Verbazingwekkend genoeg 'scoort' hij er best wel mee, zo te lezen op islamitische websites. Ik vind het op zich wel goed dat er aandacht aan besteed wordt, maar het wordt al gauw zo'n publiciteitsstunt. Overigens moet je niet vasten vanaf zonsopgang, maar vanaf het ochtendgebed en dat ligt enkele uren eerder (nu rond kwart over zes).
Ik ben zelf nu ook aan het 'ramadannen' (sinds gisteren) en dat bevalt goed. Ga ik nog minstens 2 dagen doen (morgen weer om kwart voor zes uit bed voor mijn ontbijt en ochtendgebed, gaap

) Het is eigenlijk een 'testcase' voor wat vasten met mij doet, al doe ik het ook uit solidariteit met de moslims (ook wel leuk, 'ontbijten' bij de Turk 's avonds

) En het doet véél! Vanmiddag bij de mis was ik bijna tot tranen geroerd (maar ja, wat wil je met een lezing Matt. 22:36-40 en een preek over dat onderwerp, die echt supergoed was). De mis van gisteren was een iets minder groot succes .. ik moest daarvoor een flinke berg (nja, heuvel) opfietsen (een uur ofzo voor mijn 'breakfast') en dat kun je niet doen zonder flink te zweten en calorieën te verbranden. Gevolg was, dat ik mij zowat een oordeel at aan de Hostie, mijn lichaam reageerde er onwijs sterk op.

Gelukkig was dat vanavond niet het geval en kon ik mij focussen op het spirituele deel van de communie (daar waar het voor bedoeld is).
Ik ga in ieder geval zeker mijn 'eigen' vasten doen (40-dagentijd, voor Pasen, de eerste keer voor mij), maar dan wellicht ook op de islamitische manier. De katholieke manier is dat je minder en soberder eet, maar wel gewoon drinkt. Van de islamitische manier val je niet zo snel af (afhankelijk van hoeveel je 's avonds en 's ochtends vroeg eet, natuurlijk) en dat is bij mij nodig om rekening mee te houden. Ik heb nl. jarenlang ondergewicht gehad en zit nu wel goed, maar er moet ook niet 5 kg af. Bovendien vergt het langdurig niet drinken een stuk meer van je dan 'alleen' maar weinig eten. Mijn conclusie: zeker waardevol om er kennis mee te maken, maar met een stel camera's in mijn snufferd had het ook niet gehoeven