Auteur Topic: Het geheim van de kleuren in de bijbel  (gelezen 21799 keer)

E-line

• 'tôôk-toktok'
    • Bekijk profiel
Het geheim van de kleuren in de bijbel
« Reactie #50 Gepost op: oktober 21, 2005, 04:22:51 pm »

quote:

Clint schreef op 21 oktober 2005 om 16:05:
Wat ik bijzonder vind is die smaragd groene regenboog achter de troon van God in het boek openbaring. Daar heb ik dus nog nooit iemand een uitleg over horen geven (zo goed?)

offtopic:(Y) helemaal goed!
Even de tekst erbij zoeken hoor... Openbaring 4:3

quote:

En die erop gezeten was, was van aanzien de diamant en sardius gelijk; en een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk.

Van aanzien gelijk iets zijn, dat kan gaan over de kleur, maar net zo goed over de helderheid, of de glans of de structuur of de pracht.
Als je kijkt naar de zin ervoor, zie je dat degene op de troon van aanzien gelijk diamant en sardius was. Nou, ik heb even opgezocht wat voor kleur de sardius is, ik kom ze in alle kleuren tegen behalve wit...

Koerok

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: oktober 21, 2005, 04:38:20 pm »
Als je zegt dat je vrouw eruit ziet als een parel, dan bedoel je neem ik aan toch iets anders dan lijkbleek, of niet? Het hoeft mijns inziens dus niet perse te gaan om de kleur.
Naast symboliek wordt er volgens mij ook vaak gebruik gemaakt van superlatieven, dus misschien is het gewoon een indicatie van hoe *schitterend* die boog wel niet was. :*)

<edit>
En weliswaar geen geweldige bron, maar als ik het goed lees is dit ook de interpretatie van de Groot Nieuws Bijbel:
3 En degene die op die troon zat, straalde als jaspis en kornalijn. Over zijn troon stond de regenboog, schitterend als smaragd.
« Laatst bewerkt op: oktober 21, 2005, 04:40:45 pm door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Clint

• Priester naar Melchisedek
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: oktober 21, 2005, 04:58:10 pm »
Is zo, is zo, maar wilde eigelijk niet de nadruk leggen op de (mogelijke) groene kleur, maar meer op de regenboog achter de troon als zodanig.
Wellicht is ook die "boog" een heenwijzing naar Gods verbond (los van overstromingen) misschien zelfs een heenwijzing naar het verbond met het Lam?  _/-\o_
P de Mooij

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: oktober 21, 2005, 05:01:07 pm »
Als je zegt dat je vrouw eruit ziet als een parel, dan bedoel je neem ik aan toch iets anders dan lijkbleek, of niet?

Ja, ik kan me ook anders geen beeld maken van die "kudde geiten" waar de schrijver van hooglied aan dacht toen hij het over de haren van zijn vrouw sprak.

Denk dat als je nu tegen een meisje (lees vrouw) zegt dat haar haren op een kudde geiten lijkt, je er gelijk een voor je  hoofd (lees kanis) krijgt.
P de Mooij

Iris

• Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: oktober 21, 2005, 09:47:42 pm »

quote:

Clint schreef op 21 oktober 2005 om 16:05:
Wat ik bijzonder vind is die smaragd groene regenboog achter de troon van God in het boek openbaring. Daar heb ik dus nog nooit iemand een uitleg over horen geven (zo goed?)

Gelezen:

Het verbond met Noach dat op deze aarde functioneert en het teken van dit verbond, de zichtbare regenboog, worden gebruikt als beeld voor het eeuwige verbond dat in de hemelse gewesten van kracht is en voor de regenboog die zich om de troon van God bevindt. Johannes schreef: 'En een regenboog was rondom de troon, van aanzien de smaragd gelijk' (Openb. 4:3). De eerste regenboog was beeld van Gods trouw aan het verbond dat Hij met al wat op de aarde leeft, heeft opgericht (Gen. 9:9). De tweede wijst op Gods trouw ten opzichte van allen die leven, dit wil zeggen met Hem verbonden zijn. De dominerende groene kleur van de smaragd is beeld van dit eeuwige leven, van de voortdurende genade van God en van zijn onafgebroken positieve instelling ten opzichte van de mens.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: oktober 21, 2005, 11:37:18 pm »
Modbreak:
Dit topic is flink opgeschoond; off-topic opmerkingen/berichten zijn verwijderd.
Hier kunnen we - met inachtneming van de hier geldende policy :) - verder gaan over 'het geheim van de kleuren in de bijbel'.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: oktober 22, 2005, 08:11:13 am »
Ja Iris zo denk ik ook dat het is.

