Of er nog iemand deelneemt aan deze discussie weet ik niet maar ik heb nog wel een aantal vragen over dit onderwerp. Ik gooi het gewoon in de groep.....
Mijn leven lang ben ik al lid van de GKV maar de laatste jaren krijg ik soms wat kriebels bij de gang van zaken binnen deze gemeenschappen. Veel dingen (vooral dogma´s) zijn hier zo geolied en geeikt dat ze door de leden vaak klakkeloos worden aangenomen. Er worden wel pogingen gedaan om de leer te toetsen maar over het algemeen met zo´n ´gereformeerd vrijgemaakte bril´ op dat we nauwelijks kunnen spreken van enig objectief handelen.
Aangezien in het openingsbericht 3 punten aangehaald werden zou ik hier nog eens op eentje daarvan terug willen komen.
- Onze houding ten opzichte van "andere" Christenen
Mijn ervaring met de GKV is dat er enorm in wij-zij gedacht wordt. Dit kan heel goed de consequentie zijn van de, al eerder door iemand genoemde, ´énige ware kerk gedachte´. Maar is het om enig zicht te kunnen krijgen op dit onderwerp niet essentieel om andere christenen, in tegenstelling tot wat voorgesteld werd door Thom, hun meningen te laten ventileren. Hoe kunnen wij nu een houding ten opzichte van een andere gemeenschap hebben, zonder dat die mensen zichzelf kunnen verduidelijken en uitleg kunnen geven?
De leden van de GKV zijn ertoe geneigd , ik zou haast zeggen van nature (zie art. 1 HC), om negatief en verdoemend te denken over alle andere christelijke denominaties. Meestal zonder ook maar enige kennis van zaken te hebben. Dit terwijl Jezus zelf zegt; waar twee of drie in mijn naam bijeenkomen, ben ik in hun midden (Mat. 18:20). Om maar een voorbeeldje te geven.
Volgens mij betekent dat op elke plek waar een samenkomst begonnen wordt met gebed tot Jezus, Hij aanwezig is. Anders gezegd, de Heilige God daalt neer op elke plaats waar mensen hem aanroepen. Dat is toch de kern van de ware kerk, God is in hun midden? Kunnen we hier dus niet uit concluderen dat alle christelijke kerken (dus gerefereerd aan de naam van de Christus, Jezus) ware kerken zijn? En moeten wij alle andere christenen niet zien als broers en zussen?
Misschien is dit heel kort om de bocht geredeneerd, maar o.a. op basis hiervan ben ik wat meer geneigd om in ´wij´ te denken dan in ´wij-zij´.
Ik ben heel benieuwd naar negatieve en positieve antwoorden op deze vragen.