Auteur Topic: waarom als gereformeerde aansluiten bij de evangelischen  (gelezen 14465 keer)

Liedje

• Bekijk profiel
waarom als gereformeerde aansluiten bij de evangelischen
« Reactie #50 Gepost op: november 21, 2005, 12:59:00 pm »
Liudger, ik ben het het wel met je eens. wat mij betreft heb ik ook gezegd dat ik blij ben dat hij zich daar thuis voelt. Waar ik wel moeite mee heb, en ik denk joepie ook, is de manier waarop hij vervolgens spreekt over bijvoorbeeld de gkv. Het is triest dat hij daar pijnlijke ervaringen mee heeft gehad, maar ik vind het niet terecht dat hij vervolgens doet alsof mensen binnen de traditionele kerken geen bewuste keuze zouden maken. Misschien heeft hij die indruk niet willen wekken, maar zo komt het wel over. En dat vind ik in het hele verhaal erg jammer. Daar doet hij de kerk waar ik bij hoor, tekort mee.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 01:00:00 pm door Liedje »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: november 21, 2005, 01:09:52 pm »

quote:

Liedje schreef op 21 november 2005 om 12:59:
Liudger, ik ben het het wel met je eens. wat mij betreft heb ik ook gezegd dat ik blij ben dat hij zich daar thuis voelt. Waar ik wel moeite mee heb, en ik denk joepie ook, is de manier waarop hij vervolgens spreekt over bijvoorbeeld de gkv. Het is triest dat hij daar pijnlijke ervaringen mee heeft gehad, maar ik vind het niet terecht dat hij vervolgens doet alsof mensen binnen de traditionele kerken geen bewuste keuze zouden maken. Misschien heeft hij die indruk niet willen wekken, maar zo komt het wel over. En dat vind ik in het hele verhaal erg jammer. Daar doet hij de kerk waar ik bij hoor, tekort mee.
Dat denk ik ook. Er is altijd de neiging de eigen ervaring te veralgemeniseren. Roodkapje schiet ook wel raak met haar analyse, dat je pas echt een oordeel kunt vormen over dat verschil in beleving als de Evangelische takken (een paar) honder jaar ouder zijn. Ik ben het ook wel eens met Joepie in de zin dat als je het aankunt, het beste dan is om zoutend zout binnen je eigen kerk te zijn. En met God's help kunnen we veel. Aan de andere kant was het juist Kajem's evangelische ervaring die hem in staat stelde te begrijpen hoe het ook anders kon. En ik ben blij dat Kajem niet de deur dicht gooit, maar juist het gesprek aan wil gaan.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 01:10:24 pm door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: november 21, 2005, 01:23:17 pm »
Wat ik er eigenlijk nog aan toe wil voegen: ik ken een even naar verhaal over mensen uit de evangelische kring. En waarschijnlijk zijn er genoeg mensen die een even naar verhaal kunnen vertellen over welke kerkgemeenschap of stroming dan ook.
Ik kan wat dat betrefd wel een boek vullen met alle onvolkomen heden van broeders er zusters uit de GKV richting onze kant. Maar dat zal nooit een reden zijn om met de kerk te breken.
Dat zul je toch moeten blijven zoeken in de leer van de kerk.

Ook ik ben aan het breken met de GKV, maar ik verwacht niet dat het gras bij de nieuwe kerk groener zal zijn. Dat daar alles beter is. Dat mensen daar zonder zonde zijn, en altijd alles voor de ander over heeft. En altijd alles goed zullen doen. We leven in een gebroken wereld en die zal zo blijven tot Christus wederkomst.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #53 Gepost op: november 21, 2005, 03:20:03 pm »
kajem> ik richtte mij in de vorige mail niet zozeer op vrijgemaakt, het gaat niet om het labeltje.
dat wilde ik juist vermijden. Ik schreef niet over marionetten. Ik schreef over automatisme,
ik bedoeld de redenering "zo is het en niet anders". De laatste jaren is er inderdaad beweging en verandering, dat is overigens van de laatste paar jaar. laten we wel zijn.
Mijn vorige maiol was overigens meer bedoelt om te prikkelen en thema's aan de orde te stellen. Niet afzetten tegen. Maar ja,. geschreven tekst is nu eenmaal te vaak oorzaak van onbegrip. Men zou elkaar beter letterlijk in de ogen kunnen kijken.

Kajem

Maar als ik met de mensen om mij heen praat, persoonlijk of bijvoorbeeld tijdens de bijbelstudie, ervaar ik dat niet zo. Ik merk wel degelijk dat men er bewust mee om wil gaan, zoekt en het geloof persoonlijk wil maken.
Ik heb niet het gevoel dat ik in een kerk zit waar men maar automaisch de dingen doet, niet kritisch is. Dat we als gelovigen kritisch zijn,  blijkt ook wel uit dit forum.

ik begrijp best dat je beschadigd bent door dat wat je binnen de traditionele kerken hebt meegemaakt, fijn dat je je nu thuis voelt in je gemeenschap en dat je het geloof bewust voelt. Neemt niet weg dat je het beeld van bijv de GKV afschilderd als mensen die als marionetten in de kerk zitten en niet bewust een keuze hebben gemaakt.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 03:38:46 pm door kajem »
Jezus leeft in eeuwigheid
Zijn shalom wordt werkelijkheid
alle dingen maakt Hij NIEUW
Hij is de Heer van ons leven

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #54 Gepost op: november 21, 2005, 03:23:53 pm »
kajem> Dingo, ik wil niets meer rechtvaardigen. Ik heb mijn keuze gemaakt. Het beeld wat ik schets is een beeld die ik zelf heb meegemaakt. Daarmee zeg ik niets over al die andere gemeentes. Ook voor jou schreef ik in mijn vorige meil over gereformeerd en niet GKV.
Ik heb het niet over groener gras, maar over heel wezenlijke thema's die over en weer verschillen. In mijn eerste mail schreef ik dat ik dat eens naats elkaar neer wilde leggen. Dat is tot op heden nog niet gebeurt.

kajem

quote:

dingo schreef op 20 november 2005 om 23:11:
Kajem ik kan me toch niet aan de indruk onttrekken dat je heel hard bezig bent je gemaakte keuze te rechtvaardigen. Daar is wat mij betreft geen enkele reden voor, als je het voor jezelf kan verantwoorden is het vast een goede keuze geweest. Maar het beeld dat jij schetst van de gkv ken ik niet terug in de gemeentes waar ik kom. Daar wordt wel degelijk nagedacht over geloofsopvoeding en kindgericht onderwijs misschien niet zo strak georganiseerd als de gemeente waar jij nu kerkt maar het is de gkv zoals je weet, dus dat komt vanzelf.

Maar de gkv in al zijn varianten is geen kerk van zombies die met oogkleppen op naar zijn ondergang marcheert. Natuurlijk is nu het gras nog groener bij je nieuwe gemeente maar ook daar kerken gewone mensen en vergeet je zelf ook niet in dat verband. Maar goed je zit daar nu, ga aan de slag en kijk niet om want dan maak je geen rechte voren.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #55 Gepost op: november 21, 2005, 03:37:45 pm »
Kajem> Ik heb van een predikant gehoord dat hij vaak preekt over leven naar...maar dat het kennelijk niet land en hij daar wanhopig van wordt. En daarmee bedoel ik dus niet alle gemeentes van de gereformeerde gezindte. Na de doop begint het pas, inderdaad...

Kajem

Vandaag in een preek nog letterlijk gehoord dat 'gedoopt zijn niet betekent dat je er wel bent.'
En in een Gereformeerd Kerkblad gelezen dat een ds. wil dat wat de Gereformeerde theorie/leer is, nu ook eens werkelijk in zijn totaliteit (dus incl. wedergeboorte, bekering en ervaring) de mensen bijgebracht wordt in preken en pastoraat en dat we over waar dat mis is gegaan in het verleden schuld moeten durven belijden.[/quote]
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 04:10:08 pm door kajem »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #56 Gepost op: november 21, 2005, 03:43:46 pm »
Kajem> Onderstaande heb ik ook niet willen beweren. Maar er is wel sprake van betrokkenheid in de gemeente waar we nu mogen kerken. Een kom in de kring mentaliteit. Iets wat eigenlijk onderdeel is van het kerkelijk leven. Elk lid mag in een bedieningshroep zitten En anders wordt je er wel bij getrokken. Er zullen ook kerken zijn waar dat gebeurt en in de VGK is ook beweging. Gelukkig maar. Vergeet niet dat ik ook over een stuk verleden spreek. En wellicht was dat een karikutale periode. Dat zou kunnen.

Kajem

Ook ik ben aan het breken met de GKV, maar ik verwacht niet dat het gras bij de nieuwe kerk groener zal zijn. Dat daar alles beter is. Dat mensen daar zonder zonde zijn, en altijd alles voor de ander over heeft. En altijd alles goed zullen doen. We leven in een gebroken wereld en die zal zo blijven tot Christus wederkomst.[/quote]

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #57 Gepost op: november 21, 2005, 03:50:03 pm »
Kajem> dat is juist ook wat ik wil. Ik heb een aantal zaken zo ervaren en verwoord. Als dat voor wie dan ook niet wordt herkent maar dat er juist sprake is van een heel positief beeld, prima. Ik probeer aan de hand van 1 cor 3 juist aan te geven dat niet het labeltje belangrijk is, dat het zaad aanwezig is en dat een omgeving en de kracht van de heilige geest het verschil kunnen  maken.
Daarbij is het water voor de plant de heilige geest en de pastotale omgeving de mest.
Ik harhaal dat ik de verschillen op een rij wilde zetten en bespreken, niet zozeer of mijn beleving de beleving van iedereen (moet) zijn.

Kajem

Aan de andere kant was het juist Kajem's evangelische ervaring die hem in staat stelde te begrijpen hoe het ook anders kon. En ik ben blij dat Kajem niet de deur dicht gooit, maar juist het gesprek aan wil gaan.[/quote]

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #58 Gepost op: november 21, 2005, 03:57:10 pm »
Roodkapje,

Naar aanleiding van onderstaande wil ik opmerken dat mijn gedachten vragend waren bedoeld en niet als karikatuurbeschrijving van de VGK.
Overigens kom ik uit de provincie Groningen en zijn mijn ervaringen niet gestoeld op een VGK binnen de stad Groningen, maar eerder op een gemeente die zetel houdt op hemelsbreed 25 kilometer richting de duitse grens.

