ik heb het idee dat de meeste atheisten/ niet-gelovigen in eerste instantie niet zomaar een geloof de grond in boren.
Vaak als een geloof hen opgedrongen word, dan gaan ze eerder een geloof denergrerend benaderen.
en in de praktijk gebeurd dit heel vaak. Bijna iedere niet-gelovige in NL is wel is in aanraking geweest met christenen die hen probeerde te overtuigen. Dit zien zij als respectloos naar hun eigen (geloofs)overtuiging. Terwijl zij vaak van mening waren dat zij wel respectvol waren.
De reden dat men met name christenen en islam 'opdringerig' vind. is omdat dit de weinige religies zijn die verkondigen als enige de waarheid te kennen. Dit word dikwijls als zeer 'onprettig ervaren'. Op fora kunnen mensen anoniem kritiek uitten, wanneer iemand dan een topic opent over het christelijk geloof, en mensen probeert te overtuigen van een gelijk, kruipen die mensen snel in hun schulp, voornamelijk vanwege eerdere ervaringen. en als je mazzel hebt krijg je verschillende schoppen na, die eigenlijk meer voortkomen uit algemene frustratie, dan uit frustratie aan jou als persoon.
het gevolg is dat mensen de poten onder je geloof vandaan proberen te slaan. wat jou achterlaat in onzekerheid.
je geeft aan dat je dat soort forums opzoekt, omdat je het niet kan hebben dat er vreselijke dingen worden gezegd over het christendom. De mensen op zo'n forum kunnen het niet hebben dat er vreselijke dingen indirect over hen uitgesproken worden.
(als je namelijk zegt dat je alleen via het christendom tot je doel kan komen, maak je indirect een opmerking over welk het doel van desbetreffenden is.)
Zoals je je kan voorstellen botst dit nogal.
Je vraag of je moet doorgaan met dit soort discussies....
misschien is het verstandig om je doel van zo'n forum bezoeken bijstelt.
De meeste mensen laten zich niet zomaar iets vertellen of wijs maken. Je moet oprechtte intresse en openheid hebben voor de mening van anderen, en tegelijkertijd goede argumenten voor je eigen mening.
Het probleem bij christenen is vaak dat hun geloof zo vanzelfsprekend is geworden door de jaren heen, dat ze de beargumentatie voor dingen niet meer helder hebben.
Wat ikzelf regelmatig doe, en wat ook heel goed werkt via fora, is mijn mening ergens droppen, niet met het doel mensen te overtuigen, maar met het doel mijn mening en argumenten te verscherpen. Ik neem een standpunt in, ik zorg dat ik mijn standpunt iets uitvergroot (zodat het vraagt om reacties). En ik ga in discussie met als doel mijn mening beter op een rijtje te hebben. Je krijgt regelmatig argumenten van anderen die bij jezelf nooit opgekomen waren, vaak krijg je daarbij ook nog bronnen aangereikt die je nooit gezien had (soms door je gefixeerdheid op je mening). Hoe meer bronnen je hebt, en hoe beter je weet waarmee je nu eigenlijk discusseert, hoe beter je je mening kan afwegen, vormen en nuanceren. En hoe gemakkelijker je dit kan overbrengen naar anderen.
Probeer mensen niet te overtuigen van iets (bijvoorbeeld dat hun mening over het christendom onjuist is). Maar ga in gesprek, motiveer, beredeneer, kom met bronnen, argumenten etc.
Natuurlijk komt geloven in God neer op geloof. Maar wat voor redenen, motivaties had jij om in God te geloven? Mensen/ niet-gelovigen, atheisten zoeken houvast en bewijs. Dat geef je ze niet door te vertellen dat ze ongelijk hebben. Maar door te onderbouwen waarom jouw mening lang zo gek niet is. Breng het niet als onbetwistbare waarheid, maar als reeele mogelijkheid, schrik mensen niet af, maar zet ze aan het denken.
atheisten zijn niet de boe-mannen, maar zijn net zoals christenen slachtoffer van hun emoties, van hun trots, van hun drang tot gelijk hebben, van hun blindheden, desintresse en hun kortzichtigheid. Hou daar rekening mee, in welke discussie ook, dan trek je het jezelf ook minder aan.
sorry voor de lap tekst,
en succes ermee.
grtz
seven