Auteur Topic: censuur bij de nieuwe vrijgemaakten  (gelezen 10560 keer)

alfasierra

• Bekijk profiel
censuur bij de nieuwe vrijgemaakten
« Reactie #50 Gepost op: november 17, 2005, 09:13:15 pm »
Ik weet niet of andere journalisten de verklaring wel hebben ondertekend. Het ND is er voor lezers die ook tot de zg 'nieuwe vrijgemaakten' behoren. Voor hen willen ze ook verslag doen. Verzwijgen van hun synode levert ten onrechte kritiek op. Onvolledige berichtgeving ook. Vandaar dat het bericht er stond zoals het stond.
En artikelen vooraf laten goedkeuren en eventueel verbeteren staat haaks op vrije nieuwsgaring. Je geeft feiten door (nieuws) of je geeft niets door. Maar je hoeft van jouw krant geen spreekbuis voor anderen te maken. Daarmee is de onafhankelijkheid in het geding. De 'nieuwe vrijgemaakten' hebben hun eigen media. Die is goed in staat gebleken het gedachtengoed van deze groepering weer te geven.
En als het ND niet meer bericht over de synode van de 'nieuwe vrijgemaakten' weten we hoe dat komt.
Het verschil tussen de verklaringen van de GS-Amersfoort en de Synode van de 'nieuwe vrijgemaakten' is intussen wel duidelijk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 18, 2005, 12:14:43 am »

quote:

Merwekade schreef op 17 november 2005 om 19:34:
Misschien dat ik even iets mis. Ik heb het artikel in het ND en deze draad doorgelezen maar nergens kan ik lezen dat het ND zichzelf heeft uitgenodigd, uitgezonderd dat dit door enkelen wordt gepost.

Het ND heeft 'zichzelf' niet 'uitgenodigd'. Het ND heeft gewoon een journalist naar de synode van deze groep gestuurd, omdat ze daar verslag van wilden doen en er geen mededeling was uitgegaan dat het een gesloten bijeenkomst zou zijn.
Gewoon zoals dat altijd en overal gaat.

Promtus

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 18, 2005, 12:17:35 am »

quote:

kajem schreef op 16 november 2005 om 21:30:
Ik begrijp het niet en wil het ook niet begrijpen. Is dit geen religieuze censuur.

kajem

Als je het sowieso niet wilt begrijpen, waarom open je er dan een topic over?

* Promtus vindt dit soort topics zo`n onzin. Als je het echt wilt weten, bel die secretaris op en vraag het hem. Maar dat gebeurt uiteraard niet, want de TS heeft totaal geen interesse in de reden, maar wil gewoon even.... ach laat ook maar.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 18, 2005, 01:11:47 am »
Je hebt of niet de hele discussie gevolgd, of mijn tweede reactie en mijn herinnering in de discussielijn gemist. Lees nog eens na zou ikzeggen.

kajem

alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 18, 2005, 07:42:00 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 november 2005 om 00:14:

[...]

Het ND heeft 'zichzelf' niet 'uitgenodigd'. Het ND heeft gewoon een journalist naar de synode van deze groep gestuurd, omdat ze daar verslag van wilden doen en er geen mededeling was uitgegaan dat het een gesloten bijeenkomst zou zijn.
Gewoon zoals dat altijd en overal gaat.

Het ND heeft zichzelf wel uitgenodigd. Per brief van 12 oktober 2005.
Keurig netjes zoals het hoort. Omdat ze daar echt wel weten dat een kerkelijke vergadering in principe besloten is.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 18, 2005, 07:50:13 am »
Justin, als je dan het ND uitnodigt, is die vergadering dus niet besloten meer, maar open. En dan mag het ND dus vrijuit berichten.

Als je dat als synode niet wil, moet je het ND niet uitnodigen...

Het is echt heel simpel.
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 18, 2005, 08:04:09 am »

quote:

Roodkapje schreef op 18 november 2005 om 07:50:
Justin, als je dan het ND uitnodigt, is die vergadering dus niet besloten meer, maar open. En dan mag het ND dus vrijuit berichten.

Het is echt heel simpel.

