Auteur Topic: Rondspokende vragen  (gelezen 1292 keer)

klaas f

• Bekijk profiel
Rondspokende vragen
« Gepost op: oktober 16, 2005, 03:39:43 am »
Lieve vrienden,

Zo nu en dan lijken geschiedenissen in de bijbel niet àf...
Of ze lijken niet te kloppen.
"Nou ja," denk ik dan, "het gaat er om wat de verhalen te betekenen hebben!"

En toch... soms blijven de vragen in m'n gedachten rondspoken.
Hebben jullie dat nu ook?

Zo zit ik bijvoorbeeld met Gen. 21:8-21 ("Abraham verdrijft Hagar en Ismaël": een verhaal dat onze Moslim-broeders heel belangrijk vinden) en Gen. 25:9 ("Abrahams dood")
Abraham wordt begraven door zijn zonen Isaäk en Ismaël... maar Ismaël was toch weggejaagd?)

En zo zit ik ook met Gen. 48:1-22 ("Jakob zegent de zonen van Jozef"). Efraïm krijgt heel opzettelijk de grote zegen van Jakob. Maar wat is het vervolg hiervan?
De Verlosser werd niet uit het nageslacht van Efraïm geboren, de stam werd niet groot en machtig en rijk, en is zelfs helemaal van de aardbodem verdwenen...
Of toch niet?

Onbenullige vragen, wellicht.
En toch, je zult er maar mee zitten..!
vriendelijke groet, klaas.

rietje

• Bekijk profiel
Rondspokende vragen
« Reactie #1 Gepost op: oktober 16, 2005, 12:17:04 pm »
asl je het verhaal over ismael verder leest, (kheb hetnet gisteravond gelezen) dan lees je dat hij in de woestijn paran ging wonen, en dat hij met een egyptische vrouw ging trouwen!
Ismael blijft het verhaal door in beeld...
gelukkig wie zuiver van hart zijn, want zij zullen God zien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Rondspokende vragen
« Reactie #2 Gepost op: oktober 16, 2005, 02:16:30 pm »
Rietje heeft al geantwoord op de vraag over Ismael; ze zijn niet tesamen opgegroeid maar dat wil niet zeggen dat Ismael nooit meer in beeld was. Bij de dood van Abraham wordt hij dan ook genoemd als zoon die met Izak zijn vader begroef.

Over Efraim is het volgende te zeggen: hij werd gezegend boven zijn oudere broer Manasse. Wat in het oog van de mens het belangrijkste is, is bij God minder belangrijk. Dat zie je bij Kain en Abel; Abel is de jongste en in hem had God welgevallen. Zo ook bij Ismael en Izak: Izak was het kind wat God had beloofd en waaruit de Messias zou komen. Hetzelfde bij Jakob en Ezau: de jongste krijgt de grootste zegen.

Hoe zit het met Ruben als oudste zoon van Jakob?
Ruben had dingen uitgehaald waardoor de zegen van de eerstgeborene aan een andere zoon werd gegeven, ook Simeon en Levi, de tweede en derde zoon verloren dit recht toen ze de Sichemieten lafhartig hadden omgebracht:

- En zo zie je dat Juda wordt gezegend boven Ruben die de oudste zoon was.  uit Juda zou de Messias komen.
Juda is later ook een apart koninkrijk na Salomo: het tweestammenrijk.

- De zegen van het dubbele erfdeel gaat van Ruben naar Jozef: Jozef krijgt een dubbel erfdeel in het land in zijn zonen Manasse en Efraim.
quote:

Gen 48
18 En Jozef zeide tot zijn vader: Zó niet, mijn vader, want deze is de eerstgeborene, leg uw rechterhand op zíjn hoofd. 19 Maar zijn vader weigerde het en zeide: Ik weet het, mijn zoon, ik weet het; ook hij zal tot een volk worden en ook hij zal groot worden; nochtans zal zijn jongere broeder groter zijn dan hij, en diens nageslacht zal een volheid van volken worden

Wat Manasse en Efraim betreft: God maakt Efraim tot een groter volk; iig hij krijgt een grotere zegen dan zijn broer. Dit heeft niets te maken met de het komen van de Messias want die kwam vanuit de lijn van Juda en niet vanuit de lijn van Jozef.
Of Efraim dit ook heeft geleerd, is een ander verhaal. Zegen hoort in het OT ook bij gehoorzaamheid. Vergl dat Israel veilig zou wonen en welvarend zou zijn als ze zouden doen zoals de Here hen had geboden, Hem zouden dienen etc

Verder is het zo dat na de splitsing van het rijk na koning Salomo, Efraim ook wel hoe het tienstammenrijk wordt genoemd. Dus toch wel belangrijk en iig veel groter dan het tweestammenrijk Juda.
quote:

Jes 7,9
en Samaria blijft het hoofd van Efraïm en het hoofd van Samaria blijft de zoon van Remaljahu. Indien gij niet gelooft, voorwaar, gij wordt niet bevestigd.