Kajem

kajem schreef op 20 november 2005 om 21:17:
Kajem > Vandaag kwam bij mij de volgende gedachte op. Het dopen is ooit op een moment gekomen. Wanneer je gelooft dat je de kinderen ook moet/mag dopen betekent dat die kinderen op basis van het geloof van de ouders automatisch deel uit maken van de belofte en het geloof ontvangen. Deze carroussel gaat telkens de eeuwen door. Er ontstaat een domino - effect een automatiscme die niet onderbroken kan worden (toch?). de belijdenis is dan het belijden van het geloof in Jezus Christus. Daar is studie aan vooraf gegaan en een toetsing (generale repetitie), maar lang niet altijd bekering. Die hebben we immers als belangrijk markeringspunt niet nodig, we moeten ons dagelijks bekeren. Maar bekering is een belangrijk item in de bijbel. wanneer heb je je dan werkelijk bekeerd. Zijn er niveaus van bekering of ligt het een stuk eenvoudiger. Hoe markeer je dan je bekering.
Bekering is toch het afsterven , afkeren van je oude leven en een nieuw leven aandoen. Heel definitief.Bekering- of zondaarsgebed is dan ook een onbekend fenomeenin gereformeerde kerken.

------------------------------------------------------------------------------------------------------
Roodkapje schreef

Heb je ooit de Institutie gelezen? Van Calvijn. En met name boek 2? Daar struikel je over bekering, bekering en nog eens bekering. Er wordt bekering geleerd.
Het is waar dat kinderen de belofte ontvangen omdat ze geboren worden uit gelovige ouders. Maar dat houdt NIET in dat er geleerd wordt dat ze automatisch gaan geloven. Ook die kinderen moeten zich bekeren (zie o.a. Calvijn - Institutie). Er komt een dag dat je als jongeling kleur moet bekennen: kies je voor datgene waarmee men je opgevoed heeft, of niet?
Wat je hier opnieuw doet is stellen dat een bepaalde praktijk de leer is, en met dingo kan ik beamen dat ik zelfs hier in Groningen de door jouw geschetste karikatuur NIET ben tegengekomen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #59 Gepost op: november 21, 2005, 04:07:10 pm »

quote:

kajem schreef op 21 november 2005 om 16:05:
Kajem> Onderstaande is hoe IK het heb beleefd en gaat niet over wat anderene wel of niet (moeten) beleven. Het is mijn visie over dit bijbelgedeelte en hoe ik dit zie en voel. In deze passage staat geen enkele verwijzing naar welke kerk of kerkmens ook. IK schrijf slechts dat ik dat in de gereformeerde kerk waar ik heb gekerkt NIET HEB ERVAREN. Dat betekent niet dat het er niet was. Ik heb ook geschreven dat ik dat een oeder gun en daarvoor zal bidden. Dat lijkt me niet aanmatigend, eerder betrokken.

Wellicht dat we inhoudelijk meer van gedachten kunnen wisselen over een aantal thema's.
Bijvoorbeeld hoe om te gaan met de kinderen tijdens de dienst en hoe we praktisch christen kunnen zijn. Hoe kunnen we meer handen en voeten geven aan een stuk naastenliefde.

Kajem

Ik heb nu ervaren in het hart geraakt te zijn. daarmee ging mijn geloof en overtuiging van mijn hoofd naar mijn hart. Dat is een werkelijke beleving die ik niemand kan uitleggen.
Er wordt een sluier voor je ogen weg gehaald, je gaat de bijbel heel anders lezen. Ook 1 cor. 3. het is inderdaad de allerhoogste die christenen in hun hart wil raken waardoor ze een heel bewuste keuze gaan maken. Maar die keuze moeten zij wel zelf maken. Grijp je de hand die de Geest van God in je hart uitstort dan is het resultaat daarvan heel snel zichtbaar. Maar je hebt ook de keuze te negeren en te volharden en te verharden. God gaf in de Bijbel diversen een eerlijke keuze maar zij verharden hun harten. Ook gelovigen.
1 cor 3 over tweedracht gaat daarom volgens mij ook niet over een specifieke kerkelijke aardse gemeente, maar de gemeente van wedergeboren christenen. Het gaat niet om paulus of apollo als zodanig, het gaat om het geweldige cadeau de kracht van de Allerhoogste die ons hart levend maakt. Wie dan plant en begiet (kerkgezindte)is het middel. Gods geest de wasdom. daaruit voeren een hele hoop dingen voort die veel impact hebben en je hele dagelijks leven gaan bepalen. De gemeente wordt werkelijk onderdeel van je leven.Mijn ervaring is dat in onze nieuwe gemeente daar heel bewust en intensief mee wordt om gegaan. In de gerefomeerde kerken waar ik heb gekerkt heb ik dat niet ervaren.
daarom halleluja, prijs de heer jezus, mijn verlosser dat ik me wil laten begieten door zijn Heilige Geest en hem wil navolgen in de opdracht die hij de christenen gegeven heeft. Zijn akker bebouwen. Mensen tot christus te brengen en te groeien in geloof en discipelschap.
Dat gun ik een ieder en zal daarvoor bidden.

Sorry, maar dit vind ik aanmatigend en neerbuigend! Kun jij bij iedereen in het hart kijken? Wie zegt dat gereformeerden binnen de GKv niet hetzelfde voelen maar dit op hun eigen manier uiten.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #60 Gepost op: november 21, 2005, 04:12:40 pm »
Kajem>

Ik hoop dat ik met enkele mails weg heb gehaald elke VGK gemeente op een bepaalde manier neer te willen zetten.

Liedje schreef>
Liudger, ik ben het het wel met je eens. wat mij betreft heb ik ook gezegd dat ik blij ben dat hij zich daar thuis voelt. Waar ik wel moeite mee heb, en ik denk joepie ook, is de manier waarop hij vervolgens spreekt over bijvoorbeeld de gkv. Het is triest dat hij daar pijnlijke ervaringen mee heeft gehad, maar ik vind het niet terecht dat hij vervolgens doet alsof mensen binnen de traditionele kerken geen bewuste keuze zouden maken. Misschien heeft hij die indruk niet willen wekken, maar zo komt het wel over. En dat vind ik in het hele verhaal erg jammer. Daar doet hij de kerk waar ik bij hoor, tekort mee.[/quote]

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #61 Gepost op: november 21, 2005, 04:29:10 pm »
Kajem> als je 35 jaar lid bent van de VGK, je niet herkent in een kerkelijke gemeente die naar het verstand kerk is en niet naar het hart, je het probeert te houden binnen het gerefomeerde en over gaat naar de christelijk gereformeerde kerk, maar die qua inhoud en omgang niet veel verschilt met de 35 jaren er voor.
Als je dan naar een evangelische gemeente gaat waar een ander sfeer is, maar waar ook theologische verschillen zijn die na bestudering voor mij opmerkelijke resultaten opleverden is dat in hele korte hoofdlijnen waar het om gaat.
In de beleving zit ik in een betere omgeving, theologisch gezien heb ik een keuze gemaakt die niet meer gereformeerd is. Maar dat is een keuze. Als ik 35 jaren van een kerk lid ben geweest, twee jaren ergens anders ben geweest en BIJ TOEVALLIGE SAMENLOOP VAN OMSTANDIGHEDEN een keer in een evangelische gemeente ben geweest, met de houding van "eens kijken" en niet "in het achterhoofd" daar naar  over te gaan. Dan lijkt me dat niet shoppen, maar voortvloeisel een samenstel van omstandigheden die wellicht door God zo zijn geleid. Zo op de manier, hier is je plek !! Misschien ben ik daar (nog) wel niet duidelijk genoeg in geweest. We hebben bewist een jaar lang de kerkgang daar heen gedaan. We hebben ons niety laten leiden door "aardige mensen" ik heb een doopstudie gedaan en de gereformeerde leer en de volwassendoop getoetst. Ik heb me breed laten informeren. Ik heb biddend gevraagd of met ons ontvlamde hart het een zaak zou zijn daarin iets te doen in onze oude gemeente. Maar we willen niet weer een teleurstelling meemaken. We hebben gekozen en gaan ervoor, inderdaad in volle verantwoordelijkheid ook in theologisch opzicht. En heel belangrijk, we zien alle vrijgemaakte broeders en zusters als medechristenen. Zij in hun appelgaard en wij onder onze vruhtenbomen. Daarom heb ik dit topic ook gestart onder christelijk leven en niet onder gereformeerd leven. Snappen jullie me nu een beetje????????????????????????????

Ik vraag me na het lezen van dit topic toch iets af. Ben je nu evangelisch geworden omdat je het niet naar je zin had in de GKV. Om het anders te zeggen : Omdat je tegen de onvolkomenheden van de mens aan liep? Of ben je naar de evangelische kerk gegaan omdat je de leer van de GKV niet vond overeenkomen met de leer van de Bijbel?
Want ik heb het idee dat je maar een beetje aan het shoppen bent geweest en nu dus bij de evangelische bent aangekomen. Zo van: hier zijn ze ook al niet aardig voor me, dus hup naar een andere kerk.
Wie weet zijn ze het hier dan wel.
Maar ik denk dat dat niet een goede reden is om met een kerk te breken.
De enige reden moet zijn: hier wordt niet meer het woord van God verkondigd, en de sacramenten juist bediend.
Om wat mensen doen of juist niet doen kan het niet zijn dat je weg gaat.
Dan heb je toch zeker eerst de weg van het aan de mensen kenbaar maken hoe jij je benadeelt voelt.[/quote]

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #62 Gepost op: november 21, 2005, 05:11:43 pm »
Oke oke je hebt me overtuigd dast je het niet zo neer wilde zetten, het kwam alleen zo op mij over.

Ik wil de vraag graag eerts aan jou teruggeven, hoe ervaar jij de verschillen dan binnen de verschillende gemeenten? Buiten bijvoorbeeld de doop. Kun je concreet wat punten aangeven?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #63 Gepost op: november 21, 2005, 06:26:09 pm »
Liedje,

dadelijk ga ik naar een bijbelstudie (pijlercursus) en morgen en woensdag zijn voor mij zeer drukke dagen. Ik zal over de vraag van liedje nadenken en eens een aanatl zaken op een rij zetten.

Ik geef een voorzet die vast wel stof tot spreken zal opleveren.

