Auteur Topic: Welk beeld bestaat er over de vrijgemaakten? Terecht of onterecht  (gelezen 16536 keer)

Peter

• Bekijk profiel
Welk beeld bestaat er over de vrijgemaakten? Terecht of onterecht
« Reactie #150 Gepost op: maart 14, 2003, 12:14:34 am »

quote:

op 13 Mar 2003 21:22:05 schreef Qohelet:
Zou die discussiedrang nou echt iets vrijgemaakts zijn?
Onze ouders/grootouders waren waarschijnlijk fan van Schilder en zo zijn wij dus polemisch-genetisch-gedetermineerd. Als je begrijpt wat ik bedoel.

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #151 Gepost op: maart 14, 2003, 12:37:53 am »

quote:

op 14 Mar 2003 00:14:34 schreef Peter:
op 13 Mar 2003 21:22:05 schreef Qohelet:
Zou die discussiedrang nou echt iets vrijgemaakts zijn?
Onze ouders/grootouders waren waarschijnlijk fan van Schilder en zo zijn wij dus polemisch-genetisch-gedetermineerd. Als je begrijpt wat ik bedoel.
Mijn grootouders waren fan van ds Kersten. Zegt dat ook nog iets?

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
« Reactie #152 Gepost op: maart 14, 2003, 05:42:59 pm »
Beste gereformeerde,

Zo begon Amco Wiering zijn bericht

Dit bericht is bewerkt door de moderator, een berichtje mag in één topic geplaatst worden. Het oorspronkelijke bericht kun je vinden op.
Wat Amco hier geschreven heeft kun je ook vinden op OGKN
Ps. 111:10

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #153 Gepost op: maart 14, 2003, 07:07:33 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 00:37:53 schreef Pulpeet:
Mijn grootouders waren fan van ds Kersten. Zegt dat ook nog iets?
Ik ken de man niet, maar hij zal vast iets met orgel(-onderdelen) gehad hebben ;)

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #154 Gepost op: maart 14, 2003, 07:15:36 pm »
Ds. Kersten was de voorman van de Bevindelijken rond de oorlog. Speelde een -achteraf erkend- foute rol; hij zag de Duitse bezetting veeleer als een straf van God (het is slechts de roede Gods die u geselt) dan dat hij er werkelijk tegen opposeerde. Kreeg veel kritiek van de -toen nog 1- Gerf. Kerken in Nederland, Trouw en de ARP.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #155 Gepost op: maart 14, 2003, 07:18:49 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 17:42:59 schreef Wiering:
Beste gereformeerde,

Aangezien er grote vraag is naar 1 grote gereformeerde kerk in Nederland, leek het mij een goed idee om te gaan brainstormen hierover. Het zou een kerk moeten zijn die de Bijbel als Gods onfeilbaar Woord acht, zoals opgevat in de Drie Formulieren van Enigheid. We zullen klein beginnen, hier op dit forum. Door middel van een mailinglijst lijkt het mij een goed idee om te overleggen. Deze mailinglijst wil een oproep gaan plaatsen in de grote landelijke dagbladen om 1 orthodox gereformeerde kerk te gaan vormen. U kunt zich op deze manier aanmelden:

Mail naar "amcowiering@hotmail.com" uw emailadres; en ik zal ervoor zorgen dat u een uitnodiging krijgt om u aan te melden.

In vertrouwen u zo volledig mogelijk te hebben ingelicht,

verblijf ik,

Amco Wiering
Mag ik dan wél meedoen aan het avondmaal?