Je kan blijkbaar niet goed lezen. Het ND heeft zelf een brief gestuurd met de vraag of ze daar mochten komen. Dat is iets anders dan dat de synode heeft gevraagd aan het ND om een verslaggever te sturen.
En dan is het nog zo: dat de synode zelf mag bepalen in welke volgorde ze sensuur willen.
Vooraf of achteraf.
Vooraf vind ik prettiger.
Aangezien er al veel verhalen de ronde doen over diverse GKV zaken en personen, die door het ND de wereld in zijn geholpen met hun "secure" verslaggeving, die eigenlijk geheel anders liggen. Dan moet er weer achteraf ( zoals je hebt kunnen lezen over het verslag van het slotbetoog van Ds Niemeijer) recht gezet worden. En je weet wat blijft er hangen? Toch zeker wel wat er eerst stond. Want dat verhaal gaat als eerste de kerkelijke roddel in.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 18, 2005, 08:16:46 am »

quote:

Roodkapje schreef op 18 november 2005 om 07:50:

Het is echt heel simpel.
Ik word simpel van jouw logica  8)7

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 18, 2005, 08:16:52 am »

quote:

joepie schreef op 18 november 2005 om 08:04:
[...]

Je kan blijkbaar niet goed lezen. Het ND heeft zelf een brief gestuurd met de vraag of ze daar mochten komen. Dat is iets anders dan dat de synode heeft gevraagd aan het ND om een verslaggever te sturen.

En als ze groen licht geven, dan nodigt de synode het ND toch uit? Dat volgt daar logisch uit. En daaruit volgt weer logisch dat het dan per definitie geen gesloten vergadering meer is. De vraag is dan wie er hier niet goed leest. :)

quote:

En dan is het nog zo: dat de synode zelf mag bepalen in welke volgorde ze sensuur willen.
Vooraf of achteraf.
Vooraf vind ik prettiger.

In een theocratische dictatuur mag dat misschien. Wij leven in een democratie met persvrijheid en vrije nieuwgaring. Daarmee is censuur in strijd.

Als je alleen jouw versie van het gebeurde in het nieuws wilt hebben staat niets je in de weg om zelf iets te schrijven en te publiceren. Dan moet je dat doen en niet journalisten muilkorven. Dat is het mooie van persvrijheid en vrije nieuwsgaring: iedereen mag zijn visie op het gebeurde publiceren. :)

quote:

Aangezien er al veel verhalen de ronde doen over diverse GKV zaken en personen, die door het ND de wereld in zijn geholpen met hun "secure" verslaggeving, die eigenlijk geheel anders liggen.

Dit vind ik een misselijkmakende sneer richting ND. Het is medechristenen zwartmaken. Dus graag bewijs voor je beschuldiging. :(

quote:

Dan moet er weer achteraf ( zoals je hebt kunnen lezen over het verslag van het slotbetoog van Ds Niemeijer) recht gezet worden. En je weet wat blijft er hangen? Toch zeker wel wat er eerst stond. Want dat verhaal gaat als eerste de kerkelijke roddel in.
Je weet toch dat je niet mag roddelen? 'Gij zult geen vals getuigenis spreken ten koste van uw naaste'? Van alle mensen zou ik verwachten dat de 'nieuwe' vrijgemaakten dat met hun Bijbelopvatting het meeste ter harte zouden nemen. ;)
« Laatst bewerkt op: november 18, 2005, 08:18:05 am door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 18, 2005, 11:12:41 am »
Hmm als ik een feestje geef voor mijn familie, en ik krijg een mailtje van iemand met de vraag of hij er ook bij mag zijn, en ik geef toestemming, heb ik diegene dan uitgenodigd :? Dat noem ik 'jezelf uitnodigen'. En ja, dan mag ik best restricties opleggen aan diegene. 't Blijft een familiefeestje, namelijk.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 18, 2005, 11:23:10 am »
Volgens mij verhaspelt Roodkapje (onbewust?) de woorden 'uitnodigen' en 'toelaten' een beetje. Als je in haar laatste post 'toelaten' leest waar ze 'uitnodigen' schrijft, heeft ze helemaal gelijk. Laat je journalisten toe, dan is het per definitie geen besloten vergadering meer. Dat is nu eenmaal zo.
Ik zat er met mijn laatste post blijkbaar een beetje naast, mijn excuses daarvoor.
Maar feit blijft, wat mij betreft, dat als je journalisten bewust tot je vergadering toelaat, je het gewoon niet kan maken om ze vervolgens te censureren. Dan degradeer je ze gewoon van journalist tot loopjongen en maak je ze het onmogelijk op een goede manier hun vak uit te oefenen.  :(
« Laatst bewerkt op: november 18, 2005, 11:23:55 am door Mezzamorpheus »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 18, 2005, 11:39:25 am »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 november 2005 om 11:23:
Maar feit blijft, wat mij betreft, dat als je journalisten bewust tot je vergadering toelaat, je het gewoon niet kan maken om ze vervolgens te censureren. Dan degradeer je ze gewoon van journalist tot loopjongen en maak je ze het onmogelijk op een goede manier hun vak uit te oefenen.  :(