Lid zijn van deze evangelische gemeente betekent feitelijk dat je niet langs de kant mag staan. Van je wordt verwacht dat je in een bedieningsgroep zit. Discipelschap betekent je voor 250 % inzetten voor het koninkrijk van God. Je zult offers moeten brengen, financieel opbrengen naar vermogen waarbij tienden uitgangspunt zijn. Kan dat niet dan is daar over te praten, maar het is wel uitgangspunt en is het zaak toe te werken naar een situatie die recht doet aan het delen van de gaven die je van Jezus krijgt.. Dus werkelijk inzetten in tijd, geld delen van je kennis en vaardigheden. Het huisgezin van God helpt elkaar. Hulp bij werkzaamheden thuis, geestelijke ondersteuning etcetera. Elk gemeentelid weet dat dit een plicht is die je niet slaafs dient uit te voeren, maar vanuit waarachtige aanbidding tot de Heere jezus. Een dienaar zijn die zich realiseert dat hij het doet ter ere van de Heere Jezus en ten goede van zijn naaste, waarbij hijzelf op de laatste plaats komt.

quote:

Liedje schreef op 21 november 2005 om 17:11:
Oke oke je hebt me overtuigd dast je het niet zo neer wilde zetten, het kwam alleen zo op mij over.

Ik wil de vraag graag eerts aan jou teruggeven, hoe ervaar jij de verschillen dan binnen de verschillende gemeenten? Buiten bijvoorbeeld de doop. Kun je concreet wat punten aangeven?

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #64 Gepost op: november 21, 2005, 06:35:47 pm »

quote:

kajem schreef op 21 november 2005 om 18:26:
Liedje,

dadelijk ga ik naar een bijbelstudie (pijlercursus) en morgen en woensdag zijn voor mij zeer drukke dagen. Ik zal over de vraag van liedje nadenken en eens een aanatl zaken op een rij zetten.

Ik geef een voorzet die vast wel stof tot spreken zal opleveren.

Lid zijn van deze evangelische gemeente betekent feitelijk dat je niet langs de kant mag staan. Van je wordt verwacht dat je in een bedieningsgroep zit. Discipelschap betekent je voor 250 % inzetten voor het koninkrijk van God. Je zult offers moeten brengen, financieel opbrengen naar vermogen waarbij tienden uitgangspunt zijn. Kan dat niet dan is daar over te praten, maar het is wel uitgangspunt en is het zaak toe te werken naar een situatie die recht doet aan het delen van de gaven die je van Jezus krijgt.. Dus werkelijk inzetten in tijd, geld delen van je kennis en vaardigheden. Het huisgezin van God helpt elkaar. Hulp bij werkzaamheden thuis, geestelijke ondersteuning etcetera. Elk gemeentelid weet dat dit een plicht is die je niet slaafs dient uit te voeren, maar vanuit waarachtige aanbidding tot de Heere jezus. Een dienaar zijn die zich realiseert dat hij het doet ter ere van de Heere Jezus en ten goede van zijn naaste, waarbij hijzelf op de laatste plaats komt.

[...]

En wat is daar anders aan dan bij de GKV?
Wat maakt dat je het bij de gemeente waar je nu lid bent wel doet en bij de GKV niet?
Want ook daar wordt hetzelfde van je verwacht.
Dus ik zie het verschil niet eigenlijk.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 06:36:10 pm door joepie »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #65 Gepost op: november 21, 2005, 06:40:32 pm »
Joepie,

je slaat elke gedachewisseling dood door van van mijn inbreng telkens weer een tegenstelling te maken, ik wil vergelijken en dat is wezenlijk anders.
Ik leg iets neer en jij stelt slechts tegenvragen maar laat niet het achterste van je tong zien.
Dit is forum christelijk leven. Ik HOEF me niet eens te verdedigen vanuit het standpunt Zij en Ik.
Ik heb uitvoerig uitgelegd wat mijn intenties zijn.

Maar goed ik begrijp dat jij en jouw gemeente zeer actief zijn, vertel eens....je wekt mijn nieuwsgierigheid.

KAJEM

En wat is daar anders aan dan bij de GKV?
Wat maakt dat je het bij de gemeente waar je nu lid bent wel doet en bij de GKV niet?
Want ook daar wordt hetzelfde van je verwacht.
Dus ik zie het verschil niet eigenlijk.[/quote]
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 06:49:28 pm door kajem »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #66 Gepost op: november 21, 2005, 07:04:35 pm »

quote:

kajem schreef op 21 november 2005 om 18:40:
Joepie,

je slaat elke gedachewisseling dood door van van mijn inbreng telkens weer een tegenstelling te maken, ik wil vergelijken en dat is wezenlijk anders.

Vergelijken wordt toch wat lastig als je telkens maar een kant van de medaille opnoemt... Dus de vraag van Joepie is zo gek nog niet IMHO.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 07:04:48 pm door Mezzamorpheus »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #67 Gepost op: november 21, 2005, 07:25:52 pm »
Van gedachten wisselen begint meestel met een rondje inventarisatie en daarna vergelijking., meningsvorming en eventueel conclusie.

maar goed, MEEDOEN ALS NIET LID VAN DE GEMEENTE bij mijn gemeente en de doorsnee (ik durf het haast niet te zchrijven) VGK.

Iedereen mag bij ons meedoen in bediening ook al is hij niet lid van de gemeente. Meedoen in een zang/gospelkoor, workshop, structureel lid / meedoen van een bijbelstudievereniging (mannenvereniging / vrouwenvereniging) helpen de dienst tot een succes te maken door bijdaregn in de ondersteuning, aan het avondmaal als je Christus hebt aangenomen en niet op basis van lidmaatschap, meespelen in de muziekgroep (lees organist tijdens de dienst)
Als niet - lid gespreksleider bij een cursus waar het gaat onbekenden kennis te laten nemen van het geloof.
Kortom als niet - lid al een hele actieve rol laten spelen rondom het kerkelijke gebeuren.

Graag een reactie ter VERGELIJKING

Vergelijken wordt toch wat lastig als je telkens maar een kant van de medaille opnoemt... Dus de vraag van Joepie is zo gek nog niet IMHO.[/quote]

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #68 Gepost op: november 21, 2005, 09:15:25 pm »
Nu, je begrijpt me niet. Jij zegt dat je bij de evangelischen dingen moet doen.
Zoals met een bepaalde bijbelstudie, de tienden geven, enz.
En ik zie daar dus niet een tegenstelling in met de GKV kerk.
Want ook daar wordt dat van jou verwacht.
Dus waarom zou je het nu ineens bij de evangelischen wel doen en toen je nog van de GKV was niet?
Ongeacht of anderen dat dan wel of niet deden.
Het werd ook wel degelijk van jou verwacht.
Daarbij lijkt het me sterk dat iedereen even actief is bij de evangelische.
Dus ik vergelijk wel degelijk! Ik maak alleen duidelijk dat er wat de dingen die jij aangeeft geen verschil is. Dus er zijn wat dat betrefd geen tegenstellingen.

En dan nog even waarom ik zo reageer.
Ik merk dat je van alles opnoemt waarom je dus gekozen hebt voor de evangelische gemeente, terwijl er eigenlijk nog niet 1 reden genoemd is die echt te maken heeft met een verkeerde leer in de GKV die je in de EG wel goed hebt.
Daarom laat ik je gewoon de andere kant van de medaille zien.
M.a.w. je zegt veel maar nog met weinig steekhoudende anrgumenten.
Behalve dat jijzelf dus blijkbaar niet zo actief en meelevend lid was in de GKV, en denkt dat wel te kunnen blijven in de EG.
Dat is eigenlijk het enige wat ik opmaak uit je schrijven.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 09:18:10 pm door joepie »

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #69 Gepost op: november 21, 2005, 11:29:48 pm »
joepie,

onderstaande passage onder A schreef ik in een eerder mesasge en ik kan dat gevoel niet uitleggen dat in de eerste plaats. Dan kunnen wij oeverloos theoretisch met elkaar van gedachten wisselen, de afstand blijft.

A.

Ik heb nu ervaren in het hart geraakt te zijn. daarmee ging mijn geloof en overtuiging van mijn hoofd naar mijn hart. Dat is een werkelijke beleving die ik niemand kan uitleggen.
Er wordt een sluier voor je ogen weg gehaald, je gaat de bijbel heel anders lezen.

Joepie, vervolgens schrijft jij dit in je laatste reactie:

Behalve dat jijzelf dus blijkbaar niet zo actief en meelevend lid was in de GKV, en denkt dat wel te kunnen blijven in de EG.
Dat is eigenlijk het enige wat ik opmaak uit je schrijven.

en ik (peter) schreef eerder onderstaande onder B, dus hoe kun je voorgaande nu schrijven. Je hebt mijn mailings slecht gelezen. Dan kan de dogmatiek rondom de leer honderdduizend keer wetenschappelijk goed onderbouwd zijn, wat is het grote gebod en het gebod wat daaraan GELIJK is. Als jij onderstaande kunt rijmen met een levend kerkelijk leven en omzien naar elkaar ben je mijn held. Je kunt niet verwijten dat ik mezelf verhef boven wie dan ook, ik stel me juist kwetsbaar op. Ik schrijf dat ik lauw was en ook een rol speelde.
Maar ik schrijf ook over de rol van anderen. Ik heb in BIJNA geen enkele reactie gezien dat dit ook van geen kant deugd. Wel,  ja maar bij ons is dat niet zo, ik schrijf karikaturen en doe onrecht aan wie dan ook.  Lees nog eens 1 cor. 3

B

Achter deze PC zit inderdaad een beschadigd mens, niet beschadigd door de kerk GKV / CGK maar door mensen in die gemeenschap / pijnlijk kerkeraadsbeleid en gedrag.
Heb ik daar zelf een rol in gespeeld. Je kunt niet in een toneelstuk meespelen, waar je niet zelf in meedoet. Dus ook ik speel een rol.

Ik had inderdaad een lauw christenleven, lauw is nog erg zachtjes uitgedrukt.
Een warm christenleven is ons ook niet echt voorgeleefd. Het was zakelijk, ten principale opgelegd vanuit een behoorlijke dominantie.
Wat ik opmerkelijk vindt aan de gemeente waar we nu heen gaan is dat dit een gemeenschap is waar velen een dergelijk verleden hebben, er sprake is van wederzijdse herkenning.

Ik de vrijgemaakte kerk ontbrak het mij niet aan erkenning. Ik was organist en het type spel sprak de mensen kennelijk aan. Bij ons vertrek heb ik daar nog enige kaartjes over mogen ontvangen.

In de vrijgemaakte kerk in mijn jeugd werd er al gepest en getreiterd om diverse redenen.
We kwamen van de synodalen, dus we hebben er nooit echt bij gehoord, vaders orgelspel stond ter discussie. Daar werden we om gepest. Kinderen spraken over ons en dat ging dan over zaken die ze slechts via de ouders te horen konden krijgen. Zelfs de kinderen van mijn zusters 25 jaar later worden op de lagere school nog gepest en zijn daarom van school gehaald.

