Auteur Topic: Sterrenbeelden  (gelezen 4974 keer)

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Gepost op: oktober 15, 2005, 04:58:22 pm »
Er behoeft geen twijfel over te bestaan dat de horoscopen welke veel hedendaagse dag en weekbladen menen te moeten publiceren occult beladen dan wel op fantasie berustend zijn.
Het zogenaamde toekomst voorspellen op grond van de constellaties der sterren wordt ook door God zelf verworpen.
Toch lijkt het mij logisch dat ook in de hemelen, welke het werk zijn van dezelfde God, de hand van de Meester zichtbaar is.
Het mag ons in de eerste instantie verbazen als we God zelf de sterrenbeelden horen onderschrijven. (Job 38  Kunt gij de banden der Pleiaden binden of de boeien van Orion slaken? Doet gij de tekens der dierenriem te rechte tijd opgaan?
Ook in het bijbelboek handelingen wordt het erbij vermeld dat de apostel Paulus voer op een schip dat als teken (de dioskuren)  het sterrenbeeld de tweelingen had.
Zelf de komst van de Messias werd ingeluid door een hemellichaam welke de ster van Betlehem werd genoemd en aan deze openbaring aan het firmament zagen de geleerden uit het oosten dat er een koning geboren zou worden.

Het mag ons wellicht bevreemden op  de hedendaagse kaarten van het uitspansel het sterrenbeeld maagd met een tarweschoof in haar handen te zien afgebeeld. Doch de oudere afbeeldingen geven haar een kind op schoot en lijken te verwijzen naar de maagd die een kind ter wereld bracht, een wonderlijke zaak!

In het oude Egypte, waar de sfinxen liggen die volgens zeggen alle tekens van de dierenriem in zich dragen. Ze hebben een achterkant…? ! van een maagd en een kop van een leeuw met mensentrekken, zo wordt beweerd. Onnodig te zeggen dat ons de Christus geboren werd uit de maagd en uiteindelijk openbaar werd als de Zoon des mensen welke de Leeuw van Juda was.
Zou het kunnen zijn dat de sterrenbeelden ook door God juist zo geplaatst zijn, niet om ons de toekomst te voorspellen maar dat ook het uitspansel getuigd van God Zoon?

Peter
P de Mooij

Rusty1979

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:13:32 pm »

quote:

Zou het kunnen zijn dat de sterrenbeelden ook door God juist zo geplaatst zijn, niet om ons de toekomst te voorspellen maar dat ook het uitspansel getuigd van God Zoon?
Peter

Interessant. Dit soort vragen zie je niet vaak.
Ik denk dat het uitspansel zeker getuigd van Gods almacht en Scheppende kracht.

Ik vind het sowieso al heel knap dat men in een bepaalde samenstelling van sterren een Maagd ziet. Soms kijk ik ook naar de wolken en dan lijkt het net of ik een bepaald figuur daarin zie. Of die steen op Mars waarin men een gezicht zag. Volgens mij is het ook maar net wat je WILT zien.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:33:43 pm »
Ja dat bedoel ik nou eigelijk ook. Wil maar zeggen dat je in een groep sterren wel van alles zou kunnen zien en je kan je dan ook afvragen hoe het komt dat God toch zelf ook op verschillende plaatsen in de bijbel het bestaan van deze beelden onderschrijft.
Een andere vraag welke in het verlengde ligt van dit al is deze: is er verder nog leven in het heelal?
Het is zo onnoemelijk groot en als er enkel leven zou zijn op deze aarde zou dat te vergelijken zijn met het scheppen van een oceaan om er twee vissen in te laten zwemmen.

Clint
P de Mooij

Rusty1979

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #3 Gepost op: oktober 16, 2005, 07:39:40 pm »

quote:

Het is zo onnoemelijk groot en als er enkel leven zou zijn op deze aarde zou dat te vergelijken zijn met het scheppen van een oceaan om er twee vissen in te laten zwemmen.
Clint

Of vindt God ons zo bijzonder, dat hij zoiets onmenselijk groot speciaal voor ons heeft geschapen.
Ik heb het idee dat het heelal oneindig groot is (dus echt zonder einde). Dat is voor God heel normaal, aangezien Hijzelf ook eeuwig (zonder begin of einde) is.

Voor mensen moet alles een grens hebben om het begrijpelijk te houden. Dat is bij God niet zo, daarom denk ik dat wij niet kunnen bevatten waarom het heelal zo groot is.
« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2005, 07:39:55 pm door Rusty1979 »

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #4 Gepost op: oktober 16, 2005, 08:03:19 pm »
Eerlijk gezegd denk ik er eigelijk ook zo over. Zou me niets verbazen dat God inderdaad met dat oneindige heelal enkel en alleen Zijn onbegrensde grootheid wil uitdrukken.
En dat is dan Zijn zaak en wij nietige mensjes mogen ons daar dan over verbazen.
Ik heb verschillende jaren astronomie ( geen astrologie) gedaan en moet zeggen dat ik erg onder de indruk ben van Zijn werken.
P de Mooij

lonneke

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #5 Gepost op: oktober 16, 2005, 10:57:40 pm »
De wijzen uit het oosten waren volgens mij ook astrologen :)

Michael

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #6 Gepost op: oktober 17, 2005, 09:12:02 am »
Hoewel de horoscopen in tijdschriften gewoon geklets zijn, vind ik het wel opvallend hoe vaak mensen redeljik voldoen aan een bepaald karakterprofiel, dat hoort bij hun sterrenbeeld.
Sommigen zijn zelfs in staat iemands sterrenbeeld te raden als ze iemand wat beter hebben leren kennen. Natuurlijk is er een dikke marge, en als je wilt kun je overal wel wat in zien. Maar ik vermoed dat het ook best een fysieke verklaring kan hebben. Net zoiets als topsporters die in dezelfde periode zijn geboren. Het hele sterrenbeeldgebeuren is dan een soort van doorgeschoten manier om dit verschijnsel te beschrijven. Wat vinden jullie van dat idee?
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #7 Gepost op: oktober 17, 2005, 09:22:16 am »

quote:

Michael schreef op 17 oktober 2005 om 09:12:
Hoewel de horoscopen in tijdschriften gewoon geklets zijn, vind ik het wel opvallend hoe vaak mensen redeljik voldoen aan een bepaald karakterprofiel, dat hoort bij hun sterrenbeeld.
Sommigen zijn zelfs in staat iemands sterrenbeeld te raden als ze iemand wat beter hebben leren kennen. Natuurlijk is er een dikke marge, en als je wilt kun je overal wel wat in zien. Maar ik vermoed dat het ook best een fysieke verklaring kan hebben. Net zoiets als topsporters die in dezelfde periode zijn geboren. Het hele sterrenbeeldgebeuren is dan een soort van doorgeschoten manier om dit verschijnsel te beschrijven. Wat vinden jullie van dat idee?