Vinden we dan de manier waarop de GKV synode handelde óók censuur? Die behouden zich ook het recht voor om journalisten te verbieden ergens over te schrijven (zie de quote van scholasticus). En wat betreft de dingen waar ze wel over mogen schrijven geldt als enige verschil nog steeds of correctie voor of na publicatie geschied. Waarbij Joepie m.i. al heeft laten zien waarom vóór wel eens de voorkeur kan hebben (risico van verkeerde berichtgeving en 'roddels' die blijven hangen, vermijden).

Het punt is, dat het in deze gevallen een soort van wisselwerking is tussen organisatie en journalist. De organisatie doet iets wat men eigenlijk liever besloten doet, maar de journalist wil graag over alles kunnen publiceren. De compromis is, dat de journalist over een deel mag publiceren, terwijl een deel besloten blijft. Dat heeft m.i. niet zoveel met 'loopjongen maken' te maken, maar met een deal en goede werderzijdse verstandhoudingen. Als ik Justin goed begrijp, dan is het zo ongeveer gegaan, want het ND vroeg om toelating, en de synode gaf daarop het compromis-voorstel. (n.b. ik denk dat Justin in deze de beste info heeft, aangezien hij zelf bij de nieuwe vrijgemaakten behoort, toch?)

Ik krijg wel eens het idee, dat journalisten denken, dat alles wat er gebeurt, automatisch nieuws voor de hele wereld moet zijn, en dat het daarmee een schending van hun rechten wordt als ze een keer iets niet mogen verslaan. Maar het lijkt mij, dat er toch gewoon dingen zijn die (tijdelijk?) geheim moeten blijven? Denk aan discussies over personen, denk aan strategische besluiten in bedrijven, denk aan politiek overleg m.b.t. terrorisme, etc.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 18, 2005, 12:00:03 pm »

quote:

Nunc schreef op 18 november 2005 om 11:39:

[...]

Vinden we dan de manier waarop de GKV synode handelde óók censuur? Die behouden zich ook het recht voor om journalisten te verbieden ergens over te schrijven (zie de quote van scholasticus).

quote:

Ik krijg wel eens het idee, dat journalisten denken, dat alles wat er gebeurt, automatisch nieuws voor de hele wereld moet zijn, en dat het daarmee een schending van hun rechten wordt als ze een keer iets niet mogen verslaan. Maar het lijkt mij, dat er toch gewoon dingen zijn die (tijdelijk?) geheim moeten blijven? Denk aan discussies over personen, denk aan strategische besluiten in bedrijven, denk aan politiek overleg m.b.t. terrorisme, etc.

De GKv-synode heeft, behoorlijk keurig naar mijn idee, enkele besloten sessies over gevoelige onderwerpen (Kampen-Noord etc.) gehouden. Prima. Geen enkel probleem mee. Dat hadden ze van te voren aangekondigd. En het is gewoon besloten. Dus niets geen gedoe met journalisten die er wel bij mogen zitten, maar alleen gecensureerd mogen schrijven ofzo.

Nogmaals, het is heel simpel: je laat journalisten toe (en dan heb je een open vergadering) en dan mogen ze ook ongecensureerd schrijven, of je laat ze niet toe (en dan heb je een gesloten vergadering). Maar haal niet zulke aparte toeren uit, als nu gebeurd is (want: IMHO gaat dat gewoon tegen de persvrijheid die we in dit land hebben in).

quote:

En wat betreft de dingen waar ze wel over mogen schrijven geldt als enige verschil nog steeds of correctie voor of na publicatie geschied. Waarbij Joepie m.i. al heeft laten zien waarom vóór wel eens de voorkeur kan hebben (risico van verkeerde berichtgeving en 'roddels' die blijven hangen, vermijden).