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #156 Gepost op: maart 14, 2003, 07:26:27 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 19:15:36 schreef Wiering:
Ds. Kersten was de voorman van de Bevindelijken rond de oorlog. Speelde een -achteraf erkend- foute rol; hij zag de Duitse bezetting veeleer als een straf van God (het is slechts de roede Gods die u geselt) dan dat hij er werkelijk tegen opposeerde. Kreeg veel kritiek van de -toen nog 1- Gerf. Kerken in Nederland, Trouw en de ARP.
Kersten was DE grote man van de SGP van voor de oorlog.
Hij was predikant, kamerlid, hoofdredacteur van het partijblad 'de banier' en had nog heel veel meer nevenfuncties.
In de oorlog oogste hij veel kritiek (zoals de vorige spreker al aangaf) met zijn visie op de bezetting: Ds. Kersten beweerde namelijk dat de Duitse bezetting een straf van God was en dat die dientengevolge geleidelijk ondergaan moest worden en dat je je er niet tegen moest verzetten.
Na de oorlog is Ds. Kersten (naar ik meen) opgevolgd door Ds. P. Zandt als grote man van de SGP, ook omdat hij niet meer herkozen mocht worden als tweede kamerlid vanwege zijn uitspraken.
Ook nu nog wordt binnen de SGP kringen met groot respect over Ds. Kersten gesproken, ondanks zijn "wat minder tactische" opstelling in de oorlog.
En laten we wel wezen, of je het met hem eens was of niet: binnen, door en voor zijn kerkverband, de (net opgerichte) SGP en zijn partijblad heeft ds. Kersten veel bereikt voor zijn achterban.
Detail: In de nacht van 10 op 11 november 1925 is er een kabinet gevallen door een motie van Ds. Kersten. De regering wilde een gezantschap, een ambassadeur, bij de paus; de SGP en Kersten als overtuigd Gereformeerden wilden dat niet en zo nog een paar Gereformeerde / Hervormde en andere partijen. Op een motie van Kersten is het kabinet toen gevallen. De nacht waarin dit gebeurde heet dan ook 'de nacht van Kersten'.

(zie ook dit artikel uit 'de banier', voor meer info over Ds. Kersten zelf klik hier of hier)
« Laatst bewerkt op: maart 14, 2003, 07:35:40 pm door Auke »
| Ps. 8:5,6 |

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #157 Gepost op: maart 14, 2003, 07:31:41 pm »
Kijk Wilhelmina, ik weet inhoudelijk nog niet precies wat de vorm gaat worden. Ik kan me voorstellen dat er meer ruimte komt voor Evangelische invloeden, vooral wat persoonlijke heiliging betreft, maar je moet niet verwachten dat er veel van de belijdenis afgeweken zal worden.

Die Kersten is toch helemaal niets. In de oorlog zie je pas wat nou echte gereformeerden zijn en lui die er een karikatuur van maken. Kersten had goed afgekeken bij Kuyper, maar stelde voor de rest in mijn ogen weinig voor. Bovendien had hij een grote neus :+

Gr. Amco

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #158 Gepost op: maart 14, 2003, 07:33:56 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 19:31:41 schreef Wiering:
Kijk Wilhelmina, ik weet inhoudelijk nog niet precies wat de vorm gaat worden. Ik kan me voorstellen dat er meer ruimte komt voor Evangelische invloeden, vooral wat persoonlijke heiliging betreft, maar je moet niet verwachten dat er veel van de belijdenis afgeweken zal worden.

Die Kersten is toch helemaal niets. In de oorlog zie je pas wat nou echte gereformeerden zijn en lui die er een karikatuur van maken. Kersten had goed afgekeken bij Kuyper, maar stelde voor de rest in mijn ogen weinig voor. Bovendien had hij een grote neus :+

Gr. Amco
Over welke belijdenis hebben we het dan? :?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #159 Gepost op: maart 14, 2003, 07:35:24 pm »
3 formulieren

Is voor jou DE vraag of je aan mag zitten? Ik mag zelf -nog- niet eens aanzitten :P

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #160 Gepost op: maart 14, 2003, 07:38:19 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 19:35:24 schreef Wiering:
3 formulieren

Is voor jou DE vraag of je aan mag zitten? Ik mag zelf -nog- niet eens aanzitten :P

3 formulieren??????? Waar staan die in de bijbel? :(

Ik wil zeker weten niet in een groep terecht te zullen komen die ánderen weer uit gaan sluiten,  dus ben ik wat voorzichtig.

