quote:
P. Strootman schreef op 01 januari 2006 om 17:03:(...)
Zeker, Jezus was de Christus wat het VLEES betreft, maar de Christus is ook heel dikwijls de Geest. Je schrijft nu weer, dat Paulus Jezus gezien heeft. Maar schreef hij niet: 'Heb ik niet Jezus, ONZE HERE GEZIEN? Ja, DAT schreef hij! En in 2.2.17 schreef hij: De Here nu is de GEEST.
Ja, Paulus schreef dat, en ik zie ABSOLUUT niet in, waarom dat voor mij een probleem zou zijn. 'Heer' is een titel, net zoals 'baas', 'meester' of 'president'. De titel wordt ook als aanwijzer gebruikt voor specifieke personen, als duidelijk is dat er bv. maar één meester, baas of president is. Het is mij volkomen onduidelijk hoe je ooit op: "Jezus was de Christus wat het VLEES betreft, maar de Christus is ook heel dikwijls de Geest" kunt komen. Vergelijk het maar met de volgende zinnen, die analoog zijn:
'Gisteren zag ik Piet, de president
'de president nu, is nederlander'
Wat kan ik hier uit concluderen?
uiteraard dat Piet (die president is) is (ook) nederlander.
Natuurlijk kan Piet nog veel meer zijn, maar in ieder geval is ie nederlander.
'Heb ik niet Jezus, ONZE HERE GEZIEN?'
'De Here nu is de GEEST'
Op dezelfde manier kun je uit bovenstaande bijbelcitaten concluderen:
Jezus (die Here is) is (ook) Geest.
Uiteraard kan Jezus nog veel meer zijn, maar in ieder geval is Hij Geest.
quote:
In dat geval wijk je definitief af van de tekst van de bijbel, want in handelingen staat:
"3 En terwijl hij daarheen op weg was, geschiedde het, toen hij Damascus naderde, dat hem plotseling licht uit de hemel omstraalde; 4 en ter aarde gevallen, hoorde hij een stem tot zich zeggen: Saul, Saul, waarom vervolgt gij Mij? 5 En hij zeide: Wie zijt Gij, Here? En Hij zeide: Ik ben Jezus, die gij vervolgt. " (hand. 9).
Hier staat dat Paulus een ontmoeting heeft met iemand die zich identificeert als JEZUS. Ik heb al eerder uitgelegd, dat dat 'vlees en bloed' niet slaat op een lichamelijke Jezus, maar dat het slaat op de manier WAAROP Paulus Jezus kent. Vlees en bloed staat voor de niet-gelovige manier van naar de wereld kijken. Paulus zegt simpelweg dat hij Jezus niet meer op de wereldse manier kent, en dat klopt, dat geldt voor elke christen.
quote:
In dat geval houdt elke mogelijkheid tot communiceren op. Ik zal het uitgebreid uitleggen, in de hoop dat het dan duidelijk is hoe onzinnig je stanpunt in deze is.
in dit topic schreef je eerst:
quote:
P. Strootman schreef op 31 december 2005 om 17:14:Dat Jezus vooral in het gnostisch evangelie van Johannes, VEREENZELVIGD wordt met de Geest, blijkt vooral uit Johannes 10.17. Dat hij hier niet over zijn lichamelijke dood en opstanding sprak, is duidelijk, als wij Hem hier horen zeggen, dat niemand Hem zijn leven kon ontnemen en dat Hij ook macht had het weer op te nemen. Lees en bestudeer het!
Je beweert dus dat in joh.10:17 blijkt dat het over de Geest gaat, omdat Jezus hier duidelijk niet over z'n lichamelijke dood spreekt, als we hem horen zeggen dat Hij ook macht had het leven weer op te nemen. Ik vroeg om verduidelijking en toen schreef je:
quote:
P. Strootman schreef op 31 december 2005 om 19:40:De mens Jezus had GEEN voorbestaan, maar de Christus, die in Hem was, is van eeuwigheid tot eeuwigheid. 'Christus Jezus was in de gestalte Gods', zo schreef Paulus in Fil.2 , maar Hij ontledigde ZICHZELF. en nam de gestalte aan van een dienstknecht.