Jij en anderen relativeren dit voortdurend als 'het enige verschil', alsof het om een minuscuul verschil zou gaan, waar je maar niet zo moeilijk over zou moeten doen. Maar dat is het niet! Het is een kardinaal verschil, wat nu precies het verschil uitmaakt tussen wel of geen persvrijheid. En of je journalisten wel of niet ziet als vakmensen die gewoon op serieuze wijze hun vak willen uitoefenen.

quote:

Het punt is, dat het in deze gevallen een soort van wisselwerking is tussen organisatie en journalist. De organisatie doet iets wat men eigenlijk liever besloten doet, maar de journalist wil graag over alles kunnen publiceren. De compromis is, dat de journalist over een deel mag publiceren, terwijl een deel besloten blijft. Dat heeft m.i. niet zoveel met 'loopjongen maken' te maken, maar met een deal en goede werderzijdse verstandhoudingen. Als ik Justin goed begrijp, dan is het zo ongeveer gegaan, want het ND vroeg om toelating, en de synode gaf daarop het compromis-voorstel. (n.b. ik denk dat Justin in deze de beste info heeft, aangezien hij zelf bij de nieuwe vrijgemaakten behoort, toch?)

Dit is geen juiste voorstelling van zaken IMHO. Als de journalist 'over een deel mag publiceren', moet hij dat ook op een journalistieke manier mogen doen, en dat is niet dat hij vooraf zijn stukken moet laten censureren. Die zin over 'een deel publiceren en een deel gesloten' gaat wel op voor de GKv-synode, zoals ik eerder aangaf.
En zoals Justin aangaf vroeg het ND idd om toelating, maar de synode gaf daarop  niet het compromis-voorstel. De synode liet ze toe!. Om, toen ze eenmaal toegelaten waren, een compromis-voorstel uit de hoge hoed te toveren.
Nogmaals: dat kan je domweg niet maken (als je professioneel werkt, en journalisten (als vakmensen) en de persvrijheid serieus neemt)!!
« Laatst bewerkt op: november 18, 2005, 12:03:07 pm door Mezzamorpheus »

Nunc

• En terstond kraaide een haan.
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 18, 2005, 12:33:00 pm »

quote:

Mezzamorpheus schreef op 18 november 2005 om 12:00:

De GKv-synode heeft, behoorlijk keurig naar mijn idee, enkele besloten sessies over gevoelige onderwerpen (Kampen-Noord etc.) gehouden. Prima. Geen enkel probleem mee. Dat hadden ze van te voren aangekondigd. En het is gewoon besloten. Dus niets geen gedoe met journalisten die er wel bij mogen zitten, maar alleen gecensureerd mogen schrijven ofzo.

quote:

uit post van scholasticus
3 Aan vertegenwoordigers van pers, radio of televisie kan de vergadering toestemming verlenen een verslag of reportage van openbare zittingen te maken en deze in de publiciteit te brengen.
Deze toestemming zal slechts worden verleend, wanneer de volgende voorwaarden aanvaard worden:
a. de verslaggevers/reporters blijven zelf verantwoordelijk voor hun weergave;
b. de verslaggevers/reporters verplichten zich onjuistheden in hun weergave via hetzelfde medium, waarvan zij voor hun weergave gebruik maakten, te rectificeren in de door het moderamen gestelde vorm;
c. de synode behoudt zich het recht voor te verbieden dat bepaalde zaken in de publiciteit worden gebracht;
d. het moderamen ontvangt in viervoud de tekst van de weergave aanstonds nadat deze in de publiciteit is gebracht.
volgens mij mochten journalisten gewoon bij punt c. zijn. Er staat nergens dat het hen verboden was aanwezig te zijn. De GKV-synode behoud zich alleen het recht voor bepaalde zaken niet in de publiciteit te brengen. Een nogal onnodige frase, lijkt me, als de journalisten in kwestie daar toch helemaal niet bij zouden zijn, toch? n.b. het gaat, zie de aanhef, om een openbare zitting, waar toch clausule c. op van toepassing is. Dat is toch gewoon hetzelfde: afspreken dat er over bepaalde zaken - in de openbare vergadering - niet gepubliceerd mag worden.

quote:

Nogmaals, het is heel simpel: je laat journalisten toe (en dan heb je een open vergadering) en dan mogen ze ook ongecensureerd schrijven, of je laat ze niet toe (en dan heb je een gesloten vergadering). Maar haal niet zulke aparte toeren uit, als nu gebeurd is (want: IMHO gaat dat gewoon tegen de persvrijheid die we in dit land hebben in).
als ik bovenstaande regels lees, dan is het niet zo simpel. Het is volgens de aanhef wel een openbare vergadering, maar volgens clausule c. kan er wel verboden worden te publiceren.

quote:

Jij en anderen relativeren dit voortdurend als 'het enige verschil', alsof het om een minuscuul verschil zou gaan, waar je maar niet zo moeilijk over zou moeten doen. Maar dat is het niet! Het is een kardinaal verschil, wat nu precies het verschil uitmaakt tussen wel of geen persvrijheid. En of je journalisten wel of niet ziet als vakmensen die gewoon op serieuze wijze hun vak willen uitoefenen.