Voor zover ik weet is er in fatsoenlijk opgezet onderzoek nooit een significant resultaat gehaald. Het 'raden van sterrenbeelden' bij een karakterprofiel lijkt dus op puur toeval te berusten.
Het enige effect dat we in nederland hebben, heeft te maken met de beruchte 1 oktober-grens voor het basisonderwijs. Vroege leerlingen presteren anders dan late leerlingen (niet zo raar, een kind van 6 jaar en een paar dagen presteert anders dan een kind van 6 jaar en 11 maanden). Dit effect schijnt erg lang meetbaar te blijven, ook bij volwassenen.
« Laatst bewerkt op: oktober 17, 2005, 09:23:00 am door Pooh »

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #8 Gepost op: oktober 17, 2005, 09:56:11 am »
Ik denk dat het merendeel van de zogenaamde voorspellingen en karakterschetsen op grond van iemands zogehete teken der dierenriem inderdaad op grote onzin berust en voortkomt uit de menselijke fantasie.
Toch moeten we ons ook realiseren dat de duivel de "aap" van God is. Dat wil zeggen: hij doet dingen na en probeert op deze manier invloed te krijgen in levens. Doordat mensen waarde gaan hechten aan de horoscopen is er uit het rijk der duisternis een ingang gecreëerd voor invloeden uit de onzienlijke wereld, waarvan God ons heeft gezegd daar niet mee bezig te zijn. Als je wat wil weten, vraag het dan aan Mij zegt de Here.
Mensen gaan zich soms onderwerpen (rekening houden) met de voorspelling. Terwijl God ons leert dat onze dagen in Zijn hand zijn (en zeker niet in de hand van een zogenaamd sterrenbeeld. Een heel enkele keer zie ik zelfs wel eens christenen met een sterrenbeeld om hun net rond lopen. Tja! Maar gaat dezelfde gedachte ook niet op voor: magnetische armbandjes, geneeskrachtige edelstenen etc. Ook hun werking berust op nooit wetenschappelijk aangetoonde werkingen?

P.s de wijzen uit het Oosten waren naar mijn menig ook astrologen.
P de Mooij

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #9 Gepost op: oktober 17, 2005, 09:56:24 am »

quote:

Michael schreef op 17 oktober 2005 om 09:12:

Is weleens wetenschappelijk onderzocht. :)

quote:

Forer's demonstration

In 1948, psychologist B.R. Forer gave a personality test to his students, and then gave them a personality analysis, supposedly based on the test's results. He invited each of them to rate the analysis on a scale of 0 (very poor) to 5 (excellent) as it applied to themselves: the average was 4.26. He then revealed that each student had been given the same analysis:

"You have a need for other people to like and admire you, and yet you tend to be critical of yourself. While you have some personality weaknesses you are generally able to compensate for them. You have considerable unused capacity that you have not turned to your advantage. Disciplined and self-controlled on the outside, you tend to be worrisome and insecure on the inside. At times you have serious doubts as to whether you have made the right decision or done the right thing. You prefer a certain amount of change and variety and become dissatisfied when hemmed in by restrictions and limitations. You also pride yourself as an independent thinker; and do not accept others' statements without satisfactory proof. But you have found it unwise to be too frank in revealing yourself to others. At times you are extroverted, affable, and sociable, while at other times you are introverted, wary, and reserved. Some of your aspirations tend to be rather unrealistic."

Forer had assembled this text from horoscopes.
The Forer effect is used heavily in horoscopes in various publications as a way to entice readers into believing in astrology and its powers of prediction.

Variables influencing the effect

Later studies have found that subjects give higher accuracy ratings if the following are true

• the subject believes that the analysis only applies to them
  • the subject believes in the authority of the evaluator
  • the analysis lists mainly positive traits.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/Barnum_effect
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

lonneke

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #10 Gepost op: oktober 17, 2005, 10:11:15 am »

quote:

Clint schreef op 17 oktober 2005 om 09:56:

P.s de wijzen uit het Oosten waren naar mijn menig ook astrologen.

Ik vind het ook wel fascinerend om erover te lezen hoe planeten invloed uitoefenen op de aarde en op de mens. Ik heb wel eens gelezen dat negatieve / positieve deeltjes van de zon de mens kunnen beinvloeden. Maar ook de sterrenstanden / pyramides zijn heel fascinerend. Natuurlijk was het zo dat eeuwen geleden de mens veel afhankelijker was van de standen van sterren en planeten dan nu.
Ook heb ik wel eens gehoord dat bijv. een zonsverduistering ook invloed op de mensheid heeft in die zin dat het tekenen van aankomende rampen zijn.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #11 Gepost op: oktober 17, 2005, 10:24:13 am »
Ik geloof dat alles wel invloed op de mens heeft maar in welke zin? Bedoel maar te zeggen dat een warme zomerzon en strakblauwe hemel je een gevoel geeft van : he lekker! En als de regen met bakken uit de hemel op je neervalt, kan het wel eens als: Bah dat snertweer, worden ervaren. Een opmerking van vriend of kennis heeft ook invloed op ons. Zelfs huisdieren kunnen positieve (soms negatieve) invloeden uitoefenen. Maar het is in de astrologie veel omvattender dan dat. Het gaat om wie je bent, en hoe je karakter is of soms zelfs wanneer je dood gaat etc. Dat soort dingen zijn enkel en alleen bij God zelf bekent en Hij roept ons dan ook op om ons niet in deze zaken te verdiepen.
Vroeger geloofde men nog in de meestal negatieve kanten van bv zon of maansverduistering, maar heden ten dagen weet men dat het gewoon een "natuurlijk" verschijnsel is. Alhoewel er natuurlijk altijd mensen zijn die daar toch waarde aan hechten.

Zal zo dat Engelse stukje even lezen (ben aan het schilderen en tegelijkertijd aan het fitnessen en ook nog aan het mee kletsen dus zodoende)
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #12 Gepost op: oktober 17, 2005, 10:41:31 am »
Er zit een foutje in dat onderzoek roodkapje? Astrologie is berekening, interpretatie is toegevoegd om die berekening aan mensen uit te leggen. Als je uit de interpretaties text pakt en dat compileert op de beschreven wijze kan het op iedereen passen. De Astrologische kaart past juist niet op iedereen dat was nou net het hele punt.

In het hart van astrologie meet je effecten die persoonlijkheids verschillen aangeven. Daar moet eigenlijk naar gekeken worden, zoals test scores in een persoonlijkheids vragenlijst, niet naar de interpretatie.

Ik denk dat als je onderzoek wilt doen naar het effect van astrologie dat je het beste veel proefpersonen moet uitnodigen. Je maakt anoniem zonder die personen gesproken of gezien te hebben, enkel van hun astrologische gegevens, geboorte plaats en tijd een astrologische omschrijving die op 2 a4tjes past.

Dan nodig je je personen uit en hun geliefden. Vervolgens geef je iedere aanwezige 5 tot 8 astrologische kaarten waarbij de gegevens zoals geboorte tijd en locatie en sterrenbeeld (Bijna iedereen kent zijn sterrenbeeld wel) weggehaald zijn, met de opdracht de juiste kaart voor zichzelf of de geliefde te zoeken.

En dan kijken of de mensen de juiste horoscoop op de juiste persoon plakken.

Je moet natuurlijk wel zorgen dat de horoscopen die je 1 persoon voorlegt werkelijk verschillen van elkaar. Aangezien je de personen vooraf niet kent hoef je alleen maar te zorgen dat alle astrologische kaarten op gevoel voldoende verschillen van elkaar.

