Auteur Topic: Gretta Duisenberg  (gelezen 2827 keer)

Iris

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Gepost op: november 20, 2005, 09:27:49 pm »
donderdag 10 november 2005 09:29

Gretta Duisenberg: 'Joden annexeren Amsterdam'
Gretta Duisenberg is opnieuw in opspraak geraakt vanwege anti-semitische uitlatingen. In het tv-programma Het Zwarte Schaap, dat zaterdag wordt uitgezonden, klaagt ze over de joodse gemeenschap in Nederland. 'Ze moeten niet denken dat ze Amsterdam kunnen annexeren, net als de Westoever.'

Advocaat Bram Moszkowicz heeft tegen De Telegraaf bevestigd dat hij de mogelijkheid van een strafklacht tegen Duisenberg onderzoekt vanwege de discriminerende uitlatingen.

Duisenberg debatteert in het VARA-programma Het Zwarte Schaap met onder anderen de journalisten Hans Knoop en Max van Weezel over het conflict tussen Israël en de Palestijnen. Tijdens die discussie beklaagt Duisenberg zich over de joden waar zij in Amsterdam-Zuid tussen woont; ze zou regelmatig uitgescholden worden. Duisenberg is zelfverklaard aanhanger van de Palestijnse zaak in Israël.

Als ze in de discussie haar uitlatingen over de 'annexatie' van Amsterdam doet, wordt ze door Hans Knoop uitgemaakt voor 'anti-semiet', waarop Duisenberg vreselijk kwaad wordt, zo schrijft De Telegraaf. In het programma wordt Duisenberg bijgestaan door oud-premier Dries van Agt, die net als Duisenberg begrip toont voor Palestijnse zelfmoordaanslagen.

Opspraak
Gretta Duisenberg is al eerder in opspraak gekomen vanwege haar felle opstelling in het conflict in het Midden-Oosten. Zo had ze een paar jaar geleden een Palestijnse vlag over haar balkon hangen, wat haar veelal joodse buurtgenoten als een provocatie opvatten.

Vorig jaar tikte het Openbaar Ministerie haar op de vingers vanwege haar uitlatingen in een radio-interview. Op de vraag hoeveel handtekeningen ze hoopte op te halen voor een petitie tegen Israël antwoordde ze 'zes miljoen', om daarna in lachen uit te barsten.

Veel joodse organisaties waren geschokt, omdat Duisenberg overduidelijk verwees naar het aantal joodse nazi-slachtoffers tijdens de Tweede Wereldoorlog.

Liudger

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2005, 10:06:33 am »
Bijzonder smakeloos om van annexatie te spreken in een stad die vroeger 20% Joods was en waar nu dankzij de Nazi's nog maar een staartje van over is, en waar je tegenwoordig niet meer zonder gevaar van verbaal of ander geweld met een keppeltje kunt lopen.

Ook typisch antisemitisch om overal Joods Gevaar te zien waar er geen is.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 10:12:15 am door Liudger »
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Iris

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2005, 10:43:53 am »

quote:

Liudger schreef op 21 november 2005 om 10:06:
Bijzonder smakeloos om van annexatie te spreken in een stad die vroeger 20% Joods was en waar nu dankzij de Nazi's nog maar een staartje van over is, en waar je tegenwoordig niet meer zonder gevaar van verbaal of ander geweld met een keppeltje kunt lopen.

Ja, helemaal mee eens!

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2005, 11:38:53 am »

quote:

Liudger schreef op 21 november 2005 om 10:06:

buitengewoon benieuwt naar je onderbouwing.
geheelonthouder

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #4 Gepost op: november 21, 2005, 11:44:27 am »

quote:

grompie schreef op 21 november 2005 om 11:38:
[...]

buitengewoon benieuwt naar je onderbouwing.

de onderbouwing zit in de beschrijving. Deze vraag doet mij denken aan de vraag om een onderbouwing bij de stelling "het is typisch aan een vierkant dat hij 4 kanten heeft"

Antisemitisme gaat (o.a.) uit van een gevaar van het jodendom, een wil om te overheersen en werelddominantie te verkrijgen. Ook als daar geen aanleiding toe is wordt dat gevaar wel steeds gezien.

Mooie uitspraak tijdens die show was trouwens ook "Als iemand handelt als een antisemiet, praat als een antisemiet dan is het een antisemiet". (Overigens was de spreker van deze woorden tijdens de uitzending ook niet heel slim bezig, maar dat is weer een ander verhaal.)
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 11:44:53 am door Wybo »
Pinkeltjefan

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #5 Gepost op: november 21, 2005, 11:54:37 am »
tja maar haar claim is dat ze gepest(scheldbrieven, doodsbedrijgingen enz.) word. daar heeft ze het volgens mij over.
dus ergens is het wel terecht dat ze joods "gevaar" ziet.
geheelonthouder

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #6 Gepost op: november 21, 2005, 12:03:07 pm »
Iedereen die onaardig tegen haar doet is een jood denkt ze. Tenminste zo kwam het op mij over in die uitzending. Steekt iemand een middelvinger naar haar uit dan doet een jood dat. Dat er ook niet-joden een ontzettende hekel aan haar polemische gedrag hebben is haar blijkbaar ontgaan.

