quote:
Liudger schreef op 30 december 2005 om 17:22:[...]
In zekere zin heb je natuurlijk gelijk. Echter, ten eerste zitten we met een over honderden jaren scheefgegroeide praktijk. Men kan dan als eenling op eigenste houtje, naar eigen inzicht, op eigenverkozen wijze, individuen terecht gaan wijzen. Mijn inschatting is dat men daarmee voornamelijk ergernis en tweespalt wekt. Het lijkt me veel effectiever eerst bewustwording van dit aspect van ons Christenzijn te bevorderen, draagvlak en begrip te kweken, en dan eens goed gezamenlijk te gaan nadenken hoe je dat het beste vorm zou kunnen geven. Zoals aangegeven door Dirigentje kan er bij de uitvoering een hoop fout gaan, zowel aan de kant van de vermanende, als aan de kant van de vermaande. Het is ook belangrijk, als je gaat vermanen, om duidelijk te maken dat jij als eerste bereid bent om vermaand te worden.
Vraag is natuurlijk waar en wat dan die scheefgroei is. Samenvattend vooraf: volgens mij is dat de afschaffing van de biecht. Misbruik aanpakken is prima, maar afschaffen is een kind-badwatergeval (het hollandse spreekwoord, ik bedoel geen associaties met dopen op te roepen). De biecht had gezuiverd moeten worden, niet afgeschaft. Einde samenvatting vooraf.
Volgens mij kan je drie soorten bijbelteksten m.b.t. tucht onderscheiden:
- teksten die gaan over vermanen/tucht/bemoedigen door gemeenteleden
- teksten die gaan over vermanen/tucht/bemoedigen door apostelen
- teksten die gaan over vermanen/tucht/bemoedigen door de gemeente als geheel
Bij de eerste soort zie ik er geen tussen zitten waarbij een individueel gemeentelid kan/mag overgaan tot uitsluiting.
Bij de tweede soort is een vraag inhoeverre dit relevant is. Het lijkt me niet aannemelijk dat er nu nog apostelen in de gemeente in de geest aanwezig zijn naar analogie van I Korinthe 5. Met Samuël bij de heks te Endor en Elia op de berg der verheerlijking is het mooi geweest volgens mij.
Wat betreft de derde soort lijkt het er eerder op dat de gemeente hier over beslist dan de kerkenraad. Per geval is er dan dus een referendum. Nu ben ik blij dat mijn kerk er in die zin een ONbijbelse praktijk op nahoudt, referenda over elkaars niet-tot-inkeer-willen-komen lijken me bijzonder ongewenst. In dit forum is dit kennelijk ook de stilzwijgende (want ja, 't is niet wat Er Staat natuurlijk...) concensus.
Maar als dan toch de sprong is gemaakt van 'eindverantwoordelijkheid van de gemeente als geheel' naar 'eindverantwoordelijkheid van de kerkenraad', dan zijn er nog maar twee verschillen tussen tucht en biecht, namelijk:
1. de initiatiefnemer: bij biecht is dat de vermaande/bemoedigde/te vermanen persoon/te bemoedigen persoon i.p.v. de vermaner/bemoediger. Door die rol te belichten is punt van actie meer de eigen zonden i.pv. het bedacht zijn op andermans zonden.
2. daar uit volgend: het moment. Zonden worden vaak zichtbaar als het patroon te hardnekkig is geworden om een fascade in de lucht te houden. Als we het initiatief bij de zondaar leggen om hier niet in z'n eentje tegen te strijden, ben je dus eerder. Belijden aan Christus is prachtig, maar voor wie het bespreken van zonden verder wil laten gaan dan het inspreken van een voice-mail (bidden) lijkt het mij heel goed als kerken zonden belijden fasciliteren voor concrete-feedback-behoefenden. Als Christus feed-back geeft doet hij dat via ons, doen we dat goed dan organiseren we dat in een kerkenraad (althans, dat is in dit forum de concensus lijkt het).
Je kan natuurlijk verschillen zoeken tussen priesters en ouderlingen, maar volgens mij kan je dat los zien van de biecht. Je kan natuurlijk zeggen dat biechten ook betekent dat de priester je vergeeft i.p.v. Christus, maar dat is niet wat de R.K.-kerk in Nederland daar van vindt (
http://www.katholiekneder...erzoening/index_9728.html) (de bovenste link in google bij "biecht" is een belgische, en die is hier eerlijk gezegd wel weer minder nederlands zeg maar).
Tot slot kun je zeggen dat de biecht niet een sacrament is. Wat mij betreft. Ik vind het best. Als het niet zo is vind ik het ook goed. Je vind niet in de bijbel (gaan we weer) dat er twee of zeven sacramenten zijn. Van mij mag je hem ook invoegen bij avondmaal. Dus geen stilzwijgend zelfonderzoek of een openlijk elkaaronderzoek, maar het zelfonderzoek gedeeld. 2,5 sacramenten, voor wie een compromis wil. Het huwelijk is ook geen sacrament meer, en ook daarbij is het cultuur er kerkelijk aan te doen, dus inzoverre geen beletselen m.i.
Maar herinvoering van de biecht herplaatst onze missing link bij "commitment aan de gemeente/leer/kerkenraad op grond van je belijdenis" versus "gedoe over tucht, uitsluiting, en wie daar over gaat". Het is eigenlijk bloedlink dat de biecht afgeschaft is. Gevaarlijk. Eng. Bedreigend. Ontkuddering van weerloze lammetjes. Hoeveel herders wil je nodig hebben om ze allemaal achterna te lopen? Een spreekwoordelijke (bijbelse?) 99 misschien? (voor wie graag taal en bijbelse taal met elkaar confronteert teneinde beide te interpreteren)
Gewoon weer invoeren die biecht, en mogelijk misbruik al dan niet op grond van historische associaties kan volgens goed vrijgemaakt gebruik worden voorkomen met een waterdicht doortimmerd document.