Ik heb voor mijzelf eens een kaart laten maken en die op 3 manieren gelezen, eerst naief en onbevooroordeeld. Daarna alles accepterend wat ik las. Daarna ontzettend kritisch. In de eerste situatie las het als een ontdekkings reis. In de tweede voelde het alsof astrologie echt een geweldige wetenschap was. In de laatste kritische situatie kon ik duizend onzin puntjes of onwaarheden aanwijzen.

Dat heb ik vervolgens met een Nederlandse persoonlijkheids vragenlijst herhaald. En hey presto, hetzelfde gebeurde. Verbazend he? ;-)

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #13 Gepost op: oktober 17, 2005, 11:14:37 am »
Ik heb voor mijzelf eens een kaart laten maken en die op 3 manieren gelezen, eerst naief en onbevooroordeeld. Daarna alles accepterend wat ik las. Daarna ontzettend kritisch. In de eerste situatie las het als een ontdekkings reis. In de tweede voelde het alsof astrologie echt een geweldige wetenschap was. In de laatste kritische situatie kon ik duizend onzin puntjes of onwaarheden aanwijzen. Schreef je

En hieruit blijkt maar weer eens hoe beïnvloedbaar een en ander is. Ook de hedendaagse discussie over de homeopathie is het laatste woord nog niet gesproken. Alhoewel homeopathie vroeger vooral in de christelijke wereld een algeheel geaccepteerd feit was (uitzonderingen daar gelaten) menen nu ook steeds meer christenen dat de werking van deze producten dan wel werkt op suggestieve basis of dat er kracht aan verleend wordt door de onzienlijke geestelijke wereld waarvan God heeft gezegd dat we daar van af moeten blijven.
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #14 Gepost op: oktober 17, 2005, 12:28:51 pm »
Absoluut Clint, maar hou in gedachten dat ik een naieve amateur ben. Daarmee wil ik zeggen dat een expert na verloop van tijd een beter beeld ontwikkeld gebaseerd op veel meer ervaring.

Homeopathie heeft overigens niets met suggestie of geesten te maken. Maar met principes die aan materie toebehoren die we (nog) niet wetenschappelijk erkennen. Principes die door God geschapen zijn en gewoon onderdeel van de schepping.

Het effect van homeopathie is meerdere malen aangetoond, in china en india waar men veel verder is in het onderzoek naar homeopathie is het een geaccepteerde geneeskunst en wordt het gedoceert aan universiteiten.

Het huidige vermoeden is dat water een vermogen tot herinnering heeft waardoor informatie over de werkzame stof achter blijft lang nadat de werkzame stof uit het water verdwenen is. Dit is uiteraard behoorlijk omstreden, maar ik heb een rapport gelezen van een prof die sneeuwvlokjes bestudeerd heeft die op dezelfde manier behandeld waren. Hij was enthousiast en er zaten plaatjes bij.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #15 Gepost op: oktober 17, 2005, 12:42:44 pm »
De een zal inderdaad uit gaan van de (nog steeds) niet wetenschappelijk aantoonbare werking van homeopathie de ander gelooft of denkt dat er in de toekomst ooit nog bewijs zal worden gevonden voor deze "potentieren methode" of dynamiseren, zoals het ook wel wordt genoemd. Maar tot die tijd is voorzichtigheid geboden en is het nog maar de vraag of de onzienlijke (verborgen) wereld er niets mee te maken heeft. Ik vind deze materie ruiken naar toverij, waarvan God duidelijk zegt:"gij zult niet aan waarzeggerij of toverij doen lev 19;26
Wat het wetenschappelijke bewijs betreft lees ik dagelijks het tegenovergestelde van een gezonde verklaring voor de homeopathie in de kranten. Heb overgens niets tegen kruiden waarvan de werking gewoon berust op bekende feiten. Denk dat God. zoals je zelf ook als sprak, dit juist voor ons heeft geschapen.
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #16 Gepost op: oktober 17, 2005, 05:32:43 pm »
Je benadering van homeopathie klinkt me bijna bijgelovig in de oren Clint. Een middeleeuwer zou ook op dezelfde manier electriciteit tot magisch bestempelen. Als je het process bestudeert waarin een homeopatisch medicijn geproduceert wordt. Dan komt er nergens een spiritueel of religieus moment bij kijken. Niemand maakt rare vinger bewegingen of spreekt een spreukje uit. Er komt echt geen hocus pocus bij kijken.

Je gooit een stof in water. En roert totdat de stof volledig homogeen is. Dan verdun je de oplossing met water en roert totdat het volledig homogeen is. En dat doe je nog een aantal keer. Het uiteindelijk resultaat is heel goed geroerd water met daarin 1 of twee moleculen van de oorspronkelijke stof. Dat water wordt verwerkt in een stofje die puur bedoelt is om een beetje van dat water vast te houden en zelf geen werkzame stoffen bevat.

Dat water beweert men van dat het werkt. In het westen is de techniek niet zo aangeslagen omdat we niet snappen waarom hij werkt gaan we er maar vanuit dat het dat niet doet of dat het een placebo effect is. In het oosten ziet men dat het werkt en probeert uit te vogelen waarom.

Net zoals wij met aspirine hebben gedaan dus eigenlijk. Ik ga er in eerste instantie van uit dat als het werkt (en die indruk krijg ik) dat het werkt via principes die we nog niet begrijpen maar alles behalve bovennatuurlijk zijn.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #17 Gepost op: oktober 17, 2005, 06:40:33 pm »
Dynamiseren of potentieren

Het potentieren van homeopathische druppels heeft tot doel energie vrij te maken. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een speciaal schudproces, waardoor de druppels in kracht zouden toenemen. Deze energievermeerdering wordt ook wel dynamiseren genoemd. Het betreft speciaal geschudde druppels die onder een bepaalde hoek in de richting van de maan worden opgeladen. Tot zover het boek "als licht duisternis is" van Rianne van der Smitte een vrouw die jarenlang een spiritueel centrum heeft geleid en daarbij gebruik maakte van o.a homeopathie. Nu een christen en geeft verschillende lezingen over o.a de gevaren van de hedendaagse alternatieve geneeswijze.

Was het maar zo onschuldig als je schreef Nicolof.  Er zit wel degelijk een spirituele kant aan en het is deze onzienlijke kant die mij (en vele christenen met mij) zorgen baart.
Je formuleren van bv elektriciteit gaat helaas niet op omdat deze wetenschappelijk te verklaren is en zonder hokus spocus in het maanlicht tot ons komt.

Met vriendelijke groet en thanks voor je reactie

Clint
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #18 Gepost op: oktober 17, 2005, 08:43:48 pm »
Onder bepaalde hoek in de richting van de maan? Weet je dat je me totaal overvalt? Ik ben uiteraard gaan zoeken en het enige informatie materiaal dat ik vind komt van mensen die tegen zijn op alle vormen van natuurgeneeskunde. Elke serieuze homeopathie site heeft het daar niet over.