Dat die tweede regenboog een heenwijzing is naar het grote verbond van God en wijst (net als alles in de bijbel) naar Christus)

In Hem wordt de "veelkleurige" wijsheid Gods openbaar en wordt vergeving ons deel in enkel genade.
Wat een verbond is dat!  :*)
P de Mooij

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: oktober 22, 2005, 04:47:40 pm »
Het zou mij trouwens ook niets verbazen dat als we straks bij de Heer zijn er nog veel meer soorten (variaties) in kleuren zijn. Kan me zo een twee drie geen nieuwe kleur bedenken maar er staat niet voor niets over de hemel geschreven: Wat in geen mensenhart is opgekomen dat het nog mooier zal zijn. Wie weet ook een heel scala aan nieuwe kleuren. Ben benieuwd.
P de Mooij

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: oktober 23, 2005, 08:19:04 pm »
Hoe het nu precies zit met die regenboog is misschien wel interessant, maar niet het belangrijkste. Het was in ieder geval een "zichtbaar teken van Gods verbond" om het met een Gereformeerde uitdrukking te zeggen. God belooft zijn trouw en iedere keer als ik de regenboog zie mag ik Hem daarvoor prijzen!
Als dit topic over kleuren gaat, dan zou ik ook wel eens iets willen zeggen over Jesaja 1:18:
" al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte sneeuw." Alweer zo'n mooie belofte in kleur!
In dit verband moet ik ook denken aan Jes. 63:1-6. "Wie is het, die van Edom komt in helrode klederen van Bosra, die daar praalt in zijn gewaad, fier voortschrijdend in grote kracht? Ik ben het die in gerechtigheid spreek, machtig om te verlossen.
Waarom is dat rood aan uw gewaad, en zijn uw klederen als die van iemand die de wijnpers treedt? Ik heb de pers alleen getreden en van de volken was niemand bij Mij, ]ik trad hen in mijn toorn en vertrad hen in mijn grimmigheid; toen spatte hun bloed op mijn klederen en ik bezoedelde mijn hele gewaad." enz.
Ik begrijp niet alles van dit bijbelgedeelte. Het heeft waarschijnlijk te maken met een oorlogssituatie in die tijd. Maar m.i. verwijst het ook naar het offer van Jezus. Het rode bebloede gewaad duidt op de zonden die op Jezus op zich nam. Hij, Jezus heeft de pers alleen getreden. Het rode vruchtensap was een beeld van de zonde. Of heb ik dat mis? Ik moet in dit verband ook denken aan de Hogepriester Jozua (een beeld van Jezus)  die met vuile klederen bekleed was. (Zach.3:4)
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: oktober 24, 2005, 10:15:26 am »
Moet mij eerlijkheid halve van het hart dat ik van deze bijbelpassage nimmer een studie heb gemaakt of gehoord maar...je brengt het nu onder de aandacht en ik ga er eens goed voor zitten.
Dat het ""rood" in de bijbel steeds weer verwijst naar zonde, mag ook in dit stukje in elk geval duidelijk zijn. Je schreef: al waren uw zonden als scharlaken, zij zullen wit worden als sneeuw; al waren zij rood als karmozijn, zij zullen worden als witte sneeuw." Alweer zo'n mooie belofte in kleur.

En dat sluit dan weer precies aan waarmee dit allemaal begon namelijk: Maar zelfs die kleuren wijzen richting Hem.
Rood (scharlaken) paars (purper) en blauw.
Rood wat in de bijbel steeds weer spreekt van de zonde (al waren uw zonden als scharlaken (rood) Ik maak ze witter dan witte wol. In de grond las ik, betekend Adam(ma) rode klei. Wat weer terug grijpt op de mens naar het vlees. Geschapen uit rode klei.

Het blauw wat verwijst naar de hemel (hemelsblauw)

Volgens mensen die met kleuren werken ligt er tussen deze twee kleuren een absoluut uiterste. Men zegt dat de kloof tussen deze twee het allergrootst is binnen het spectrum (weet het zelf niet, want ik ben geen artiest)
En ook dat is waar, omdat het zondige van de mens en het heilige van God een kloof tussen zich had wat een absoluut uiterste was. Er was geen kloof groter mogelijk dan tussen deze twee.
En… toen kwam Hij!
Die zowel mens was (het rood) maar ook God (het blauw) en bracht deze twee tezamen als een middelaar. Vind het altijd zo aangrijpend als Hij voor zijn aanklagers staat (Herodus/Pilatus) en Hij staat daar met die roodpurperen mantel om Zijn schouders (koningsgewaad)
Want als je de kleuren rood en blauw tezamen brengt, ontstaat er paars.

