Auteur Topic: Dienstbaar?  (gelezen 933 keer)

DeeDee

• Bekijk profiel
Dienstbaar?
« Gepost op: november 21, 2005, 04:29:24 pm »
Laat ik als nieuweling ook maar meteen een topic starten!

Waar ik de laatste tijd nogal mee bezig ben, en wat moeite mee heb, is het bepalen van m'n mate van dienstbaarheid naar je medemens. Ik heb heel snel de neiging om vanalles voor anderen te doen, waardoor ik mezelf nog wel eens vergeet.
Ik heb regelmatig discussie met een vriendin die vindt dat ik dingen niet moet doen als ik dat eigenlijk niet wil (bijvoorbeeld een zeer vermoeiende  :| schoonzus opzoeken).
Daar ben ik het niet mee eens; je mag ook wel eens dingen voor iemand anders doen, toch? Maar hoe ver ga je daar in? Wanneer kies je voor jezelf? Kan ik hier dingen over in de bijbel vinden, Gods idee hierover (behalve; heb uw naaste lief als uzelf...)? Iemand??
DeeDee

Thom

• Bekijk profiel
Dienstbaar?
« Reactie #1 Gepost op: november 21, 2005, 04:39:50 pm »
Welkom DeeDee! :)
Dat krijg je als je je niet eerst voorstelt in een officiële voorstel-thread... Leuke avatar heb je trouwens  ;)

Om ff op je topic terug te komen... Dienstbaarheid is mooi, maar je kunt jezelf ook te veel geven. Ik zei ook altijd overal ja op, als mensen me vroegen of ik hun ergens mee wide helpen. Maar op een gegeven moment merk je dat je nou eenmaal niet onbeperkte tijd tot je beschikking hebt, en dat je dus prioriteiten moet stellen. Als je niet voor jezelf zorgt, moet er ook weer iemand anders zo dienstbaar zijn om voor jóú te gaan zorgen  :).

Ik weet er zo 1, 2, 3 geen bijbelteksten over, maar die komen ongetwijfeld nog...  :P
"Onderzoek alles, behoud het goede," 1 Tessalonicenzen 5:21

PietZa

• Bekijk profiel
Dienstbaar?
« Reactie #2 Gepost op: november 21, 2005, 04:50:01 pm »
Bijbelteksten? ;)

Wat dacht je van: "Heb uw naaste lief als u zelf"?
In die context lees ik dat je jezelf niet moet wegcijferen, maar de ander net zo behandelen als je wil dat je zelf wil worden behandeld. Je moet jezelf niet vergeten, maar je moet jezelf ook niet belangrijker maken dan de ander.

Je mag best aan jezelf denken, hoe kan je een ander dienstbaar zijn als je zelf niet in orde bent?
« Laatst bewerkt op: november 21, 2005, 04:51:06 pm door PietZa »
Verba volant, scripta manent

Meindertd

• Bekijk profiel
Dienstbaar?
« Reactie #3 Gepost op: november 21, 2005, 11:38:53 pm »
Afgelopen zondag heb ik gehoord dat je ook moet afvragen waarom je dienstbaar wilt zijn. Je kunt dienstbaar zijn omdat het moet!!! of dienstbaar zijn omdat je het wilt!!! En daar zit een wereld van verchil tussen.

Als je iets moet dan ben je snel zelf aan het roeien. Om nog niet te zeggen dat je probeert iets te verdienen.

Groetjes Meindert

Adinomis

• Bekijk profiel
Dienstbaar?
« Reactie #4 Gepost op: november 22, 2005, 12:14:25 am »
Het is inderdaad heel belangrijk je af te vragen waarom je dienstbaar bent. Mogelijk is het de liefde van Christus die je dringt. 2 Kor. 5:14. Dat is een goede drijfveer.
Maar er kunnen ook andere redenen zijn waarom je dient. Bijvoorbeeld, om aardig gevonden te worden. Dat komt dan voort uit de behoefte geaccepteerd te worden, of om aanzien te krijgen bij je omgeving. Dat zijn geen goede redenen.
Het is soms moeilijk om te weten wat precies de drijfveren zijn. Maar God kent ons door en door. Daarom is het goed om alles biddend te doen.
Rom.12:21 Laat u niet overwinnen door het kwade, maar overwin het kwade door het goede.

Liudger

• Bekijk profiel
Dienstbaar?
« Reactie #5 Gepost op: november 22, 2005, 10:31:07 am »
quote:
Meindertd schreef op 21 november 2005 om 23:38:
Afgelopen zondag heb ik gehoord dat je ook moet afvragen waarom je dienstbaar wilt zijn. Je kunt dienstbaar zijn omdat het moet!!! of dienstbaar zijn omdat je het wilt!!! En daar zit een wereld van verchil tussen.

Als je iets moet dan ben je snel zelf aan het roeien. Om nog niet te zeggen dat je probeert iets te verdienen.

Groetjes Meindert

Misschien moet je aan de andere kant beginnen: werken aan dankbaarheid, dankbaarheid dat God ons liefhad voordat wij hem liefhadden, en dankbaarheid vervolgens omzetten in dienstbaarheid. En vervolgens inderdaad, de balans : als je het gevoel hebt dat je moet, maar niet wil, dan moet je weer even stapje terug.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...