In een perfecte wereld, waar pers altijd integer is, en nooit fouten maakt of dingen verkeerd begrijpt, is het ook helemaal niet nodig om zo angstig te zijn van te voren. Maar in deze wereld, waar wij in leven, zijn er genoeg mensen die iets wantrouwiger zijn tegenover de pers. Als je een interview afgeeft voor e.o.a. blad kan je ook de tekst opvragen etc voor publicatie. Het getuigt misschien niet van vertrouwen in de journalist of het blad in kwestie, maar het is niet verboden en het is niet iets compleet vreemds.

Verder is het resultaat bijna hetzelfde, want of er nu vóór of ná publicatie gerectificeerd/gecorrigeerd wordt, uiteindelijk staat het toch in de krant, zoals (in dit geval) de synode het wil. Het enige verschil is, dat er bij 'ná'-rectificatie eerst een verkeerd bericht in de krant kan komen.

Voor de journalist zou het dus niet uit moeten maken, want uiteindelijk schrijft ie hetzelfde op. Het zou alleen maar uitmaken, als een journalist bewust ervoor kiest om de 'ná'-regeling te misbruiken door op die manier 'wettelijk gedekt' een grote roddel in de wereld te brengen, waarna dan op pagina 10 in super kleine letters een paar dagen later een rectificatie komt.

Nu ga ik er niet van uit dat ND-journalisten zo zijn, en ik hoop dat de nieuwe vrijgemaakten daar ook niet van uit gingen. En ik heb al gezegd dat ik het ook wel een beetje paranoide vind om vooraf te willen controleren. Maar anders dan dat, is er geen wezelijk verschil omdat beide synodes dingen verbieden aan journalisten, en beide synodes correcties af kunnen dwingen.

quote:

Dit is geen juiste voorstelling van zaken IMHO. Als de journalist 'over een deel mag publiceren', moet hij dat ook op een journalistieke manier mogen doen, en dat is niet dat hij vooraf zijn stukken moet laten censureren. Die zin over 'een deel publiceren en een deel gesloten' gaat wel op voor de GKv-synode, zoals ik eerder aangaf.

ik kan het dus niet uit de regels halen. Die suggereren juist gedeelten waarover de journalist ook niet mag schrijven bij de GKV-synode.

quote:

En zoals Justin aangaf vroeg het ND idd om toelating, maar de synode gaf daarop  niet het compromis-voorstel. De synode liet ze toe!. Om, toen ze eenmaal toegelaten waren, een compromis-voorstel uit de hoge hoed te toveren.
Nogmaals: dat kan je domweg niet maken (als je professioneel werkt, en journalisten (als vakmensen) en de persvrijheid serieus neemt)!!

Als de timing inderdaad zo was, dan is het klungelig te noemen, maar het verschilt nog steeds niet wezenlijk van hoe andere synodes gewerkt hebben. Alleen had zo'n contract met de bevestigingsbrief mee gemoeten (n.b. we weten niet of dat gebeurd is of niet, de krant rept er niet over).

We hebben gewoon te maken met een heel jonge 'organisatie' die nog wat kuren vertoont. Maar om nu als havikken op alle foutjes en slordigheidjes te vallen die ze maken, dat staat me absoluut niet aan. Temeer niet, omdat uit de post van Scholasticus blijkt, dat de GKV vrijwel dezelfde regelingen gebruikt. Ik geef ze liever het voordeel van de twijfel.
« Laatst bewerkt op: november 18, 2005, 12:34:26 pm door Nunc »

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 18, 2005, 12:57:14 pm »
Beetje vreemde discussie, als zij het doen is het fout als wij het doen is het goed.

Die club heeft geen verantwoording aan de pers af te leggen, als ze willen kunnen ze alles achter gesloten deuren doen. Ja? Dus als de pers langskomt en zelfs (hoorde ik hier) zichzelf uitnodigt op een prive vergadering is dat in principe een moment waarop je de pers kunt wegsturen. Dat is niet gedaan er zijn afspraken gemaakt en daaraan heeft men zich gehouden.

Kan het mooier?