Daarnaast kan het toch niet zo zijn dat mijn vrouw:

Jaren nergens in betrokken wordt en gekend, maar op een gegeven moment wel gebeld voor een tupperwareparty. Ze dan investeert en gaat. Vervolgens NIEMAND met je praat. Je nog een poging doet en zelf iets organiseert EN NIEMAND op komt dagen. Het kan toch niet zo zijn dat niemand je na de diensten aanspreekt. Het kan toch niet zo zijn dat je je drie jaar lang met zware bekkenstabiliteit thuis zit, kerktelefoon hebt en er vrijwel geen predikant of wie dan ook (op eentje na) langs komt om die reden. Het kan toch niet zo zijn dat langdurig zieken in een kerkblaadje worden benoemd, jij daar niet tussen staat terwijl je recent nog hebt aangegeven je vergeten te voelen.
Het kan toch niet zo zijn dat een ouderling die links van je zit, tijdens een verjaardag van een collega - organist, voor je langs praat met degene die rechts van je zit. Jij gaat dan maar ergens anders zitten, je plek wordt opgevuld door iemand anders en terstond spreekt die ouderling met degene op de plek waar jij net zat.
Dan zeg je op een gegeven moment dat kerken op zondag niet meer hoeft.

Je gaat van teleurstelling over naar een andere kerk, waar onsmakelijkheden rondom de orgelbank hoogtij vieren en plotseling niet mijn vrouw, maar ik aan de zijlijn sta.
Samen glij je dan geestelijk nog meer af.
Dan kom je in een evangelische gemeente waar je warm wordt ontvangen.Mee mag doen. Geraakt wordt in de dienst, je verandert aan je binnen kant en wel de boodschap van Jezus herkent. Geloof en kerk geen negatief beeld hoeven te zijn. Inderdaad weet ik nu wat bekering is. Als ik terug kijk op mijn daden gruwel ik van mijzelf. Ik heb in mijn privé leven veel slechte dingen gedaan, maar ook meegemaakt. Tegelijkertijd krijg ik wel te maken met leerstelligheden en non - leerstelligheden. Vandaar mijn vraag dit eens op een rijtje te zetten en de gedachten te delen, maar ook te onderzoeken waarom in die evangelische gemeentes zoveel gereformeerde broeders en zusters trekt, die dan ook nog besluiten te blijven.

Vroeger voelde ik wrok als ik om mij heen en terug keek. Nu slechts een heel verdrietig gevoel. We hebben nu een gelukkig en gezamenlijk geloofsleven. Dat laten we niet weer afpakken door teleurstellingen. Door die teleurstellingen en ervaringen was ik berooft van de wil om een christenleven te leiden. Door de gemeente waar we nu zijn weet ik dat de buit van de berover aan mij is (terug) gegeven (end)

Joepie, als je deze mailing helemaal hebt uitgelezen, weet je het antwoord op de vraag waarom ik niet meer onder jullie ben. Los van alle getheoretiseer heb ik mijn thuis gevonden. Laat ieder daar zijn waar hij denkt thuis te horen. Ik heb mij voldoende bloot gegeven. Ik verlaat jullie huis en trek mijn conclusies.

Christengroet

Kajem

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #70 Gepost op: november 22, 2005, 07:44:13 am »
Ik heb en had het goed gelezen en kom nog steeds tot dezelfde conclusie.
Daarbij is dat bloot geven nu juist mijn probleem.
Je had gewoon kunnen volstaan met het benoemen van de verkeerde leer (volgens jou dan) en de leer van de evangelische kerk. Die dan volgens jou inzicht wel goed is.
Je hebt het over wat je overkomen is, over smerigheid rond de orgelbank enz.
Maar dat is gewoon niet aan de orde. Dat is eigenlijk onbelangrijk.
Ook al kan het je veel schade aangedaan hebben en kun je daardoor zonder meer makkelijker vertrekken uit de GKV.
Je moet het dus eigenlijk los zien van je keuze voor een andere kerkrichting.
En dat jij nu pas beseft wat de Bijbelse boodschap is, ligt aan jou.
Je bent zelf een lauw of koud Christen geweest.
Dat lag niet aan de leer van de GKV.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #71 Gepost op: november 22, 2005, 08:12:14 am »
Joepie,

Ik verbaasde me om jou bijzondere manier van benaderen via het forum, heb wat posts van je doorgelezen onder andere onderwerpen. Wie de bal kaatst kan hem verwachten dat is wederzijds. maar dus ook van mijn kant naar jou.
Jij bent een hardvochtig mens en geen hartvochtig mens. Je bent dus iemand die paraat staat voor de gereformeerde leer ( en dat mag) en die verdedig je te vuur en te zwaard.
Daarom heb jij je ook vrijgemaakt en kerkt nu bij de nieuwe vrijgemaakten. Tenminste dat haal ik uit jouw posts. Jij was tegen elke verandering en wilde je bij het oude houden.
Omdat jij heel goed in staat bent medechristenen een trap na te geven (je laatste post), zou ik dat ook moeten doen op grond van wat ik heb gelezen.
Ik heb echter alleen maar medelijden en heb dat nog veel meer voor enkele die mij na aan het hart liggen en zich bij jullie club hebben aangesloten.

Kajem

quote:

joepie schreef op 22 november 2005 om 07:44:
Je had gewoon kunnen volstaan met het benoemen van de verkeerde leer (volgens jou dan) en de leer van de evangelische kerk. Die dan volgens jou inzicht wel goed is.
Ook al kan het je veel schade aangedaan hebben en kun je daardoor zonder meer makkelijker vertrekken uit de GKV.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #72 Gepost op: november 22, 2005, 09:05:10 am »

quote:

joepie schreef op 22 november 2005 om 07:44:

Misschien voor jou, Joepie. Maar als je in een kerk zit, is het toch ook de bedoeling dat je door de broeders en zusters om je heen uitgestraald wordt dat er liefde voor de ander is. Bv.
Als je dat strucureel mist - misschien ook omdat jezelf lauw bent, is er iets mis - misschien niet met de leer, maar wel met de uitwerking ervan.

quote:

Misschien is het goed elkaar niet de maat te gaan nemen wat betreft de geldigheid van de redenen om ergens te vertrekken. Als ik het een beetje heb gelezen is Kajem niet met de intentie om over te stappen eens gaan kijken bij die ev. gemeente.
Vervolgens was er wel een wereld van verschil. En aan de ene kant is het fijn dat hij toen blijdschap en een onderlinge band ervaarde daar - aan de andere kant wilde je deze ex-gereformeerden misschien wel terug hebben in de GKV en hen daar die blijdschap en éénheid laten beleven en uitstralen.
Verder ga je de leer bekijken als je ergens komt en stap je over als je daarvan overtuigd bent dat dit goed is.

En overstappen vanwege de leer, is netzo moeilijk. Dat was dan blijkbaar jouw invalshoek en ik weet uit ervaring dat dat netzo moeilijk is.
En verder heb ik al gepost dat het volmaakte er pas zal zijn bij de Heer, en we geen volmaaktheid hier op aarde hoeven te verwachten bij broeders en zusters.
Maar oneerlijkheid en alles wat mensen elkaar kunnen aandoen, als dat wordt gevonden bij broeders en zusters kan het je levenslang verwonden. Totdat je leert dat je alleen bij de Heer moet schuilen en het niet van mensen moet verwachten.
En heb je soms het gevoel dat je bij geen gemeente op aarde vind wat je eigenlijk zoekt.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 02:14:15 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #73 Gepost op: november 22, 2005, 09:34:50 am »
ik kan me helemaal vinden in onderstaande reactie. Ik ben inderdaad niet met die intentie daar heen gegaan. Dit is mijn thuis. Het zijn de mensen die daar komen komen die Jezus juist zocht. Van bajesklanten , tot verweesde christenen. Van alcoholisten tot reikieaanhangers. Maar ook gewone (evangelische) christenen die hun hart openen voor een ieder die vermoeid en belast is en ze een kerkelijk thuis wil geven. Waarom groeit een dergelijke gemeete zo hard. Is dat omdat het de grote verleider is, of omdat er grote leemte  en leegte is in onze maatschappij, en de drempel van sommige gemeentes te hoog is om daarover heen te stappen. Wat die drempel ook inhoud. Ze hebben die levenswandel los gelaten, bekeerden zich en zijn nu onderdeel van een gemeente waar christus centraal staat. Horen daar ook mensen als ik, gelouterde gereformeerden. Wanneer het met een aantal dingen niet goed zat en wanneer er sprake is van schade,naar mijn mening zeker. Het is dan ook een gemeente die zeer sterk naar buiten is gericht. Dat spreekt me aan.
Ten aanzien van de leer. Er zijn verschillen. Neem doop en avondmaal, neem de verbondsleer. Neem de vervangingsleer (kerk in plaats van israel.)

kajem

quote:

Priscilla en Aquila schreef op 22 november 2005 om 09:05:

[...]

Misschien voor jou, Joepie. Maar als je in een kerk zit, is het toch ook de bedeolig dat je door de broeders en zusters om je heen uitgelstraald wordt dat er liefde voor de ander is. Bv.
Als je dat strucureel mist - misschien ook omdat jezlef lauw bent, is er iets mis - misschien niet met de leer, maar wel met de uitwerking ervan.

[...]

Misschien is het goed elkaar niet de maat te gaan nemen wat betreft de geldigheid van de redenen om ergens te vertrekken. Als ik het een beetje heb gelezen is Kajem niet met de intentie om over te stappen eens gaan kijken bij die ev. gemeente.
Vervolgens was er wel een wereld van verschil. En aan de ene kant is het fijn dat hij toen blijdschap en een onderlinge band ervaarde daar - aan de andere kant wilde je deze ex-gereformeerden misschien wel terug hebben in de GKV en hen daar die blijdschap en éénheid laten beleven en uitstralen.
Verder ga je de leer bekijken als je ergens komt en stap je over als je daarvan overtuigd bent dat dit goed is.

En overstappen vanwege de leer, is netzo moeilijk. Dat was dan blijkbaar jouw invalshoek en ik weet uit ervaring dat dat netzo moeilijk is.
En verder heb ik al gepost dat het volmaakte er pas zal zijn bij de Heer, en we geen volmaaktheid hier op aarde hoeven te verwachten bij broeders en zusters.
Maar oneerlijkheid en alles wat mensen elkaar kunnen aandoen, als dat wordt gevonden bij broeders en zusters kan het je levenslang verwonden. Totdat je leert dat je alleen bij de Heer moet schuilen en het niet van mensen moet verwachten.
En heb je soms het gevoel dat je bij geen gemeente op aarde vind wat je eigenlijk zoekt.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 09:43:33 am door kajem »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #74 Gepost op: november 22, 2005, 09:40:53 am »
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het niet zo is.
Ook ik kan hele boekwerken schrijven over de onachtzaamheid en het verdriet wat mensen je kunnen aandoen binnen de GKV. Alleen staar ik me niet blind op die ellende.
Het maakt het wel makkelijker om te vertrekken. Want je hebt daardoor geen binding met wie of wat dan ook.
Als ik alleen al aangeef wat er de laatste drie maanden niet is gebeurd dan valt je mond open.
Ik kom al drie maanden niet in de kerk omdat ik naar de nieuwe Vrijgemaakte ga.
Maar niemand heeft mij erop aangesproken. Ik krijg gewoon uitnodigingen van de wijk om te komen op de wijkavond, om mee te doen met een boekstudie om mee te doen met een kerstviering, zonder erop aangesproken te worden waar ik nu ben. En waarom ik er niet ben. Niemand van een kerk met ongeveer 600 zielen is wel erg weinig.