Verder gingen haar uitspraken over amsterdam veel verder dan alleen een reactie op eventuele pesterijen. Ze maakt dan weer  (zoals zo vaak) gebruik van termen die door antisemieten gebruikt worden.
Het hele gesprek in de uitzending kwam er op neer dat de joden stelselmatig fout zijn. Dit ontkent ze soms wel om het gelijk een zin later weer te bevestigen. Ja sorry, maar dan komen de ontkenningen mij zeer ongeloofwaardig over.

Om een voorbeeldje te noemen. Iemand zei op een gegeven moment dat er aan beide kanten (palestijnen - joden) onrechtmatig gehandeld werd. Dat wordt dan glashard ontkent en alleen de palestijnen voeren een rechtvaardige strijd, zelfs als ze met een bom een bus met joodse kinderen opblazen.
Pinkeltjefan

Liudger

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #7 Gepost op: november 21, 2005, 12:04:39 pm »

quote:

grompie schreef op 21 november 2005 om 11:38: buitengewoon benieuwt naar je onderbouwing.

Zie jij gevaar voor Joodse annexatie van Amsterdam? Zijn een paar scheldwoorden te vergelijken met de Westbank situatie?

Je kunt je nauwelijks als herkenbaar Joods vertonen in Amsterdam. Het is een misselijkmakende verdraaiing van de situatie dan over Joodse annexatie te praten, zeker gezien het Amsterdams-Joodse verleden. Wat denk je dat er zou gebeuren als iemand een Joodse vlag ging uithangen in een overwegend allochtoonse wijk? Wedden dat we dan te horen zouden krijgen dat dat ook stom is, dat die persoon op zijn vingers kan natellen wat er zou gebeuren etc. Moeten we dan maar gaan praten over Moslim annexatie van Amsterdam? Daar zou gezien de aantallen en de aggressie vertoond veel eerder reden toe zijn.

Typisch antisemitisch:

quote:

Today, there in Poland no more than 15,000 Jews, out of a population of 38 millions. Although, small in numbers the Jews are noticed in Poland. Their presence is felt in the press, during the elections opponents accuse each other of Jewish origin. Somehow, one has an impression that the Poles feel that they are victimized by . . . the Jews. For example, a taxi driver told me that "All the banks in Poland are owned by Jews. The Jews control everything."
http://www.kimel.net/jewpol.html
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

PietZa

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #8 Gepost op: november 21, 2005, 12:05:16 pm »

quote:

grompie schreef op 21 november 2005 om 11:54:
tja maar haar claim is dat ze gepest(scheldbrieven, doodsbedrijgingen enz.) word. daar heeft ze het volgens mij over.
dus ergens is het wel terecht dat ze joods "gevaar" ziet.

Dat de relatie tussen palestijnen en joden op zeer gespannen voet staat, weet iedereen. Als Gretta dan in een buurt waar veel joden wonen, duidelijk laat zien dat ze voor de tegenpartij is en daarbij ook nog eens zeer provocerend te werk gaat, dan komt dat "gevaar" meer door haar tactloze handelen dan door joden die haar pesten.

Niet dat het pesten goed is, maar erg tactvol is het niet wat Gretta doet.
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 12:06:52 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #9 Gepost op: november 21, 2005, 01:25:20 pm »

quote:

Wybo schreef op 21 november 2005 om 12:03:
Iedereen die onaardig tegen haar doet is een jood denkt ze. Tenminste zo kwam het op mij over in die uitzending. Steekt iemand een middelvinger naar haar uit dan doet een jood dat. Dat er ook niet-joden een ontzettende hekel aan haar polemische gedrag hebben is haar blijkbaar ontgaan.
Ik zie het probleem niet. ik kan bijvoorbeeld bij mij in de buurt ook joden aanwijzen. en ik heb er wel vertrouwen in dat zij dat ook kan.

quote:

Verder gingen haar uitspraken over amsterdam veel verder dan alleen een reactie op eventuele pesterijen. Ze maakt dan weer  (zoals zo vaak) gebruik van termen die door antisemieten gebruikt worden.
welke? de joden?

quote:

Het hele gesprek in de uitzending kwam er op neer dat de joden stelselmatig fout zijn. Dit ontkent ze soms wel om het gelijk een zin later weer te bevestigen. Ja sorry, maar dan komen de ontkenningen mij zeer ongeloofwaardig over.

wat is dit nou weer voor een onzin :?
het ging toch alleen over haar conflict met de joodse gemeenschap in haar buurt en over het p-i conflict

quote:

