 Op dat moment kwamen zijn leerlingen terug, en ze verbaasden zich erover dat hij met een vrouw in gesprek was. Toch vroeg niemand: ‘Wat wilt u daarmee?’ of ‘Waarom spreekt u met haar?’ 28 De vrouw liet haar kruik staan, ging terug naar de stad en zei tegen de mensen daar: 29 ‘Kom mee, er is iemand die alles van mij weet. Zou dat niet de messias zijn?’ 30 Toen gingen de mensen de stad uit, naar hem toe.
.......
39 In die stad kwamen veel Samaritanen tot geloof in hem door het getuigenis van de vrouw: ‘Hij weet alles van me.’ 40 Ze gingen naar hem toe en vroegen hem bij hen te blijven. Toen bleef hij nog twee dagen. 41 Nog veel meer mensen kwamen tot geloof door wat hij zei; 42 ze zeiden tegen de vrouw: ‘Wij geloven nu niet meer om wat jij gezegd hebt, maar we hebben hem zelf gehoord en we weten dat hij werkelijk de redder van de wereld is.’
Bron.

Conclusie: ethiek en pastoraat zijn in elkaar verweven, de liefde geeft de toon aan, maar ontwijk het niet om zonde te benoemen.

Marnix

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #5 Gepost op: oktober 12, 2005, 12:40:12 am »
Klopt, maar dat is niet verrassend, want alles is ethisch te beredeneren.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #6 Gepost op: oktober 12, 2005, 09:05:38 am »
Kan me goed vinden in de meeste bijdragen hierboven.

quote:

Liudger schreef op 11 oktober 2005 om 17:21:
Ook ik veroordeel u niet. Ga heen en zondig niet meer - pastoraat en ethiek tegelijkertijd.
Precies! Dus dat 2e zinnetje hoort er ook echt bij. Maar net als Knee vraag ik me af of je (zoals v.d. Geest m.i. doet) ethiek en pastoraat van elkaar los moet weken.

Concreet: stel, je hebt in je gemeente te maken met een praktiserend homoseksueel stel. Kun je dat dan vanuit de bijbelse ethiek afkeuren en vanuit het liefdevolle pastoraat goedkeuren?

Scholasticus

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #7 Gepost op: oktober 12, 2005, 09:34:10 am »

quote:

Peter schreef op 12 oktober 2005 om 09:05:
Kan me goed vinden in de meeste bijdragen hierboven.

[...]
Precies! Dus dat 2e zinnetje hoort er ook echt bij. Maar net als Knee vraag ik me af of je (zoals v.d. Geest m.i. doet) ethiek en pastoraat van elkaar los moet weken.

Concreet: stel, je hebt in je gemeente te maken met een praktiserend homoseksueel stel. Kun je dat dan vanuit de bijbelse ethiek afkeuren en vanuit het liefdevolle pastoraat goedkeuren?
Volgens mij mis je dan de pointe van het onderscheid: bij pastoraat gaat het niet meer om goed- of afkeuren, maar om het mensen bijstaan in het leven voor God.

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #8 Gepost op: oktober 12, 2005, 10:10:31 am »
Waarin blijkt het 'leven voor God'? Juist - in de praktijk waarin de geboden ook toegepast moeten worden. Je helpt mensen pas echt als je - in zachtmoedigheid etc - ze ook helpt Gods wet toe te passen, en de zonden als zonden te belijden. Anders blijft de relatie met God verstoord.
Ik zie het verschil dus ook niet zo...

edit:Er is wel verschil tussen ethiek en pastoraat, maar je kunt ze nooit los verkrijgen. Pastoraat waarin geen ethiek ter sprake komt, is volgens mij als een zachte heelmeester die wel een lapje voor het bloeden heeft, maar geen desinfectie.
« Laatst bewerkt op: oktober 12, 2005, 10:36:59 am door E-line »

Peter

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #9 Gepost op: oktober 12, 2005, 01:56:43 pm »

quote:

Scholasticus schreef op 12 oktober 2005 om 09:34:
Volgens mij mis je dan de pointe van het onderscheid: bij pastoraat gaat het niet meer om goed- of afkeuren, maar om het mensen bijstaan in het leven voor God.
Het lijkt me, dat je bij dat laatste niet ontkomt aan het praktisch toepassen van ethische normen. Dat was toch ook de aanleiding voor de hele discussie.

dingo

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #10 Gepost op: oktober 12, 2005, 06:32:20 pm »
Als ik het verhaal zo lees dan is het onderscheid dat je met de bijbelse ethiek in de hand je best wel iets te zeggen hebt in het pastoraat. Maar als iemand tegen die bijbelse ethiek zondigd/gezondigd heeft en daar moeite mee heeft, komt het erop aan die persoon pastoraal op te vangen. Je hoeft 'm/haar niet nog 's dood te slaan met je bijbelse ethiek want jij moet net zo goed van de genade leven als die persoon. Ga  dus niet boven maar naast zo'n persoon staan en wees behulpzaam en laat het oordelen aan een Ander over.