Jes 7,17
De HERE zal over u, over uw volk en over uws vaders huis dagen doen aanbreken, zoals er niet aangebroken zijn sedert de dag, dat Efraïm zich van Juda afscheidde – de koning van Assur!

Nu hoor je niets meer van Efraim zoals jij aangeeft. In de toekomst zal het er wel weer zijn en zal samen met Juda (waar de egnwoordige Joden vanaf stammen die nu in Israel wonen) weer terugkeren naar het land - de Here zal dat doen en het zal weer één volk zijn:

quote:

Ez.37:
15 Het woord des HEREN kwam tot mij: 16 Gij mensenkind, neem een stuk hout en schrijf daarop: voor Juda en de Israëlieten die daarbij behoren; neem dan een ander stuk hout en schrijf daarop: voor Jozef – het stuk hout van Efraïm – en het gehele huis Israëls dat daarbij behoort; 17 voeg ze dan aan elkander tot één stuk hout, zodat zij in uw hand tot één worden.
18 Wanneer nu uw volksgenoten u vragen: Wilt gij ons niet meedelen, wat gij daarmee bedoelt? 19 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik neem het stuk hout van Jozef – dat aan Efraïm toebehoort – en van de stammen Israëls die daarbij behoren, en Ik voeg het bij het stuk van Juda en maak ze tot één stuk hout, zodat zij één zijn in mijn hand.
20 Terwijl de stukken hout die gij beschreven hebt, voor hun ogen in uw hand zijn, 21 zeg dan tot hen: Zo zegt de Here HERE: zie, Ik haal de Israëlieten weg uit de volken naar wier gebied zij gegaan zijn; Ik zal hen van alle kanten bijeenverzamelen en hen naar hun land brengen. 22 En Ik zal hen tot één volk maken in het land, op de bergen Israëls, en één koning zal over hen allen koning zijn; niet langer zullen zij twee volken zijn en niet langer verdeeld in twee koninkrijken.

« Laatst bewerkt op: oktober 16, 2005, 02:40:27 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Ace

• Bekijk profiel
Rondspokende vragen
« Reactie #3 Gepost op: november 15, 2005, 03:03:37 pm »
quote:
klaas f schreef op 16 oktober 2005 om 03:39:
Lieve vrienden,

Zo nu en dan lijken geschiedenissen in de bijbel niet àf...
Of ze lijken niet te kloppen.
"Nou ja," denk ik dan, "het gaat er om wat de verhalen te betekenen hebben!"

En toch... soms blijven de vragen in m'n gedachten rondspoken.
Hebben jullie dat nu ook?

Zo zit ik bijvoorbeeld met Gen. 21:8-21 ("Abraham verdrijft Hagar en Ismaël": een verhaal dat onze Moslim-broeders heel belangrijk vinden) en Gen. 25:9 ("Abrahams dood")
Abraham wordt begraven door zijn zonen Isaäk en Ismaël... maar Ismaël was toch weggejaagd?)

En zo zit ik ook met Gen. 48:1-22 ("Jakob zegent de zonen van Jozef"). Efraïm krijgt heel opzettelijk de grote zegen van Jakob. Maar wat is het vervolg hiervan?
De Verlosser werd niet uit het nageslacht van Efraïm geboren, de stam werd niet groot en machtig en rijk, en is zelfs helemaal van de aardbodem verdwenen...
Of toch niet?

Onbenullige vragen, wellicht.
En toch, je zult er maar mee zitten..!

Hey Klaas,,,!

Ik heb effe goed na moeten denken, ik zie ook al dat iemand Ezechiel heeft aangehaald.
En dat is inderdaad de juiste uitleg over hetgeen waarover jij weleens tobt he!?
Ik probeer het een beetje uit te leggen.