Ik vraag me serieus af of jouw stelling op waarheid berust. Voor de zekerheid heb ik op een van de sites de webmaster gevraagd wat de oorsprong van dit verhaal is. Mogelijk is het iets waarvan de vroegere homeopaten geloofde dat het inderdaad zou werken.

Aan de andere kant, de huidge medische wetenschap is ook afgeleid van alchemie. En de wetenschap heeft de periode gehad waarin men dacht dat spinnenrag en muggenpoten potente geneesmiddelen waren.

Uiteindelijk is de medische wetenschap een natuurgeneeskunde. Men maakt gebruik van de middelen die de natuur biedt om ons te genezen. In extreme gevallen graaft men radium op voor bestraling. Extreem, maar nog steeds natuurlijk.

Datzelfde zie ik in veel van de andere natuurgeneeskunden. Ze maken gewoon gebruik van wat de natuur hen biedt. Dat je je vraagtekens stelt bij bijvoorbeeld reiki of gebeds genezing zou ik snappen. Maar homeopathie (net als acupunctuur en acupressuur) zijn gewoon genezings methoden die gebruik maken van de wereld die  God ons gegeven heeft en hoewel we ze nu niet snappen vind ik je argwaan wat overtrokken. Er zijn ook christenen die hun kinderen niet laten vaccineren tegen veel voorkomende of behoorlijk gevaarlijke ziekten. Ik snap daar de logica niet achter.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #19 Gepost op: oktober 17, 2005, 09:01:42 pm »
Het is echt zo. Ik heb twee studies gevolgd waarin allerhande alternatieve geneeswijze eerlijk en open bloot gelegd werden. Dat je de potentiering methode niet precies terug kan vinden op bv de sites van homeopathie verbaast me niets.
De fototherapie (kruiden) daar is natuurlijk niets mis mee. Maar ook het genoemde acupunctuur werkt door meridianen welke nooit door geen enkele arts of chirurg zijn terug gevonden. Het berust allemaal op het Oosterse denken dat de Yin/yang uit balans is en deze middels bv acupunctuur te herstellen is door middel van het steken van naaldjes is onzienbare meridianen. Het klinkt allemaal zo aannemelijk maar is wetenschappelijk nooit bewezen. De zogenaamde energiestromen welke door deze banen (meridianen) zouden stromen zouden geblokkeerd zijn en daaruit komt de ziekte voort. Door nu een naald in de betreffende energiebaan te steken zou de stroom weer op gang komen. Maar het blijkt helemaal niets uit te maken waar je de naald steekt want de patiënt geneest (of zijn situatie verbetert) Allemaal te vaag voor mij en het ruikt naar toverij.
Maar men kan hierover van mening verschillen. Maar als je ooit eens de kans krijgt om bv. het boek": Als het licht duisternis is of het boek Twee heren, te lezen moet je het zeker (als je dat wil) lezen.

Met vriendelijke groet

Clint  (die nu off line gaat want zijn vrouw wil dat hij bij haar komt zitten)
P de Mooij

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #20 Gepost op: oktober 17, 2005, 10:39:39 pm »
Modbreak:
Schopje naar levensbeschouwing. Als de LB-mods 'm in GC willen hebben mogen ze dat zelf doen.

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #21 Gepost op: oktober 18, 2005, 09:01:12 am »
Voor de volledigheid ik stelde de volgende vraag...

quote:

Ik hoor dat homeopatische middelen gemaakt worden onder een
bepaalde hoek met het maanlicht. Ik kan me daar absoluut niets bij
voorstellen. Kunt u mij zeggen of dit op waarheid gebaseerd is of
misschien te maken heeft met bijgeloof van de vroegere homeopaten.
En dit was het antwoord.

quote:

Beste lezer,

Je hoort af en toe de gekste dingen over homeopathie. Als de
fabrikant rekening zou moeten houden met de stand van de maan konden
ze een deel van de maand niets produceren, dan zouden de middelen wel
erg prijzig worden hoor! Nee, er is niets magisch aan het produceren
van een homeopathisch middel. Planten worden eerst een tijd in de
alkohol gelegd waardoor er een oertinctuur ontstaat (mineralen worden
eerst verwreven met melksuiker en daarna opgelost) waarna het
potentiëren kan beginnen. Dit gebeurt meestal volledig automatisch in
hele grote schudmachines. Niet het verdunnen maar vooral het schudden
maakt dat het middel werkt. Er worden wel verklaringen voor gegeven
(zie mijn site) maar niemand weet precies hoe dit werkt. Wel weten we
uit ondervinding dat wanneer je alleen verdunt het middel niets doet,
het schudden is echt essentieel. Dit is echt het enige mystieke aan
de homeopathie. Overigens, VSM en Dr. Vogel organiseerden vroeger
rondleidingen voor het publiek, je zou eens kunnen informeren of je
daar een kijkje kunt nemen.

Groetjes,

Welke studies heb je gedaan Clint? Op het moment naar aanleiding van het onderzoek dat ik gisteren deed dit antwoord en mijn eigen verstand neig ik niet om jou te geloven wat betreft maan en maanhoek.

De meridianen zijn net als homeopathie misschien niet door ons niet bewezen. Maar in china is via onderzoek uitgewezen dat ze wel bestaan. Mag ik je eraan herinneren dat ze in china ook raket geleerden hebben? Het zijn niet allemaal achtelijke boeren.

Ik vind het veel te ver gaan om aan te nemen dat omdat wij het niet snappen het automatisch des duivels is. Hou je afstand als je het niet vertrouwd. Maar op den duur moeten we oordelen vanuit ons eigen inzicht. Het woord meridiaan of homeopathie staat niet de bijbel alsmede een definitie van het woord hekserij. Van oorsprong was dat woord hekserij zelfs niet te vinden ik begreep dat het vroeger iets was als "gifmenger".

Homeopathie is niet te vergelijken met geesten oproepen, ik zie er vooralsnog ook geen toverij in. Er is inderdaad een mysterie. Maar als elk mysterie uit ons leven gebannen moet worden dan hebben we nogal een uitdaging denk ik. Eigenlijk als je eens goed rond gaat kijken zijn er nogal wat dingen die we niet snappen of die we denken te snappen maar bij nader inzien alleen maar natte vinger werk van de wetenschap is.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #22 Gepost op: oktober 18, 2005, 09:57:11 am »
Men beweert dat door dat speciale schudproces, dat potentieren wordt genoemd, de eigelijke geneeskracht van planten of mineralen wordt ontwikkeld. De kracht van het schudden en het aantal keer bepalen hoeveel "energie" er vrijkomt. De stof, die voorheen niets was, is door dit schudproces van Hahnemann ineens tot iets verworden.
Zonder dit speciale schudden (met de hand of machinaal) is er geen werking van het product te verwachten.
Het klinkt mij als toverij in de oren, het spijt me voor al de gebruikers en uiteraard is iedereen vrij om te doen en te denken zoals hij of zij wil. Maar ik hoef het niet en blijf het vaag vinden.
Je zei: Mag ik je eraan herinneren dat ze in china ook raket geleerden hebben? Het zijn niet allemaal achterlijke boeren.