Hij is het paars de middelaarskleur
P de Mooij

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:17:59 pm »
Purper is niet altijd paars. Het kan ook rood of blauw zijn. De kleurstof komt van de purperslak, die uitgestorven leek te zijn. De Joden hadden in de gebedskwasten één purperdraad. Omdat de echte purper niet meer verkrijgbaar was en de purperslak onlangs weer is gesignaleerd, geloven ze dat de komst van de Messias aanstaande is.
Ik geloof niet dat dit bijbels gefundeerd is. Maar het is wel zo dat purper hier in verband met de Messias wordt gebracht, van wie wij geloven dat Hij al eens op aarde is geweest.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: oktober 24, 2005, 08:32:13 pm »
Purper is niet altijd paars.

Ja klopt

Wat het verhaal met de slak aangaat: dat heb ik ook ergens gelezen. Interessant.
Wat die purperen draad aangaat weet ik even niets te melden, wel dat de kwast onder aan het gewaad, het woord Gods symboliseert.
De bloedvloeiende vrouw (beeld van Israël) greep in haar moeite dus naar de kwast (woord Gods) bij Hem die het Woord Gods is.
Mooi hé?
 d:)b
P de Mooij

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: oktober 24, 2005, 11:59:22 pm »
Hoe weet je nu dat die kwast het Woord van God symboliseert? Als dat zo is, dan is die vergelijking inderdaad mooi te noemen. Had Jezus dan ook gebedskwasten? Ik dacht dat het iets van de Farizeëen was. Ook nu van de rabbijnen. Maar het was naar mijn mening geen opdracht van God om deze symbolen te gebruiken. Het was vaak een uiterlijke vroomheid. Het gaat God om het hart. Maar als symbolen (en kleuren) eraan bijdragen om God te verheerlijken, dan heeft het zeker een functie.

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:15:02 am »
Ehh even kijken. Het is al weer 15 jaar geleden dat ik met die kwasten bezig ben geweest en ik zal er tzt nog even op terug komen maar...even de concordantie pakken...Ah hier heb ik het:"matt 9:20  een vrouw raakte de kwast van Zijn kleed aan.

Ja Jezus droeg (naar het gebod Gods) ook van die kwasten aan Zijn kleden waar de Joodse boeken van zeggen dat die kwasten het woord Gods  Symboliseren.

Oja het stukje van de kwasten staat in Nummeri 15:37-41 en je zal denk ik ook wel zien dat God met al deze voorschriften steeds weer Israel het Woord Gods voor ogen wil houden

Succes ermee.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 09:28:50 am door Clint »
P de Mooij

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:29:33 am »
Inderdaad, het staat duidelijk in Numeri 15 vs. 39-41. Ik wist het wel van die blauwpurperen draad in de kwasten, maar ik kon het in de bijbel niet vinden. Ik had namelijk ook al in de concordantie onder " kwasten"  gekeken, maar er stond daarbij geen verwijzing naar Numeri. Bedankt, ik heb er wat van geleerd.

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: oktober 25, 2005, 11:55:27 am »
Ja klopt ik kon die kwasten ook niet vinden in de concordantie, maar heb toen even in de bijbel gelezen bij dat gedeelte met die bloedvloeiende vrouw, die greep naar dat kleed met die (zoals je zelf al zei) purperen draad en daaronder die kwast en daar stond wel een verwijzing.

:O

Trouwens wat je zei over die farizeen klopt natuurlijk wel, want Hij veroordeelde hen omdat ze zulke grote kwasten aan hun kleed maakten (opvallen he!)
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 11:57:12 am door Clint »
P de Mooij

Appelmoes??

• Mayo is voor mietjes!
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: oktober 25, 2005, 12:53:04 pm »
Haantjes gedrag: Wie heeft de grootste :+
Je moet de groenten van Joost hebben!

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: oktober 25, 2005, 03:48:42 pm »
Mag hopen dat je bedoeld: Wie heeft de grootste gekleurde staart. Niet haantje?
P de Mooij

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: oktober 25, 2005, 04:51:51 pm »

quote:

Adinomis schreef op 24 oktober 2005 om 23:59:
Hoe weet je nu dat die kwast het Woord van God symboliseert? Als dat zo is, dan is die vergelijking inderdaad mooi te noemen. Had Jezus dan ook gebedskwasten? Ik dacht dat het iets van de Farizeëen was. Ook nu van de rabbijnen. Maar het was naar mijn mening geen opdracht van God om deze symbolen te gebruiken. Het was vaak een uiterlijke vroomheid. Het gaat God om het hart. Maar als symbolen (en kleuren) eraan bijdragen om God te verheerlijken, dan heeft het zeker een functie.