De pers is niet die nobele ridder van de waarheid die ze zelf graag doet lijken. De pers is een commercieel bedrijf wat probeert om uitgaves te verkopen. Dat wil zeggen dat waarheid ondergeschikt is aan oplage. Je gaat geen dingen zeggen die waar zijn maar mensen niet willen horen enkel omdat ze waar zijn.  Je gaat ook geen onwaarheden zeggen enkel om dat mensen ze willen horen. Maar je bouwt je verhaal zo op dat die waarheden die je kon vinden zo interresant mogelijk klinken. Zo kun je door enkel de waarheid te zeggen hem nog steeds verdraaien.

Ik heb verschillende voorbeelden van mensen gehoord die met de pers in goed vertrouwen in zee zijn gegaan en daar een negatieve ervaring hebt opgedaan. Dus ik zou altijd en ik bedoel dan ook echt ALTIJD een contract eisen om die journalisten mee te kunnen binden. Dit betekent niet dat ik ze wil censuereen. Maar wel dat ik ze kan censureren ALS ik vind dat ze de waarheid geen recht aandoen.

Met andere woorden, moet je vertrouwen dat een ander het goed doet? Of moet je een stok achter de deur houden om er voor te zorgen dat het goed gebeurt.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 18, 2005, 02:35:22 pm »
Even voor de goede orde:

In kerkelijk jargon is een openbare zitting een vergadering die toegankelijk is voor alle aangesloten kerkleden. Dus niet voor jan en alleman, ook niet voor de pers.

Een besloten zitting is een vergadering die alleen toegankelijk is voor afgevaardigden en zij die daarvoor door het moderamen worden uitgenodigd, adviseurs e.d. .

Een synode begint pas als synode te vergaderen als de credentiebrieven van de afgevaardigden in orde zijn bevonden en de moderamenleden zijn verkozen. De vergadering is dan op wettige wijze bijeen, in dit geval, de synode is geconstitueerd.
Pas dan kunnen ingekomen stukken door de synode behandeld worden.

Zo ook nu. De pers was al wel aanwezig maar de synode kon pas na de verkiezing van het moderamen het verzoek van de pers behandelen.
Dit is toen ook direct aan de orde gekomen waarbij dus de synode niet eerst heeft toegelaten maar gezegd heeft: u kunt erbij aanwezig zijn maar wel onder (de intussen bekende) voorwaarden.

Volgens mij is hier dus niets klungelig aangepakt maar gewoon gewerkt zoals het hoort.

Trouwens, het verslag in het ND was correct.

another brick

• Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 18, 2005, 03:40:05 pm »
Die censuurmaatregelen voor het ND waren dus toch niet nodig geweest.... ;)
en laat u ook zelf als levende stenen gebruiken voor de bouw van een geestelijke tempel. 1 Petr 2:5

alfasierra

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 18, 2005, 06:19:21 pm »

quote:

another brick schreef op 18 november 2005 om 15:40:
Die censuurmaatregelen voor het ND waren dus toch niet nodig geweest.... ;)
Dat kun je niet zeggen. Op het moment dat een synode daadwerkelijk functioneert zijn de 'voorwaarden' voor de pers aan de orde gesteld. Dat voornemen had natuurlijk eerder bekend gemaakt kunnen worden, maar toen was niet bekend of de vergadering er mee accoord zou gaan.
Dat je deze voorwaarden wenst is natuurlijk een uiting van wantrouwen. Daar kan men reden voor hebben, terecht of niet.
Iedere journalist die zichzelf serieus neemt wijst zulke voorwaarden af.
Geen berichtgeving dus.

Nikolov

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 18, 2005, 08:06:06 pm »
Nou ik vind het een prachtig uitgestukt stukje juristiek. Als je een huis koopt teken je daar ook voor op een ingewikkeld contract, dat is geen motie van wantrouwen, maar een ondertekening van een gezamelijke overeenkomst.

Dit was mijn inziens een correcte oplossing hoewel die misschien wat omslachtig uitgevoerd is. Maar het enige andere correcte alternatief wat ik kan bedenken vanuit hun positie was om de journalisten weg te sturen. Op deze manier winnen beide partijen mogelijk in plaats van zeker niet.

Het is politiek die je overigens op internationaal niveau zou verwachten, niet op kerkelijk niveau. Er zit daar een intelligente kerel aan touwtjes te trekken.

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 18, 2005, 09:01:52 pm »
Het jammere is alleen dat christenen geen kerkpolitiek zouden moeten bedrijven. Kerkpolitiek en christendom bijten elkaar een beetje.