Ik heb ook nooit een woord gezegd over het al dan niet achterlijk zijn van deze bevolkingsgroep meen ik me te herinneren enkel dat er een aantal door de wetenschap absoluut niet aantoonbare alternatieve geneesmethode vandaan komt die hier in het westen de laatste tijd ook gebruikt wordt en waar ik de bron niet van vertrouw.
Je weet denk ik ook wel dan de hele accupunctuur gebaseerd is op de gedachte dat tegenstellingen elkaar nodig hebben om goed te functioneren. Yin/yang. Als er in het lichaam ziekte uitbreekt, is er, volgens deze gedachte, iets mis in de ballans.
Middels steken in de meridianen (nooit aangetoond), zou de ballans hersteld worden en de zieke geneest.
Klink allemaal aardig maar de hele basis is niet juist. Koud/warm, hoog/laag, donker/licht. goed/slecht. De bijbel zegt: wat heeft het donker voor gemeenschap met het licht?
In de grond heeft God (het goede) het kwade (duivel) niet nodig om een ballans te krijgen.

Schopje naar levensbeschouwing. Als de LB-mods 'm in GC willen hebben mogen ze dat zelf doen schreef Pooh.

Wil je me uitleggen wat je er mee bedoeld? Want ik snap het niet echt. Er mag toch op deze site hopelijk wel eerlijk van mening gewisseld worden over bepaalde zaken.

Vriendelijke groet

Clint
P de Mooij

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #23 Gepost op: oktober 18, 2005, 10:30:32 am »

quote:

Nikolov schreef op 18 oktober 2005 om 09:01:
Op het moment naar aanleiding van het onderzoek dat ik gisteren deed dit antwoord en mijn eigen verstand neig ik niet om jou te geloven wat betreft maan en maanhoek.

Toch klopt dit Nikolov. Ik ben in het verleden zelf enige jaren met deze dingen bezig geweest, en raakte hierdoor zelfs occult belast.

quote:

Hou je afstand als je het niet vertrouwd. Maar op den duur moeten we oordelen vanuit ons eigen inzicht. Het woord meridiaan of homeopathie staat niet de bijbel alsmede een definitie van het woord hekserij. Van oorsprong was dat woord hekserij zelfs niet te vinden ik begreep dat het vroeger iets was als "gifmenger".

Ook ik wil je aanraden om het boek "Als het licht duisternis is..." van Rianne van der Smitte te lezen, dan zul je ontdekken dat zaken als homeopathie, meridiaan, hekserij etc. etc. in andere bewoordingen in de Bijbel terug te vinden zijn. Destijds bestonden die woorden niet, maar de omschrijvingen daarvan zeker wel.
God verbiedt ons om ons met occulte zaken in te laten, het is Hem zelfs een gruwel!
En weet je waarom? Je verschaft daarmee satan toegang tot je ziel, en hij zal niet nalaten om je in bezit te nemen. Zo dwaal je al verder en verder van God af, en kun je geen onderscheid meer maken tussen goed en kwaad. Je zet hiermee je eeuwigheid op het spel, LEVENSGEVAARLIJK!!!

Via deze link kun je bv het "occult zakwoordenboek" bestellen, zodat je weet wat occulte zaken zijn.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #24 Gepost op: oktober 18, 2005, 11:32:46 am »
Dag Heidi

Gelukkig ben ik niet de enige christen die het boek Als het licht duisternis is, van Rianne van der Smitte heeft gelezen. Er wordt, zoals je kan lezen nogal verschillend over een en ander gedacht en dat mag. Het is erg goed om elkaar scherp te houden en op een goede mannier de zaken in alle openheid te kunnen bespreken (wat naar mijn mening hier dan ook gebeurd)

Nog even terug op die bepaalde stand van de maan. Aangezien we hierover verschillende geluiden blijken te horen Nikolov (jij het jouwe en in de mijne) lijkt het me beter om dit dan even met rust te laten en te kijken naar wat we samen wel eens zijn.
Dan kom ik op de schuine stand (al dan niet naar de maan ).
Is het niet op zijn minst vreemd dat het product niet werkt als er onder een andere stand gewerkt wordt? Is het niet vreemd dat het aantal malen schudden een proces in werking stelt (nooit bewezen) waarin een oplossing van het basiskruid ( zogenaamde afdruk???)op een paar miljoen liter water (IJsselmeertje) plotsklaps tot een medicijn is verworden?

Dokter Birth  :r
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2005, 12:58:50 pm door Clint »
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #25 Gepost op: oktober 18, 2005, 01:33:15 pm »
De schuine stand weet ik ook niets van Clint, zullen we die ook dan maar laten rusten? De schuine stand klinkt mij precies hetzelfde als het maanlicht in de oren. Het spijt me het klinkt mij als een verzinsel.

Kunnen jullie bronnen hiervoor aangeven? Homeopatische bronnen graag, waarin uitgelegd wordt dat dat zou moeten...

Het enige wat volgens mij geen verzinsel is en toch wel vreemd, is dat schudden. Maar vinden jullie magnetisme ook slecht? De wetenschap heeft er wetmatigheden aan ontdekt en heel veel onderzoek naar gedaan, maar men snapt nog steeds niet precies wat het nou is. Het is een herhaalbaar fenomeen. En toch nog bijna magisch. Er zijn zeker andere voorbeelden te noemen. Quantum mechanica zit vol met toverij en dingen die niet kunnen.

Heidi, ik zou heel graag weten wat occult belast betekent... Ik ben niet bekend met die term. Het klinkt alsof ze iets occults op je schouders hebben gelegd. Maar wat is dat dan? Had je last van het verborgene? Waaraan merkte je dat in je dagelijks leven?

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #26 Gepost op: oktober 18, 2005, 01:53:19 pm »
Hoi Nikolov

Het boek waar ook Heidi al over sprak( en ik al eerder) is een betrouwbaar christelijk werk van een vrouw die vele jaren een spiritueel centrum heeft gehad in Nederland en waar veel begrippen als : New age, spiritisme, acupunctuur, wicca, homeopathie, aardstralen, positieve en negatieve energieën, magnetiseert (strijken) Yoga, zelfverlossingstechnieken (is wat anders als zelfbevrediging:?  etc aan de orde komen en vanuit de praktijk worden belicht.
Misschien een aardig verjaardag cadeau tzt "as" je weer een jaartje ouder wordt?

Wat je vraag betreft over magnetisme het volgende: Als je bedoelt of magneten per definitie occult zijn, komt er een glimlach op mijn gezicht en je begrijp wel als ik zeg dat ik dat natuurlijk onzin vind. Occult besmet raken door je dynamo van je fiets aan te raken gaat mij te ver!
Maar de hedendaagse strijkers (magnetiseurs) bevinden zich in mijn overtuiging wel weer binnen de "vage" alternatieve geneeskunde.
Anders gezegd: ik zou wel mijn ondergoed laten strijken, maar niet mijn pijnlijke rug laten instralen (strijken)

Clint
P de Mooij

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #27 Gepost op: oktober 18, 2005, 02:34:43 pm »
http://www.bijbelarchief.nl/default.asp?id=88

Deze snelkoppeling is van een site waar Rianne een en ander zeer beknopt verteld en wellicht interesant om eens te lezen
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #28 Gepost op: oktober 18, 2005, 02:39:52 pm »
Ik bedoelde uiteraard niet het in of uitstralen, maar het natuurkundige magnetisme begrip. Dat zou inderdaad verkeerd geinterpreteerd kunnen worden. Maar dat pakte je gelukkig goed op. Ik wilde er mee zeggen dat er niet occulte processen zijn die we niet begrijpen. En dat ik op dit moment homeopathie als zo'n process zie.