Dit is dus het afleggen van zijn Leven,
waarover Jezus NAMENS de Geest sprak. 'Niemand ONTNEEMT het Mij, maar ik leg het uit MIJZELF af'. Maar nu weten wij, dat het eigenlijk de Geest was, die dit zei!
Dan zijn aardse leven: Zijn AARDSE leven werd Hem wel degelijke ONTNOMEN. Hij gaf Zich wel vrijwillig in de dood, maar dat deden duizenden martelaren ook. Van hun kunnen wij toch niet zeggen, dat zij hun leven Zelf aflegden, om het weer op te nemen. Hetzelfde geldt onverminderd voor het weer OPNEMEN van zijn Leven. Hij nam het ZELF weer op, want Hij had macht het AF TE LEGGEN EN HET WEDER TE NEMEN. We lezen dan ook wel vijf keer, dat Hij, wat zijn lichamelijke dood betreft, werd OPGEWEKT door zijn Vader. Dat is iets anders, dan het zelf weer opnemen van het aardse leven.
elders op dit forum schreef je in dezelfde lijn:
quote:
P. Strootman schreef op 12 juli 2005 om 21:34:In Johannes 10 is het de Geest Zelf, die spreekt, ofwel God. Hij heeft macht het leven af te leggen en het weder te nemen. Hij legde het leven af in alle mensen, maar nam het ook weer Zelf op. Hijzelf,
ofwel zijn Geest, hoefde niet opgewekt te w o r d e n, maar Hij nam het leven Zelf weer op. Overigens vind ik je opmerking zeer juist en het nadenken meer dan waard. Wellicht kom ik er nog op terug.
en:
quote:
P. Strootman schreef op 10 juli 2005 om 21:32:Tot slot: Dat Jezus in het evangelie de voorstelling van de Geest was, blijkt ook uit hoofdstuk 10.17 en 18, waar Hij sprak:'Hierom heeft Mij de Vader lief, omdat Ik mijn leven afleg om het weder te nemen. Niemand ontneemt het Mij, maar Ik leg het uit mijzelf af. Ik heb macht het af te leggen en macht het weder te nemen'
Dat Hij hier niet over zijn lichamelijke dood sprak, is voor de ingeweide bijbellezer evident. Zijn aardse leven werd Hem immers wel degelijk ontnomen, ondanks het feit, dat Hij Zich vrijwilleg overgaf. Maar dat hebben duizenden en duizenden voor en na Hem ook gedaan. En nu wat het weer opnemen van het leven betreft, zijn opstanding. We lezen wel vijf keer, dat de Vader Hem opwekte, en dat Hij dus niet uit Zichzelf opstond.
Nunc, man, denk er nog eens diep over na.
Als ik het goed zie is je argumentatie dus, dat in joh.10:17 de Geest aan het woord moet zijn, omdat er gesproken wordt over OPNEMEN en AFLEGGEN, in plaats van OPWEKKEN en AFNEMEN. Dat laatste gebeurde volgens jou met het lichaam, maar de Geest heeft de macht tot het eerste ('opnemen', 'afleggen'). Je baseert je argument erop, dat er 2 verschillende woorden worden gebruikt mbt de opstanding van Jezus Christus. Het ene is actief, het andere passief, en je claimt dat hier de Geest aan het woord moet zijn, omdat er 'opnemen' in plaats van 'opwekken' staat.
maar in een andere discussie op dit forum schreef je:
quote:
P. Strootman schreef op 12 juli 2005 om 17:37:Rom.8 (...) Vers 11:'En indien de Geest...'. Let nu even op, hier weer het woord 'indien'. Betekent dit, dat de Geest van God, Jezus niet opgewekt zou kunnen hebben? Wellicht had men hier beter het woordje 'want gebruikt! En dan begin ik opnieuwe:'Want als de Geest van Hem, die Jezus uit de doden heeft opgewekt, in u woont, dan zal Hij, die Christus Jezus uit de doden opgewekt heeft, ook uw sterfelijke lichamen levend maken door zijn Geest, die in u woont'.
