Auteur Topic: Portable MP3 spelers  (gelezen 1781 keer)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Gepost op: oktober 09, 2005, 06:44:13 pm »
Wie van jullie heeft er een portable MP3 speler? Ik ben zelf van plan eentje aan te schaffen (met een accu) en ik ben benieuwd naar de ervaringen hier.

Ikzelf ben van plan binnenkort een iPod Shuffle van Apple aan te schaffen, maar probeer er nog steeds achter te komen of je die witte oordopjes er ook af kunt halen om er bijvoorbeeld een andere koptelefoon met nekband op te zetten.

Ik wil er gospelmuziek mee luisteren voor als ik op de fiets zit (en dat is meer dan een uur per dag) en preken, lezingen en zelf opgenomen audioclips van dingen die ik moet leren, voor als ik in de trein of op de fiets zit.

Dus wat luister jij op je MP3 speler, wat doe je er allemaal mee, wat voor één heb je en wat zijn je ervaringen daarmee? Heb je nog tips etc. ?
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #1 Gepost op: oktober 09, 2005, 07:20:27 pm »
Ik heb een Time DPA 20FL+, 256 MB (Ongeveer vier uur muziek). Op het moment gebruik ik em alleen als memory-stick. De oordopjes die erbij zaten zijn al kapot, de oordopjes die ik daarna aangeschaft had ook, en daarvan kan ik het garantiebewijs niet meer vinden :(
Ik luisterde vooral als ik naar huis fietste (een uur) en dan voornamelijk Bob Dylan, Radiohead, Sting en Queen. Bevalt me erg goed. Moet dus alleen weer voor nieuwe oordopjes zorgen, of een ander soort phones. De mijne heeft trouwens de mogelijkheid om te switchen tussen 'normal', 'classic', 'pop', 'rock' en 'jazz'. En ik kan kiezen tussen normaal afspelen, 1 nummer herhalen of alles herhalen (gebruik meestal die laatste).
computerfout: een vreemde een in de byte

Zijnkind

• Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #2 Gepost op: oktober 09, 2005, 08:17:37 pm »
Mijn Packard Bell Funkey met 256 MB bevalt me prima. Er zit een aaa-batterijtje in dat zeker 8 uur meegaat.
http://www.packardbell.nl/files/images/product/veloce/funkey_main_image_spec_760x250.jpg
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #3 Gepost op: oktober 09, 2005, 08:24:54 pm »
Ik heb een iPod mini (zo'n lichtblauwe) van de eerste generatie met dus slechts 4GB aan opslagruimte. In het begin dacht ik dat dat meer dan voldoende was voor mijn muziek, maar inmiddels zit ik op 4,5GB aan muziek (exclusief cd's) en begint het dus te weinig te worden. Op een volledig opgeladen accu kan ik ongeveer 7 à 8 uur aan muziek luisteren. Wat ik dan luister is wisselend: over het algemeen hangt het ergens tussen de progressieve rock en allerlei soorten muziek uit de jaren tachtig van de vorige eeuw. Mijn christelijke muziek staat op cd en die ga ik niet allemaal converteren naar MP3, dat is me veel te veel werk :P .
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Koerok

• Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #4 Gepost op: oktober 09, 2005, 08:54:55 pm »
Ik had een Packard Bell Funkey 1Gb, maar die heb ik teruggebracht. Ik weet niet hoe het bij die van Zijnkind is, maar bij mij maakte hij er 1 grote genummerde lijst van. En als je al dan toevallig uit je hoofd weet welke liedje nr 100 is, dan moet je dus 100 keer op + drukken. Werkte niet voor mij.

Nu heb ik een 1Gb Sony Network Walkman NW-E407. Die heeft ook nadelen, maar is toch een stuk beter wat mij betreft.
Nadelen: weinig equalize mogelijkheden, maar vooral: Sony werkt sinds de Minidisc met een eigen formaat, ATRAC. Je kunt dus wel mp3's naar de player slepen (moet met een apart programma en elke pc waarvan je dat wilt doen heeft een speciale driver nodig), maar dat zet hij dan om naar ATRAC. Je kunt op die manier ook geen nummers overhevelen anar een andere PC. Dat is wel mogelijk als je de player gebruikt al USB-stick, maar naar DIE liedjes kun je dan weer niet luisteren.  :( Heel erg onhandig, en ik hoop dat er nog een keer nieuwe firmware komt die dit oplost, al geef ik het weinig kans.
Voordelen: Ja, er zijn ook voordelen. :) Naast een heel mooi design (uiteraard minder belangrijk) een hele aardige navigatiemogelijkheden, is het grootste voordeel de accu, die volgens het boekje 50 uur meegaat. Opladen gaat snel en gewoon via USB.
Iets duurdere modellen hebben ook een ingebouwde tuner.