Marnix

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #11 Gepost op: oktober 13, 2005, 12:50:12 am »
Ja maar het feit dat je zo iemand dan pastoraal opvangt is weer bijbelse ethiek, het is goed zo iemand dan pastoraal op te vangen en dat doe je dus. Pastoraat doe je uit liefde voor God en je naaste, omdat dat goed is, vanuit gelofosperspectief (bijbelse ethiek dus) bekeken... en zo zijn deze twee dingen toch weer met elkaar verbonden.

Maarten

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #12 Gepost op: oktober 13, 2005, 09:47:25 am »
Is er iemand die (een link naar) de tekst van het verslag in het ND kan geven. Wij hebben het ND niet in Noorwegen  ;) .

Hier in de verschillende kerken is "homofilie" trouwens ook een aktueel onderwerp en het "sekseneutrale huwelijk" speelde ook een rol in de parlementsverkiezingen van vorige maand.
Maarten van Loon

Knee

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #13 Gepost op: oktober 13, 2005, 10:13:53 am »
Zie post van de topic starter, klik op het woordje ND.
Hieraan zullen allen weten, dat u discipelen van Mij bent, als u liefde hebt onder elkaar. (Joh. 13:35)

Peter

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #14 Gepost op: oktober 13, 2005, 01:56:28 pm »
Aansluitend bij Mezza:

quote:

Een wijs vermaner

“Een wijs vermaner bij een luisterend oor
is als gouden appelen op zilveren schalen’

Spreuken 25 vers 12  

Het is een prachtige combinatie als er niet alleen een wijs woord gesproken wordt, maar ook een open oor gevonden wordt. Hoe zul je zo vermanen dat de ander zich ook laat corrigeren? Hoe leer je wijs vermanen?

Dat kun je alleen maar leren bij de Opperherder in wie al de wijsheid van God is – onze Here Jezus. Hij sprak in liefde – en dat voelden mensen. Hij sprak met de vrouw in gesprek is in Samaria. Middenin het gesprek zegt Jezus opeens : roep je man. En de vrouw zegt: ik heb geen man. En dan komt het : ‘Gij hebt terecht gezegd: ik heb geen man. Want gij hebt vijf mannen gehad, en die gij nu hebt, is uw man niet; dat hebt gij met waarheid gezegd’ (Johannes 4 vers 18).

‘Oef – denken wij – dat was raak. Nu haakt ze af…’ – maar dat doet ze niet. Ze gaat later de mensen thuis vertellen dat ze de Christus heeft ontmoet want : Hij wist alles van haar en…. wees haar niet af (Johannes 4 vers 29). Ze heeft in Zijn terechtwijzing de liefde gehoord….

De liefde is het geheim van de Goede Herder.

H. Drost
bron

Peter

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #15 Gepost op: oktober 13, 2005, 02:13:12 pm »
Kortom: ik denk dat in het pastoraat vertroosten en vermanen hand in hand gaat.

quote:

dingo schreef op 12 oktober 2005 om 18:32:
Als ik het verhaal zo lees dan is het onderscheid dat je met de bijbelse ethiek in de hand je best wel iets te zeggen hebt in het pastoraat. Maar als iemand tegen die bijbelse ethiek zondigd/gezondigd heeft en daar moeite mee heeft, komt het erop aan die persoon pastoraal op te vangen. Je hoeft 'm/haar niet nog 's dood te slaan met je bijbelse ethiek want jij moet net zo goed van de genade leven als die persoon. Ga  dus niet boven maar naast zo'n persoon staan en wees behulpzaam en laat het oordelen aan een Ander over.
Het gaat me nu even niet om die gevallen waarin iemand 'zelf moeite heeft met zijn/haar zonde'. Inderdaad, dan is vermaan nogal ongepast. Overigens vind ik vermanen en veroordelen niet hetzelfde.

Maarten

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #16 Gepost op: oktober 13, 2005, 02:29:21 pm »

quote:

Knee schreef op 13 oktober 2005 om 10:13:
Zie post van de topic starter, klik op het woordje ND.
Ik bedoelde niet vd Geest's artikel (dat krijg je inderdaad als je op de bewuste link klikt) maar het verslag van het toerustingscongres waarin hij wordt "geciteerd".
Maarten van Loon

Knee

• Bekijk profiel

Peter

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #18 Gepost op: oktober 13, 2005, 11:08:41 pm »
Maarten, hier kun je nog meer lezen over het onderwerp. Dus: klik hier! ;-)

offtopic:Knee, hoe kom jij aan die links? Ik kan ze niet vinden.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 11:29:25 pm door Peter »

Knee

• Bekijk profiel
Ethiek en pastoraat
« Reactie #19 Gepost op: oktober 14, 2005, 09:53:28 am »
offtopic:Gezocht op de site van het ND. Het zoekt niet makkelijk, maar ik zocht op: 'Klaas toerusting pastoraat'. Toen nog even door de resultaten zoeken en ... gevonden!