Ik zou toch echt graag willen horen van een homeopaat, dat de maan en de hoek ten opzichte van... een belangerijke factor is in het produceren van het medicijn. De enige homeopaat die ik dit tot nu toe gevraagd heeft verklaart dat tot onzin en stelt voor dat ik zelf eens ga kijken.

Een ex occultist is niet de goeie bron denk ik omdat die per definitie tegen alles wat op occultisme lijkt is. Dat straalt uit naar alles. Ik wil graag feitelijke informatie hebben.

Niet over of het goed of slecht is, dat bepaal ik zelf wel. Maar of de maan of "schudhoek" werkelijk een factor is in het maken van homeopatische middelen. Als dat zo is (en dat betwijfel ik) dan ben ik bereid om homeopathie in de occulte hoek te schuiven. (Mits iemand heel snel met een natuurlijke verklaring komt waarom de maan invloed zou hebben ;) )

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #29 Gepost op: oktober 18, 2005, 03:02:12 pm »
Diverse kruiden die gebruikt worden in bijvoorbeeld homeopathie dienen bij voorkeur bij volle maan geplukt te worden om de maximale werkzaamheid te verkrijgen

volgens deze site http://nl.wikipedia.org/wiki/Volle_maan
Maar wil er verder ook niet zo'n punt van maken want wat je zegt zit wat in namelijk dat als iemand tot bekering komt uit het alternatieve milieu dan zijn ze wellicht wat "te" met een en ander en zien ze overal spoken.
We laten die maan en de potentiestand ( lijkt wel een erotisch verhaal) gewoon varen doch dan blijf ik nog met een raar gevoel zitten betreffende de hele gang van zaken rond homeopathie etc. Laatst kocht ik een geneesmiddel voor mijn kanaries en wat denk je? Jawel homeopatisch ik bedoel maar. Ja geen wonder dat ze dan enkel nog 's nachts naar de maan gaan zitten fluiten!
P de Mooij

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #30 Gepost op: oktober 18, 2005, 05:50:12 pm »
Wist je trouwens dat Dokter Vogel een Jehova's getuige ( was, leeft die man eigelijk nog wel?)is en dat een groot deel van de opbreng  :o dezer middelen naar het wachttoren genoodschap gaat.
Hoorde ik laatst en het zou best eens kunnen,
P de Mooij

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #31 Gepost op: oktober 18, 2005, 06:21:43 pm »

quote:

Clint schreef op 18 oktober 2005 om 17:50:
Wist je trouwens dat Dokter Vogel een Jehova's getuige ( was, leeft die man eigelijk nog wel?)is en dat een groot deel van de opbreng  :o dezer middelen naar het wachttoren genoodschap gaat.
Hoorde ik laatst en het zou best eens kunnen,

Nee de beste man leeft niet meer, hij was inderdaad een Jehovagetuige.

Nikolov, als antwoord op je vragen geef ik je deze link, een stukje uit het boek van Rianne van der Smitte, en deze link over occulte belasting (zie punt 7 en 8 ).

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #32 Gepost op: oktober 18, 2005, 06:27:41 pm »
http://www.stichting-promise.nl/alternatieve/323.html

deze site verteld heel veel over wat we al besproken hebben.

Er staat o.a de vreemdepotentievermeerdering door schudden onder bepaalde stand der hemellichamen.
Voor meer bewijs lees het hele stuk van deze christen arts

P.s de uitvinder van de homeopathie was: Hahneman, een overtuigt occultist (spiritist, vrijmetselaar)
Sommige achten zelfs het aantal potentiÎringsslagen van een bepaalde stap in de verdunning belangrijk: b.v. 100 slagen. In de antroposofie, waarin de homeopathie prima inpasbaar is, koppelt men het verkrijgen van de kosmische krachten aan astrologische overwegingen, zoals de stand van de planeten.

Nu ben ik even weg voor de "profeet" (zie 365 geestelijke dagen in clints leven)
P de Mooij

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #33 Gepost op: oktober 18, 2005, 07:44:32 pm »
Pooh schreef: Schopje naar levensbeschouwing. Als de LB-mods 'm in GC willen hebben mogen ze dat zelf doen schreef Pooh.

Ik snapte er niets van en dacht dat je bedoelde dat ik naar iemands levensbeschouwing zat te "schoppen". Maar je bedoelde: ik verplaats dit naar Levensbeschouwing toe.
Sorry ik snapte je niet

Liefs

Clint   :w
P de Mooij

Nikolov

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #34 Gepost op: oktober 18, 2005, 10:38:08 pm »

quote:

Laatst kocht ik een geneesmiddel voor mijn kanaries en wat denk je? Jawel homeopatisch ik bedoel maar. Ja geen wonder dat ze dan enkel nog 's nachts naar de maan gaan zitten fluiten!

Je hebt mijn dag gemaakt Clint ik lag even naast mijn stoel van het lachen.  d:)b  

Ik respecteer je mening, en ben zelf van mening dat je je gevoel moet volgen wat ik er ook van denk.. Mijn enige ervaring met homeopathie is een paar druppels om me te helpen concentreren die ik op de basis school van mijn moeder wel eens kreeg. Ik kan me niet herinneren of ik daar iets aan had. (Ik onthield zo weinig omdat ik me nooit kon concentreren)
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2005, 10:40:20 pm door Nikolov »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #35 Gepost op: oktober 18, 2005, 11:04:05 pm »
offtopic:
Hee, nou is dit ineens mijn probleem...
Heeft de topicstarter er een probleem mee dat dit inmiddels off-topic is gegaan?

Zo ja: reacties graag via het 'Topic Report', het handje bijna bovenaan de pagina, in de zwarte balk.
« Laatst bewerkt op: oktober 18, 2005, 11:05:31 pm door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

JeeHaa

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #36 Gepost op: oktober 19, 2005, 12:08:42 am »
Maar even over een andere boeg: De Wijzen uit het Oosten werden naar Bethlehem gedirigeerd door astrologie.

Ik zag een tijdje terug een documentaire die ging over de vraag wie de Wijzen uit het Ooosten waren. Daarin werd een (zover ik kan oordelen) plausiebel verhaal opgehangen dat de Wijzen uit et Oosten Zaratoestraisten (oder so etwas) waren die in actie kwamen door een samenstand van Jupiter, Venus en Saturnus in het sterrenbeeld Ram (wat blijkbaar stond voor Israel. Die samenstan, aarvan wordt aangnoemn dat dat de ster van bethelehem is). De timing van die samenstand correleerde vrij aardig met wat we weten over de vermoedelijke geboorte datum van Jezus.

Dus een van de belangrijkste verhalen over de heiliging van onzelieveheer bij zijn geboorte vindt zijn oorzaak in heidense astrologie. Even afgezien van de vraag of astrologie werkelijk zo betrouwbaar is: God ziet er blijkbaar geen been in om astrologie te gebruiken om een punt te maken.

