Auteur Topic: Beeld noch gelijkenis  (gelezen 1510 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Gepost op: oktober 13, 2005, 05:11:46 pm »

quote:

Zondaar schreef op 13 oktober 2005 om 14:45:
»Ik ben de Heer, je God. Je zult naast Mij geen andere goden hebben. Je zult je geen beeld, noch een of andere gelijkenis maken, noch van hetgeen boven in de hemel, noch van hetgeen beneden op de aarde, noch van hetgeen in het water onder de aarde is.«

En precies daarom vraag ik me af waarom men zich altijd een beeld van Jezus probeert te maken.  
Wat is jullie mening?

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #1 Gepost op: oktober 13, 2005, 05:40:46 pm »
Volgens mij zijn er 2 manieren om die tekst uit te leggen:

1. Je mag geen figuratieve afbeeldingen maken. Niet van planten, dieren, of wat dan ook maar. Dit is de manier waarop de joden dit gebod vaak hebben opgevat. De joden kennen dan ook voornamelijk abstracte kunst. Een afbeelding van Jezus zou hier onder vallen, maar net zo relevant zijn als een pasfoto van jezelf.

2. Je mag best afbeeldingen maken, maar je mag er niet voor knielen (2e deel van het gebod). Dit is de manier waarop christenen dit gebod meestal hebben opgevat. Met de afbeelding is niets mis, maar zodra hij gebruikt wordt om God in een beeld te vangen, hem tastbaar te maken, of wanneer hij gebruikt wordt als magisch object, is het verkeerd. Een afbeelding van Jezus valt hier dus ook onder: met de afbeelding is niets mis, zolang je er maar niet voor 'knielt'.
« Laatst bewerkt op: oktober 13, 2005, 05:41:16 pm door Pooh »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #2 Gepost op: oktober 13, 2005, 06:14:56 pm »
Bedoelt Iris het niet nog wat filosofischer?
Dat we, van het materiaal dat de bijbel ons aandraagt, ons een beeld maken van wie Jezus is, zelf de overgebleven karaktertrekken nog wat invullen, en dat vervolgens met hart en ziel aanhangen?

Als dat zo is, dan vind ik dat gebod/verbod heel lastig hierin in te passen. 't Is niet goed om een 'beeld' van Jezus te maken dat incorrect is. Maar de bijbel levert materiaal aan om daar wat mee te doen, lijkt mij. En Jezus is God, dus lijkt mij het geen probleem om Jezus met hart en ziel aan te hangen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #3 Gepost op: oktober 13, 2005, 07:20:31 pm »
Elle/Iris, jullie opmerking is ergens wel goed om (meer dan) eens bij stil te staan. Maar is het niet zo dat we om iemand te leren kennen altijd een beeld vormen? Dat geldt dus ook voor het leren kennen van God/Jezus. Dus beeldvorming is niet in elke zin verkeerd denk ik. Alleen moeten we wel blijven waken dat we het beeld in overeenstemming houden met Gods werkelijkheid, zoals Hij deze neerlegt in de Bijbel
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Iris

• Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #4 Gepost op: oktober 13, 2005, 09:53:01 pm »
Maar stel dat je het beeld dat je hebt van Jezus gaat verafgoden, terwijl dat niet meer en minder het beeld is dat je zelf geschapen hebt in je hoofd. Wel naar aanleiding van wat je in de Bijbel gelezen hebt natuurlijk, maar het beeld dat je er vervolgens van hebt gemaakt is van jou.
Overal zijn beelden van Jezus te zien: op schilderijen, beeldhouwwerken etc De ene keer is Hij een blonde Adonis met helderblauwe ogen en een andere keer is hij een soort George Michael met een witte jurk aan etc etc
Er zijn mensen die zich blind staren op dit soort beeltenissen. Maar gaat het niet juist om datgene wat Jezus te bieden heeft? De warme vriendschap en liefde die je in je hart kunt voelen, en waar geen beeld van gemaakt zou kunnen worden? (Omdat het buiten de materie valt) Dat is toch Jezus? Het gaat toch om Zijn geest?

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #5 Gepost op: oktober 14, 2005, 05:25:37 am »
Als je je op het (abstracte) standpunt stelt dat alle kennis van iemand deel uitmaakt van het "beeld" dat je van die ander hebt, dan moet je consequent zijn en onderkennen dat het gebruik van het woord "beeld" hier óók beeldspraak is. Als het Oude Testament het heeft over "beeld" en "gelijkenis" dan gaat het om een concrete afbeelding, niet om een conceptueel "beeld".

Het "beeld" dat wij van Jezus hebben (of moeten hebben) is het beeld dat "getekend" wordt in de bijbel, zowel de profetische voorzeggingen als de apostolische verslagen. Dat is geen beeld "maken", trouwens, maar een "beeld" gehoorzaam aannemen. Een wereld van verschil.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Liudger

• Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #6 Gepost op: oktober 14, 2005, 11:06:03 am »
Dat gebod is dacht ik gericht op het feit dat God niet uit te beelden valt, en als je dat toch doet, dan doe je automatisch geen recht aan hem - een beetje in de lijn van het idee dat je alleen iets over God kunt zeggen in negatieven. ik zou dat dus ook niet als kunst doen (bv afbeelding van God die Adam tot leven wekt via aanraking). Ook al wordt dit niet als object van devotie gebruikt, toch ontlenen schijnbaar veel mensen daaraan het idee dat christenen God zien als een oude man op een wolk. Jezus was werkelijk mens, dus dat is een wat ander geval - maar eveneens met de kanttekening dat afbeeldingen van hem niet als object van aanbidding gebruikt mogen worden.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Beeld noch gelijkenis
« Reactie #7 Gepost op: oktober 21, 2005, 10:54:27 pm »
Modbreak:
Post verwijderd ivm vermoedelijke schending auteursrechten.