Auteur Topic: regeltjes, regeltjes, regeltjes...  (gelezen 5066 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
regeltjes, regeltjes, regeltjes...
« Reactie #50 Gepost op: oktober 21, 2005, 05:34:18 pm »
Mijn "ongeschreven regeltjes"-frustratie:

Het MOETEN koffiedrinken na de dienst met allerlei mensen die je NIET interessant vindt terwijl het heeeeeerlijk weer is, en alle ramen potdicht moeten zitten vanwege de tocht waar iedereen bronchitis van krijgt (yeah right) terwijl niemand op één of andere manier bronchitis krijgt van de rook.

En dan steeds met scheve ogen worden aangekeken als je verstek laat gaan want het is toch gezellig? Nou, ik vind dat best af en toe gezellig maar niet de hele tijd...
Bombus terrestris Reginae

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 21, 2005, 06:02:33 pm »

quote:

Iris schreef op 21 oktober 2005 om 15:08:
[...]

Ja, dat klopt. Als ik in mijn omgeving rondkijk zijn alle 'wilde' studenten van toen veranderd in brave huisvaders en huismoeders.  :)  En dat moet ook, als je kinderen hebt....  :)

Klein Orkest 1982 (zingen we allemaal even mee?)

[op_muziek]

quote:

Wat is er gebeurd met al mijn goede vrienden
Die vroeger altijd riepen dat je weinig moest verdienen
Al mijn goede vrienden zijn gestrand, aangeland in vaste banen

Zo af en toe nog soms in het café, klagen ze "het valt niet mee"
Zware vaste lasten en 's avonds die studie erbij
Geen enkele avond meer vrij
Zo af en toe nog op een feest (weet je nog, Harrie)
Hoe goed het vroeger is geweest (weet je nog, Harrie)
Hoe goed het vroeger is geweest

Al mijn goede vrienden, waar zijn ze gebleven
Die vroeger altijd vonden dat je anders moest gaan leven
Al mijn goede vrienden zijn getrouwd, weggedouwd in flatgebouwen

En komt er zo af en toe nog eentje langs
Die praat dan uren over angst
Je kan soms jezelf niet meer zijn binnen je relatie, hyperventilatie
Hoe goed het vroeger is geweest (weet je nog, Harrie)
Hoe goed het vroeger is geweest, oh

Al mijn goede vrienden, die vroeger altijd zeiden
Dat je sleur en zekerheden moest vermijden
Al mijn goede vrienden zijn uitgeblust, in slaap gesust zonder te dromen

Zo af en toe nog eentje die me belt en steeds dezelfde shit verteld
"Soms zou ik willen ruilen met jou, alles weer zorgeloos zien
Met al mijn knoppen op tien"
Zoals het vroeger is geweest (weet je nog, Harrie)
Toen was het alle dagen feest (weet je nog, Harrie)
Zoals het vroeger is geweest (weet je nog, Harrie)
Toen was het alle dagen feest
[/op_muziek]
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 21, 2005, 06:14:40 pm »

quote:

Bumblebee schreef op 21 oktober 2005 om 17:34:
Mijn "ongeschreven regeltjes"-frustratie:

Het MOETEN koffiedrinken na de dienst met allerlei mensen die je NIET interessant vindt  

Waaaat? Vind jij je broe(de)rs en zusters niet interessant?  :?  O-)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 21, 2005, 06:28:29 pm »
Ik vind na de kerkdienst koffiedrinken altijd gezellig.... en de koffie gaat er zondagochtend altijd prima in.

Laatst was het mooi weer en wat druk in de kerk, hebben ze de koffie gewoon naar het kerkplein buiten verplaatst.... Das natuurlijk DE oplossing bij mooi weer :)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 21, 2005, 06:36:29 pm »

quote:

Marnix schreef op 21 oktober 2005 om 18:28:
Ik vind na de kerkdienst koffiedrinken altijd gezellig.... en de koffie gaat er zondagochtend altijd prima in.