Het verbod in de Torah kan ik me wel indenken. Het is *te* makkelijk om je leven in te richten naar de 'voorspellingen' die je door astrologen toegevoegd worden. Maar blijkens het 'Wijzen' verhaal is het 'verbod' op astrologie niet echt 0-1.

Dus?
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2005, 12:14:56 am door JeeHaa »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #37 Gepost op: oktober 19, 2005, 01:10:48 pm »
De sterren zijn van G’d en de mens heeft er de beelden bij bedacht. :)

En die beelden zijn veel ouder dan het Nieuwe Testament. Een interessante bijbelstudie over het leven van Jezus aan de hand van die eeuwenoude tekens van de dierenriem, vind je hier:

http://www.goedbericht.nl/audio.html#dierenriem
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2005, 01:11:40 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #38 Gepost op: oktober 19, 2005, 01:40:35 pm »

quote:

JeeHaa schreef op 19 oktober 2005 om 00:08:
Maar even over een andere boeg: De Wijzen uit het Oosten werden naar Bethlehem gedirigeerd door astrologie.

Ik zag een tijdje terug een documentaire die ging over de vraag wie de Wijzen uit het Ooosten waren. Daarin werd een (zover ik kan oordelen) plausiebel verhaal opgehangen dat de Wijzen uit et Oosten Zaratoestraisten (oder so etwas) waren die in actie kwamen door een samenstand van Jupiter, Venus en Saturnus in het sterrenbeeld Ram (wat blijkbaar stond voor Israel. Die samenstan, aarvan wordt aangnoemn dat dat de ster van bethelehem is). De timing van die samenstand correleerde vrij aardig met wat we weten over de vermoedelijke geboorte datum van Jezus.
Een dergelijke verklaring zou kunnen, maar Matteus geeft aan dat de ster (enkelvoud) bewoog en later stilstond boven de locatie, en dat lijkt me moeilijk in te passen in een conjunctie van 3 sterren (planeten eigenlijk)

Dat is het nadeel van een poging om een 'wonder' op naturalistische wijze te verklaren. Het kan best zijn dat God bestaande fenomenen gebruikte, maar het kan evengoed dat er een speciaal nieuw licht in de lucht kwam voor deze gebeurtenis.

quote:

Dus een van de belangrijkste verhalen over de heiliging van onzelieveheer bij zijn geboorte vindt zijn oorzaak in heidense astrologie. Even afgezien van de vraag of astrologie werkelijk zo betrouwbaar is: God ziet er blijkbaar geen been in om astrologie te gebruiken om een punt te maken.
het vindt niet ''zijn oorzaak in"... de heidense wijzen worden gebruikt door God, en hun astrologie wordt nu ten goede gebruikt door God - niet door mensen, die wijzen wisten niet dat het niet goed was waarschijnlijk.

quote:

Het verbod in de Torah kan ik me wel indenken. Het is *te* makkelijk om je leven in te richten naar de 'voorspellingen' die je door astrologen toegevoegd worden. Maar blijkens het 'Wijzen' verhaal is het 'verbod' op astrologie niet echt 0-1.

Dus?

dus? God mag toch best van dingen gebruik maken die hij aan mensen verboden heeft (Quod licet Jovi non licet bovi - om bij een collega te lenen :))

Koerok

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #39 Gepost op: oktober 19, 2005, 02:06:41 pm »

quote:

Nunc schreef op 19 oktober 2005 om 13:40:
Dat is het nadeel van een poging om een 'wonder' op naturalistische wijze te verklaren. Het kan best zijn dat God bestaande fenomenen gebruikte, maar het kan evengoed dat er een speciaal nieuw licht in de lucht kwam voor deze gebeurtenis.
Mee eens.
Waarom zoeken naar een naturalistische verklaring als de kern van het verhaal draait om iets bovennatuurlijks?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #40 Gepost op: oktober 19, 2005, 02:48:40 pm »
:+ Ja Nikolov daar raak je een kern van waarheid aan betreffende dat we allen ook zelf God moeten volgen en elkaar ruimte geven om te kunnen verschillen van menig zonder daar direct een geweldig punt van te maken. Was wel een heftige gezonde gedachtewisseling waar ik een goed gevoel aan over heb gehouden hoe een goed gesprek tussen twee mannenbroeder behoort te gaan. Ben ook blij dat je even heb gelachen want dat is ook mijn hobby.

Wat de verdere reacties aangaat het volgende: Zelfs de ster van Betlehem wordt tegen het licht gehouden als het logisch verstand lijkt te zeggen dat een hemellichaam nooit van vaste koers of van baan veranderen kan. Het kan dus nooit een ster geweest zijn, zo wordt er beweerd, maar zal ook een conjunctie tussen twee of meerdere planeten geweest zijn of een onbekende komeet. Het plotseling verschijnen van een zeer heldere "ster" aan het firmament, is op deze wijze wel wetenschappelijk te verklaren, maar men gaat voor het gemak voorbij aan het blijkbaar dagenlang duren van deze constellatie (de wijzen uit het Oosten volgden deze ster al heel lang), wat op zich een nog veel groter wonder mag heten. Ook de verklaring dat het wellicht een engel geweest moet zijn, die de weg naar het Kind Jezus heeft gewezen wordt wel geopperd. Omdat de engelen in Gods woord ook sterren worden genoemd is dit voor ons logisch verstand blijkbaar een makkelijker te verteren wonder dan aan te nemen dat God "gewoon" voorzag in een heel bijzondere ster. Maar wil er geen punt van maken. Feit was wel daar was een ster. En hoe of wat weten we niet precies alhoewel de wetenschap (zeggen zoveel) beweren dat het een conjunctie geweest kan zijn.

Wat de sterrenbeelden aangaat het volgende waar dit hele gesprek mee begon:

Het mag ons in de eerste instantie verbazen als we God zelf de sterrenbeelden horen onderschrijven. (Job 38 Kunt gij de banden der Plejaden binden of de boeien van Orion slaken? Doet gij de tekens der dierenriem te rechte tijd opgaan?
Ook in het bijbelboek handelingen wordt het erbij vermeld dat de apostel Paulus voer op een schip dat als teken (de dioskuren) het sterrenbeeld de tweelingen had.

Ik denk namelijk dat God het bestaan van deze beelden wel degelijk onderschrijft, niet als zijnde door een stelletje fantasie rijke mensen bedacht, maar als een feit. Hoe moeten we anders verklaren dat Hij een aantal beelden bij name noemt?
Maar dat deze zogenaamde beelden daar niet zijn om onze toekomst te voorspellen, maar net als alles wat Hij schiep daar is tot eer van Zijn Naam.
P de Mooij

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #41 Gepost op: oktober 19, 2005, 03:44:49 pm »

quote:

Nikolov schreef op 17 oktober 2005 om 20:43:
 Maar homeopathie (net als acupunctuur en acupressuur) zijn gewoon genezings methoden die gebruik maken van de wereld die  God ons gegeven heeft en hoewel we ze nu niet snappen vind ik je argwaan wat overtrokken.