Wat hij aangeeft zie ik wel als tekens aan de wand.
En als zijnde de vriuchten van de boom.
Maar dat zou een ander topic moeten worden.

Maar er blijft staan dat de dingen die ze van Kajem verwachten in de EG ook van hem werden verwacht in de GKV. Dus dat zie ik niet als reden. Want waarom zouden er in de EG ineens mensen zitten die God zocht? En niet in de GKV?
En ook wat er hierboven weer wordt gezegd zou je gewoon kunnen toepassen op de GKV.
Ook daar zitten exgedetineerden, verslaafden , en mensen die zich bekeerd hebben.enz.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 09:47:45 am door joepie »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #75 Gepost op: november 22, 2005, 09:53:19 am »
Het valt mij een beetje op dat hier veel mensen zeggen: "ik heb dit of dat, ik ga weg bij de kerk, ik voel me niet thuis, ik ben al drie maanden niet geweest enzovoort, en niemand laat iets van zich horen!".

Als je al drie maanden niet naar de kerk gaat, vind ik het een beetje vreemd dat je dan thuis als het ware naast de telefoon gaat zitten wachten tot er eens iemand belt. Je kan toch zelf ook naar mede-gemeenteleden toe gaan?

Het feit dat ze je blijven uitnodigen voor dingen geeft toch aan dat ze je WEL willen betrekken bij dingen? Wat verwacht je nou eigenlijk? Het zou ook wel fatsoenlijk zijn om, als je zo'n uitnodiging krijgt, gewoon die wijkclub of boekstudieclub of weet ik veel, op te bellen en te zeggen: ik kom niet, daar en daarom, in plaats van niet te gaan en dan te mopperen omdat niemand daar over valt.

Misschien gaat het wel helemaal niet zo hoor, daar weet ik niets van, maar dat is het gevoel dat ik er een beetje bij krijg.
Bombus terrestris Reginae

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #76 Gepost op: november 22, 2005, 10:30:27 am »
Nee, inderdaad weten ze wel waarom ik niet ga. En weten ze dat ik naar de Nieuwe vrijgemaakte kerk ga. Dat heb ik ze wel verteld. En ik zit ook niet te wachten naast de telefoon, maak je geen zorgen.
Ik geef alleen aan dat er duidelijk een teken aan de wand is.
We leven maar naast elkaar inplaats van met elkaar.
Het zou toch zo moeten zijn dat als mensen zich aan de gemeenschap van de kerk gaan onttrekken er op zijn minst een apel op ze wordt gedaan.
En ik heb duidelijk aangegeven dat het niet te maken heeft met het feit dat ik me niet thuis zou voelen. Of omdat er iets aan de hand zou zijn met de onderlinge contacten.
Het heeft met andere zaken te maken, maar die zijn niet voor dit topic.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 10:31:50 am door joepie »

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #77 Gepost op: november 22, 2005, 10:49:46 am »

quote:

kajem schreef op 22 november 2005 om 08:12:
Joepie, Ik verbaasde me om jou bijzondere manier van benaderen via het forum, heb wat posts van je doorgelezen onder andere onderwerpen. Wie de bal kaatst kan hem verwachten dat is wederzijds. maar dus ook van mijn kant naar jou.
Jij bent een hardvochtig mens en geen hartvochtig mens. Je bent dus iemand die paraat staat voor de gereformeerde leer ( en dat mag) en die verdedig je te vuur en te zwaard.
Daarom heb jij je ook vrijgemaakt en kerkt nu bij de nieuwe vrijgemaakten. Tenminste dat haal ik uit jouw posts. Jij was tegen elke verandering en wilde je bij het oude houden.
Omdat jij heel goed in staat bent medechristenen een trap na te geven (je laatste post), zou ik dat ook moeten doen op grond van wat ik heb gelezen.
Ik heb echter alleen maar medelijden en heb dat nog veel meer voor enkele die mij na aan het hart liggen en zich bij jullie club hebben aangesloten.

Joepie is iemand die net ook een traumatisch scheidingsproces doormaakt (van de Gkv). Daar zit, net zoals bij jou, een hoop pijn. Die pijn zit bij haar precies op het punt van de leer. In je overgang lijk jij het belang van de leer ondergeschikt te maken aan de beleving. Negeer gewoon de toonstelling, begrijp waar ze vandaan komt, en kijk of je wat kunt met de wezenlijke punten die ze aandraagt. Joepie heeft waarschijnlijk de deugden die samenhangen met haar gebreken (zoals een ieder).

Je zegt geen trap na te geven, maar je doet het hierboven in feite wel. 'Wie de bal kaatst' is dacht ik niet onze opdracht.

Ik vind dat je openheid de mensen hier een mooie gelegenheid biedt om eens in een spiegel te kijken. Een exit-interview waar men geen moeite voor hoeft te doen. Wie de schoen past, trekke hem aan, en als hij niet past, des te beter.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 10:51:27 am door Liudger »

joepie

• Bekijk profiel
« Reactie #78 Gepost op: november 22, 2005, 11:01:24 am »

quote:

kajem schreef op 22 november 2005 om 08:12:
Joepie,

Ik verbaasde me om jou bijzondere manier van benaderen via het forum, heb wat posts van je doorgelezen onder andere onderwerpen. Wie de bal kaatst kan hem verwachten dat is wederzijds. maar dus ook van mijn kant naar jou.

Kajem

[...]

Ik vermoed toch dat je mijn posts niet goed gelezen hebt.
Ik ben in het geheel niet tegen veranderingen en wil ook niet koste wat kost alles bij het oude houden. En ik verdedig ook niet iets te vuur en te zwaard.
Ik ben wel iemand die van duidelijkheid houd.
Ik ben ook geen lid van de nieuwe Vrijgemaakte kerk, of van die "club".

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #79 Gepost op: november 22, 2005, 01:06:06 pm »

quote:

joepie schreef op 22 november 2005 om 09:40:
Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat het niet zo is.
Ook ik kan hele boekwerken schrijven over de onachtzaamheid en het verdriet wat mensen je kunnen aandoen binnen de GKV. Alleen staar ik me niet blind op die ellende.
Het maakt het wel makkelijker om te vertrekken. Want je hebt daardoor geen binding met wie of wat dan ook.
Als ik alleen al aangeef wat er de laatste drie maanden niet is gebeurd dan valt je mond open.
Ik kom al drie maanden niet in de kerk omdat ik naar de nieuwe Vrijgemaakte ga.
Maar niemand heeft mij erop aangesproken.
Dat vind je vreemd maar je krijgt nog wel uitnodigingen. Zie wat je hier schrijft:

quote:

Ik krijg gewoon uitnodigingen van de wijk om te komen op de wijkavond, om mee te doen met een boekstudie om mee te doen met een kerstviering, zonder erop aangesproken te worden waar ik nu ben. En waarom ik er niet ben. Niemand van een kerk met ongeveer 600 zielen is wel erg weinig.

Dat is ook naar, maar ook iets wat Kajem aangeeft: dat je het gevoel hebt geen verbondenheid te hebben. Dat komt nu bij jou, maar bedenk wel dat anderen ook niet zo goed weten wat ze hier mee moeten.
En als het goed zou zijn, komen mensen bij je om te vragen hoe het is en waarom je weg gaat en zeggen ze dat het heel erg is dat je weg gaat.
Dus als je je wel hebt thuisgevoeld, maar een stap doet waar men moeite mee heeft, is het ineens ook niet zo 'ideaal' hoe je dan behandeld wordt.
Bedoel je dat met onderstaande uitspraak:?

quote:

Wat hij aangeeft zie ik wel als tekens aan de wand.
En als zijnde de vriuchten van de boom.
Maar dat zou een ander topic moeten worden.

quote:

Maar er blijft staan dat de dingen die ze van Kajem verwachten in de EG ook van hem werden verwacht in de GKV. Dus dat zie ik niet als reden. Want waarom zouden er in de EG ineens mensen zitten die God zocht? En niet in de GKV?
Wel jammer dat je nu dit als tegenstellingen neer gaat zetten. De ev. gemeente is een stuk jonger dacht ik, dus wat dat betreft is het minder 'ingedut'. Dat gevaar hebben we allemaal als we ergens langer zijn.

quote:

En ook wat er hierboven weer wordt gezegd zou je gewoon kunnen toepassen op de GKV.
Ook daar zitten exgedetineerden, verslaafden , en mensen die zich bekeerd hebben.enz.

Maar die uiten dat toch blijkbaar anders dan in die Ev. gemeente.
Het naar elkaar omzien kon hij echter niet toepassen op de GKV waar hij naartoe ging. En daar zat nu net de kneep.
En dat ervaar jij nu helaas toch ook.

Dit geeft aan hoe gecompliceert het allemaal kan zijn.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #80 Gepost op: november 22, 2005, 01:35:01 pm »
Joepie,

waarom schrijf jij dit dan op 20 oktober in een ander topic over jezelf?

En wat verstaan jullie eigenlijk onder eenheid?
Ik ben lid van de GKV, maar elke zondag loop ik tegen de volgende dingen aan:
ik zing bepaalde gezangen niet mee, ik zing niet het gezongen amen mee, ik zing niet mee met het Onze Vader, ik stem niet, ik lees niet uit de NBV, ik zing niet uit de 90 gezangen.
Wat is nu eenheid? Ik ben in het geheel niet 1 met hen.

Voor welke verandering ben jij wel, voorgaande onderdelen van de liturgie onderschrijf jij kennelijk niet. Maar goed, in het kader van omgaan met elkaar LEERT christus ons een aantal zaken. Maar ook over wie eersten en laatsten zullen zijn (christenen? Kerken? gemeente?). Lees eens en wat vindt je daarvan in het licht van je opstelling.