Laatst was het mooi weer en wat druk in de kerk, hebben ze de koffie gewoon naar het kerkplein buiten verplaatst.... Das natuurlijk DE oplossing bij mooi weer :)

Oh, goed zeg! Is tegelijk een getuigenis naar de buurt toe :). Zullen we dat in het vervolg elke keer doen, als het goed weer is? Regel jij dat effe? O-)
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 21, 2005, 11:00:07 pm »
Hmf, ach dit was even een chagerijnige uiting... over het algemeen vind ik koffie drinken na de kerkdienst erg gezellig maar soms het is zo'n "must", en altijd als het het allerlekkerste weer is.

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 21, 2005, 11:05:16 pm »

quote:

elle schreef op 21 oktober 2005 om 18:36:

[...]

Oh, goed zeg! Is tegelijk een getuigenis naar de buurt toe :). Zullen we dat in het vervolg elke keer doen, als het goed weer is? Regel jij dat effe? O-)

Maar dan niet op 't plein graag. Liever 't park in!

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 22, 2005, 06:24:25 am »
Hé, Pooh, ik herinner me zondagochtend koffie op het plein in het M.-ghetto in de grote boze stad, voordat de nieuwbouw d'r stond. Een getuigenis naar de buurt? Ja, alleen jammer dat "de buurt" voornamelijk bestond uit krakers en gereformeerde studenten. Ach, dat was nog voor jou tijd in de stad...

Voor evangelisatiedoeleinden is dat plein bij jullie linksvoor vast veel geschikter dan het park.

Oh, ik ben off-topic. Over regeltjes gesproken -- ik herinner me een cartoon waar een gedreven missionaris een groep inboorlingen toespreekt: "... dan komen we nu tot de kern van de zaak ..." Achter hem komt een groep zeer oude heren in zwart pak, met een grote glazen stop en daaronder een statig dik boek. Titel: "kerkorde". Punt is duidelijk. Jammer dat het de werkelijkheid nog raakt ook.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 22, 2005, 01:18:45 pm »
Bij ons bestaat de "buurt" uit restaurants, kroegen en winkels Qohelet ;) En wat mij betreft mogen we met mooi weer altijd buiten staan :)

Een park hebben we ook wel op loopafstand trouwens, en niet zo'n kleintje ook :) Daar gaan we wel eens met onze vereniging zitten als het te mooi weer is om in de kerk te zitten.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 24, 2005, 01:37:02 pm »

quote:

Qohelet schreef op 22 oktober 2005 om 06:24:
Titel: "kerkorde". Punt is duidelijk. Jammer dat het de werkelijkheid nog raakt ook.
Maar meer ook niet. Volgens mij bestaat er een negatieve correlatie tussen mopperen op de kerkorde en parate kennis daarvan.
« Laatst bewerkt op: oktober 24, 2005, 01:37:33 pm door Peter »

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 24, 2005, 06:18:55 pm »
Daar heb je zeker een punt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 24, 2005, 06:21:43 pm »
Het is wel zo dat de kerkorde vaak wordt verward met de "gewone gang van zaken" :)

Ik denk dat mensen eerder klagen over het feit dat alles zo strak is vastgelegd.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 25, 2005, 10:53:35 am »
Met je eerste zin ben ik het eens, met de 2e niet.
Mensen klagen niet over het feit dat alles zo straks is vastgelegd, want als je de kerorde, belijdenissen e.d. goed leest, dan ligt alles helemaal niet zo strak vast.

Het heeft meer te maken met de 'cultuur': juist de ongeschreven regels worden als het meest knellend ervaren. Nergens in de KO staat bv. dat de dienst pas begint met de handdruk aan de predikant, laat staan dat dan voor die handdruk meer is toegestaan dan erna. Dat is er gewoon ingeslopen en niemand staat er meer bij stil, dat het eigenlijk flauwekul is (en dat het helemaal nergens vastligt).

Bovendien laten geschreven regels zich veel makkelijker wijzigen/verwijderen dan ongeschreven. Dat maakt het nog eens extra lastig.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:04:39 am »
Ja, en de ellende is dat ongeschreven regels, als een soort "groepscultuur" bijna niet tegen te houden zijn! Dat zie je in ALLE clubs, verenigingen en ook in kerken... het hoeft ook niet slecht te zijn, als het maar niet tot wet verheven wordt. En dat gevaar zit er wel in, want een groepscultuur voelt goed, je hoort ergens bij zeg maar.