Conclusie: Ik ben er best tevreden met deze player, maar zou nu denk ik toch gaan voor een iPod.

http://www.mp3man.nl/images/product/image.php?id=7833
« Laatst bewerkt op: oktober 09, 2005, 08:58:54 pm door Koerok »
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Zijnkind

• Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #5 Gepost op: oktober 09, 2005, 10:27:11 pm »
Dat van die genummerde lijst klopt maar ik luister niet naar speciale nummers. Gewoon van 1 tot laatste en als ik er een niet wil horen druk ik op + voor de volgende. met 40 nummers ongeveer valt het ook wel mee.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Koerok

• Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #6 Gepost op: oktober 09, 2005, 10:57:53 pm »
Met 40 nummers valt het idd mee, en het is ook maar net wat je wilt en waar je tevreden mee bent. Echter 1Gb is ruim 200 nummers, en dan wordt het echt vervelend. Tenminste, dat vond ik wel. :)
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

crashit

• Just christen...
    • Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #7 Gepost op: oktober 10, 2005, 10:08:25 am »

quote:

Ik wil er gospelmuziek mee luisteren voor als ik op de fiets zit (en dat is meer dan een uur per dag) en preken, lezingen en zelf opgenomen audioclips van dingen die ik moet leren, voor als ik in de trein of op de fiets zit.

Kijk je wel extra goed uit? :P

Ik heb zelf een mp3speler van Sweex. Geen idee welk model en die is ook niet meer te koop zie ik op alternate.nl... Enfin, was een goedkoop dingetje (had niet veel geld) en daarom ook van goedkope kwaliteit. Na een week of twee bleek het volumeknopje kapot te zijn. Althans, ik kan hem niet meer harder zetten. Heel af en toe is dat wel eens lastig, maar voor de rest heb ik er geen last van... 't Is echt zo'n basicding, zonder alle nieuwe snufjes. Maar hij doet wat hij doen moet en dat vind ik allang best...

Al wil ik natuurlijk wel heel graag een i-Pod Shuffel...
Doch de God van alle genade, die u in Christus geroepen heeft tot zijn eeuwige heerlijkheid, Hij zal u, na een korte tijd van lijden, volmaken, bevestigen, sterken en grondvesten. 1 Petr. 5:10

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #8 Gepost op: oktober 11, 2005, 04:09:53 pm »
Het Roodkapje,

Aangezien ik er een half jaar mee gewerkt heb, kan ik je enig advies geven.

Je hebt twe soorten MP3 players. Een met flashgeheugen (geheugen in een chip) en eentje met een harde schijf (meestal een laptop hardeschijfje)
Beide hebben zo hun voordelen en nadelen:

Flashplayer:

- Beperkte opslagcapaciteit
- Langere batterijduur (sommige gaan 24 uur non stop mee)
- Klein, en de USB stekker al aan het apparaat vast
- Goedkoper

Harddisk player:

- Veel opslagruimte (to 60 gigabyte op t moment)
- Kortere speelduur op batterij (ten hoogste 12 uur)
- Duurder
- Minder compact.

Enkele bekende merken: Apple (exclusief en duur, maar wel robuust) Creative, Philips, Archos, Sony.

Dit zijn de wat grotere merken, voor de markt van flashplayers zijn er honderden merken.

Belangrijk om op te letten als je een mp3 player koopt:

- Hoeveel muziek wil je erop kwijt kunnen? Hoe lang wil je met de batterijen doen?
- Wat wil je ervoor uitgeven?
- Bekijk sommige reviews op het internet over de betreffende player.
- Wil je je player ook als opslagruimte gebruiken?

Ik hoop dat je er wat me vooruit kunt.

