Op dit forum komt het regelmatig voor dat iemand raad vraagt bij een persoonlijk en ingewikkeld probleem. Regelmatig, niet altijd, heeft het te maken met wat God wil, of liever, met een gebrek in het herkennen van Gods leiding bij het maken van je keuze.
Zo'n problematische keuze kun je naar mijn mening niet afdoen met een simpel 'Dat mag niet van God', 'Gewoon bidden' of een 'Gewoon lekker doen joh'. Zonder dat er verder argumenten gegeven worden. Daarmee doe je het probleem geen recht, neem je de topic-starter niet serieus, of doe je jezelf tekort.
Ik kan mij niet voorstellen dan een topicstarter die zo'n topic opent zit te wachten op simpele antwoorden zonder argumenten. Hij/zij had die antwoorden zelf, naar ik aanneem, allang bedacht, en kwam er zelf niet uit. De hulp die hij/zij vraagt bestaat -naar mijn idee- dus uit het vragen naar het waarom. Waarom A? Waarom niet B?
Een variant op een simpel 'Doe A' of 'Doe B' is: 'God zegt A, mijn gevoel zegt B, eens kijken of God niet misschien toch ook B vindt of tolereert'. Je redeneert dan vanuit een vooropgestelde uitkomst (A of B ) richting argumenten voor die uitkomst. Da's natuurlijk de omgekeerde wereld!
Je komt er echt niet met een beroep op 'Maar eigenlijk zegt God helemaal geen A, 't is meer een vertikaal streepje met rechts daarvan 2 bollen boven elkaar', of 'Maar God is alvoorzienende liefde, vol genade, 't is je dus gegeven als je voor de prettige optie kiest'.
Kortom: een gevaar is dat je God uitrekt tot iets dat in zo'n situatie naar menselijke maatstaven wenselijk is. Ofwel: het lijkt op een halfslachtige poping om God voor iemands karretje te spannen.
Waarom dit topic?
Wat ik met dit topic wil is aan de ene kant proberen om wat helderder te krijgen waarom mensen soms zulke moeilijke vragen op dit forum poneren. Wat verwachten zij? Vinden zij inderdaad een ontzettend kort antwoord respectloos?
Aan de andere kant: wat zijn goede antwoorden? Kan iedereen hups effe zijn mening poneren? Moet je daarbij rekening houden met de topicstarter? Hoe herken je een 'goed' antwoord? Moet er tenminste 1 bijbeltekst in genoemd worden, bijvoorbeeld?