Hij sprak tot de genodigden een gelijkenis, omdat Hij bemerkte, hoe zij de eerste plaatsen uitkozen, en zeide tot hen: 8 Wanneer gij door iemand op een bruiloft genodigd zijt, ga dan niet op de eerste plaats aanliggen. Misschien is er iemand, voornamer dan gij, door hem genodigd; 9 en dan zou hij, die u en hem genodigd heeft, komen en tot u zeggen: Maak plaats voor deze, en dan zoudt gij tot uw schande de laatste plaats moeten gaan innemen. 10 Maar wanneer gij genodigd zijt, ga dan, als gij erheen gaat, op de laatste plaats aanliggen. Dan zal misschien hij, die u genodigd heeft, wanneer hij binnenkomt, tot u zeggen: Vriend, kom meer naar voren. Dan zal dat u tot eer zijn tegenover allen, die met u aanliggen. 11 Want een ieder, die zichzelf verhoogt, zal vernederd worden en wie zichzelf vernedert, zal verhoogd worden.
« Laatst bewerkt op: november 22, 2005, 02:06:46 pm door kajem »

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #81 Gepost op: november 22, 2005, 02:47:37 pm »
Ik vind de disccussie een beetje om de hete brij heen gaan. Ik heb nog steeds geen antwoord op de vraag welke concrete punten (in de leer) binnen de evangelischen verschillen van de gereformeerde kerk.
Hoe iets gezegd wordt kan soms wat zorgvuldiger, dat lees ik ook wel.

Eigenlijk heb ik alleen nog maar iets gelezen over de doop, over gevoel, iedereen wordt betrokken en het geven van tienden. Is het dat kajem, of is er nog meer?

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #82 Gepost op: november 23, 2005, 11:01:03 pm »
Modbreak:
Een aantal berichten verwijderd waarin op personen of kerken (gkv en evang.) werd afgegeven. Of een reactie daarop. Vanaf nu wordt elk bericht zonder respect voor de ander verwijderd zonder verdere toelichting. Een ieder dient zich voldoende thuis te voelen om hier veilig te kunnen discuseren.

Kajem schreef nog dit in 1 van de verwijderde berichten:

quote:

Ik wil hierbij persoonlijk deze topic afsluiten. Ik had hem niet moeten starten. Ik voel me in deze omgeving NIET VEILIG. Ik verzoek een ieder dan ook de laatste reactie te sturen naar p.tiggelaar@hetnet.nl.
Hopelijk wil je de vraag van Liedje nog beantwoorden, Kajem? En weet je zeker dat je liever alleen via mail praat en niet via een forum?
« Laatst bewerkt op: november 23, 2005, 11:07:32 pm door Zijnkind »
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #83 Gepost op: november 24, 2005, 04:05:00 am »
ik weet dat ik erg scherp reageerde. Excuus daarvoor. Ik wil het hier liever bij houden.
IK had het gevoel me te moeten verantwoorden. Ik voelde me inderdaad niet veilig.

Voor een ieder die ik heb gekwetst, excuus en het beste.

Kajem

quote:

Zijnkind schreef op 23 november 2005 om 23:01:
Modbreak:
Een aantal berichten verwijderd waarin op personen of kerken (gkv en evang.) werd afgegeven. Of een reactie daarop. Vanaf nu wordt elk bericht zonder respect voor de ander verwijderd zonder verdere toelichting. Een ieder dient zich voldoende thuis te voelen om hier veilig te kunnen discuseren.

Kajem schreef nog dit in 1 van de verwijderde berichten:
[...]
 Hopelijk wil je de vraag van Liedje nog beantwoorden, Kajem? En weet je zeker dat je liever alleen via mail praat en niet via een forum?

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #84 Gepost op: november 24, 2005, 10:26:04 am »
Het ziet er naar uit dat dit het einde wordt van dit topic... Ik herken het gevoel dat Kajem meerdere keren heeft omschreven, zij het soms in mindere mate. Ook ik kom wel eens in een Pinkstergemeente, en word dan overweldigd door de hartelijkheid van de mensen daar, de openheid over het geloof, en hoe 'levend' die gemeente lijkt te zijn.
Maar, denk ik dan... Daar zitten ook gewone mensen, net als wij, die de Bijbel als uitgangspunt nemen voor hun geloof. Ergo... wij kunnen dat ook! En het is dan jammer om een traditie (die veel goede dingen heeft) weg te moeten gooien en over leerverschillen heen te moeten stappen om dat te bereiken. Ik maak me liever sterk voor veranderingen in de GkV, om ook een 'levende' gemeente te worden, dan de gemakkelijkste weg te kiezen en me aan te sluiten bij een gemeente die al zo is, maar toch wat mist  ;)
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #85 Gepost op: november 24, 2005, 01:15:31 pm »

quote:

Thom schreef op 24 november 2005 om 10:26:
Het ziet er naar uit dat dit het einde wordt van dit topic...

De manier waarop is nogal triest. Er had (veel) meer uitgehaald kunnen worden, indien men elkaar wat omzichtiger en positiever had behandeld.

quote:

Ik maak me liever sterk voor veranderingen in de GkV, om ook een 'levende' gemeente te worden, dan de gemakkelijkste weg te kiezen en me aan te sluiten bij een gemeente die al zo is, maar toch wat mist  ;)
Kijk als ik Kajem was en dat las, dan zou ik weer als sneer kunnen opvatten, van 'jij hebt de gemakkelijkste weg gekozen'.  Je hebt dat vast niet bedoeld als sneer. Maar er heerst nogal een neiging (aan beide kanten) om ervaringen en posities te veralgemeniseren. Ik zou ook liever van binnenuit aan verbetering werken, alleen ik denk dat voor sommigen, gezien hun ervaring, wat jij de gemakkelijkste weg noemt, de enig overgebleven weg is.  En daar moet ook begrip voor zijn.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2005, 01:15:53 pm door Liudger »

Thom

• Bekijk profiel
« Reactie #86 Gepost op: november 24, 2005, 02:18:52 pm »

quote:

Liudger schreef op 24 november 2005 om 13:15:
Kijk als ik Kajem was en dat las, dan zou ik weer als sneer kunnen opvatten, van 'jij hebt de gemakkelijkste weg gekozen'.  Je hebt dat vast niet bedoeld als sneer. Maar er heerst nogal een neiging (aan beide kanten) om ervaringen en posities te veralgemeniseren. Ik zou ook liever van binnenuit aan verbetering werken, alleen ik denk dat voor sommigen, gezien hun ervaring, wat jij de gemakkelijkste weg noemt, de enig overgebleven weg is.  En daar moet ook begrip voor zijn.

Ik bedoelde het inderdaad niet als sneer, maar had het misschien anders kunnen verwoorden. Ik heb zelf ook vaak genoeg met die gedachte rondgelopen, en kwam toch uiteindelijk tot de conclusie dat ik, als ik een andere kerkgemeenschap zou opzoeken, alleen maar weg zou lopen voor de problemen, en dus de "gemakkelijkste weg" zou kiezen. Dan zou ik een heleboel mensen achterlaten, mensen die me lief zijn, vrienden en familie...
Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand zich bij een andere gemeente aansloot omdat hij in zijn pogingen de kerk een 'levende gemeente van Christus' te maken, zodanig werd tegengewerkt dat hij een andere kerk ging zoeken. De meeste mensen (geen verwijt, alleen constatering) die zich bij een evangelische gemeente voegen, zijn al jaren wat wij noemen 'randkerkelijk'. En dan op een positieve manier, dat ze God niet kwijt willen, maar meer van Hem willen zien. Doordat zulke mensen aan de rand van de gemeente staan, is het voor hen ook heel moeilijk om hun ideeën om de gemeente op te doen leven, in de praktijk te brengen. Maar dat het de 'enig overgebleven weg' is, lijkt me heel erg sterk...
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #87 Gepost op: november 24, 2005, 02:26:04 pm »
Is niet een makkelijke weg hoor. IK denk dat je daarbij het voortraject mee moet nemen.
Dat je geen band zou hebben met de broeders en zusters in de gemeente omdat alles moeilijk loopt zoals bv bij Kajem, wil niet zeggen dat het dan makkelijker is om weg te gaan. Hoe het had kunnen/moeten zijn, maar hoe het dus niet was, is ook een rouwproces waar je doorheen gaat. En dat lijkt over te zijn zodra je weer op een plek bent, waar het eindelijk fijn is etc.
Maar wil je dit bespreken waarom met anderen die die stap niet hebben gedaan, voel je je toch weer snel aangevallen en onveilig. Mede door dit medium internet, waar je niet altijd kun t nagaan hoe iemand iets bedoeld.
En soms lijkt het bijna of we discussieren in GL. :) Omdat veel GKVérs reageren. Of denken: evangelisch is dus beter. Wat krijgen we nou?
Terwijl het daar JUIST niet om gaat.

Liudger

• Bekijk profiel
« Reactie #88 Gepost op: november 24, 2005, 03:00:58 pm »

quote:

Thom schreef op 24 november 2005 om 14:18:

Maar dat het de 'enig overgebleven weg' is, lijkt me heel erg sterk...
Tja. Je kan natuurlijk ook steeds uitzichtlozer voortmodderen. Een andere manier om het te formuleren: 'de meest zinvolle weg'. Niet iedereen heeft de moed, de energie, het inzicht, de tijd etc. etc. In dit geval denk ik (gezien het resultaat) dat Kajem waarschijnlijk de voor hem juiste stap deed. En met het inzicht zo verworven zou hij anderen in staat kunnen stellen de GKV van binnen uit te veranderen, waar nodig.

Liedje

• Bekijk profiel
« Reactie #89 Gepost op: november 24, 2005, 07:15:07 pm »
ik blijf het jammer vinden dat de discussie niet gewoon gaat om de verschillen die er zijn. Dat kajem zich terugtrekt kan ik begrijpen, maar ik blijf vinden dat hij zelf niet antwoord erop geeft, en dat vind ik jammer. Hij zou het voor mij als GKVér juist kunnen verwoorden.
Wat mij betreft was dat de enige vraag en dat heb ik volgens mij ook een paar keer om gevraagd. jammer Kajem dat je daar niet op in gaat, terwijl dat juist jouw bedoeling was met deze discussie.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #90 Gepost op: november 24, 2005, 10:26:08 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 20 november 2005 om 23:25:
Ik krijg net als dingo het idee dat je hier jouw keuze naar ons probeert te rechtvaardigen. Ook ik vind dat nergens voor nodig. Als jij per se naar een pinksterkerk wilt moet je dat vooral doen. Maar wat ik ook vind is dat je wel bezig bent om in je hoofd een karikatuur te maken, zodat je voor jezelf argumenten hebt dat je de goede keuze maakt. De meeste mensen die zo bezig zijn twijfelen diep van binnen nog en vinden het lastig het 'oude' los te laten.
Volgens mij zat Roodkapje er met deze analyse niet ver naast. En daarom vind ik het helemaal niet jammer dat er een eind komt aan dit topic. Het (over en weer) karikaturiseren brengt ons geen stap verder.

