Liedje en anderen,
toch dan nog maar een reactie. Omdat de laatste reacties aardig prettig overkomen.
Het gaat niet om het gelijk, het gaat naar mijn beleving om het waarom.
Concreet:
Waarom kom ik in de evangelische gemeente waar ik kerk veel gereformeerden tegen
die de nodige teleurstellingen hebben mee gemaakt. Die zeggen ervaren te hebben dat de broeders en zusters binnen de gereformeerde kerk veelal geloven en oprecht, maar vanuit de redenering, het bewijs en het verstand. Geloven tot tien cijfers achter de komma.
Ook ik ben geconfronteerd met het feit dat ik als kind ben gedoopt en de volwassendoop als leer, maar ben het zelf gaan bestuderen. Ik heb het doopformulier gelezen en de bijbehorende teksten.
Ik heb gebeden wat te doen en had de gesloten bijbel in mijn hand. Ik heb gevraagd een antwoord te geven op deze voor mij indringende vraag. Neem van mij aan dat ik werkelijk handelingen 8 in mijn hart heb gekregen. Ik bad en "hoorde"handelingen 8. Ik begon te lezen en verbaasde mij. Lees dat eens. Ik heb Henk Binnendijk gehoord in onze gemeente. Hij is hervormd en sprak over wandelen met God. Ga de duinen in, zoek een rustige plek om te bidden. Start je relatie met God. Met de best wil van de wereld heb ik dat niet geleerd in mijn kerkelijk verleden.
Maar leg mij nu eens handelingen 8 vers 9 tot 12 uit. Niet om iets te bewijzen, maar om iets gezamenlijk te overdenken.
Iemand schreef dat dit deel van het forum Christelijk leven is en niet gereformeerd leven. Ik had al eerder aan gegeven dat ik daarom het topic ook in "christelijk leven" was gestart.
Mijn reactie van gisteren was niet echt christelijk, niet zoals ik wil leven. Maar ik kreeg even een dejavue-gevoel bij bepaalde passages.
Ik ervaar de invulling van christelijk leven bij de evangelische gemeente als persoonlijker, betrokkener, emotioneler en totaler.
Betreffende de vermeende oppervlakkigheid (dat is een gangbare opmerking m.b.t. evengelische verkondiging) dat herken ik niet. In de diensten komen hervormde predikanten, baptisten etc. Ik hoorde eens een verkondiging van baptistenpredikant Agtereek over de barmhartige Samaritaan. Een uitleg zoals ik hem nog nooit gehoord heb. Dan gaan de oordoppen uit je traditionele oren, de oogkleppen van je traditionele bril. De verkondiging is zeer to the piont, gericht op het hart en het dagelijks leven. Maar is het niet zo dat ons leven is gegeven door een voortdurend kloppend hart. Een hart dat dient te kloppen voor onze Verlosser.
Ik schreef dat ik vroeger een lauw leven had. Daar bedoel ik mee te zeggen dat het geloof wel in het hoofd zat, maar niet in het hart. Mijn IK stond voorop, niet mijn aanbidding en lof voor Jezus Christus. Dat heb ik ook niet geleerd, maar is nu totaal veranderd.
Dat betekent niet dat ik vroeger niets gedaan heb. Integendeel. Mijn inzet was gericht op het orgelspel in de eredienst, uren van voorbereiding op eigen kosten les bij de beter organisten. Als iedereen zondagmiddag thuis doorbracht, was ik in de kerk om voor te bereiden. Dat is geen lauw christenleven lijkt me. maar er is verschil tussen christelijk leven of leven als een chrsiten. Je ziet om je heen veel christelijk leven, maar veel te weinig leven als een christen.
Ik wil mijn gelijk niet bewijzen, ik vind het niet gezond dat je maar moet aantonen waar nu de waarheid ligt. Door de eeuwen heen hebben vele geleerden zich gebroken over de doopkwestie. het een is nog aannemelijker, dan het ander. Het een is nog geconstrueerder dan het ander.
Ik heb gebeden en bestudeerd. Op een wonderlijke manier kwam ik tot handelingen 8. Da's voor mij genoeg.
Ik heb mij afgekeerd van een oud leven die niet in het Licht werd geleefd. Recent heb ik mijn bevrijdigs- en zondaarsgebed gebeden in aanwezigheid van een oudste.
Ik ben bevrijd van een aantal vervelende eigenschappen en merk dat nu, in mijn dagelijks leven. Ik ben gewoon mens en geen heilige, naar wens wel te leven als christen. Dan dient elke discussie over een leer geen discussie te zijn die uitlokt en uitdaagt, dan dien je met wederzijds respect naar elkaar te lusiteren en slechts een vraag te stellen, wat vraagt Jezus Christus en wat zegt hij in zijn Woord. Dan weet je dat je het oude en nieuwe testament niet als twee losse delen moet zien, maar mag je geloven dat we niet meer onder de wet zijn, maar weten we ook dat de wet een staf is om op te leunen niet om mee te slaan.
Zou je die verandering moeten laten zien in de VGK, dus terug keren? In ons geval nee, ik ga deel uitmaken van een gemeente die zich richt op hen die God en zijn Zoon nog niet kennen. Daar wil ik een bijdrage leveren, zonder orgel maar met een bekeerd hart.
Ik sta achter de geloofsdoop die ik zal gaan ontvangen, dat past niet binnen de VGK of de CGK. Een princiopiele keuze voor mij en mijn vrouw. Een keuze die ik in geloof zal doen.
Zo, dan toch maar weer een bijdrage...
kajem
quote:
Liedje schreef op 24 november 2005 om 19:15:ik blijf het jammer vinden dat de discussie niet gewoon gaat om de verschillen die er zijn. Dat kajem zich terugtrekt kan ik begrijpen, maar ik blijf vinden dat hij zelf niet antwoord erop geeft, en dat vind ik jammer. Hij zou het voor mij als GKVér juist kunnen verwoorden.
Wat mij betreft was dat de enige vraag en dat heb ik volgens mij ook een paar keer om gevraagd. jammer Kajem dat je daar niet op in gaat, terwijl dat juist jouw bedoeling was met deze discussie.