GENESIS. 48:19.

Maar zijn vader weigerde het, en zeide: Ik weet het, mijn zoon! ik weet het; hij zal ook tot een volk worden, en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij, en zijn zaad zal een volle menigte van volkeren worden.

Later bij de eerste telling bij de Uittocht uit Egypte.
Numeri.1:32-35.Bleek inderdaad dat Efraim meerder volk had dan Manasse.
(en hij zal ook groot worden; maar nochtans zal zijn kleinste broeder groter worden dan hij)

De kern:

Ezechiel.37:19.

Zo spreek tot hen: Alzo zegt de Heere HEERE: Ziet, Ik zal het hout van Jozef, dat in Efraims hand geweest is en van de stammen Israëls, zijn metgezellen, nemen, en Ik zal dezelve met hem voegen tot het hout van Juda, en zal ze maken tot een enig hout; en zij zullen een worden in Mijn hand.

Efraim de tien stammen, waarvan Efraïm het hoofd tevoren geweest was, toebehoorde.
Lees hiervoor over de scheuring van het rijk.
I Koning. 11:26-37. (Dit is heel belangrijk te weten als je dit wilt begrijpen)
Het begint meteen al met de naam JEROBEAM(Hetgeen betekent "het volk moge zich vermeerderen")
De profeet Achia werd door God gezonden.
Je ziet al hetgeen dat Jakob zei,langzaam op zijn plaats begint te vallen.
De zegen van Jakob is tenslotte door God en niet door Jakob zelf verzonnen.

Jerobeam een Efraimiet eerste koning over het 10 stammenrijk.(I koning 12)

Terug naar Ezechiel.37.

De verdeeldheid en vijandschap tussen Juda en Efraïm [waarvan Samaria de hoofdstad was] als een afbeelding van de twee vijandelijke gedeelten der mensen, namelijk Joden en heidenen, alzo was de vereniging van deze een afbeelding of voorbeeld van de vereniging der algemene kerk, of van alle uitverkorenen in de ganse wereld, uit Joden en heidenen, door enen Geest en een geloof, onder een Hoofd, Koning en Zaligmaker, welke is onze Heer Jezus Christus, de beloofde Messias.

Of nu wel enige van de tien stammen zich met Juda gevoegd hebben, en alzo samen uit Babel zijn opgetogen [1 Kron. 9:3], zo heeft nochtans de rechte geestelijke vereniging haar aanvang genomen ten tijde van Christus en van zijn apostelen, [zie Joh. 4:9,21,23,35,39,41; Hand. 2:9,10,11, en Hand. 8:5,14, en Hand. 9:31], en is voorts vervolgd onder de Joden, en voornamelijk onder de heidenen, en zal duren tot aan het einde der wereld, totdat gans geestelijk Israël is beroepen, in Gods hand, [dat is, in de Heer Christus, die de Vaders knecht is, in wiens hand Hij alles heeft overgegeven en tot wie Hij alle uitverkorenen trekt] in één lichaam of één kerk verenigd behouden worden.

Samengevat is dus Efraim(HOOFDSTAD SAMARIA) en JUDA.
Voorbeelden Van het Heidendom en het JODENDOM.
Dat het ook voor de heiden zou zijn had niemand in die tijd gelooft.
Zie hoe groot het volk Efraim (heiden) geworden is.

Ezechiel 37 is het voorbeeld dat de Genade voor de hele mensheid is.

Het plan van God, (Het geheimenis)
Efeziers.2:11-20.
Efeziers.3:6.

Ik heb veel geschreven zie ik, sorry.
Maar het is ook zo'n belangrijk onderwerp.
Groetjes en Gods zegen.
« Laatst bewerkt op: november 16, 2005, 04:10:25 pm door Priscilla en Aquila »

Zijnkind

• Bekijk profiel
Rondspokende vragen
« Reactie #4 Gepost op: november 16, 2005, 02:27:31 pm »
offtopic:Ace, je kunt ook gewoon de knop "wijzig" gebruiken die boven je (eerste) post staat.

Modbreak:
Inmiddels heb ik een dubbel geplaatste post van Ace (die er ook al stond) verwijderd en het foutje hersteld: Ezechiel 39 is nu Ezechiel 37 :)
« Laatst bewerkt op: november 16, 2005, 04:13:18 pm door Priscilla en Aquila »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.