PS waar vind ik die 3 formulieren? In mijn gereformeerde bijbeltje waar ook de doopformulieren en de Psalmen berijmd achterin staan? :?

PS2 Hoe oud ben je, en bedoel je dat je (nog) geen belijdenis hebt gedaan?

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #161 Gepost op: maart 14, 2003, 07:41:00 pm »
Ik vind het niet erg om (zoals dr. Douma in zijn boek ook al voorstelde) de Drie Formulieren aan te passen. Maar die belijdenis is voor mij en veel anderen heel belangrijk; je leert er eerlijk waar van.
Ik heb nog geen belijdenis gedaan en ben 19 jaar oud.

Wilhelmina

• Bekijk profiel
« Reactie #162 Gepost op: maart 14, 2003, 07:45:57 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 19:41:00 schreef Wiering:
Ik vind het niet erg om (zoals dr. Douma in zijn boek ook al voorstelde) de Drie Formulieren aan te passen. Maar die belijdenis is voor mij en veel anderen heel belangrijk; je leert er eerlijk waar van.
Ik heb nog geen belijdenis gedaan en ben 19 jaar oud.

19 jaar en nu al rebelleren? Dat loopt op stront ( lees evangelisch) uit.
 ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;) ;)

PS ik heb nog een leuke 17jarige dochter, zo evangelisch als het maar kan, maar knáááááááááááááp :+

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #163 Gepost op: maart 14, 2003, 07:50:42 pm »
Bedankt voor t aanbod; ik heb al een meisje. Bovendien ben ik minder rebellerend dan het lijkt; in wezen ben ik zo conservatief als t maar kan, maar ik wil behouden wat er te behouden valt.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #164 Gepost op: maart 14, 2003, 09:29:51 pm »
Wiering,

voor je nu begint nog een kerkgenootschap op poten te zetten, heb ik een suggestie voor een haalbaarder en verstandiger insteek (die ook heel wat voeten in de aarde heeft); vraag wel eerst je vriendin toestemming als je je d'r in wilt vastbijten :P :

stel 'ns een belijdenisgeschrift op dat body heeft, aansluit bij wat jij gelooft en wat Wilhelmina (bijv.) gelooft, wat geschikt is voor apologetiek, prediking, kerkelijk onderwijs en missie. Ik wil wel kritisch meelezen...
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
« Reactie #165 Gepost op: maart 14, 2003, 09:40:53 pm »

quote:

op 14 Mar 2003 21:29:51 schreef Qohelet:
Wiering,

voor je nu begint nog een kerkgenootschap op poten te zetten, heb ik een suggestie voor een haalbaarder en verstandiger insteek (die ook heel wat voeten in de aarde heeft); vraag wel eerst je vriendin toestemming als je je d'r in wilt vastbijten :P :

stel 'ns een belijdenisgeschrift op dat body heeft, aansluit bij wat jij gelooft en wat Wilhelmina (bijv.) gelooft, wat geschikt is voor apologetiek, prediking, kerkelijk onderwijs en missie. Ik wil wel kritisch meelezen...
Meelezen kan altijd (http://groups.msn.com/orthodoxgereformeerdekerkeninnederland), meedenken is gewenst, helemaal iemand die (zoals jij) behoorlijk zicht heeftt op bepaalde aspecten.
Willen we hier serieus werk van maken zal er een expert bij moeten komen die zijn licht erover laat schijnen.

AW

• Bekijk profiel
« Reactie #166 Gepost op: maart 14, 2003, 11:16:03 pm »
Precies! Voordat hier jan en alleman weer kritisch gaat zitten vitten op initiatieven, kun je je beter aanmelden en constructief meewerken. Waarom zou ik trouwens die belijdenis op moeten stellen? We hebben toch de 3 formulieren? Wie ben ik om zo'n belijdenis op te stellen? Belijdenissen zijn altijd door meerdere mensen gemaakt (ook Ursinus had zijn helpers).

Qohelet meldt je gewoon aan, je hebt genoeg capaciteiten. Hetzelfde geldt denk ik voor Wilhelmina.