(ikzelf heb trouwens deze:) (gratis gekregen)

http://images.speurders.nl/images/68/6876/6876586_1_detail.jpg
« Laatst bewerkt op: oktober 11, 2005, 04:14:25 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #9 Gepost op: oktober 11, 2005, 04:22:09 pm »
B Te W te Ee... ik wil er sowieso geen met een batterijtje, maar eentje met een accu. Er hoeft niet zoveel op te kunnen, maar na Harms verhaal ga ik ipv 512MB maar voor eentje van 1GB.
En voor zover ik kan zien is Apple het goedkoopst van de MP3spelers met accu. Ik hoef hem verder niet direct voor dataopslag te gebruiken, ik heb wel een memorystick van 128MB :)
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
Portable MP3 spelers
« Reactie #10 Gepost op: november 05, 2005, 07:38:57 pm »

quote: http://www.nu.nl/news/620...effing_op_mp3-speler.html

Tot 25 euro kopieerheffing op mp3-speler

HOOFDDORP - Producenten en importeurs van mp3-spelers krijgen mogelijk al snel te maken met een kopieerheffing die afhankelijk van de opslagcapaciteit varieert van 80 eurocent tot 25 euro. Dat blijkt uit een compromisvoorstel van voorzitter H. Vonhoff van de Stichting Onderhandelingen Thuiskopievergoeding (SONT).

De kopieerheffing is bedoeld als compensatie aan musici en producenten voor het privékopiëren. De Stichting Thuiskopie die de heffing int, verschilt al tijden van mening met de importeurs en producenten over het principe en het voorgestelde tarief. Maandag vergaderen de partijen over het idee van Vonhoff en komt het wellicht tot een besluit.

Capaciteit
Voor de goedkopere draagbare digitale audiospelers met een beperkte capaciteit gaat volgens het plan een vergoeding van 0,20 eurocent per 32 megabyte gelden, met een maximum van 5 euro per stuk. Voor de duurste exemplaren met meer dan 10 gigabyte opslagmogelijkheid gaat de heffing 8 tot 25 euro bedragen. De populaire muziekspeler iPod van Apple kan zo ineens 25 euro duurder worden.

Eerder lag een plan voor een standaardbedrag van 3,28 euro per gigabyte op tafel. Vonhoff noemt zijn nieuwe voorstel redelijk voor de consument en rechtvaardig voor de rechthebbenden, maar benadrukt dat het gaat om een "denkrichting". Directeur B. Taselaar van de belangenvereniging ICT Office voor IT-bedrijven betitelde het systeem vrijdag als "onwenselijk".

Willekeurig
De tarieven zijn willekeurig vastgesteld, het plan is niet Europees afgestemd en gaat voorbij aan tal van beveiligingsmogelijkheden, stelt Taselaar. Bovendien betwijfelt hij of de vergoedingen wel echt terechtkomen bij de rechthebbenden.

Ook voor de nieuwste generatie videorecorders met een harde schijf gaat volgens het nieuwste plan een vergoeding gelden. De stichting SONT stelt een bedrag van 0,15 eurocent per gigabyte voor. Producent Hitachi maakt al recorders met een opslagvermogen van een terabyte, wat neerkomt op een heffing van 150 euro.

Vonhoff heeft het voorrecht om een besluit op te leggen. Directeur A. Beemsterboer van de Stichting Thuiskopie wilde vrijdag vooruitlopend op de vergadering van maandag niet reageren op het voorstel.

:(

Ik ging dus een MP3-speler kopen, en nou lees ik dat ik kopieerheffing moet betalen van maximaal 25 euro voor zo'n ding. Ik HEB helemaal geen illegale muziek. Ik HEB al rechten betaald voor alle m4p-bestandjes die ik erop ga zetten. Of mijn geripte ceedees, waar ik minimaal 20 euro per stuk voor heb neergeteld!

Hier moedig je illegaal kopiëren toch alleen maar mee aan? Als ik nu dubbel moet betalen, dan ga ik mijn muziek natuurlijk niet meer kopen via 'legale' downloadsites, zoals iTunes... Tenminste, zo zou ik kunnen denken, ik denk zelf dat ik geen mp3speler zou kopen als het plan echt doorgaat. Dan haal ik wel een discman, die kosten niks meer tegenwoordig, en ceedees kan ik zelf wel maken. (Van mijn zelfgemaakte mp3tjes bijvoorbeeld...)

:(
« Laatst bewerkt op: november 05, 2005, 07:40:17 pm door Roodkapje »