Dit las ik hierover:

quote:

Numeri 15
 De gedenkkwasten
37 De HERE nu zeide tot Mozes: 38 Spreek tot de Israëlieten en zeg tot hen, dat zij zich gedenkkwasten maken aan de hoeken van hun klederen, van geslacht tot geslacht, en dat zij in de gedenkkwasten aan de hoeken een blauwpurperen [hemelsblauwe - SV] draad verwerken. 39 Dat zal u dan tot een gedenkkwast zijn; als gij daarnaar ziet, dan zult gij al de geboden des HEREN gedenken en die volbrengen zonder uw hart of uw ogen te volgen, dat gij u daardoor tot overspel zoudt laten verleiden, 40 opdat gij gedenkt en volbrengt al mijn geboden en heilig zijt voor uw God. 41 Ik ben de HERE, uw God, die u uit het land Egypte heb uitgeleid om u tot een God te zijn; Ik ben de HERE, uw God.
De God van Israel wilde Zijn volk voordurend herinneren aan Zijn geboden. Vandaar de instelling van "de hemelsblauwe draad", die ze als een hemelse herinnering aan de hoeken van hun klederen moesten bevestigen. Zodoende zou het woord van God in hun harten en hun gedachten blijven.
Telkens als een Israeliet keek naar die blauwe draad, moest hij aan Jehovah denken en gehoorzaam zijn aan al Zijn instellingen. Dit was de praktische bedoeling van de 'hemelsblauwe draad'.

Maar als we Mattheus 23 lezen, zien we welk treurig gebruik de mens van Gods voorschrift gemaakt had:
5 Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen, want zij maken hun gebedsriemen breed en hun kwasten groot,
Dus juist de instelling die hen moest leiden tot Jehovah en die gehoorzaamheid moest bewerken aan Zijn woord, werd aangegrepen als een aanleiding tot zelfverheffing en geestelijke hoogmoed. In plaats van aan God en Zijn woord te denken, dachten ze aan zichzelf, en aan de plaats die ze in de achting van anderen innamen.
Al hun werken doen zij om in het oog te lopen bij de mensen.
Geen gedachte aan God. De geest van de oorspronkelijke instelling was geheel verloren, terwijl de uiterlijke vorm werd gehandhaafd uit zelfzuchtige motieven.

Zien wij niet dikwijls iets dergelijks onder ons? Laten we er ernstig over nadenken. Laten we er angstvallig voor waken geen hemlsblauw aandenken tot een aards teken te verlagen, en wat tot ootmoed en gehoorzaamheid behoort te leiden, tot een gelegenheid van zelfverheffing te maken.

(Uit:Aantekeningen op Numeri, door C. H. Mackintosh)
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 05:00:57 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

wateengedoe2

• Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: oktober 25, 2005, 05:35:33 pm »
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 05:35:57 pm door wateengedoe2 »

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: oktober 25, 2005, 06:09:25 pm »
Goed zijn die boeken van C. H. Mackintosh he...
Jaaa heb ik ook en weinigen zijn er die ze volgens mij hebben. Maar wat een liefde om zo'n stuk over te typen dan.
 B)
P de Mooij

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:26:53 pm »

quote:

Clint schreef op 25 oktober 2005 om 18:09:
Goed zijn die boeken van C. H. Mackintosh he...
Jaaa heb ik ook en weinigen zijn er die ze volgens mij hebben.
Ik had al een bepaalde herkenning als ik dingen van je lees. :P

quote:

Maar wat een liefde om zo'n stuk over te typen dan.
 B)
Ik heb het zelfs twee keer overgetypt. Ha, ha
Ik was klaar en wilde het posten en er ging iets fout.
En ik vond het idd mooi genoeg om nog een keer te typen. ;)

En denk dan: wat een liefde om zo'n boek te schrijven. Dat is nog weer wat anders dan een gedeelte overtypen.
« Laatst bewerkt op: oktober 25, 2005, 09:27:52 pm door Priscilla en Aquila »