Om een voorbeeldje te noemen. Iemand zei op een gegeven moment dat er aan beide kanten (palestijnen - joden) onrechtmatig gehandeld werd. Dat wordt dan glashard ontkent en alleen de palestijnen voeren een rechtvaardige strijd, zelfs als ze met een bom een bus met joodse kinderen opblazen.
als je met een beetje goede wil luistert.....
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #10 Gepost op: november 21, 2005, 01:29:21 pm »

quote:

PietZa schreef op 21 november 2005 om 12:05:
erg tactvol is het niet wat Gretta doet.
dat ben ik met je eens maar dat maakt iemand nog geen antisemiet.
geheelonthouder

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #11 Gepost op: november 21, 2005, 01:33:26 pm »
heb jij de uitzending wel gezien? anders zou ik je aanraden om de uitzending op www.uitzendinggemist.nl eens te gaan kijken.
De manier waarop zij spreekt over de joden heeft namelijk IMHO overduidelijke trekken van antisemitisme.
Pinkeltjefan

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #12 Gepost op: november 21, 2005, 01:50:04 pm »

quote:

Wybo schreef op 21 november 2005 om 13:33:
heb jij de uitzending wel gezien? anders zou ik je aanraden om de uitzending op www.uitzendinggemist.nl eens te gaan kijken.
De manier waarop zij spreekt over de joden heeft namelijk IMHO overduidelijke trekken van antisemitisme.
heb jij mijn tweede post  wel gelezen waar moet ik dat anders vandaan hebben.  :(
geheelonthouder

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #13 Gepost op: november 21, 2005, 02:03:36 pm »
je hoeft niet boos te worden, het was gewoon een vraag :)
En er is vrij veel bekend over wat er toen gezegd is door haar en haar tegenstanders, dus je had deze info uit vrij veel bronnen kunnen krijgen.
Pinkeltjefan

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #14 Gepost op: november 21, 2005, 02:13:32 pm »

quote:

:/
ik heb het dus gezien
geheelonthouder

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #15 Gepost op: november 21, 2005, 03:11:33 pm »

quote:

Wybo schreef op 21 november 2005 om 13:33:
Die uitzending is onvindbaar  :?
40 jaar GSV, da's pas echte trouw

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #16 Gepost op: november 21, 2005, 03:12:43 pm »
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 03:14:18 pm door grompie »
geheelonthouder

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #17 Gepost op: november 21, 2005, 03:19:04 pm »

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #18 Gepost op: november 21, 2005, 03:28:58 pm »
het is ook nooit goed
http://omroep.vara.nl
en dan op het zwarte schap klikken
geheelonthouder

Pinkeltje

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #19 Gepost op: november 21, 2005, 03:44:35 pm »

quote:

grompie schreef op 21 november 2005 om 15:28:
het is ook nooit goed
http://omroep.vara.nl
en dan op het zwarte schap klikken
Daar wordt het niet anders van, ik kan die filmpjes op de varasite niet bekijken  :/ (zie je nou wel dat pm wel handig is...)

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #20 Gepost op: november 21, 2005, 03:48:54 pm »
ozo, ik dacht dat mijn link het niet deed.
maar we gaan hier nu wel erg off-topic. mischien tijd voor een nieuw draatje(of boek): "Pinkeltje in het multi-media-web"
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #21 Gepost op: november 21, 2005, 05:23:19 pm »
ook off topic hier:
wat is eigenlijk de definitie van "opspraak" of "in opspraak zijn"
de online van dale wist het ook al niet
geheelonthouder

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #22 Gepost op: november 21, 2005, 06:18:45 pm »
afkeurend besproken worden volgens 'de dikke'
Pinkeltjefan

grompie

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #23 Gepost op: november 21, 2005, 07:00:14 pm »
dank je
geheelonthouder

Sacerdos

• Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #24 Gepost op: november 22, 2005, 01:42:43 pm »
Grietje Duisenberg(zo heet Gretta in werkelijkheid) is een jodenhaatster.plus dat zij niet op de hoogte is van de recent joodse geschiedenis van na 1945.

In het zwarte schaap tv programma,zag je haar boosaardigheid en haat,het is dan ook verstandig deze vrouw in de discussie  Joden/Palestijnen  niet serieus te nemen .

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #25 Gepost op: november 22, 2005, 02:08:05 pm »
Greetje Nieuwenhuizen heette ze voorheen. Ze is in een gereformeerd vrijgemaakt gezin geboren. Heeft als verpleegkundige gewerkt in Amsterdam. Is zelfs een tijdje lid geweest van de Tituskapel. Is getrouwd geweest met een internist voor ze met Duisenberg trouwde.
Bron voor meer info (met name posts van Hannah).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Pooh

• Administrator
  • Administrator
  • Hero Member
    • Bekijk profiel
Gretta Duisenberg
« Reactie #26 Gepost op: november 22, 2005, 02:31:54 pm »
Modbreak:
Dit gaat nergens meer over. Discussieren over de denkbeelden van Gretta is prima, maar dit gaat ontaarden in vage insinuaties en moddergegooi. Op slot dus.