Let er ook nog op, dat Paulus eerst over de opwekking van Jezus schrijft en daarna over de opwekking van Christus Jezus. Hij zegt hiermee dus, dat niet alleen Jezus is opgewekt, maar ook de Geest, die in Jezus was.
In een deel van je posts beweer je dus, dat Jezus onderscheiden moet worden van Christus (de geest die in Hem was), op basis van het argument dat Jezus' lichaam OPGEWEKT werd, maar dat de GEEST het leven AFLEGT en OPNEEMT. Echter in je behandeling van Rom.8:11 concludeer je juist dat Paulus zegt dat niet alleen Jezus, maar ook Christus Jezus (dat is, de Geest, die in Jezus was!) OPGEWEKT WERD!! Beide kunnen niet tegelijk waar zijn, dus je zult moeten kiezen: of je exegese van Rom.8:11 klopt niet, of je exegese van joh.10:17. Immers, je argument VOOR een onderscheiden van Jezus en Christus in het johannes-evangelie, bij je in de staart, omdat het je conclusie in Rom.8:11 volkomen tegenspreekt.
quote:
P. Strootman schreef op 01 januari 2006 om 17:03: Kortom, Nunc, als er niet meer eensgezindheid is in onze Schriftbeschouwing is, is het onmogelijk om tot overeenstemming te komen. Dat een VLESELIJKE Jezus bijvoorbeeld eeuwig bestaat, is voor mij onacceptabel.
Je zou ondertussen moeten weten dat ik niet beweer dat de 'vleselijke Jezus' eeuwig bestaat, maar dat JEZUS eeuwig bestaat. Alleen lijk jij niet in staat om mijn eenvoudige positie te bevatten. Jezus is de (enige, unieke) incarnatie van het Woord van God. Jezus IS het Woord van God. Enige verschil met de periode voor (en na) de incarnatie, is dat het Woord tijdelijk een lichaam had. Maar niet dat lichaam heette Jezus, maar het Woord werd tijdens die incarnatie Jezus genoemd. Jezus is de naam waaronder het Goddelijk Woord 2000 jaar geleden bekend stond in z'n omgeving.
quote:
fil.2
5 Laat die gezindheid bij u zijn, welke ook in Christus Jezus was, 6 die, in de gestalte Gods zijnde, het Gode gelijk zijn niet als een roof heeft geacht, 7 maar Zichzelf ontledigd heeft, en de gestalte van een dienstknecht heeft aangenomen, en aan de mensen gelijk geworden is. 8 En in zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises. 9 Daarom heeft God Hem ook uitermate verhoogd en Hem de naam boven alle naam geschonken, 10 opdat in de naam van Jezus zich alle knie zou buigen van hen, die in de hemel en die op de aarde en die onder de aarde zijn, 11 en alle tong zou belijden: Jezus Christus is Here, tot eer van God, de Vader!
Hoe kan nu ooit alles de knie buigen in de naam van Jezus, als Jezus slechts de mens was die 2000 jaar geleden een pijnlijke dood stierf? Wat Paulus hier beschrijft kan alleen als Jezus voortleeft.
Overigens is het wat vreemd om te redeneren met wat je 'acceptabel' vindt. Wil je nu weten wat er in de bijbel staat, ongeacht of je dat vooraf acceptabel vindt, of wil je wat jij acceptabel vindt, teruglezen in de bijbel? Ik hoop het eerste, maar wat ik bij jou waarneem is het laatste.