Auteur Topic: Mat 16, 13-20  (gelezen 924 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Mat 16, 13-20
« Gepost op: november 20, 2005, 09:12:58 pm »
Mat 13 Toen Jezus in het gebied van Caesarea Filippi kwam, vroeg hij zijn leerlingen: ‘Wie zeggen de mensen dat de Mensenzoon is?’ 14 Ze antwoordden: ‘Sommigen zeggen Johannes de Doper, anderen Elia, weer anderen Jeremia of een van de andere profeten.’ 15 Toen vroeg hij hun: ‘En wie ben ik volgens jullie?’ 16 ‘U bent de messias, de Zoon van de levende God,’ antwoordde Simon Petrus. 17 Daarop zei Jezus tegen hem: ‘Gelukkig ben je, Simon Barjona, want dit is je niet door mensen van vlees en bloed geopenbaard, maar door mijn Vader in de hemel. 18 En ik zeg je: jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen, (16:18) jij bent Petrus, de rots waarop ik mijn kerk zal bouwen – In het Grieks is er een woordspel tussen het woord petra, ‘steen’ of ‘rotsblok’, en de naam Petrus.en de poorten van het dodenrijk zullen haar niet kunnen overweldigen. 19 Ik zal je de sleutels van het koninkrijk van de hemel geven, en al wat je op aarde bindend verklaart zal ook in de hemel bindend zijn, en al wat je op aarde ontbindt zal ook in de hemel ontbonden zijn.’ 20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.

Mijn vraag: Waarom verbood Jezus dit?

Adinomis

• Bekijk profiel
Mat 16, 13-20
« Reactie #1 Gepost op: november 20, 2005, 09:31:21 pm »

quote:

Iris schreef op 20 november 2005 om 21:12:
Mat 13 :20 Daarop verbood hij de leerlingen ook maar tegen iemand te zeggen dat hij de messias was.

Mijn vraag: Waarom verbood Jezus dit?

Waarschijnlijk was de tijd nog niet rijp om Jezus als Messias aan te kondigen. De mensen verwachtten een politiek leider als Messias, die hen zou bevrijden van de Romeinse overheersing. De Heer Jezus zou in zijn taak gehinderd worden als de mensen hem als een zodanig leider zouden zien. Pas nadat zijn missie volbracht zou zijn, zou de tijd ervoor rijp zijn.

Ook de discipelen moesten nog een hele leerschool doorlopen. De Heer Jezus zei in Joh. 16:12: "Ik heb jullie nog veel meer te zeggen, maar jullie kunnen het nu nog niet verdragen. De Geest van de waarheid zal jullie, wanneer hij komt, de weg wijzen naar de volle waarheid." Zie ook: Marc. 8:17 Joh. 13:7. Pas nadat de Heilige Geest was uitgestort was de tijd rijp om de Christus te verkondigen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

HenkG

• De hulp is in de naam van JHWH
    • Bekijk profiel
Mat 16, 13-20
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2005, 10:30:17 pm »
Jezus is vaker voorzichtig geweest in het benadrukken van Zijn Messias zijn. Veelal gebeurt dit bij het genezen van zieken. Ik denk dat hij met deze opdracht heeft willen voorkomen dat mensen al te zeer Hem als wonderdoener zouden gaan zien, waardoor ze dus valse verwachtingen bij zichzelf zouden oproepen. Dit merk je ook bij een aantal discipelen die tot vlak voor het eind van het leven van Jezus hier op aarde hoop hadden dat Hij het volk wel even zou redden van de Romeinen. God is niet op zoek naar een wondergeloof maar naar relationeel geloof!
JHWH = Ik ben

ik ben Henk, Gods beeltenis

Liudger

• Bekijk profiel
Mat 16, 13-20
« Reactie #3 Gepost op: november 22, 2005, 11:55:48 am »
In The Priority of John betoogt Robinson dat Jezus na de arrestatie van Johannes de Doper zich een tijdje relatief gedeisd hield, omdat zijn tijd nog niet was gekomen.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...