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: oktober 25, 2005, 09:55:34 pm »
De link van Edith vond ik ook mooi. Vooral die vergelijking met de "vleugelen". Ik moest daarbij ook denken aan de tekst van Math. 23 vs. 37: "Jeruzalem, Jeruzalem, de de profeten doodt, en stenigt, wie tot u gezonden zijn, hoe dikwijls heb ik uw kinderen willen vergaderen, zoals een hen haar kuikens onder haar vleugels vergadert, en gij hebt niet gewild." Het waren hier wel de vleugels van een hen, maar het symboliseert toch ook weer dat Jezus de Joden onder de bescherming van HET WOORD had willen vergaderen. Wat een liefdevolle woorden. En dan: "gij hebt niet gewild" en hoe vaak zien we ook om ons heen dat mensen niet willen schuilen in het vleesgeworden woord. Maar in deze tekst proeven we het verdriet van Jezus hierover.
Van de boeken van C.H. Mackintosh had ik nog nooit gehoord. Wat is de titel ervan?
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2005, 12:29:59 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: oktober 26, 2005, 12:29:10 am »

quote:

Adinomis schreef op 25 oktober 2005 om 21:55:

Van de boeken van C. H. Mackintosh had ik nog nooit gehoord. Wat is de titel ervan?

Aantekeningen op Genesis
Aantekeningen op Exodus
Aantekeningen op Leviticus
Aantekeningen op Numeri (deze dus)
Aantekeningen op Deuteronomium.

Uitegeven door: uit het woord der waarheid - Winschoten. Tegenwoordig: Aalten.
Maar ik weet niet of ze nog in de handel zijn. Als ik ze 2e hands zie voor een paar euro ofzo, neem ik ze altijd mee om weg te geven. ;)
« Laatst bewerkt op: oktober 26, 2005, 12:29:38 am door Priscilla en Aquila »

Clint

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: oktober 26, 2005, 02:58:36 pm »
Ja ik neem ze ook altijd mee uit de kringloop winkel maar...ontdekte laatst een adres hier in Gouda, waar ze voor 6 a 7 euro nieuw te koop zijn. Tja daar kan je niet voor tobben en wat een waar voor je geld

Doen hoor die boeken zijn goud waard en onmisbaar (nu ja) voor ieder zichzelf respecterend christen (beetje overdreven maar grapje mag...toch?) 8)
P de Mooij

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: oktober 26, 2005, 07:56:50 pm »
Ik heb ze al op Marktplaats zien staan.

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: oktober 29, 2005, 12:00:36 am »
Nu we het toch over kleuren en het boek Numeri hebben, wil ik de vraag stellen:

waarom moest de koe uit Numeri 19:2 een rode kleur hebben? Heeft dat ook een diepere betekenis?

De HEER zei tegen Mozes en Aäron: Dit is een wet die de HEER heeft ingesteld: Zeg tegen de Israëlieten dat ze je een koe brengen, een gave rode koe zonder enig gebrek, die nog nooit een juk heeft gevoeld. Num. 19 vs 1 en 2

In het hedendaagse Joodse geloof wordt ook een rode koe inverband gebracht met de komst van de Messias. Deze koeien zouden erg zeldzaam zijn en toen er zo´n kalf was geboren werd die met alle zorg omringd. Maar na 3 jaar verloor het beest zijn rode kleur.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: oktober 29, 2005, 12:52:55 am »

quote:

Adinomis schreef op 29 oktober 2005 om 00:00:
Nu we het toch over kleuren en het boek Numeri hebben, wil ik de vraag stellen:

waarom moest de koe uit Numeri 19:2 een rode kleur hebben? Heeft dat ook een diepere betekenis?

De HEER zei tegen Mozes en Aäron: Dit is een wet die de HEER heeft ingesteld: Zeg tegen de Israëlieten dat ze je een koe brengen, een gave rode koe zonder enig gebrek, die nog nooit een juk heeft gevoeld. Num. 19 vs 1 en 2

In het hedendaagse Joodse geloof wordt ook een rode koe inverband gebracht met de komst van de Messias. Deze koeien zouden erg zeldzaam zijn en toen er zo´n kalf was geboren werd die met alle zorg omringd. Maar na 3 jaar verloor het beest zijn rode kleur.

Ik heb niet iets gevonden waar letterlijk staat: de jonge koe moest rood zijn omdat...en dan een bepaalde reden.
Wel denk ik dat het ermee te maken heeft dat de rode vaars spreekt van de dood van de Here Jezus; Jezus heeft Zijn bloed gestort en daardoor zijn wij gereinigd en is de zonde wegedaan.
De rode vaars was nodig in de woestijn en spreekt van de verontreiniginge die we als christen hebben onderweg. In de woestijn oftewel gedurende ons leven totdat we het volmaakte, de hemel bereikt hebben.

- een gave rode koe zonder enige gebrek: de Here Jezus was de volmaakte en de heilige.
- die nog nooit een juk heeft gevoeld: Hij heeft nooit het 'juk van de zonde'gedragen

De kleur rood zou ik persoonlijk combineren met de dood van Christus en het bloed wat de grondslag is van onze verlossing.