Wij deden een keer een kring in een vrije baptistengemeente, heel erg leuk trouwens, maar we kregen wel te horen dat we voor aanvang van de kring moesten zingen uit de Opwekkingsbundel terwijl het gewoon een "onderlinge" kring op persoonlijke basis was. Daar ga ik dus ook al net zo hard van steigeren... (hoezo MOET je per se zingen van te voren? En hoezo MOET dat uit Opwekking komen?)

Het ongeschreven-regeltjes probleem is dus eerder menselijk dan vrijgemaakt...

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:11:58 am »
De oplossing is simpel: zorg dat alle ongeschreven regels nauwkeurig worden opgeschreven! :-)

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:48:02 am »

quote:

Peter schreef op 25 oktober 2005 om 11:11:
De oplossing is simpel: zorg dat alle ongeschreven regels nauwkeurig worden opgeschreven! :-)
En dan bij elke bijeenkomst stemmen welke daarvan voor die bijeenkomst gelden  :+
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:04:21 pm »

quote:

Peter schreef op 25 oktober 2005 om 10:53:
Met je eerste zin ben ik het eens, met de 2e niet.
Mensen klagen niet over het feit dat alles zo straks is vastgelegd, want als je de kerorde, belijdenissen e.d. goed leest, dan ligt alles helemaal niet zo strak vast.

Het heeft meer te maken met de 'cultuur': juist de ongeschreven regels worden als het meest knellend ervaren. Nergens in de KO staat bv. dat de dienst pas begint met de handdruk aan de predikant, laat staan dat dan voor die handdruk meer is toegestaan dan erna. Dat is er gewoon ingeslopen en niemand staat er meer bij stil, dat het eigenlijk flauwekul is (en dat het helemaal nergens vastligt).

Bovendien laten geschreven regels zich veel makkelijker wijzigen/verwijderen dan ongeschreven. Dat maakt het nog eens extra lastig.

Ik doelde ook op ongeschreven regels.... daarom gaf ik aan dat mensen de kerkorde en zo verwarren met de "gewone gang van zaken".

Ongeschreven regels opschrijven is denk ik niet de oplossing.... Je moet juist ontdekken dat het geen vastgelegde regels zijn, zodat men beseft dat dat best een keer anders kan :)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:12:05 pm »
Precies, stel je voor dat je ze opschrijft! Kan de goegemeente voortaan met het kerkboekje in de hand aantonen dat je echt NIET onder het koffiedrinken mét bastognekoekje uitkomt...

Nu kan je tenminste nog zeggen: dat staat toch nergens?   ;)

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 26, 2005, 10:23:48 pm »
Interessant is dat velen de kerkorden beschouwen als een keurslijf... bij nader inzien zijn de regels weinig gedetailleerd en is er binnen het kader van deze set geschreven regels zat ruimte om jezelf te zijn.

Maar vanuit de karikatuur gedacht dat de kerkorde bekrompen is, worden deze geschreven regels weinig serieus genomen, en wordt een aantal ervan zonder verantwoording terzijde geschoven. Althans in het vrijgemaakte kerkpolitieke getouwtrek van het laatste decennia heb ik de indruk gekregen dat velen de eigen (!) kerkorde moeilijk serieus kunnen nemen. Zo verworden de regels van een gezamenlijke, gezonde afspraak tot een studentikoos spelletje: hoe je zin te krijgen door op het juiste moment een gewiekste interpretatie voor een der artikelen aan te voeren.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 27, 2005, 09:51:49 pm »
Ik zat net te zoeken naar mijn aller aller aller eerste post op dit forum... Ik denk dat het  zo weer even in dit draadje geplakt kan worden :):

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 27, 2005, 09:52:05 pm »

quote:

Doarsie schreef op 20 september 2003 om 23:11:

[...]

Waarom zouden er geen twee standpunten naast elkaar kunnen bestaan?
Door alles vast te leggen in regels en over alle moeiten een uitspraak te doen breek je vaak meer af dan dat je opbouwt.
De farizeërs hadden ook alles perfect geregeld.