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #91 Gepost op: november 24, 2005, 10:42:22 pm »
Liedje en anderen,

toch dan nog maar een reactie. Omdat de laatste reacties aardig prettig overkomen.
Het gaat niet om het gelijk, het gaat naar mijn beleving om het waarom.

Concreet:

Waarom kom ik in de evangelische gemeente waar ik kerk veel gereformeerden tegen
die de nodige teleurstellingen hebben mee gemaakt. Die zeggen ervaren te hebben dat de broeders en zusters binnen de gereformeerde kerk veelal geloven en oprecht, maar vanuit de redenering, het bewijs en het verstand. Geloven tot tien cijfers achter de komma.

Ook ik ben geconfronteerd met het feit dat ik als kind ben gedoopt en de volwassendoop als leer, maar ben het zelf gaan bestuderen. Ik heb het doopformulier gelezen en de bijbehorende teksten.
Ik heb gebeden wat te doen en had de gesloten bijbel in mijn hand. Ik heb gevraagd een antwoord te geven op deze voor mij indringende vraag. Neem van mij aan dat ik werkelijk handelingen 8 in mijn hart heb gekregen. Ik bad en "hoorde"handelingen 8. Ik begon te lezen en verbaasde mij. Lees dat eens. Ik heb Henk Binnendijk gehoord in onze gemeente.  Hij is hervormd en sprak over wandelen met God. Ga de duinen in, zoek een rustige plek om te bidden. Start je relatie met God. Met de best wil van de wereld heb ik dat niet geleerd in mijn kerkelijk verleden.

Maar leg mij nu eens handelingen 8 vers 9 tot 12 uit. Niet om iets te bewijzen, maar om iets gezamenlijk te overdenken.

Iemand schreef dat dit deel van het forum Christelijk leven is en niet gereformeerd leven. Ik had al eerder aan gegeven dat ik daarom het topic ook in "christelijk leven" was gestart.
Mijn reactie van gisteren was niet echt christelijk, niet zoals ik wil leven. Maar ik kreeg even een dejavue-gevoel bij bepaalde passages.

Ik ervaar de invulling van christelijk leven bij de evangelische gemeente als persoonlijker, betrokkener, emotioneler en totaler.
Betreffende de vermeende oppervlakkigheid (dat is een gangbare opmerking m.b.t. evengelische verkondiging) dat herken ik niet. In de diensten komen hervormde predikanten, baptisten etc. Ik hoorde eens een verkondiging van baptistenpredikant Agtereek over de barmhartige Samaritaan. Een uitleg zoals ik hem nog nooit gehoord heb. Dan gaan de oordoppen uit je traditionele oren, de oogkleppen van je traditionele bril. De verkondiging is zeer to the piont, gericht op het hart en het dagelijks leven. Maar is het niet zo dat ons leven is gegeven door een voortdurend kloppend hart. Een hart dat dient te kloppen voor onze Verlosser.
Ik schreef dat ik vroeger een lauw leven had. Daar bedoel ik mee te zeggen dat het geloof wel in het hoofd zat, maar niet in het hart. Mijn IK stond voorop, niet mijn aanbidding en lof voor Jezus Christus. Dat heb ik ook niet geleerd, maar is nu totaal veranderd.
Dat betekent niet dat ik vroeger niets gedaan heb. Integendeel. Mijn inzet was gericht op het orgelspel in de eredienst, uren van voorbereiding op eigen kosten les bij de beter organisten. Als iedereen zondagmiddag thuis doorbracht, was ik in de kerk om voor te bereiden. Dat is geen lauw christenleven lijkt me. maar er is verschil tussen christelijk leven of leven als een chrsiten. Je ziet om je heen veel christelijk leven, maar veel te weinig leven als een christen.
Ik wil mijn gelijk niet bewijzen, ik vind het niet gezond dat je maar moet aantonen waar nu de waarheid ligt. Door de eeuwen heen hebben vele geleerden zich gebroken over de doopkwestie. het een is nog aannemelijker, dan het ander. Het een is nog geconstrueerder dan het ander.
Ik heb gebeden en bestudeerd. Op een wonderlijke manier kwam ik tot handelingen 8. Da's voor mij genoeg.
Ik heb mij afgekeerd van een oud leven die niet in het Licht werd geleefd. Recent heb ik mijn bevrijdigs- en zondaarsgebed gebeden in aanwezigheid van een oudste.
Ik ben bevrijd van een aantal vervelende eigenschappen en merk dat nu, in mijn dagelijks leven. Ik ben gewoon mens en geen heilige, naar wens wel te leven als christen. Dan dient elke discussie over een leer geen discussie te zijn die uitlokt en uitdaagt, dan dien je met wederzijds respect naar elkaar te lusiteren en slechts een vraag te stellen, wat vraagt Jezus Christus en wat zegt hij in zijn Woord. Dan weet je dat je het oude en nieuwe testament niet als twee losse delen moet zien, maar mag je geloven dat we niet meer onder de wet zijn, maar weten we ook dat de wet een staf is om op te leunen niet om mee te slaan.
Zou je die verandering moeten laten zien in de VGK, dus terug keren? In ons geval nee, ik ga deel uitmaken van een gemeente die zich richt op hen die God en zijn Zoon nog niet kennen. Daar wil ik een bijdrage leveren, zonder orgel maar met een bekeerd hart.
Ik sta achter de geloofsdoop die ik zal gaan ontvangen, dat past niet binnen de VGK of de CGK. Een princiopiele keuze voor mij en mijn vrouw. Een keuze die ik in geloof zal doen.

Zo, dan toch maar weer een bijdrage...

kajem

quote:

Liedje schreef op 24 november 2005 om 19:15:
ik blijf het jammer vinden dat de discussie niet gewoon gaat om de verschillen die er zijn. Dat kajem zich terugtrekt kan ik begrijpen, maar ik blijf vinden dat hij zelf niet antwoord erop geeft, en dat vind ik jammer. Hij zou het voor mij als GKVér juist kunnen verwoorden.
Wat mij betreft was dat de enige vraag en dat heb ik volgens mij ook een paar keer om gevraagd. jammer Kajem dat je daar niet op in gaat, terwijl dat juist jouw bedoeling was met deze discussie.
« Laatst bewerkt op: november 24, 2005, 10:52:46 pm door kajem »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #92 Gepost op: november 25, 2005, 01:49:13 pm »

quote:

kajem schreef op 25 november 2005 om 12:50:
en dan nu maar weer het onderwerp zou ik zeggen.
Precies. Kun je ons nog even in een paar korte zinnen uitleggen, waarover we in dit topic moeten praten?

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #93 Gepost op: november 25, 2005, 02:09:05 pm »
Wat maakt het dat ik in mijn evangelische gemeente gereformeerde mensen tegen kom die
geraakt worden door de geloofsbeleving en zeggendat te hebben gemist in hu vorige gemeente. Zijn dat nu echt die randkerkelijken? Dat denk ik namelijk niet.

Hoe leg je handelingen 8 vers 9 tot 12 uit zoals ik eerder schreef

Doe je een doodzonde als je naast je kinderdoop je wilt laten dopen als geloofsdoop en afkeer van je oude leven?

Wat maakt het verschil. Er werd geschreven dat iemand werd overweldigd door de hartelijkheid openheid en beleving in een pinkstergemeente. Da's niet het handelsmerk van de tradiotionele kerk (schrijf ik heel voorzichtig) daar heerst meer degelijkheid, regel(maat) en duidelijkheid. Staat het Woord centraal. Maar worden aspecten als evangeliserende kerk in de eigen buurt, leven door de Geest, aanbidding en lofprijzing in alle aspecten van het dagelijks leven dan niet (onbewust) wat op de achtergrond gedrukt.

Daar kun je op reageren als "ja maar dat is bij ons niet zo, dus..." Ik heb niet die ervaring in mijn gemeente gehad, maar welicht is die bij jullie wel of wordt daar aan gewerkt. Hoe kun je dat binnen de GKV (of andere gemeentes stimuleren, helpen groeien)

Lijke me heel concrete vragen waar je vlot iets van kunt vinden.

Zo duidelijk?

kajem

quote:

Peter schreef op 25 november 2005 om 13:49:
[...]
Precies. Kun je ons nog even in een paar korte zinnen uitleggen, waarover we in dit topic moeten praten?
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 02:09:32 pm door kajem »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #94 Gepost op: november 25, 2005, 02:22:42 pm »

quote:

kajem schreef op 25 november 2005 om 14:09:
Wat maakt het dat ik in mijn evangelische gemeente gereformeerde mensen tegen kom die
geraakt worden door de geloofsbeleving en zeggendat te hebben gemist in hu vorige gemeente. Zijn dat nu echt die randkerkelijken? Dat denk ik namelijk niet.

Hoe leg je handelingen 8 vers 9 tot 12 uit zoals ik eerder schreef

Over kinderdoop vs. geloofsdoop wordt al 400 jaar gebakkeleid. Ik heb je al een link van Martie Dieperink gegeven waarin wordt uitgelegd hoe de kinderdooppraktijk ontstaan is. De geloofsdooppraktijk zoals we die nu kennen komt uit de 16e eeuw na Chr. Ook heb ik al opgemerkt dat er in de Bijbel geen vermeldingen zijn van mensen die gedoopt worden die een christelijke opvoeding hebben gehad. Daarom lijkt het me niet zinvol om daar hier over door te discussiëren. Er zijn voldoende verbonds- vs. geloofsdooptopics waarin dat wel kan en er is een subforum 'Bijbelstudieforum' waarin je vragen over specifieke bijbelgedeeltes kan stellen. ;)

quote:

Doe je een doodzonde als je naast je kinderdoop je wilt laten dopen als geloofsdoop en afkeer van je oude leven?