Homeopathie lijkt op G'd:  niet te traceren, maar Hij is er wel.

En als homeopathie echt werkt:

Johannes 19:34 maar een van de soldaten stak met een speer in zijn zijde en terstond kwam er bloed en water uit.

Dit viel dus op de grond, een deel verdampte en de regens kwamen en spoelden al het andere weg. Dus dat het bloed van Jezus reinigt van alle zonden, zou dan wel eens letterlijk uit kunnen komen...  :)
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2005, 03:55:28 pm door Pier »
Levend Water uit de Schrift:  G'ds Geest woont in alle mensen...  ( Prediker 12:7 ) Good thoughts and actions can never produce bad results; bad thoughts and actions can never produce good results. Englishman James Allen ( 1864 - 1912 )

Koerok

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #42 Gepost op: oktober 19, 2005, 03:56:43 pm »

quote:

Nikolov schreef op 19 oktober 2005 om 15:44:
Maar homeopathie (net als acupunctuur en acupressuur) zijn gewoon genezings methoden die gebruik maken van de wereld die God ons gegeven heeft en hoewel we ze nu niet snappen vind ik je argwaan wat overtrokken.
Wat overtrokken?
Er vanuit gaande dat er naturalistische verklaring voor is (gebruik maken van de wereld die God ons geeft), zou het dus ook aantoonbaar moeten zijn. Welnu, lees de kritiek eens onbevangen door en realiseer je vervolgens dat die helemaal niet overtrokken is:
Overzicht: Stand wetenschappelijk onderzoek naar homeopathie
Acupunctuur werkt evengoed als nep
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2005, 04:32:29 pm door Koerok »

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #43 Gepost op: oktober 19, 2005, 04:10:18 pm »
Ik denk dat een groot deel van de werking van de homeopathie ook wel eens voort kan komen uit de "suggestieve" werking van het product
Maar daarnaast ben ik van mening dat het ook hocus spocus is.  _/-\o_
P de Mooij

Koerok

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #44 Gepost op: oktober 19, 2005, 04:17:37 pm »
Helemaal juist.
En er zijn meer verklaringen voor de schijnwerking van alternatieve geneeswijzen:
http://www.skepp.be/discu...p;highlight=schijnwerking
« Laatst bewerkt op: oktober 19, 2005, 04:18:04 pm door Koerok »

Pier

• G'd is Liefde
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #45 Gepost op: oktober 19, 2005, 04:27:19 pm »

quote:

Is:  Nikolov schreef

Koerok

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #46 Gepost op: oktober 19, 2005, 04:33:22 pm »
Excuses Pier, ik heb het aangepast.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #47 Gepost op: oktober 19, 2005, 06:29:36 pm »
Had ik eens een tube homeopatische creme gehad van de huisarts voor mijn rug. Heb hem maar platgereden met de oude Harley en wat denk je? Gelijk twee mm meer profiel op mijn banden. Dat spul werkt echt! 8)7
P de Mooij

Slager

• waah is me hakblok
    • Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #48 Gepost op: oktober 19, 2005, 06:52:58 pm »

quote:

Clint schreef op 15 oktober 2005 om 16:58:
Er behoeft geen twijfel over te bestaan dat de horoscopen welke veel hedendaagse dag en weekbladen menen te moeten publiceren occult
Occult? Occult bestaat niet.

quote:

beladen dan wel op fantasie berustend zijn.
Dat wel natuurlijk. Astrologie is pure menselijke fantasie.

quote:

Het mag ons in de eerste instantie verbazen als we God zelf de sterrenbeelden horen onderschrijven. (Job 38  Kunt gij de banden der Pleiaden binden of de boeien van Orion slaken? Doet gij de tekens der dierenriem te rechte tijd opgaan?
Uh, sorry hoor. Maar de sterrenbeelden zijn benoemd in Mesopotamie, duizenden jaren voordat Job leefde. God, Job, of israelieten hebben daar natuurlijk helemaal geen aandeel in gehad.

quote:

Het mag ons wellicht bevreemden op  de hedendaagse kaarten van het uitspansel het sterrenbeeld maagd met een tarweschoof in haar handen te zien afgebeeld. Doch de oudere afbeeldingen geven haar een kind op schoot en lijken te verwijzen naar de maagd die een kind ter wereld bracht, een wonderlijke zaak!
Welnee, de Maagd-baart-zoon legende is wereldwijd en stokoud. Minimaal 3.000 jaar voor Jezus was er een India al een maagd die door een god bezocht werd en een zoon baarde.

quote:

In het oude Egypte, waar de sfinxen liggen die volgens zeggen alle tekens van de dierenriem in zich dragen. Ze hebben een achterkant…? ! van een maagd
Van een Maagd?

Dat heb ik nog noooooit een archeloog horen beweren. Waar zijn je referenties?  Het is gewoon een leeuw. En de kop van de farao is veel te klein tov het lichaam, dus het was waarschijnlijk ooit een echte leeuw, en een hoogmoedige farao heeft later zijn gezicht uit de leeuwenkop laten hakken.

quote:

en een kop van een leeuw met mensentrekken, zo wordt beweerd.
Lol, door wie dan? Iedereen weet dat het een farao-hoofd met leeuwenlijf is hoor. Waar haal je dit in vredesnaam vandaan zeg?

quote:

Onnodig te zeggen dat ons de Christus geboren werd uit de maagd en uiteindelijk openbaar werd als de Zoon des mensen welke de Leeuw van Juda was.
Ja, sure. Er zijn duizenden zonen uit maagden in de wereld, en de sfinx heeft natuurlijk helemaal NIKS met de bijbel te maken. Die stond er gewoon al minimaal tienduizend jaar voordat Adam ook maar geboren was 6.000 jaar geleden.

quote:

Nee, natuurlijk niet. Bovendien ziet de sterrenhemel er over 50.000 jaar (een flits op de totale leeftijd van de Aarde) er heel anders uit. De Maagd van de dierenriem heeft helemaal niets met Maria te maken, om het simpele feit dat dit sterrenbeeld duizenden kilometers naar het Oosten naam en betekenis heeft gekregen, ver voor Jezus, door een volk die helemaal niets van de Israelische versie van 'de Waarheid' wist, de sfinx heeft geen maagdenlijf, waar is je referentie voor "Maagd in dierenriem met zoon", de sterrenhemel is gewoon een KANS en TIJDELIJKE en TOEVALLIGE stand van sterren die niet al te ver weg staan.

Niks geen magie.
Als twee miljard mensen iets onzinnigs beweren... is het nog steeds onzinnig.

Clint

• Bekijk profiel
Sterrenbeelden
« Reactie #49 Gepost op: oktober 19, 2005, 08:08:10 pm »
Ik hoop dat je me snapt als ik zeg dat ik deze "geestelijke" discussie enkel met gelovigen bepraat, met alle respect voor jou mening daarin, omdat ik enkel en alleen op grond van een levende relatie met Jezus Christus over dit moeilijke niet met het verstand te doorgronden aspect kan praten.
Als gelovige tegenover gelovige. Het ligt niet in mijn bedoeling (dit) (iets anders wellicht wel) met een ongelovige te bespreken.
Met vriendelijke groet   :X
P de Mooij