Doodzondes heb je niet in de gereformeerde kerken, daarvoor moet je bij de Rooms-Katholieke Kerk zijn. Wat je wel doet bij het 'herdopen' is zeggen dat de kinderdoop (verbondsdoop) geen doop is, en impliciet zeg je dat mensen die als kind gedoopt zijn dus niet gedoopt zijn, Jezus niet gehoorzamen (omdat ze zich 'nog' niet hebben laten dopen, in de ogen van een geloofsdoper). Dat is dus een flinke veroordeling en daarom hebben veel traditioneel kerkelijke mensen (ik zeg maar niet 'wij') daar grote moeite mee.
In de Vrije Baptistengemeente vinden ze dat ik ook niet gedoopt ben als volwassene, maar mee heb gedaan aan een kerkelijke ceremonie waarin met wat water is gesprenkeld. Ikzelf kan daar erg boos om worden, temeer omdat ik mijn doop ook als een echte volwassendoop zie, icm. met Geestesgaven. Dus kennelijk heeft God minder problemen met deze vorm dan de Vrije Baptisten dat hebben. Dus het is kritiek leveren op een bepaalde doopvorm, waarbij ik niet geloof dat het God iets uitmaakt of je als kind danwel als volwassene gedoopt bent. Door de doop word je niet behouden, alleen door geloof. En daarom vind ik het des te triester als de kinderdoop door evangelischen wordt afgedaan als 'knoeien met water' (enigzins chargerend gesteld).

quote:

Wat maakt het verschil. Er werd geschreven dat iemand werd overweldigd door de hartelijkheid openheid en beleving in een pinkstergemeente. Da's niet het handelsmerk van de tradiotionele kerk (schrijf ik heel voorzichtig) daar heerst meer degelijkheid, regel(maat) en duidelijkheid. Staat het Woord centraal. Maar worden aspecten als evangeliserende kerk in de eigen buurt, leven door de Geest, aanbidding en lofprijzing in alle aspecten van het dagelijks leven dan niet (onbewust) wat op de achtergrond gedrukt.

Laat ik dit nou ervaren hebben in 'mijn' traditionele kerk en in de eerste GKV-gemeente waarvan ik lid werd (in O-Groningen, zo'n 20km van de Duitse grens). Daar heb ik me niet aan onttrokken omdat men niet hartelijk genoeg was, maar omdat ik ze qua leer vond afdwalen richting evangelischen. Dus het is jouw subjectieve beleving (nogmaals) van kerken in een bepaald deel van Nederland, die je niet kun veralgemeniseren. Ik ken weinig GKv gemeentes die aan dat beeld voldoen.

quote:

Daar kun je op reageren als "ja maar dat is bij ons niet zo, dus..." Ik heb niet die ervaring in mijn gemeente gehad, maar welicht is die bij jullie wel of wordt daar aan gewerkt. Hoe kun je dat binnen de GKV (of andere gemeentes stimuleren, helpen groeien)
Dat gebeurt dus al. En wij kunnen dat niet stimuleren, helpen groeien, daarvoor hebben we de Geest nodig. En daar stelt men zich open voor. Zie bijvoorbeeld de conferentie "Gods Geest Werkt", in verschillende gemeentes is met bezig met "Doelgericht Leven" en "Doelgerichte Gemeente", boekjes van Douma en Gert Hutten (beide GKv dominees) etc. etc. etc. Dus het gebeurt denk ik buiten jouw gemeente op heel erg veel plekken en niveaus. Ik denk ook aan de wijkavonden over Rom. 12 en 1 Kor. 13 icm. met 'gaventesten'. Dus als je evangelisch georiënteerd bent is daar binnen de GKv alle ruimte voor. Ik ben dat niet, dus ik ga nu naar een Hervormde Gemeente (Ger. Bond) omdat ik dus een heel aantal dingen die nou als 'nieuw' geïmporteerd worden in de gereformeerde kerken niet bijbels vind. Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tegen ervaring cq. bevinding (zit niet voor niets qua gedachtengoed/beleving in de lijn van de "Nadere Reformatie" / Puritanisme). Maar daar kunnen we in een ander topic over discussiëren. :)
« Laatst bewerkt op: november 25, 2005, 04:45:54 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #95 Gepost op: november 26, 2005, 03:25:06 pm »
ROODKAPJE,

Helaas doet de VGK niet aan geperforeerde kerkgrenzen. Je moet je aansluiten bij de gemeente die binnen bepaalde grenzen valt.

Wel opmerkelijk dat ik nog GEEN EEN INHOUDELIJKE REACTIE heb gekregen op de door mij aangevoerde bijbeltekst.
Is die tekst totale onzin of is het de lezers van dit topic ontgaan dat ik die tekst heb voorgelegd ter bespreking.

KAJEM

Laat ik dit nou ervaren hebben in 'mijn' traditionele kerk en in de eerste GKV-gemeente waarvan ik lid werd (in O-Groningen, zo'n 20km van de Duitse grens). Daar heb ik me niet aan onttrokken omdat men niet hartelijk genoeg was, maar omdat ik ze qua leer vond afdwalen richting evangelischen. Dus het is jouw subjectieve beleving (nogmaals) van kerken in een bepaald deel van Nederland, die je niet kun veralgemeniseren. Ik ken weinig GKv gemeentes die aan dat beeld voldoen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 03:25:38 pm door kajem »

Roodkapje

• Semper reformanda
    • Bekijk profiel
« Reactie #96 Gepost op: november 26, 2005, 06:09:50 pm »
Kajem,
Jawel hoor, kijk maar eens naar GKV van Groningen-Oost, daar zijn mensen lid die op het grondgebied van Groningen-West (en van andere kerken) wonen. Dus kerkgrensperforatie komt voor. Het is alleen niet standaard nee, maar dat heeft zo zijn redenen. Het is niet echt werkbaar als je als kerklid kunt 'shoppen' bij je favoriete kerk of dominee. Maar zelfs in Groningen-West geeft men leden die het niet in die gemeente trekken de mogelijkheid om lid te worden in Groningen-Oost. En Groningen-West zou ik niet meteen als de meest progressieve gemeente in de omgeving noemen. ;) (Dat was een understatement :+ )

En ik ga geen inhoudelijke reactie geven op die bijbeltekst, nee, daarvoor hebben we, zoals gezegd een bijbelstudieforum en er zijn al tig geloopsdoop vs. kinderdoopdiscussies gevoerd hier. Ik vind iets waarvan je redding niet afhangt niet de moeite waard om een 'loopgravenoorlog' over te voeren. Nederlandse christenen schijnen een zeldzaam genoegen te scheppen in dit soort onzinnige en uitzichtloze discussies. Daar ga ik me niet in mengen, en als men verstandig is kijkt men naar de kern, in plaats van naar dit soort randverschijnselen.
« Laatst bewerkt op: november 26, 2005, 06:11:02 pm door Roodkapje »
Maar nu, alzo zegt de HEERE, uw Schepper, o Jakob! en uw Formeerder, o Israël! vrees niet, want Ik heb u verlost; Ik heb u bij uw naam geroepen, gij zijt Mijn. (Jes. 43:1)

Adinomis

• Bekijk profiel
« Reactie #97 Gepost op: november 26, 2005, 09:20:57 pm »

quote:

Roodkapje schreef op 26 november 2005 om 18:09:
En ik ga geen inhoudelijke reactie geven op die bijbeltekst, nee, daarvoor hebben we, zoals gezegd een bijbelstudieforum en er zijn al tig geloopsdoop vs. kinderdoopdiscussies gevoerd hier.
Waarschijnlijk bedoelt Kajem niet om hier een discussie over de doop te hervatten. Maar dit punt speelde natuurlijk wel mee bij zijn beslissing om naar een andere gemeente te gaan. Want als God via Hand. 8 tot je hart spreekt om je te laten dopen, moet je gehoorzamen. Want je kunt je niet laten dopen door onderdompeling in de GKV. Dus raadgevingen om in de kerk te blijven en daar op een positieve manier je plaats in te nemen, snijden in zijn situatie geen hout.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

desiree

• Bekijk profiel
« Reactie #98 Gepost op: november 27, 2005, 01:53:38 pm »
Ha, die Peter!

Wat fijn dat je een gemeente gevonden hebt waar je je thuisvoelt!
Gods kerk is daar waar christenen zijn. Zij die van Hem zijn.
Jij en ik zijn van Hem en horen bij Hem.
Mensen maken fouten en Hij (God) aanvaardde ons met al onze fouten en stierf voor ons.
Laten wij (alle christenen die tekort schieten in liefde) elkaar dan vergeven zoals Hij ons vergaf.
Ik begrijp zo goed als je Zijn liefde ontdekt , dat het allemaal anders wordt in je binnenste!

Ben zo blij voor je , ik hoop dat je daar vele mensen een zegen mag zijn.
Prijs God voor Zijn goedheid en genade die tot in de eeuwigheid duurt

kajem

• geloof van HARTE
    • Bekijk profiel
« Reactie #99 Gepost op: november 28, 2005, 11:33:34 am »
Gisteren een preek gehoord van een baptistenpredikant. Als je lid wordt van een kerk krijg je de leden erbij met al hun eigenschappen, vervelend en / of prettig.
Hij zei ook dat de kerk / gemeente een plaats moet zijn waar "geraakte" mensen kunnen genezen van het diverse leed en voluit de liefde van Christus mogen ervaren. Dat is niet iets vrijblijvends, dat is direct gelinkd aan het je naaste liefhebben als jezelf.
Die plek heb ik gevonden.

Maar (en da's een grapje met een ondertoontje) sommigen vertrekken en gaan kerken bij de "buren" aan de overkant. Voor sommigen is emigreren echter nog niet ver genoeg.
Ik hoef niet te emigreren en zwaai met liefde bij de buren aan de overkant naar mijn oude kerk.
Zondagochtend zijn mijn wijkouderling en ik met een chrsitelijke handdruk uiteen gegaan.
Hij in zijn kerk ik naar de gemeente waar mijn hart voor Christus tot leven is gekomen.
Niet door mij zelf, maar door Hem. Hij heeft me geraakt, van vreugde getroffen ga ik verder op mijn levensweg.
Omdat Hij mijn hart raakte en het voor Hem levend maakte zeg ik "Jezus Christus, ik geloof Uw Heilige boodschap, ik wil alles wat daarin is volgen. Ik geloof en laat me dopen.
Da's een persoonlijke keuze, maar gedragen door de Heilige Geest.

Ik zie ook woorden voorbij komen als uitverkiezing. Dat het niet gaat om jouw keuze, maar dat God voor jou heeft gekozen. Jezus Christus is de weg tot de Vader. Ook als Zoon is hij van Eeuwigheid. God wil door Hem laten weten dat hij van alle mensen in de wereld houdt en dat Hij daarom zijn Zoon heeft gestuurd voor de vergeving van alle zonden.
Maar wij moet kiezen en worden niet verkozen. Het verhaal van Adam en Eva toont aan dat de keuzevrijheid al in het Paradijs in de mens was gelegd. Die keuzevrijheid is er nog steeds en geldt ook voor hen die uit christelijke ouders zijn geboren. Want én die ouders én die kinderen kunnen nog steeds verloren gaan, toch?

Kajem

M.i. wordt het verlaten van een kerk vaker ingegeven door sociale dan door theologische kwesties ...[/quote]